Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Bomløs sadel, rider du med sådan en?
Forfatter: 
Dato:  30-03-2004 16:18
Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen her der rider med bomløse sadler?
Hvis i gør hvilket mærke er det, og er i tilfredse med den?
Fortæl fortæl!!! :-)
Jeg vil gerne vide mere om dem.
Med venlig hilsen Karina.

Prøv en Islænder!
{> Du vil garanteret syntes det er skide skægt! {>
Islænder hingsteføl slges billigt! Se billed på min præsentation!
0
0
Svar på denne tråd

bomløse sadler
Forfatter: 
Dato:  30-03-2004 17:29
Jeg rider ikke selv i bomløs sadel, men har hørt flere steder fra, at den er god som afveksleing til den normale sadel en gang imellem. Specielt til pas-agtige heste.
Det er dog utroligt vigtigt at kende sin begrænsning når man rider med bomløs sadel. Pga. den manglende bom, kommer man let til at sidde et bestemt sted på hesten ryd, og det kan være meget belastende, og i sidste ende føre til skader.

Efter hvad jeg har hørt, skulle Topreiters bomløse sadel være god...?
0
0
Svar på denne tråd

hejsa :-)
Forfatter: 
Dato:  30-03-2004 17:30
jeg rider godt nok ikke selv med bomløs sadel men der har flere gange været debat om dem og jeg mener at man kom frem til at de ikke er det berdste at vælge, for som en del sagde der er jo en grund til at man nu om dage kommer bom i sadlen og det kan jeg godt se lidt fornufgt i :-) men man kom vist ogsdå frem til at de ikke var skadelige over kort tids brug det var mest hvis man kun brugte dem altid :-)

men undrer mig bare over at de tit er dyrer end alm. sadler, hænger det sammen når der nu ikke er bom i dem??

jeg har aldrig selv rede ti en, men har da et et par stykker, en diddidyna og en anden slags, som jeg ikke husker havd hedder.

Med venlig hilsen
Anja og Thjalfe
:-D "Hellere Lugte Af hest - end bare Lugte" :-D

GANTIMULE
Stedet med historier, hesteguf, ismuleinfo, billeder og m.m.
0
0
Svar på denne tråd

nina fortæl mere
Forfatter: 
Dato:  30-03-2004 17:31
omkring bomløse sadler og pasagtige heste, ham jeg er passer e rnemlig pasaghtig :-)

Med venlig hilsen
Anja og Thjalfe

GANTIMULE
0
0
Svar på denne tråd

Har prøvet det
Forfatter: 
Dato:  30-03-2004 18:04
Passede en hest der nu er solgt. Han er naturtølter og ville ikke trave. han var stiv i ryggen, og han brugte den forkert. Han var så i gangartstræning, og da han kom hjem, skulle jeg ride med den, og det føltes som om han havde fået meget nemmere ved at bevæge sig rigtigt med den.
Jeg mener det var en Karlslund, men jeg tror ikke der er den store forskel på dem. I øvrigt er den god at ride med. Jeg føler at jeg er nærmere hesten, næsten som at ride uden sadel, alligevel foretrækker jeg alminelig sadler med bom. Det er også det bedste i længden.
Jeg synes at du skal prøve sadlen inden du investerer i den, for enten kan man lide at ride med den, eller også kan man ikke, ligesom der er forskellige meninger og teorier om den er for det gode eller det onde.

Nye billeder på min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd

karlslund
Forfatter: 
Dato:  30-03-2004 19:04
Jeg har en karlslund bomløs til min lille køre/ridehest og han går bedre med den end andre sadler. Så vidt jeg ved er der en støttebom i den jeg har.
Det var lidt af et tilfælde jeg fik prøvet den på ham, da jeg slet ikke havde en bomløs i tankerne, men jeg synes den er god.
Han bliver selvfølgelig heller ikke brugt til den større gangartstræning men til hyggeture.
Helle
0
0
Svar på denne tråd

Bomløs sadel
Forfatter: 
Dato:  30-03-2004 20:58
Jeg har en Karlslund Kari Flex, den bomløse med en let flexibel fiberbom. Min super-anspændte pruhhest går helt klart bedst med den sadel end alle de øvrige hun har prøvet (y)

Den kan iøvrigt ikke anbefales til en hest med store bevægelser i trav - der er det nærmest umuligt at blive siddende.

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor bomløs?
Forfatter: 
Dato:  30-03-2004 21:24
For at en stiv sadel med bom skal kunne fordele trykket jævnt på hestens ryg, skal den ligge rigtig godt, med så stor bæreflade som muligt. Det kan i sig selv være svært at finde sådan en sadel, da hestens sadelleje ændrer sig hele tiden alt efter vækst, foderstand, muskelsætning mm.

Selv hvis det lykkes, vil en sådan sadel kun kunne fordele trykket jævnt når hesten står stille, da den ikke er fleksibel, og derfor ikke kan følge hestens bevægelser. I trav vil hesten ex. så hele tiden bære rytterens vægt på skiftevis den ene og den anden side.

En sadel uden bom er fleksibel, og følger hestens bevægelser. Den passer (eller kan tilpasses) alle heste, og bruges med et specielt stødabsorberende underlag, der fordeler rytterens vægt jævnt på hestens ryg.

Man kan sige, at en bomløs sadel tager det bedste fra to verdener. Man får den tætte kontakt til hesten fra bareback-riding, sammen med det sikre sæde fra en sadel, der så samtidig trykfordeler optimalt, og derfor skåner hestens ryg.

Bomløse sadler har deres rod i distanceridningen - en disciplin hvor der stilles høje krav til udstyret. Det skal være let og behageligt for hesten, selv på meget lange ture. Distanceridningsudstyr mener jeg derfor er en rigtig god inspiration for alle ryttere - både western, klassisk og engelsk.

Som man kan se i en tråd andetsteds på HN, er jeg forhandler af bomløse Barefoot-sadler i Danmark. De minder meget om fx. Torsion, er mindst ligeså god kvalitet, men koster mellem ½ og 2/3 af prisen.

Beskrivelser, billeder og priser kan foreløbigt ses på

I løbet af denne uge regner vi med at vores sadeldomæne www.barefoot.saddle.dk vil virke.
Jeg svarer meget gerne på evt. interesseredes yderligere spørgsmål pr. mail (kontakt@sandbjerg-foder.dk) eller tlf. (45281227)

Venlige hilsener Katrinewww.sandbjerg-foder.dk

Ps. dette indlæg kan man også finde i en lignende debat inde på western-sitet.
0
0
Svar på denne tråd

priser
Forfatter: 
Dato:  30-03-2004 21:35
Anja, hvilke bomløse sadler har du set, der er dyrere end sadler med bom? Hvis du skal have en kvalitetssadel med bom, så er den altså væsentligt dyrere end en ditto uden bom. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Jeg rider ikke...
Forfatter: 
Dato:  30-03-2004 22:48
...selv med en bomløs sadel, men jeg har lige været til foredrag med dyrlægen Rikke Schultz og der snakkede hun om bomløse sadler. Hun mente at det var en god sadel at bruge til afveksling, men ikke som sadel til hverdag. Hun nævnte bl.a. som ulempe at den ikke fordeler vægten ligeså godt som en normal sadel. Hun mente altså ikke det var godt for hesten at man bruger den sadel hver dag.

Det var lige alt jeg ved om bomløse sadler, har aldrig selv redet i en.

-Pernille
0
0
Svar på denne tråd

sina----
Forfatter: 
Dato:  31-03-2004 07:06
det er inde på hekla rideudstyr, der synes jeg godt nok at de bomløse er dyre :-) men flotte :-) vil dig hellere have deres töltsadel :-D men suk, har jo ingen penge :-) og da de gode sadler er da flere gange dyrere, men du kan da vedl godt fginde en middelklasse sadel der er billigere dnd en god bomløs sadel :-)

Med venlig hilsen
Anja og Thjalfe

GANTIMULE
0
0
Svar på denne tråd

sadler
Forfatter: 
Dato:  03-04-2004 21:46
Dét har du helt ret i, Anja - altså at man godt kan finde en sadel med bom af middel kvalitet, der er billigere end de bedste bomløse :-)
0
0
Svar på denne tråd

Mergur bomløs
Forfatter: 
Dato:  06-04-2004 18:24
Jeg har en Mergur bomløs sadel, som jeg er meget glad for. Jeg har dog også en sadel med bom, så jeg skifter meget imellem dem i ridningen. Den bomløse er super at supplere med, og min hest går også rigtig godt med den. Den bomløse bruges på banen, og den "normale" sadel bruges på skovture.
Min hest har haft stort rygproblem, og jeg har prøvet sadler lige fra 2.000 kr og op til 14.000 kr. Jeg købte den bomløse til 3700 kr, og den normale sadel til 2000 kr. Det var de eneste to sadler hun kunne slappe af i, så det er altså ikke altid prisen der gælder. Det var en meget dyr sadel, der havde givet hende rygproblemet i første omgang. Nu kører det bare, og jeg har igen en glad hest!!!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider