om man kan ride en islænder hvis man er høj -
Tanja skriver:
Du skal selvfølgelig bare vælge at ride de større islændertyper - altså dem på over 1.40.
Nok er islænderen stærk, men den har heller ikke overnaturlige kræfter.
Jeg ville i hvert fald ikke med din højde ride en islænder på 1.30-1.32 stykker alt for længe ad gangen.
Det læser jeg stadig som en bedømmelse af styrke = højde
Jeg svarer:
Ligesom hos mennesker er der jo også forskel på heste - størrelse har altså ikke noget med styrke at gøre.
På dette punkt forlyder der altså ikke noget om andre kriterier - og jeg står altså fast - styrke har ikke udelukkende noget med højde at gøre, det har noget med bygning at gøre
- er hesten muskuløs
- er den velpropotioneret
- er den velrejst
- er den sund og rask
- fortsæt selv....
Altsammen ting der afgør enhver hests styrke.
Nu får jeg så skyld for at modsige mig selv:
-Her modsiger du dig selv totalt. Jeg er 1.60 cm. høj og skulle jeg tovtrække med en pige på 1.80 cm. med samme fysik som jeg selv, ville jeg tabe stort.
Heri er jeg heller ikke enig - hvis i har samme fysik må det være teknikken der afgør sagen.
På samme måde med hesten, den der har den bedste teknik = evnen til at bære sig selv mest muligt på bagpaten er stærkest
Du fortsætter:
-Selvfølgelig har størrelse noget med styrke at gøre. Naturligvis findes der hos islænderne små kraftkarle og store, spinkle typer hvor førstnævnte nok er mere udholdende; men da jeg går ud fra at diskussionen går på udelukkende på højden, antager jeg lige at vi snakker om to, ensbyggede heste men på henholdsvis 1.30 cm. og 1.40 cm. i højden.
Ja - i nogle tilfælde vil det være som du skriver, men i andre vil det ikke, heller ikke selvom du har udvidet kravene til hestene der nu skal være ens byggede.
Den eneste fordel den store hest har er at den i mange tilfælde er mere salgbar end den mindre, da mange ryttere føler sig for store når de pludselig begynder at ride på en "pony" istedet for deres store hest.
Der er en fantastisk forskel på hvor store heste føles at være når man sidder på dem - igen er det bygningen der er afgørende, bred, smal, velrejst osv., og ikke kun højden.
Tanja jeg beklager meget hvis du mener jeg har fejlbedømt dig med hensyn til "små skrøbelige glasting", det var ikke specielt møntet på dig.
Jeg syntes det er en skam at så mange debatter skal ende op i ævl og kævl, ingen er alvidende - dem der spørger har et ønske om et svar, men der er jo ingen endegyldige svar på alting.
Nogle gange kan glæden over et islænderforum hvor vi kan "mødes" næsten drukne i ærgelse over at vi lyder som junior-nettet på en dårlig dag
Vi roser os af at islænderverdenen er for alle - ikke noget med storheste snobberi her, men virkeligheden er noget anderledes når man læser indlæg her....
Til dem der ikke har tænkt over det - rigtig mange brugere kigger på folks præsentationer inden de besvarer indlæg, dels for at lære vedkommende at "kende" og dels for at vide lidt om personen i al almindelighed, fx. alder, egne heste, avler, ol.
Det kan ofte være en hjælp til at forstå baggrunden for mange indlæg, og det kan være en god hjælp til at besvare disse.
Der er vel ingen grund til at gøre andre kede af det, eller er der?
Så Tanja, du er utrolig velformuleret, og skriver gode indlæg, men desværre kan jeg se at du ofte møder stor modstand - måske skulle du overveje en mere positiv tone?
Jeg kan "se" du kender Susan - hvis du læser hendes indlæg kan du se hvad jeg mener, hun er god til at forholde sig positivt til problemerne og stadig komme med saglige besvarelser, og når man er det bliver folk ikke så kede af at man ikke lige kan lide deres hest, eller at man syntes den er for dyr osv.
Lad os alle hjælpe hinanden til at gøre dette til et positivt sted hvor "alm. heste" ryttere kan snuse til en god stemning, og ikke kun mudderkast og stædighed
Pyh... det blev en længere smøre -
Med hensyn til præsentationer, jeg ved godt min egen halter, men jeg er snart færdig med at tænke