Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Ikke for sarte sjæle :0)
Forfatter: 
Dato:  13-04-2004 21:13
Haii... :-)

Jeg vil utrolig gerne have noget hjælp fra nogle meget kloge folk :-P
Min lille brogede hyp har nogle problemer med "snavs"/sår/rifter m.m. på/ved hans :-Ppenis :-P...
Det første vi opdagede, var en vorte, som vi fik dyrægen til at snørre en snor om, og nu er den så visnet og faldet af. Vi opdagede så også en masse ulækkert, stinkende "blod"/snavs, der var ved/omkring/"oppe i" hans (ja, det samme sted :-D). Det fik vi så også dyrlægen til at se på, og vi fik at vide, at det bare var noget, der skulle vaskes af med lunkent vand og så "bare holdes rent... For ellers ville det måske udvikle sig til forhudsbetændelse.
Efter den besked har jeg vasket det cirka hveranden dag. Og der er altid en masse ulækkert, der kan vaskes af. Og der er nærmest hudflager, der bliver vasket af...
Den lille hyp kan bestemt ikke lide det, og vil stort set ikke stå stille når der er en vandspand i nærheden.
I dag da jeg var dernede, så jeg så, at han havde fået en masse sår/røde pletter på sin penis. Det fik jeg så min far til at se på, og vi mente, det kunne være noget han var overfølsom for, eller blev generet af. Der sad osse en masse døde fluger på hans penis, og det så ret ulækkert ud :-(
Vi vaskede så rigtig godt, oppe hvor alt "skidtet" sidder, og så opdagede vi nogle "sår" blodskorper, længere fremme (mod forbenene af), bare stadig ved det lyse hud (lyserød) ved hans :-Ppenis :-P... Det vaskede vi så meget forsigtigt, og det kunne Fauni bestemt ikke lide!! Derefter smurte vi "pattesalve" på sårene...
Men er der nogle af jer, der ved noget, om speciel pleje af noget i den stil?
Jeg regner med at få dyrlægen til at se på ham igen inden så længe. Og jeg må så til at vaske ham hver dag.
Men kan alt dette måske have noget at gøre med, at lys hud er mere sart og overfølsom?
Og ellers (ikke så meget med det her emne at gøre) er det rigtigt, at lyse hove er mere "sarte" end de mørke? Det har jeg nemlig hørt noget om engang, men så fik jeg at vide, at det bare var løgn. Men sidst jeg havde smed, sagde han, at de lyse hove er mere sarte, men at Fauni's var meget stærke...

Håber meget på, at der er nogle, der vil hjælpe mig ?:-)
Knus fra Emilie og stakkels Fauni :{-(
0
0
Svar på denne tråd

Min hest havde dog
Forfatter: 
Dato:  13-04-2004 21:22
ikke lige det problem, men hun har navlebrok og hver eneste sommer æder fluerne blod ved at sætte sig på navlebrokken og prikke hul, der hang også døde fluer og masser af tørt blod.
Jeg vaskede det og indsmurte det med MASsER af patsalve. Det kunne fluerne ikke trænge igennem og det hjalp. Måske det hjælper ?
Vi siger det, vi mener... og mener det, vi siger!!!
Louise
* "Dansk oldenborg kan og vil:o)
Medlem af DOA" *
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar...
Forfatter: 
Dato:  13-04-2004 21:36
Jeg er bare lidt i tvivl, om jeg godt kan komme det på hans :-Ppenis...?! For der er hans hud jo meget følsom, og det var der fluerne sad...
Men ind til videre smører jeg det på sårene "længere fremme under hans mave"...
Og så vil jeg høre om dyrlægen har noget hun kan anbefale til det andet... 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Hove og horn
Forfatter: 
Dato:  14-04-2004 02:29
Desværre ved jeg ikke lige noget om intimhygiejne hos heste, jeg håber, din dyrlæge kan opklare hvad det er. Det lyder ret plagsomt for hesten, den stakkel.

Man plejer at sige, at hvis en hest har 3 mørke hove og en lys, så er hornkvaliteten dårligere i den lyse hov. Det kan godt være, det er "gammel overtro" i dag, det er bare det, jeg har hørt. Hvad der så gælder for to eller flere lyse hove, det aner jeg ikke. Hornkvaliteten kan svinge meget fra hest til hest, det afhænger også af det omgivende miljø og fodringen.

MVH
xtiny

* @Lan plays with his privates.
< Rintaun > ...
< @Lan > I got these new toy soldiers
< @Lan > They are really neat

bash.org

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmm..
Forfatter: 
Dato:  14-04-2004 09:39
Ja, der er jo ikke 'der' man oftest kommer med soineringen af heste og ponyer 8-) Jeg tror at problemerne er opstået pga. af længere tids urenheder, måske i forbindelse med et lille sår eller lign. Jeg tror ikke at der har betydning at huden på 'den' er lys, den hænger trods alt ikke i solen :-D og er hyppigst pakket ind.

Men jeg tror at hvis der først er kommet baktusser og skidt der, så er det svært at komme af med, netop fordi 'den' er pakket ind.

Masser af rengøring - måske ikke med koldt vand :-@ er nok alt du kan gøre - resten må dyrlægen vurdere.

Conni
:-D {> :-D
0
0
Svar på denne tråd

Lyse hove!
Forfatter: 
Dato:  14-04-2004 18:27
Hej! :-)
Jeg har hørt fra vores gamle smed at lyse hove er mere bløde en mørke eller stribede hove! Det er vist nemmere at "skærer" igennem for smeden, og vist også lidt sarterer.. ;-) Det er da i hvertfald min erfaring!
Kram
:-P
Nye billeder på min præsentation!!
:-D
0
0
Svar på denne tråd

Hygiegne
Forfatter: 
Dato:  14-04-2004 20:29
Haii
Angående det med hovene, så skulle der jo også være noget om at BEC heste (blue eyed cream, hvide heste med porcelænsblå øjne, fødes hvis to palomino-farvedeheste får et føl med to Ccr-gener)(der findes ikke albinoheste)ikke er så levedygtige som andre heste, eller er det bare en skrøne?
Ikke for at skræmme dig, eller fordi jeg tror det har noget med det at gøre, men jeg har engang hørt om en hest der aldrig havde sin :-P "ting" :-P ude, og den simpelt hen "groede fast"... Jeg tror det endte med at hesten blev aflivet! Men jeg tror ikke det er det der er galt med Fauni... Nu ved jeg jo ikke hvordan mit eksempel startede, men måske skal man holde øje med om ens hingst/vallak lufter sin :-P "ting" :-P jævnligt...
Knuzz
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-04-2004 14:28

Er det ikke noget med at man siger:

4 hvide sokker, ikke værd at, samle på.

3 hvide sokker, sælg den.

2 hvide sokker, giv den til en ven.

1 hvid sok, kan gå and.

0 hvide sokker, behold den.

Det er et gammel ordsprog jeg engang har hørt, men om det er ordret er jeg ikke sikker på.

Andre end mig der har hørt den?

Karina

:-) Medlem af pyldre klubben, klubben for pyldret hesteejer :-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar paa spoergsmaal
Forfatter: 
Dato:  16-04-2004 17:44
Halloej.
Det lyder jo ikke godt med din lille hest.
Jeg ville vaske det med lunkent vand og putte Aloe Vera paa. Det er altsaa mirakelplanten. Den hjaelper paa alt hvad jeg propper paa mine heste og mig selv.
Jeg havde faaet et saar under min arm fordi jeg brugte antiperspirent deo. Med Aloe Vera forsvandt. weeee. Rimlig hurtigt, for jeg proevede mig frem med alt muligt. hehe.
Men jeg ville faa dyrliaegen ud og se paa det og hvis det ikke hjalp ville jeg proeve en anden dyrlaege.

Knus fra Rebs
Meget aergerligt at du ikke kan komme i pinsen, saa maa du komme til sommer.
Skulle hilse jer alle fra det sommerdejlige spanien med 25 grader mindst. weee

J hedder Rebecca og er er 14.J træner kun good/natural horsemanship(godt & naturligt hestekunskab) som kan indebære alle former for ridning(western,dressur,spring,islandskeheste osv) så jeg træner horsemanship hver dag og klassisk dressur. Jeg træner klassisk fordi der er en hel anden meget blid kommunikation end traditionel dressur!:-)
Tag den tid ting tar' så ting tar' mindre tid. Jasmin's
0
0
Svar på denne tråd

Hove og horn
Forfatter: 
Dato:  17-04-2004 09:06
Jeg har lige læst mig til, at en lys hov er mere smidig, mens en mørk hov er mere hård- og at skimler uden sokker skulle forene det bedste af to verdener.

(Ha! er argument for min livslange lidenskab for skimler).

BEC er ikke mere skrøbelig end andre, det er en skrøne. Det er en anden farvevarietet, overobroget, der kan give hvide føl, der dør i mors liv- eller som fødes uden endetarm.

Jeg citerer lige Toppuristens forklaring:

>>Overobroget nedarves også dominant, dvs. et gen er nok til at give overomønstret. Men med til overobroget hører, at der til en homozygot kan følge en lethal white factor (OLWS = overo lethal white syndrome), dvs. at der i homozygot form KAN forekomme en dødelighedsfaktor, hvor føllet fødes helt hvidt, men uden endetarm. Disse føl fødes levende, men eftersom de ikke har nogen endetarm og dermed ikke kan leve, slås de ned med det samme.
Det er dog muligt at gen-teste for OLWS, så man ikke avler på heste med denne gen-defekt (eller i hvert fald sikrer sig, at dens makker ikke har samme defekt); man kan sagtens avle på heste med OLWS, man skal bare ikke sætte to med OLWS sammen.>>

Det er rigtig nok, at hvide katte med blå øjne kan være døve (noget man er ved at avle væk hos racekatte), og at Harlekinfarvet hos GD (hvid med store pletter) giver hvide døde hvalpe, hvis man krydser 2 x Harlekin. Så det er måske denne viden, der er overørt til hesteverdenen, der har dannet basis for at BEC kan være blinde eller giver letalgener i dobbelt dosis?

MVH
xtiny

* @Lan plays with his privates.
< Rintaun > ...
< @Lan > I got these new toy soldiers
< @Lan > They are really neat

bash.org

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider