Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Sind/vilje?
Forfatter: 
Dato:  06-04-2004 11:21
Hej...!

Når man sidder og kigger på hingste rundt omkring på nettet, står der tit Sind/vilje. Men sind og vilje er da ik det samme, vel? Så hvorfor står der sådan?
Kan godt være det er et dumt spårgsmål, men er lidt forvirret! For når vi for en hoppe og skal have hende i fol, vil vi gerne have en hingst med et super sind men ikke så megen vilje!
:-D Kristina :-D
Der ligger en stor lykke i at have sin hest som ven og følgesvend!
:-P Enhver ægte nordbo rider på islandsk turbo :-P
MSN: Kristina_Henriksen_1990@hotmail.com
0
0
Svar på denne tråd

måske..
Forfatter: 
Dato:  06-04-2004 12:47
Måske har de hingste samme karakter i både sind og vilje så man vælger at skrive sind/vilje.

Ellers kan jeg ikke forklare det.... jeg søger også en hingst med meget vilje men med ikke så meget sind.
Jeg er 100% sikker på at det er to forskellige ting!!!

:-D Én gang Ismulle....altid Ismulle!! :-D
0
0
Svar på denne tråd

karakterer
Forfatter: 
Dato:  06-04-2004 13:04
Karakteren for vilje og sind er de seneste år blevet slået sammen, er jeg ret sikker på.

Det hænger sammen med, at der i ordet god, ønskelig vilje også ligger, at hesten skal være nem og samarbejdsvillig; det er jo ikke ønskeligt at have en hest med 9.5 i fremadgående vilje og 7.0 for sind, for det kan jo ligfrem gå hen og blive farligt...

Det er meget komplekst at give disse sinds-karakterer, og derfor bliver systemet hele tiden lavet om.

Jeg tror at I skal vælge at tænke på en anden måde: Når hesten har 8.5 for vilje/sind, skal I ikke tænke jer at det er fordi hesten er meget fremadgående; den har måske bare en ideel rideheste-samarbjedsvilje.

En Gáski-søn fik for nogle år siden på Island 10.0 for vilje - ikke fordi han var der søgte allermest fremad, men ganske enkelt fordi han var den med den helt ideelle ridevilje: Altså villig, positiv og yderst samarbejdsvillig.

Mimiz, jeg går i øvrigt ud fra at du mener omvendt i dit valg af hingst? Godt sind og mindre fremadgåenhed...? Ellers lyder det skørt!!

-Tanja
0
0
Svar på denne tråd

Tanja C:
Forfatter: 
Dato:  06-04-2004 13:19
Okay, men hvorfor er det så kun nogle steder det er slået sammen? Eller iværtfald hvor det står i samme "rum"?
:-D Kristina :-D
Der ligger en stor lykke i at have sin hest som ven og følgesvend!
:-P Enhver ægte nordbo rider på islandsk turbo :-P
MSN: Kristina_Henriksen_1990@hotmail.com
0
0
Svar på denne tråd

hmm....
Forfatter: 
Dato:  06-04-2004 13:57
Jeg tror lige jeg har forvirret mig selv... nu ved jeg slet ikke hvad jeg mente med det....

:-D Én gang Ismulle....altid Ismulle!! :-D
0
0
Svar på denne tråd

Før og efter ....
Forfatter: 
Dato:  06-04-2004 14:53
De fleste hingste er jo kåret før de to karakterer blev slået sammen, så derfor har de stadig tal for de to egenskaber særskildt.
0
0
Svar på denne tråd

Sind? tja...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2004 13:27
Altså, sindet er jo hestens personlighed... Du vil jo ikke have en ondskabsfuld hest. Når hesten virker rolig og fornuftig, men stadig har god drift, taler man om godt sind og god vilje. Og tro mig, du vil ikke have en hest uden vilje... det betyder nemlig at de ikke rigtig gider at lave det du vil have dem til.
Vent ikke på prinsen på den hvide hest... rid selv!;-D
0
0
Svar på denne tråd

Løjse...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2004 17:47
Du skriver:

"Og tro mig, du vil ikke have en hest uden vilje... det betyder nemlig at de ikke rigtig gider at lave det du vil have dem til"

Det vil jeg nok nærmere kalde dårligt, usamarbejdsvilligt sind, dårlig ridning, eller en seriøs fysisk skade, langt de fleste heste, vil nemligt gøre alt, for at tilfredsstille deres rytter!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider