|
|
| llatterlig kommetar fra dressurrytter |
| Forfatter:  |
Anja & Thjalfe |
| Dato:  |
04-04-2004 15:44 |
|
ja jeg har altså været udsat for en så dum og latterlig kommentar omrking islændere og stævner a tjeg må sige det herinde:
hvad er det der gør at storhestefolket skal se ned på vores hest? jaja de gør det ikke ale. men for pokker når du får at vide at "islænderen jo ikke er særlig god til rigtige stævner" ja så koger mit pis altså.
for hvad er det for noget plat noget at sige??
og med "rigtige" stævner med personen jo spring og dressur, ja hun blev sku helt overrasket over at vi rent faktisk har dressurklasser på vores islændere  altså!
ja lad dem da have dere smening i fred, men synes det er lidt træls at man skal ses ned på bare fordi man ikke lige sværmer for de fuldblodede heste, som hun gjorde, uha det var jo det eneste der duede
det er helt ok at hun ikke lige elsker islændere som jeg gør, det er jo det eneste jeg sværmer for og vil ride på  jeg gentager, det er ikke det der er problemet, problemet var at hunbjo tydeligt så ned på ores ishesty for den kan jo ikke bruges til spring og dressur.
hm, ja jeg ved ikke hvad det er vi laver ude i skoven når vi rider alrid eller terrænlydighed, men det kan jo ikke være at springe, for det kan vores muler åbentbart ikke
det er vel lidt ligeosm humlebien, den kan jo ikke flyve siger alle eksperterne, men humlebien er sku ligeglad,d en flyver da lystigt omkring 
dressyrytterne siger jo at vores hest ikke kan dressur elelr spring, men den er da ligeglad, vi l'rider da dressur til undervisnigne og springer i skoven
men havd med jer, har i ogås været udsat for noget så latterligt fra dressurryttere??
(skal da lige siges at ikke alle er sådan og jeg har intet imod dem, hvis de bare vil lade være med at se ned på vores heste og tro de ikke er noget værd.)
Med venlig hilsen Anja og Thjalfe "Hellere Lugte Af hest - end bare Lugte"  | GANTIMULE Stedet med historier, hesteguf, ismuleinfo, billeder og m.m.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm.... |
Louise E |
04-04-2004 16:09 |
|
Personligt forstår jeg altså ikke de fordomme og de problemer, men det er måske fordi jeg selv er eks-storhesterytter.
Helt ærligt...du kan da ikke forvente at en islænder er på niveau med en sportspony i lethed, bevægelser osv osv og dermed har den samme kapacitet som en sådan i de traditionelle klasser, når man når højere op end lige klubstævner. Det ville da være ulogisk at en race, der ikke er avlet i den retning, var lige så god som dem, der er avlet mod det specifikt i flere generationer.
Det er jo det samme som at påstå at du lige så godt kan anvende en islænder til galopløb på niveau med engelsk fuldblod og det er der vel ingen, der påstår.
Når det så er sagt, så er det da klart at enhver hest uanset racen skal have sin dressur i orden, for det er grundlaget for al ridning og alle heste uanset bygning, race, kapacitet bør trænes fornuftigt for at give dem de bedste muligheder for at bære rytteren korrekt, udføre de ønskede øvelser og være behagelig at ride.
Jeg kan simpelthen ikke se at visse dele islænderverdenen er mindre sammenspist, arrogant og snobbet end visse dele af storhesteverdenen; for mig er det et fedt. Heldigvis findes der også modpolerne indenfor begge områder og heldigvis for det da.
Såeh...ingen hetz mod storhesteverdenen eller andre herfra.
Superdejlige belgiske hyrdehundehvalpe sælges til gode hjem. DKK reg, garanti og hvalpepakke medfølger. Smut en tur ind forbi www.malinoise.dk og se mere. Dejlig 3 års fornuftig, fuldblodshoppe sælges. Billeder kan mailes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dette er da ikke en hetz??? |
Anja & Thjalfe |
04-04-2004 20:39 |
|
hvor har du det fra?? jeg skriver bare a tjeg er træt af at visse storhessteryttere menr at islændere bare er små uldtotter som ikke kan bruges til hverken dressur elelr spring
hvilket de godt kan, jaja i kke lige på topniveau men de kan da godt gå fedt, bare se Free style for kanion gode ryttere, savlesavle, der kan man se dressur
og jeg forventer aldeles ikke at en islænder skal kunne måles med en dsp i dressur, det var jo slet ikke det indlægget gik ud på.
synes nu ikke at der er dele af islænderverdene der er snobbet??? ja jeg synes faktisk vi er mindre snobbede, idet for mange af os er det et fed t om du har det sidste nye udstyr, hvor man på en del storhestesteder nærmest er udstødt hvis ikke du render i det sidste nye, kender selv end er har prøvet det
men kan da lige tilføje at en islænder bestmet kan have gode bevøægelser og lethed over sig, hm du burde ud og se hesten Valtyr! Han har bare et trav der siger spar to
men altså, jeg tror ikke ehtld u har fa ti hvad de tindlæg her handler om, for det e rslet ikee t indlæg om hvor snobbede storhesteryttere er eleler noget i den retning, det e rbare et indlæg hvor jeg ytrer min skuffelse over at hun kunne nedgøre islænderen på den måde, med at deres dressur og såpringstævner er "rigtige" stævner og det vi så laver på islændere, er bare sådan lidt for sjov  altså ikke rigtige stævner  hæhæ, griner altså stadig lidt af hende
Med venlig hilsen Anja og Thjalfe "Hellere Lugte Af hest - end bare Lugte"  | GANTIMULE Stedet med historier, hesteguf, ismuleinfo, billeder og m.m.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har oplevet.... |
Anet |
04-04-2004 21:31 |
|
flere gange at folk ikke regner os og vores uldede ponyer ( i deres øjne) for noget. Men jeg er selv tidligere storhestrytter igennem 27 år og jeg har ikke et øjeblik fortrudt skiftet til islændere. Min datter på 14 år der ellers selv har en araber rider nu ponygames på vores den ene islænder. Folk står og slår sig på lårene når han trækkes ud af traileren og siger hvor er han dog sød og sikke en masse hår han har..... så er det lige til han kommer i gang så skal jeg love for at der kan komme speed under ham og folk ser at han er ikke så overnuserponyagtig som de først antog. Mange gange har jeg mødt den holdning at det må da være et tilbageskridt at ride på en islænder i forhold til en stor hest...men jeg er godt tilfreds om folk så forstår mig eller ej.
Lykken er.....mine dejlige ismuler.  Hilsen Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Totalt ligegyldigt |
|
|
Kan det ikke være ligemeget hvad andre siger og tror?
Jeg kan faktisk godt forstå at nogle "storheste ryttere" synes det ser lidt sjovt ud.
Og én ting jeg tror (men det er helt for egen regning), hvis en fks DVér kommer med til et DM/NM/VM , så er den ofte redet betydeligt bedre, end mange af de islændere der kommer med til noget tilsvarende.
Der er noget længere imellem de velredne heste til islænderstævner, end der er til "storheste stævner"
Jeg rider selv islænder, og kunne absolut ikke tænke mig andet, men synes det kan være utroligt flot at se dressur med "store heste" (bare lidt kedeligt i længden  ).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anja & Thjalfe |
|
|
Tja, jeg synes nu at have husket kommentarer af samme kategori fra dig?
Noget med at du også kan være lettere racistisk den anden vej? Men det er måske noget andet.
Heldigvis er tilladt her i landet at have egne meninger. Også om heste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mathilde... |
|
|
Jeg tror faktisk du har ret, når det kommer til velredne heste i de helt høje klaaser. Men i de lave klasser tror jeg faktisk det forholder sig omvendt. Min erfaring (fra begge verdener) er i hvert tilfælde, at der skal mere til at ride (og vinde) en 4.4 og en T.5, end der skal til at ride (og vinde) en LE dressur eller spring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nanna og Asta.. |
|
|
Jeg giver Anja ret! Storheste- ryttere er meget snobbede! Jeg har tit prøvet at komme ind i et ridehus på min islænder, og blive set MÆGTIG ned på! Hvor jeg så dagen efter kommer ind på en DV (fordi jeg rider en DV udover ismulen) og bliver set op til i forhold til forleden dag med ismulen! De kigger meget på deres store man, og måske ikke helt perfekt striglede pels, uden at være kort og ikke skinner! Og udstyret! Det er ikke de flotte dressur sadler med mega meget støtte så deres ben og røv kan side rigtigt! Deres udstyr kan aldrig blive for perfekt... Jeg har også tit oplevet at når de købe sadler, er det tit efter udseendet og ikke helt så meget efter hvordan den ligge på hesten, hvor så jeg kom over til isheste pigerne og så hvor meget de kig op i hvordan udstyret lå på deres hest! Aldrig har jeg set nogle der gør så meget ud af det, hvilket jeg helt bestemt går ind for!!! Jeg har selv lige købr ny sadel! (TILLYKEEEEE i= =)
Og så giver jeg Nina ret, det er langt sværere at vinde en 4.4 og en T.5 end en LE, LC1.. Der skal meget mere til... Til isheste stævner kan man ikke rigtig vinde hvid hesten ikke har en god gang!
Min mening. Ikke for at provokere storheste folket!
Nye billeder på min præsentation!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil gerne indrømme |
|
|
at jeg altid har sýntes at islænderen er en skovtur's hest og at den ingenting kan!
MEN så flyttede en ny nabo ind med hele tre islændere som jeg absolut ikke kunne fordrage til jeg var ude og ride på en :0) De er jo lækre!
og de kan sagtens gå dressur og spring:0) Min næste hest er ern islænder!
Vi siger det, vi mener... og mener det, vi siger!!! Louise * "Dansk oldenborg kan og vil:o) Medlem af DOA" * |
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| man får sq lyst til at bande. |
the_angel |
06-04-2004 09:27 |
|
der var engang en dressurrytter der spurgte mig, lige efter jeg havde købt den mest fantastiske 9-årige islænder(som forresten lignede en spansk hest!): jeg fatter ikke hvorfor du har købt det dumme kræ! den kan jo ikke noget! så måtte jeg jo så lige fortælle hende at den var blevet nr. 6 til DM for år tilbage...
så kan hun lærere det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Louise E og andet |
Tanja C |
06-04-2004 09:47 |
|
Jeg vil lige starte med at kommentere Louises udtalelse:
"Helt ærligt...du kan da ikke forvente at en islænder er på niveau med en sportspony i lethed, bevægelser osv osv og dermed har den samme kapacitet som en sådan i de traditionelle klasser, når man når højere op end lige klubstævner. Det ville da være ulogisk at en race, der ikke er avlet i den retning, var lige så god som dem, der er avlet mod det specifikt i flere generationer."
Jeg vil til hver en tid mene at en topislænder har langt mere bevægelse og kapacitet end en sporstpony. (Vil nogle der kan finde ud af at lægge billeder ind venligst understrege min pointe med et billede af fx Stefnir i trav). Yndefuldhed og lethed set man godt nok også mange steder på ovalbanerne.
Gentagne gange i de svære klasser ser jeg islændere der er så dressurredne og stort gående at de uden besvær ville kunne stille op en en alm. dressurklasse med gode point. Fx Julie og Idawen. Så Louise, jeg vil påstå at du tager fejl i dine betragtninger.
Når alt kommer til alt handler det ikke om racen, men om hvad rytteren vil bruge hesten til; og naturligvis køber man en islænder for at ride gangartsridning. Hvis man "bare" vil ride dressurklasser, gør man livet mere besværligt for sig selv ved at købe en 5-gænger istedet for en 3-gænger. En islænder kan af naturlige årsager ikke springe lige så højt eller løbe lige så stærkt som en stor hest, men bevægelses -letheds -og kapacitetsmæssigt synes jeg på ingen måde at vi er bagefter nogen. Tvært imod.
Om storhesteverdenen er mere snobbet, tja...
Jeg har længe levet i en forestilling om at vi islænderryttere var lige så snobbede på vores egen måde. Men nu har jeg haft min islænder opstaldet på en almidelig rideskole i en måned, og der har jeg virkelig mærket en forskel. Jeg er ikke blevet hilst på, og jeg har fået grimme, uhøflige bemærkninger i ridehuset hvis jeg ikke var hurtig nok til at komme af vejen. Det har ført til ubehagelige konfrontationer som man helst var sluppet for, fordi det ødelægger enhver god steming der burde være et sted hvorman dyrker samme interesse. Den slags har jeg meget sjældent oplevet i islændermiljøet, og var meget lettet over at være tilbage da jeg flyttede min hest hjem igen...
Ang. ridning: ja, jeg ved sgu ikke om der er længere imellem de velredne islændere end de velredne store heste. Bla på rideskolen så jeg ryttere der blodigt trænede deres heste 2 timer i galop i ridehuset uden at bemærke at hesten gik slemt på forparten og under biddet. Samtidigt synes jeg de store heste var meget mere stressede op end vores islændere: De klaprede tænder under ridning (Tydeligvis af frustration over at de ikke forstod hvad rytteren med hård tøjle - og sporeføring prøvede at "lære" dem), vævede i boksen eller lagde ører og sparkede ud efter andre heste i ridehuset. Jeg husker pludselig at den opførsel var hverdagskost dengang jeg red almidelige heste, og det synes jeg bestemt viser noget dårligt om det almindelige hestemiljø.
Så jo, jeg er sgu glad for at jeg har islændere i dette, for det meste, behagelige miljø!!
-Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt enig |
MH |
06-04-2004 10:27 |
|
Jeg kunne ikke være mere enig...
Vi red i vinters engang imellem når der var rigtig dårligt vejr på en "alm." rideskole, hvor vi blot havde købt en hal-kort, og bare brugte hallen når den var ledig, vi har således ikke vores heste til at stå på rideskolen, men da vi ikke bor så langt derfra var det nemt lige at smutte derover og bruge hallen. Der blev vi også ofte set ned på, folk kunne finde på at sige de særeste ting; de virkede umiddelbart søde, men det var mere på en nedladende måde, så man i bund og grund ikke var i tvivl om hvad de egentlig mente om vores islændere.
Desuden er min lærer på gym. dressurdommer og rider selv dressur på højt plan. En dag overhørt hun mig og en veninde snakke og islændere, og hun måtte altså fortælle os, at islændere er beskidte og ulækre og det samme er vores udstyr. Hun kunne altså heller ikke forstå hvorfor islændere er så fantastiske, men når man skal ride skovture (ikke fordi hun gør det så tit), så kunne de vel være gode nok!!
Seriøst - det kan gøre mig sur, jeg står da ikke og rækker hendes heste ned på den måde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tanja... |
Louise E |
06-04-2004 10:48 |
|
Jamen selvfølgelig kan du finde en islænder, der er mere velgående end en sportspony; du kan sikker også finde en sportspony der har mere vilje end en islænder. Men nu skal man jo ikke plukke yderpunkter ud og sammenligne, men forsøge at generaliser og så vil jeg da gerne se hvor du generelt finder islændere med den samme gang og springkapacitet GENERELT som hos feks sportsponyerne GENERELT.
Jeg elsker da islændere og ved der findes masser af gode islændere både ridemæssigt og gangartsmæssigt; det er bare ikke generelt og med meget af den islænderridning jeg har set praktiseret tidligere, så kan jeg godt forstå nogle folks manglende tiltro til deres evner, for det har dælme været meget hovedet op, sænket ryg og så bare så hurtigt som muligt fremad.
Heldigvis er det da ved at vende, men det er da pudsigt at det netop er dressuren islænderfolk er ved at få øjnene op for i betragtning af at det altid har været storhesteverdenens kæphest. Helt tossede kan de vel ikke være?
Selvom der findes masser af eksempler i storhesteverdenen på dårligt og forkert redne heste, så gør de fleste dog en indsats for at få redet dressur i deres heste; at de så ikke alle har fattet meningen og metoden er så en anden sag, men viljen er jo god nok.
Superdejlige belgiske hyrdehundehvalpe sælges til gode hjem. DKK reg, garanti og hvalpepakke medfølger. Smut en tur ind forbi www.malinoise.dk og se mere. Dejlig 3 års fornuftig, fuldblodshoppe sælges. Billeder kan mailes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm...... |
Tanja C |
06-04-2004 13:18 |
|
Jeg har aldrig påstået at islændere kan have samme springkapacitet som en stor hest; men det er bestemt ikke et yderpunkt at nævne at mange islændere har mere kapacitet i bevægelserne end sportsponyer. Jeg har været i den almidelige hesteverden i mange år, og troede knapt mine egne øjne da jeg til et bededagsstævne så den ene lille islænder efter den anden trave og gallopere med KÆMPE bevægelser banen rundt. DET havde jeg sgu ligegodt aldrig set før, i hvert fald ikke med heste i den størrelse. Og disse islændere findes der faktisk mange af, du skal blot tage til Istölt, VM eller bededagsstævnet for at møde dem.
år du blander vores RIDEMÅDER ind i det, er det en helt anden snak - det har jo intet med hestens naturlige kapacitet at gøre. En god hest kan rides dårligt er vi vel alle enige i.
Jeg siger ikke at vi er bedre end storhesteryttere, jeg siger måske blot at vi islænderfolk bestemt ikke er ene om at gøre det helt forkert en gang imellem. Jeg ser lige så dårligt redne store heste som islændere rundt omkring. Jeg ser også mange islænderryttere til kurser og stævner der knokler med dressuren fordi de har en viden om at dette forbedrer ridningen i høj grad. At storhesteryttere ved mere om vigtigheden af dressur, er i mine øjne et postulat.
Som tilføjelse ser flere storhesteryttere end islænderryttere der prøver at springe over hvor gærdet er lavest med glidetøjler, chamboner og diverse remedier.
Vi er ikke tabt bag en vogn i forhold til storhesterytterene, os islænderfreaks. Måske har vi været det førhen, men det har jo egentlig noget med sagen at gøre i denne debat.
-Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi skal vist lige se |
Anja & Thjalfe |
07-04-2004 11:01 |
|
et par billeder af islændere i trav og galop
savlesavle, ikke nok med en fed trav den har også en 1 kanonfed farve!

se dét er en galop der vil noget  (Ægir)

lige Ægir igen
jeg har fundet billederne inde under junior HN, i et indlæg hvor et par gæs er i gang med at snakke om hvor dårlige islændere er og at de ingen bevøægelser har...ja selvb efter at have set disse billeder påstår den ene sku at de ingen ganagart har
hm måske man skulle tørre leverpostejen af brillerne og se ordentligt efter???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan kun... |
|
|
... erklære mig enig med Tanja C, islændere har MASSERE af gang og bevægelse. Jeg synes netop disse store bevæglese, med fylde, løft og svæv er kendetegnende for vores skønne islændere.
Louise E: Jeg er fuldstændigt grundlæggende ueing med dig i, at det netop er i storheste verdenen folk er fokuseret på dressur. Jeg har (ligesom Tanja C) været i storheste verdenen i maaaaange år, og der oplevede jeg netop, at folk der var til skovture, KUN var til skovture (ja, nogen af dem var ligefrem imod alle former for dressur) og med god grund, en 3-gænger skal jo ikke holdes ved lige på samme måde i gangarterne, og man kan derfor mere eller mindre droppe dressuren (alle heste har selvøflgelige godt af lidt smidiggørelse, men gangartsheste kan discideret ikke "leve" uden). Da jeg så overgik til islænderverdenen, var min store overraskelse netop, at selv skovtursryttere tog på kurser, fik dressurundervisning, og jævnligt trænede smidiggørelse, både på banen og i naturen. For mig fremstod det som om, islænderfolket var meget mere bevidste om hvilken betydning dressuren har, og hvordan den skal udføres (bagkroppen SKAl med osv.) netop fordi, de IKKE skulle bruge dressuren som "fremvisning" men der imod målet af dressuren, nemlig gode gangarter, og det får man altså ikke, hvis ikke man har fattet pointen.
Indenfor "storheste verdenen" var det meget mere et spørgsmål om at "se godt ud", derfor var det rigeligt hvis bare hesten "knækkede" i nakken, også selvom bagkroppen så slingrede efter hesten som en dårligt påmonteret vogn. Og defor så man meget oftere folk der brugte div. former for hjælpetøjler, i stedet for, at arbejde tingene ind fra bunden.
Som jeg har skrevet tidligere, så tror jeg bestemt det er noget sværere at komme "til tops" indenfor dressuren i storheste verdenen, men GENERELT tror jeg nu nok vores islændere er noget mere veltrænede end langt de fleste store heste og ponyer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina BT |
Louise E |
08-04-2004 08:55 |
|
Jamen så kan jeg kun give dig ret. Vi er grundlæggende uenige.
Men heldigvis lader det meget til at dressuren er på vej til at blive en vigtig ting for islandshesterytterne og at de samtidig ofte træner en korrekt form for dressur fremfor at bruge diverse hjælpetøjler osv. Men jeg mener stadig ikke det er generelt selvom der er rigtigt gode eksempler.
Men som sagt...enige bliver vi ikke og så er den jo ikke længere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enighed... |
Tanja C |
08-04-2004 14:50 |
|
Jeg synes nu det er svært at slå sig til tåls med at man blot er uenige, når den modsatte part tager fejl:
Hvis en person fx hævder at en rød sweater ikke er rød men grøn, så kan man jo ikke bare slå sig til tåls med at man blot er uenig...
Nina rider mange stævner og delatger i mange kurser og jeg kommer da også vidt omkring i islændermiljøet - og synes derfor at vi oplever det stik modsatte af hvad du hævder.
-Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise E... |
|
|
Ja, vi er uenige, om den ene har ret eller ej, finder vi nok aldrig ud af. Jeg håber blot for dig, at du en dag, vil få øjnene op for, hvor fantastiske gangarter islænderen har!
Iøvrigt kommer det jo nok meget an på, i hvilke "heste-kredse" man har (haft) sin daglige gang. Da jeg red andre racer end islænderen, kom jeg primært på rideskoler og private stalde, og det var her jeg gjorde mine iagtagelser. Nu, hvor jeg rider islænder, har vi både konkurrence og skovtursryttere i stalden, og jeg har derud over, også redet og arbejdet på island, og andre steder i DK. Alle steder, har træningsmetoderne selvfølgeligt været forskellige, men alle som en, har tager det med dressuren meget alvorligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nanna M |
Idenion |
08-04-2004 17:59 |
|
"Storheste- ryttere er meget snobbede"
Unskyld-er det ikke at generalisere en del?
Jeg har en DV på 1,68 der muligvis vokser lidt endnu og rider en DV hoppe på 1,62...
-gør det mig snobbet?
Jeg fordømmer ikke folk på hverken islændere/fjordheste-men i MÅ da indrømme at der er længere mellem de islændere/fjordheste der går alm høje klasser (LA og op) i "almindelig" ridning?
Jeg rider personligt ikke islændere af den grund at jeg føler jeg er for tæt ved jorden og sådan..
Og desuden så ser det altså sjovt ud når fx høje mænd på 1,86 rider små islændere-kan altså ikke lade være med at synes benene sidder for langt nede under maven
Mend et er da bestemt nogle dejlige billeder  og de to af den-den grå og den...hmm sorte?(den på billede 1 ) ser ud ti at have en størrelse jeg nogenlunde ville kunne affinde mig med...
Har leget lidt med tanken om en fjordhest på et tidspunkt-men der er LANGT imellem fjordboller over 1,50 hvilket jeg godt vil have-og også gerne mere...
Men hver sin mening.
Men altså synes ikke I bør generalisere-der er snobberi inden for ALT i hesteverdenen.
Sådan burde det ikke være,nej... men det ER det-uanset om man er "storheste"rytter,islands/fjord-rytter og uanset HVAD art af ridesporten man interesserer sig for!
*den stolte Dv-ejer løber ud fra Ishesteforaet af frygt for lynchning* 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhhh Idenion...?! |
|
|
Først vil jeg lige give dig ret, at det er temmeligt generelliserende, at kalde alle storheste-ryttere snobbede, selvfølgeligt!
Men, så holder min enighed altså også op. Vil du ikke være så venlig ikke at sammenligne fjordheste og islændere (begge racer er dejlige, HVER FOR SIG!) En nordbakke er oprindeligt en arbejds/trække-hest, avlet og fremstillet til at arbejde i de norske skove. En islænder, er af en helt anden karat. Den er også oprindeligt, selvfølgeligt, en arbejdshest, men mere avlet, til at kunne transportere folk over lange strækniger i behageligt tempo. Og vigtigst af alt, islænderen er en gangartshest! Den har (hvis du ikke er klar over det) optil 5 gangarter, og helst min. 4.
Af erfaring ved jeg, at det er to vidt forskellige oplevelser, at ride en islænder og en fjordhest. Nordbakker er (generelt) lidt tunge i det, de er udholdende og stærke, men ikke voldsomt hurtige. Deres bygning er (generelt) tung, med kort kraftig hals, rundt kryds og højtansat hale. Islændere er (generelt) noget mere spinkelt byggede, ofte mindre end fjordheste, de har højere ansatte halse, som er spinklere og længere end fjordhestens, og de har stejle kryds (det gør det nemmere for dem at få bagparten ind under sig, og dermed tølte) med lavt ansatte haler. Islænderen har en meget fremad gående vilje, de er fyrige og "stolte" på en anden måde en fjordhesten. Og ja, så har de et par ekstra gangarter, der gør det til en noget anden oplevelse end fjordhesten.
Man kan jo heller ikke sammenligne en Frederiksborger eller en Jyde/bryggerhest med en Araber, vel...!
Det med, at du synes det ser sjovt ud, er nok en tilvænings sag. Personligt synes jeg det ser utroligt sjovt ud, når små kortbenede kvinder (som oftest) rider rundt på en krabat af en hest på min. 1,80. Benene når jo knapt nok ned under hesten mave, og jeg har virkeligt svært ved, at forstå hvórdan man skal få bagparten med på hesten...
Ellers fordømmer jeg nu heller ikke den ene fremfor den anden. Hvilken hest man rider, er jo til hver en tid op til ens temperemant og behov.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ved... |
Idenion |
08-04-2004 19:55 |
|
GODT at det IKKE er samme racer-men for MIG (og måske andre "snobbede" ryttere der rider heste over 160?) kan de to racer lidt sidestilles af den grund at højden er nogenlunde ens selvom fjordhesten er kraftigere/tungere
Tja vil give dig ret i man tit ser alt for små ryttere på store (175) heste i konkurrencerne-men mange ryttere foretrækker denne højde fordi mange dressurdommere fx ofte dømmer heste på under 1,65 ned  og hvis man har nogle store ambitioner forstår jeg da godt at det ikke er fedt at få et 60%ridt dømt ned til 52% pga hesten lige "mangler" 5 cm
Men så undskyld hvis jeg stødte dig-synes bare det var MEGET generaliserende 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Idenion igen... |
|
|
Du må godt nok føle dig trådt på, siden du bliver ved med at køre i det snobberi, på trods af, at jeg netop gav dig ret på det punkt.
Jeg ville jo netop forklare dig hvad forskellen er på en en islænder og en nordbakke, da mange ikke "indviede" åbenbart (hvilket du jo er et godt eksempel på...!) opfatter disse to racer som værende identiske, hvilket det forhåbentligt fremstår af mit tidligere indlæg, at de ikke er.
Prøv nu, at åben øjnene næste gang du ser en islænder og en nordbakke i overskuelig nærhed, og se så den slående forskel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina.... |
Idenion |
08-04-2004 20:46 |
|
Hehe...
jeg kan GODT se forskel-der hvor min hest står har bl.a Tinatossen herfra HN sin Ismule stående, og har skam også set fjordhesten tæt på
Uddybningen ang snobberiet var nu mere pga evt andre der skulle læse tråden igennem
Men okay-vi er jo enige så jeg vil smutte ud her fra "jeres" fora igen der vist kun er for "indviede"

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt så... |
|
|
Jamen, jeg er da glad for at du kan se forskel, det lød bare ikke umiddelbart sådan i dine 2 første indlæg...
Du er meget velkommen her i islandshesteforummet, men når du ligefrem vælger at angribe vores stolthed, så må du også tage følgerne...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Idenion |
Tanja C |
08-04-2004 20:59 |
|
Starter med et citat fra dig:
"Jeg fordømmer ikke folk på hverken islændere/fjordheste-men i MÅ da indrømme at der er længere mellem de islændere/fjordheste der går alm høje klasser (LA og op) i "almindelig" ridning?"
Selvfølgelig er der langt imellem islændere i LA og op. For hvorfor i alverden skulle man købe en gangartshest for blot at deltage i disse "almindelige" dressurklasser? Det er lidt det nogle almindelige heste-ryttere har svært ved at forstå: Vi rider ikke islænder fordi vi af en eller anden grund ikke har haft mulighed for at anskaffe os en "rigtig" hest;
Vi gør det fordi vi ELSKER islænderen og den ridningsform man dyrker på den. Sådan har langt de fleste islænderfolk det - ellers ville det jo ikke være islænderfolk!
Vi repræsenter en anden type ridesportsgren end i den "anden" verden, og det er jo derfor du ikke ser mange islændere til de almindelige stævner med almindelige heste.
-Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina/Tanja |
Idenion |
08-04-2004 21:07 |
|
Nina:
Jeg føler bestemt ikke jeg har valgt at angribe jeres stolthed?
Er det pga jeg (åbenbart meget) fejlagtigt nogenlunde sidestillede en islænder og en fjordhest fordi at de for mig minder om hinanden pga *højden* på disse racer?
kan ikke se hvordan det er sket-men..
Siden det åbenbart er tilfældet så beklager meget
Tanja:
Tak for din meget uddybende forklaring
Men der er jo også (mest yngre måske?) der har valgt en islænder selvfølgeligt fordi de elsker racen men stadigvæk gerne vil ride "almindelig" ridning på dem?
Kender da flere af de tilfælde...
Spørger af nysgerrighed-vil skam gerne lære en masse om "jeres" verden .-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Nina BT |
Louise E |
08-04-2004 21:21 |
|
Jamen jeg ved skam godt at islænderen har gode og behagelige bevægelser; det er såmænd pga tølten jeg selv har valgt at have islænder og min er da også pænt gående. Men han har ikke de samme bevægelser som mange rideheste/sportsponyer og rigtigt mange islændere har langt dårligere bevægelser end han har, så jeg ved da at der findes mange islændere med meget små gangarter (også i forhold til deres størrelse). Heldigvis er der da mange seriøse avlere der gør hvad de kan for at forbedre eller bibeholde det om du vil.
Du behøver såmænd ikke belære mig om islænderens fortræffeligheder; dem er jeg såmænd bevidst om; jeg har bare stadigvæk min holdning til snobberi, gangarter osv og mht snobberiet har du da sikkert ret i at det afhænger af hvilke kredse man færdes i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm er rimelig enig med Monica |
|
|
Altså jeg vil nu også sige at jeg sagtens kan sammeligne en fjordhest og en islænder ( har en af hver race). Både pga. temperamentet og viljen.
Begge mine heste er lige vilje stærke og lige lette i det (ja en fjordhest kan sagtens være en let type). Forskellen blandt de to er at min ismule har lidt for meget fuldblod i sig, dvs. hun kan blive ret hys på tur. Mens min fjordbolle altid er rolig og ikke lader sig ophidse over noget.
Men alt i alt synes de minder meget om hinanden
Tina
Super teamet Tina,Ársól,Christopher, Lick og alle de andre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tina.... |
Anja & Thjalfe |
09-04-2004 10:41 |
|
med vilje hos islænderen har det ikke noget med at gøre om hesten er viljestærk, men om at den er selvgående, at den er villig til at gå frem  uden at der skal drives konstant som der tit skal med de tunge fjordheste og andre heste
heldigvis er det ikke alle islændere som er hys, faktisk ikke ret mange  vil jeg tro.
men ok det er så din mening at de minder om hinaden, jeg syens bare ikke de gøre det, overhovedet
synes det er to vidt forskellige racer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu har jeg læst et par af |
Louise(hera) |
09-04-2004 11:40 |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fortsættelse... |
Tanja C |
09-04-2004 12:40 |
|
Først Louise E: Jada, der findes islændere med kedelige, flade bevægelser - ligeså vel som der findes sportponyer og store heste med samme dødssyge bevægelser - det fortæller jo ikke meget om racen i sig selv at der fremkommer kedelige eksemplarer? Der findes gode og dårlige modeller af alle racer, det kan vi vel blive enige med hinanden i, men det er jo ikke DET der er essensen af vores diskussion!(?)
Jeg forstår dine indlæg på den måde, at du mener at islændere som racekarakteristika ikke har megen kapacitet i bevægelserne, og her vil ikke blot erklære mig uenig, jeg vil ganske enkelt sige at du tager fejl. Jeg har kommet med fine eksempler højere oppe, og gider ikke gentage mig selv. Jeg vil blot høre dig ad om du kommer ud til islænderstævnerne; var du til VM? Eller har du overværet en 5.1 eller lignende til bededag, fx?
For når du skriver: "Jamen jeg ved skam godt at islænderen har gode og behagelige bevægelser" så tror jeg du kun har set en sporadisk del af de islændere der findes i DK - langt fra alle islændere har behagelige bevægelser pga. nemlig stor kapacitet. Mange har så store bevægelser at de ikke er egnede til turridning - eksempelvis Nina BT. på dette forum har en hoppe med så store bevægelser, at hun næsten ikke orker at ride den på tur - hun bliver simpelthen rystet af led, og derfor rider hun den primært som konkurrencehest.
Det kan godt være at din hest ikke har verdens største bevægelser og at du kender mange islændere med fladere bevægelser end ham, men at heraf konkludere at islændere meget sjældent har ret meget kapacitet i gangen og at er bløde og rare at sidde på, ja, det er i mine øjne påståeligt, da jeg jo ved, at du ikke har ret...
Igen: Jeg har været i islændermiljøet i mange år, og kender mange islændere med så store bevægelser at de ikke er rare at ride tur på - færdes man kun i skovtursmiljøet, som du måske gør, er det klart at du her møder langt flere skovturstöltere med flad gang - de er ikke at kimse ad, det er slet ikke det - de er bare langt fra størstebestanden af islændere. Rent faktisk er disse behagelige skovtursheste temmeligt dyre, for de hænger ikke på træerne. Fru Jensen der skal ride i skoven hver søndag, har ikke brug for en hest med kæmpe bevægelser, for den kan hun ikke hænge fast på.
Jeg nægter ikke at du holder af islænderen, men jeg synes din generalisering ud fra at have betragtet din egen hest er noget hen i vejret.
Til slut til Idenion: Det kan godt være at nogle yngre ryttere har islænderen og dyrker almindelig konkurrenceridning på dem; jeg kender ikke mange af denne slags ryttere dog, og jeg kommer mange steder i hestemiljøet. Hvis disse heste ikke er ret godt gående, skyldes det nok også, som du er inde på, at det er unge ryttere/børn der rider dem. Her må man forvente en vis lavere standard end hos ældre.
-Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilføjelse til Tanja C |
|
|
Ja, der kan jo selvfølgeligt ikke være nogen tvivl om, at jeg er helt enig med Tanja. Men jeg vil dog lige komme med en lille tilføjelse, for at skære det helt ud i pap.
Faktisk behøves du ikke engang, tage til et VM, eller se de høje klasser til lansdstævnerne, for at få et glimt af islænderens store kapacitet i gangarterne. Prøv blot, at tage til et lille klubstævne, og se 4.4 og T.5, og sammenlign så bevægelserne i disse klasser med bevægelserne på dine sportsponyer og heste i LE dressur til klubstrævner på rideskoler (hvilke vel er de klasser der kan sidestilles). Der er en verden til forskel!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hest/pony/islænder |
Fluga (islænder rytter... wow! |
16-04-2004 21:08 |
|
Jeg var en gang med min veninde til ´dressur stævne of der var der em islænder som rent faktisk vant klassen kan ikke huske hvad klassem hed men den var vist middel svær.
Jeg kende en hel del stor heste ryttere ig de siger selv de er træt af at det heke sjak være så snobbede men de siger at det er sørgeligt at ride hest i stedet for pony for da de red pony sagfde de"held og lykke", "hvordan gik det, gik det god?!" Men nej det er der bare 0,01 % der gør og det er de ret trætte af!
Der findes og nogle få snobbede islænder ryttere men få, syntes jeg!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anja... |
|
|
Den er altså lidt tynd, din forargelse over andres fordomme om din race.
...og hvorfor skal fjordhesten altså drages ind et tungt, flegmatisk indslag, fordi naboens Lotte var så fed, at den ikke kunne være andet end flegmatisk?
I øvrigt er min oplevelse, at "udsatte" ryttergrupper ofte er lidt oversarte og nærtagende. De tror pr. definition, at alle er efter dem...
...og jo, jeg har da været der. Det er ikke sjovt at ride "lav-status" heste og høre knap så sjove kommentarer.
Nu er islændere jo så bare ikke en lav-status race, men en ret kostbar og trendy liebhaverhest for de særligt indviede...
Mette (Fjolle)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| diverse |
Toppuristen |
18-04-2004 18:47 |
|
Det viste sig da ellers at blive noget af en debat, må jeg sige. Jeg hoppede i starten over tråden, fordi jeg tænkte, at "jaja, det er en døgnflue", men nej.
Først:
@Mette: jeg har vist ikke sagt det, men jeg synes din signatur er fed  ! Ok udenfor nummer  , så ...
Dernæst:
@Louise: jeg synes det er svært at læse ud af det du skriver, at du faktisk er glad for islændere. Du forsvarer storhestene så meget, at du faktisk går over og kritiserer din egen hest for at bevise, at vi islænderryttere er dumme og snobbede og vores heste ikke har nogle gangarter sammenlignet med disse hersens sportsponyer/storheste.
Jeg er selv tidligere storhesterytter, og jeg blev også ramt af storhestesnobberiet på min daværende rideskole. Jeg købte en springer (fuldblodsblanding) på 1,53m og ridelæreren startede med at kalde ham pony!? At han så også var fuldblod (hun red koldblod) og tilmed springhest (hun red dressur) ... jamen yikes da!
Jeg faldt for islænderen i 1997, da min springer blev aflivet. Prøvede et eksemplar af skovturstølteren og blev bidt af fornemmelsen af at sidde helt stille. Arbejdede på et stutteri og prøvede fri tølt på en konkurrencehest og var så solgt. Siden da har jeg interesseret mig meget for islændere og konkurrenceridning. Det er senere gået op for mig, at der skal noget mere til, end man bare lige tror, for at man kan ride sådan en lille flergearet "satan" (er de nu yderst sjældent, altså en satan  ) og da især, hvis den skal gå godt! Men det er måske det der er udfordringen?
Jeg kommer indimellem på en rideskole i forholdsvis nærhed af hvor jeg holder til. Der er for og imod for denne rideskole, men ... mit største chok var nok julestævnet for et par år eller fem siden. Små piger på 10-11 år sad i hvide ridebukser, sorte ridejakker, hårnet, blankpudsede støvler, på barberede heste ... og der var max tre ryttere i hver klasse!!! 13 startende ryttere i alt. Jeg var målløs. Selvfølgelig er det vigtigt at ungerne får en god start, men er det ikke lige at gøre lidt rigeligt ud af det?
Det, jeg godt kan lide ved islænderridningen er det sammenhold der er. Jo, der kan da være snobber blandt islænderryttere - også af den rigtig grumme slags, desværre - men ikke på samme måde. Jeg tror, at det der adskiller os fra storhesteryttere er, at vi accepterer og kan forstå, at der er andre, der hellere vil ride monsterhøje heste (set fra egen vinkel - jeg er hele 1,63 m lav  ) end vores små dejlige ismuler. Jeg forstår dem ikke, men jeg accepterer det. Rigtig mange storhesteryttere (ikke alle, men mange!) ser ned på os, fordi vi ikke rider det samme som dem, fordi vi ikke gør som dem. Fordi vi er anderledes. De får det til at lyde som en synd at vi rider islandske uldtotter. Bare fordi det ikke er det DE gør. Det er det jeg ikke forstår. Og det er derfor jeg rider islænder - fordi der bliver man accepteret som den man er og på den hest man rider. Hvis man vælger at ride skovture på en hest med lave gangarter, jamen så er det ok. Hvis man vælger at ride stævner på sin hest med lave gangarter, jamen så er det også ok. Man vinder måske ikke så meget, men det er ok. Det samme er tilfældet med heste med store gangarter.
Mht. gangarterne og gangartsanlæg ... eet eller andet sted, så hænger det vel også sammen med ridningen af en hest. Hvis en toprytter sætter sig op på en hest, så kan vedkommende højst sandsynligt få meget mere ud af den end fx jeg kan, gangartsmæssigt. Fordi de ved, hvilke knapper de skal trykke på, og de kan finde potentialet, hvis det er der. Og i mange heste er anlægget der.
Jeg kan så ikke lade være med at tænke på, Louise, om din hest er en af den type, eller det vitterligt ER en skovturshest? Måske du er misundelig på andres ridning af deres islændere? (Ok, den var under bæltestedet, men jeg blev altså en smule fornærmet over, at det var vigtigere for dig at kritisere islændere for at holde med storhesterytterne end det var at glædes over islænderens fortræffeligheder!).
Det jeg bliver så sur over mht. storhesteryttere er deres indspisthed, deres snævertsynethed, deres nedladenhed overfor andre, der ikke gør præcis det samme som dem selv/overfor ting der er anderledes. De tror at de selv er bedst, klogest, dygtigst - og de lader andre det vide! Det gider jeg ikke mere. Derfor rider jeg islænder  !
Jeg HAR prøvet til et storhestestævne at - i venlig mening!! - sige til en far til en bette størrelse på en minihest, at deres sikkerhedsbøjler nok burde vendes om, fordi de var sat på forkert og det var mindre sikkert. Han lod til at tage det pænt, men dagen efter hørte jeg, via min veninde, at han havde brokket sig kraftigt til en af damerne i bestyrelsen (el.lign.) derude og sagt, at jeg var bedrevidende og nedladende! Say whot?? Jeg prøvede bare at forhindre hans møgunge i at sidde fast i stigbøjlen! Det gør jeg da ikke næste gang. Så hellere lade krampen stikke ad H. til med ungen slæbende efter sig. (Eller hvad??).
Jeg mener ... hvad blev der af at tage imod hjælp fra andre? Hvorfor starte med at tro, at man bare vil jokke på dem, være nedladende, når man egentlig bare prøver at være venlig? Hvorfor ikke tro at det er en ligeværdig man står overfor, en, der har de bedste intentioner om at hjælpe? Hvorfor tro, at alle angriber een ... eller at man er bedre end alle andre, og de skal i hvert fald ikke komme her og tro de er noget - og dermed fare i forsvarsposition med det samme? Jeg forstår det ikke.
Modsat har jeg prøvet til en stor kåring med islændere at jeg egentlig bare lige ville kigge på en hingst, hvorpå rytteren kommer blæsende ind, stikker en tøjle i hånden på mig, siger "hold lige hesten!" og smutter. Dér stod jeg så med et styks hingst til omkring en kvart million i hånden - den stod bare musestille. Der var intet! Lidt efter kom rytteren og dennes kæreste tilbage, han skiftede sadel fra hans til hendes hest, mens hun ordnede beskyttelsesudstyr ... jeg stod stadig med tøjlen i hånden! Hu hej, hest ud af døren igen, "tak for hjælpen" til mig - og væk var de. Jeg mener ... hvor tit sker det lige med fx en DV hingst?? Den tillid, der er i islænderforeningen (oftest, da!), den accept af at vi alle er lige om at holde af denne hersens lavbenede, uldne, fuldblodshest fra Island - den er bare herlig! Jeg er glad for at være i DI og de to lokalklubber jeg er med i! (Den sidste jeg hoppede ud af viste sig at være en typisk storhesteklub *suk*).
Selvfølgelig er der i islænderverdenen også snobber og trælse personer og klikedannelser, men generelt set synes jeg at vi islænderryttere er meget bedre til at dele interessen for islandske heste og have det godt sammen, end man i storhestekredse er til at dele interessen for heste.
Det er en livsstil at have islænder. En livsstil jeg er stolt af at være en del af!
Ismulevrinsk Susan
Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susan... |
|
|
Uha da, jeg kan godt se man ikke har meget at gøre her hvis man ikke udelukkende forguder alt med islændere og foragter alt med store heste...uanset deres kvalitet iøvrigt.
Nogle af dine påstande er lige en anelse under lavmålet, men du må jo have et behov for at bevise overfor dig selv at dine heste er fantastiske, hvad jeg iøvrigt ikke yderligere kan/gider kommentere, da jeg ikke kender dem.
Jo, jeg holder faktisk meget af min hest; han er lækker, tølter nemt, har en afsindig god vilje og er alt det, jeg søger hos en hest...dog mangler han den frie tølt, så du er ikke den eneste der har set lyset. Han har udemærkede bevægelser i alle 5 gangarter, så han er absolut ikke i den dårligste halvdel. At du åbenbart mener han er dårlig og jeg er både flov over ham og misundelig på andre kan jeg kun trække på skuldrene og grine af, for du kender mig som sagt ikke. Hvem ville ikke gerne have den perfekte hest med fri tølt, men derfra så til at misunde andre...nej, du, det er en anelse for lavt til mig, men hvis du vil rode rundt dernede, så velkommen for mig.
Måske du skulle være en anelse mere åben og erkende, at måske ikke alle har samme oplevelser og dermed opfattelse af islænderverdenen kontra storheste-verdenen selvom du på det nærmeste blev frelst og så den store sandhed da du valgte islændere.
Jeg har hest fordi jeg vil have en hest med masser af vilje og masser af tølt. Hvis jeg kunne få det med en anden race, så ville jeg såmænd lige så gerne have den og jeg ville personligt også hellere eje en god hest af anden race end en islænder der var doven og 3-gænger, så nej, fanatisk er jeg ikke, men hvornår har fanatisme bragt noget entydigt godt med sig?
Jeg kan forstå du har haft en masse dårlige oplevelser med storhesteverdenen; det har jeg også, men det har jeg haft alle steder uanset om det er med katte, hunde, heste og uanset deres størrelse og race og det der slog mig allermest da jeg skiftede til islænder var den mangel på deres overstrømmende gæstfrihed og nede-på-jorden som jeg havde hørt så meget om. Det første jeg blev spurgt om (uanset hvilken hest jeg kom på) var; hvem er den efter og hvis hingsten var uninteressant, så kiggede de op og ned af os og sagde, jamen han ser da ud til at være en lille sød hest.
På min gamle rideskole red vi i rimeligt valgfrit tøj; der var meget få der red i hvide ridebukser, sorte støvler og jakke. Personligt startede jeg da springstævner i sorte ridebukser og hvide gummistøvler og hvis det skulle være fint tog jeg da jodphurs og leggins på og jeg har aldrig ejet en ridejakke selvom jeg startede mange gange.
Venlig hilsen Louise, for hvem islandshesteridning ikke er en livsstil men en frivillig glæde og fryd og som kan lide mange mennesker og mange racer, men vælger udfra kvalitet indenfor det hele og som ung pige har fået lov at både holde og skridte både en kåret DV hingst, en vallak der gik dressur på landsplan og en kåret frb. hingst. Men jeg er nok bare heldig

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmm (hader overskrifter) |
Toppuristen |
28-04-2004 19:32 |
|
@Louise: først vil jeg starte med at beklage, at jeg først svarer nu. Jeg har småtravlt i tiden (skole, eksamen etc), så ... !
Dernæst: hvis jeg har givet dig indtryk af, at JEG er den heldige ejer af ovennævnte luksusudgave af en islænder (topdyr med fri tølt), så må jeg skuffe dig. Det er jeg ikke. Hende jeg har nu er 4½-gænger, kan kun gå fri tølt, hvis hun selv vil, men laver oftest nogle forholdsvis hæderlige øgninger. Lige for tiden har vi et mindre dressurproblem, der bunder i min manglende tid (pga sidst på uddannelsen, vil godt snart være færdig), men er begyndt at få undervisning, så vi arbejder på sagen.
Jeg vil ikke afvise, at jeg kan lyde frelst, men der var noget i din måde at skrive på, der bare startede det værste i mig. Jeg er glad for at høre, at du også er glad for islændere. For det fik jeg ikke indtryk af, men som så mange andre så er jeg også menneskelig og kan tage fejl. At jeg muligvis har været uheldig mht. store heste og deres omgangskreds vil jeg heller ikke afvise. Det jeg ønskede at fortælle/berette om var, hvordan JEG har oplevet forskellene. Dermed ikke sagt, at det ER sådan, kun at det er det JEG har oplevet. Misundelig er jeg ikke. Jeg har den hest jeg gerne vil have: en sød, rar, venlig hest, som passer på mig både i ridning og på marken, som tølter uden problemer og som tilmed kan springe. Hun vil gøre utrolig meget for mig, og mere kan og vil jeg ikke forlange af en hest!
Det jeg kommenterede var HOLDNINGEN blandt visse storhesteryttere - det var ikke nødvendigvis DIN holdning. Jow, lidt altså, men! Det jeg efterlyste hos dig var, hvorfor du hellere ville forsvare storhestene, når du var islænderrytter? Når du så siger, at du ikke er blevet mødt med den venlighed jeg har mødt i islænderregi, ja så forstår jeg dig godt. Men det der er "min kæphest" (og i øvrigt baggrunden for at jeg skrev et indlæg), er, at mange af de storhesteryttere, jeg har mødt (mange, men ikke alle, husk det!), er meget indspiste, tror de ved så meget - og da for Guds skyld ikke skal hverken bede om eller tage imod hjælp, for det ville være det samme som at indrømme, at de kunne tage fejl, og det gør de jo ikke! De vil hellere gå i forsvarsposition, bide fra sig, evt. jokke på andre, og nogle gange fremstille sig selv som den kloge, end lytte til andre. Og når folk præsenterer sådan en holdning overfor mig, så stejler jeg altså og hopper over i den anden grøft! Og så kan det godt være jeg bliver hellig at høre på.
Det lyder som om jeg har stødt dig med mine udtalelser. Det beklager jeg meget. Det var ikke min hensigt at negligere din hest.
Holdningsmæssigt er vi ikke enige, men man kan heller ikke være enige om alt. Jeg vil dog sige, at jeg - efter forklaring - forstår, hvorfor du har den holdning, du har.
Iøvrigt bryder jeg mig ikke om dit tonefald og din måde at negligere det, jeg skriver på. Du skriver, at du ikke vil "ned på mit niveau", men det er netop det du kommer, når du taler til mig på den måde. Når du taler til mig som om at mine værdier er forkerte, og som om jeg er "frelst" (eller hellig). Når du skriver, at jeg jo "må have behov for at overbevise andre om, at mine heste er så og så gode" (hvilket jeg iøvrigt ikke har - det er mig (og kun mig!) der skal ride på min hest, så hvad andre synes er mig ligegyldigt). Når du giver udtryk for, at jeg "må være misundelig, og hvis det er der jeg vil ned og rode, så værsgo, men det vil du ikke". Bare det, at du ser dig selv som værende på et andet - og højere - niveau end mig, viser mig, at du har taget fejl af noget her i livet! Og at du iøvrigt stadig inderst inde er storhesterytter. Det er også ok, det vil jeg slet ikke blande mig i! Hver sin interesse. Men hvem bestemmer, hvad der er rigtigt og forkert? Dig? Mig? Og i forhold til hvad? Vi er alle født ligeværdige, med samme ret til at leve, eksistere, trække vejret - og til at have hver vores mening/interesse. Når man ser sig selv som værende på et højere niveau end andre, så har man taget fejl af måden vi eksisterer på. Jeg ser ikke mig selv som værende bedre end dig. Jeg ser dig som værende et menneske på lige fod med mig, men med en anden interesse eller i hvert fald en interesse, der i en facet adskiller sig fra min. Det er hverken bedre eller dårligere end mig! Det er bare anderledes. Og det er der vel ingen fejl for? Men det er en fejl at tale ned til andre og det er en fejl at give udtryk for, at ens egen mening/holdning er mere værd end andres. Jeg beklager, hvis jeg har gjort det.
Ismulevrinsk Susan
Ps. At du reagerer så stærkt og føler så stor trang til at tale ned til mig, får mig kun til at tænke, at jeg må have ramt et ømt punkt. Du må føle dig truffet, siden du reagerer så stærkt? Blot en tanke  .
Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|