For at en stiv sadel med bom skal kunne fordele trykket jævnt på hestens ryg, skal den ligge rigtig godt, med så stor bæreflade som muligt. Det kan i sig selv være svært at finde sådan en sadel, da hestens sadelleje ændrer sig hele tiden alt efter vækst, foderstand, muskelsætning mm.
Selv hvis det lykkes, vil en sådan sadel kun kunne fordele trykket jævnt når hesten står stille, da den ikke er fleksibel, og derfor ikke kan følge hestens bevægelser. I trav vil hesten ex. så hele tiden bære rytterens vægt på skiftevis den ene og den anden side.
En sadel uden bom er fleksibel, og følger hestens bevægelser. Den passer (eller kan tilpasses) alle heste, og bruges med et specielt stødabsorberende underlag, der fordeler rytterens vægt jævnt på hestens ryg.
Man kan sige, at en bomløs sadel tager det bedste fra to verdener. Man får den tætte kontakt til hesten fra bareback-riding, sammen med det sikre sæde fra en sadel, der så samtidig trykfordeler optimalt, og derfor skåner hestens ryg.
Bomløse sadler har deres rod i distanceridningen - en disciplin hvor der stilles høje krav til udstyret. Det skal være let og behageligt for hesten, selv på meget lange ture. Distanceridningsudstyr mener jeg derfor er en rigtig god inspiration for alle ryttere - både western, klassisk og engelsk.
Som man kan se i en tråd andetsteds på HN, er jeg forhandler af bomløse Barefoot-sadler i Danmark. De minder meget om fx. Torsion, er mindst ligeså god kvalitet, men koster mellem ½ og 2/3 af prisen.
Beskrivelser, billeder og priser kan foreløbigt ses på
I løbet af denne uge regner vi med at vores sadeldomæne www.barefoot.saddle.dk vil virke.
Jeg svarer meget gerne på evt. interesseredes yderligere spørgsmål pr. mail (kontakt@sandbjerg-foder.dk) eller tlf. (45281227)
Venlige hilsener Katrine
www.sandbjerg-foder.dk
Ps. dette indlæg kan man også finde i en lignende debat inde på western-sitet.