|
|
| Hvordan har i råd!!?? |
| Forfatter:  |
Hannelotte |
| Dato:  |
15-04-2004 13:18 |
|
Jeg er ofte herinde og kigge og hver gang ser jeg med beundring dels her i debatrækken dels på jeres præsentationer, de flotteste skønneske isheste!!
Hvor er i heldige..
Mit spørgsmål for i dag lyder så: Hvordan søren har i råd? Flere har mere end en hest, og mange er unge eller tenagere. jeg fatter det ikke.
Hvordan klarer i det?
Mange hilsner - glæder mig til jeres svar!
hanne 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmmmmm |
Karina(Islænderfan) |
15-04-2004 13:28 |
|
Jamen, vi har vores egen gård, så jeg har dem opstaldet herhjemme.
Vi dyrker selv vores afgrøder, og laver selv hø og halm.
Hestene får altid det bedste, og det ringest går altid til køerne.
Jeg ser mine hopper som delvis hobby, og delvis en investering.
Jeg er hestetosset. 
dvs, jeg går ikke til håndbold, fodbold osv tong der koster penge.
Jeg bruger kun mine heste som hobby.
Vi tager ikke ud og rejse, vi går ikke på diskotek, og vi går heller ikke i biografen.
Jeg avler lidt ind imellem, og de penge jeg får for føllene, går til at dække nogle af omkostningerne.
Hvis ikke jeg var gift med en landmand og vi havde vores egen gård, ville jeg nok heller ikke ha råd til at ha flere heste.
Jeg elsker at ha heste omkring mig, og derfor vil jeg ha meget svært ved at undvære dem.
Med venlig hilsen Karina.
Prøv en Islænder!  Du vil garanteret syntes det er skide skægt!  Islænder hingsteføl sælges billigt! Se billed på min præsentation!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det har jeg heller |
|
|
ikke.
Men der bliver prioteret meget hårdhennet, med alt.
Så går det lige, der skal jo også være til dr.dyr.
Jeg kan ikke undvære mine heste, og har købt dem slev, men har alle år inden jeg fyldte 21år lånt mig frem, og har der ikke haft min egen.
Line K. Jeppesen Stald Ankerly
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et langt.... |
isheste |
15-04-2004 14:05 |
|
stykke hen ad vejen er det vel et spørgsmål om priortering.
For mig selv hænger det sådan sammen, at vi har en lille ejendom med riglig jord til, så vi skal ikke have dem opstaldet. Så er de jo ikke købt på en gang. Der var 1, der var 2.....
Som de fleste familiemedlemmer og venner ynder at sige: I burde flytte over i stalden, hestene bor flottere end jer. Og ja, der er vel noget om det. Da vi gik i gang med renovering startede vi i stalden og bevæger os, langsomt men sikkert, rundt og ind mod stuehuset.
Vi har heller ingen børn, så vi kan bruge det hele på os selv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En dyr fornøjelse.......... |
|
|
Jeg er også den heldige at have mine heste opstaldet ved mine forældre på deres gård.
Jeg er så også heldig med at have nogle forældre som nærer den samme interesse til heste som mig og de hjælper med mange af udgifterne (foder, hø og halm) og det er jeg dybt taknemlig for.
Min pony ved navn Farenez fik jeg i konformationsgave, så den kostede mig ikke noget. Min nyindkøbte islænder, Gleymmerey, som jeg snart har haft i et år, har været den dyreste fornøjelse og det "godter" banken sig ved.
Men solgt var jeg og så må man jo låne i banken.
"Min" anden islænder Svala har min mor købt, så der har der heller ikke ligget nogen udgifter.
Min DH-hoppe Kasette er også købt af mine forældre, da hun trængte til et godt hjem på sine ældre dage.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har ikke... |
|
|
Jeg har valgt en lidt "alternativ" måde at have hest på.
Da min gamle pony døde for snart en del år siden, havde jeg devsærre nået den alder, hvor jeg var blevet så gammel, at mine forældre ikke længere følte det som deres ansvar, at købe hest til mig. Jeg var på det tidspuknt gået over til kun at ride islændere, og med den lille forsikring jeg fik udbetalt for min gamle pony, var der bestemt ikke råd til sådan en. I stedet har jeg valgt at låne mig frem. I starten måtte jeg låne hvad der var, og jeg har da til tider haft fat i nogel virkeligt utrænede heste, men det har været virkeligt lærerigt at ride så mange forskellige heste.
Nu er jeg endeligt nået til et punkt, hvor jeg har fået lov at ride en virkeligt lækker konkurrencehest, tilmed med nogle af udgifterne betalt, og en gang imellem kan tage mig betalt for at ride ungheste til.
Jeg kunne måske godt efterhånden få skrabet penge sammen til en skovturshest eller unghest, men da jeg vil ride NU, og det er er konkurencer jeg vil ride, har jeg valgt ikke at gå på kompromis, og dermed helt fravalgt at købe min egen hest.
Selvfølgeligt kan det godt være trælst at skulle af med en hest, man lige har trænet op til at gå rigtigt godt, men der står altid en ny hest klar, og det er som sagt både lærerigt, og billigere end at skulle du og investere i en hest selv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad vil man helst |
mimiz |
16-04-2004 13:56 |
|
Jeg vil give "Isheste" ret.. det er et spørgesmål om hvad man helst vil. Jeg kunne da godt have købt mig en bil istedet. Så havde jeg det en del nemmere med at komme på arbejde osv.
Jeg kunne også have flyttet ud i en større alm. lejelejlighed istedet for min MICKRO ungdomsbolig.
Lige siden jeg solgte min vallak har jeg savnet at have med heste at gøre, så der var ikke så megte at sige. Jeg vil hellere have hest end så meget andet. At jeg så må cykle og tage toget rundt omkring, det en anden ting som jeg godt kan leve med.
Desuden har jeg et ekstra arbejde i weekenderne, så jeg har pengene til at holde heste for, og så jeg har noget ekstra hvis der skulle ske noget. (kolik... eller hvad det nu kunne være)
Desuden har jeg været enorm heldig og fundet et ret billigt sted ret tæt på hvor jeg bor. Skulle jeg ud og give 1000 eller mere for hver af de 3 heste jeg har så havde jeg kun haft 1.
Min store problem er når jeg om 1 år bliver udlært. Så skal jeg finde arbejde og et andet sted og bo. Så må jeg se hvor mange hypser jeg har råd til på det tidspunkt.
Jeg bliver nok nød til at invistere i en lille "gård" hvor mine heste kan gå.... og blive flere
Én gang Ismulle....altid Ismulle!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hest... |
|
|
Det var faktisk en lidt sjov måde jeg fik min hest på... Jeg var inde på Joras, som jeg er hver dag, for at se om der var nogle søde heste til salg... Jeg passede en islænder dengang, og at få én selv, var kun en drøm! Men så den aften, så jeg Fauni inde på joras, og jeg kaldte på min mor (som altid, når jeg så en sød eller pæn hest) og vi kiggede så lidt på Fauni, og så sagde min mor, at den var rigtig sød, og hun var helt fortabt i den, ligesom mig... Så samme aften ringede vi til ejeren, og så skulle vi ellers ud at se på lille Fauni, og så var vi sikre på, at vi ville have ham! Det er jo også noget billigere at købe en unghest, og hvis man kan vente på at ride den, er det også meget sjovt selv at lære hesten en masse! Jeg betalte halvdelen af hvad han kostede (5.000 kr.), og mine forældre betalte resten...
Han står på en mark, ved en gård, der ligger 5 min. gang fra hvor jeg bor. Vi betaler intet for at have ham stående der, men skal selvfølgelig selv betale dyrlæge, smed, foder o.l... Så det er meget billigt, i forhold til hvor stor en mark, han går på!
Så jeg vil sige at det godt kan betale sig at købe en ung-hest  Og så er det bare med at finde et billigt sted hvor den kan stå, hvis man altså ikke selv er så mega heldig at bo på en gård 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaaah... |
Marie J |
16-04-2004 21:59 |
|
Haii
Tja, jeg har heste som den eneste hobby, og er så heldig at jeg har en familie der har det ligesådan! Vi har lige solgt vores hus, og har "tjent" ved at flytte på landet.
Så bruger jeg ikke penge på tøj (jo, selvfølgelig lidt, men ikke altid det sidste nye mode), fester og den slags... Måske har vi slet ikke råd... !
KnuzzR 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har to heste... |
Aneteng |
17-04-2004 13:38 |
|
Vi har valgt at have hestene herhjemme på vores gård hvor de dels går i løsdrift og dels har vi en stald hvor de kan komme permanent ind ved rigtig dårligt vejr. Vi har simpelthen valgt, at bruge en del af vores penge på hestene. Vi ryger ikke, og tager ikke på dyre udenlandsferier men til gengæld så har vi heste, bil og trailer. Det er vores måde at leve livet på og lave et fællesskab i vores lille familie på 4.
Lykken er.....mine dejlige ismuler.  Hilsen Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen bil |
|
|
Hej,
Jeg har hestene hvor jeg bor. Jeg hverken ryger, drikker eller har en dyr bil. Det er et spørgsmål om at prioritere hvad man vil. Det er faktisk billigere at have en hest end en bil.
Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
Lise-Eistla |
25-04-2004 20:04 |
|
For 4 år siden købte jeg en hoppe for mine konfirmationspenge (+ et tilskud fra mine forældre). Vi fik Eistla bedækket i 2001, så jeg "fik" Fylkir i 2002. Vi fik Eistla bedækket igen i 2002, så jeg "fik" Kylja i 2003.
Og Kveikur fik jeg af min far i januar... Min søster har også 4, men de er dog almindelige ponyer.. Jeg ved egentlig ikke hvorfor vi har så mange heste, for vores forældre tjener ikke specielt mange penge. Én er bare blevet til flere...
Men noget andet er så at de ikke er så dyre i drift, da vi bor på gård, så det er kun foder der skal købes og betales.
Med venlig hilsen Lise! Hvorfor nøjes med 3 gangarter, når du kan få 5? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|