Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Svup på billede
Forfatter: 
Dato:  03-03-2004 18:33

Hej
Et par billeder af meget omtalte SVUP er lagt ind på min side!
Qnuz merete
(y)Svuppert ;-)
en :-D hingst.
0
0
Svar på denne tråd

Svuppert
Forfatter: 
Dato:  04-03-2004 13:43
Hvor gammel er din efterhånden-til-døde-debatterede hingst? Han ser godt nok ikke særligt gammel ud på billederne...
0
0
Svar på denne tråd

3 år til juli.
Forfatter: 
Dato:  04-03-2004 13:50

Han er ca. 130 i stang,viser 5 gangarter i folden,og mangler jo "resten",han er ikke så gammel endnu!
vh merete
(y)Svuppert ;-)
0
0
Svar på denne tråd

For lille af en islænder
Forfatter: 
Dato:  04-03-2004 14:12
En islænderhingst på 3 år, skulle gerne være noget større end 130 cm
0
0
Svar på denne tråd

Størrelse...
Forfatter: 
Dato:  04-03-2004 18:10
Vil give Sessa ret... Jeg har et hoppeføl fra sidste år, som er 128 cm. i stg. ...
Med venlig hilsen Lise!
Hvorfor nøjes med 3 gangarter, når du kan få 5? B-)
0
0
Svar på denne tråd

shetlænder?
Forfatter: 
Dato:  04-03-2004 18:23
På billedet ligner den en shetlænder
0
0
Svar på denne tråd

billede
Forfatter: 
Dato:  04-03-2004 19:17
Det var lige netop, hvad jeg også tænkte, da jeg så billedet, Matilde... Dét hoved er da ikke en 2-årig islandsk hingsteplags - og så 1.30 i stang? Det er pludselig nogle mærkelige proportioner...

Men OK, det kan jo være et gammelt billede?
0
0
Svar på denne tråd

ja det må man sige
Forfatter: 
Dato:  04-03-2004 21:21
Hvad er det man siger "tør hvor andre tier"

Jeg skulle vist være ansat ved BT eller er det EB ;-)
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-03-2004 21:31
Hæ hæ - den var go' :-D
0
0
Svar på denne tråd

Så siger vi det!
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 07:37

Jeg havde da ikke forventet en ordentlig tone fra isfolket.Det er almindelig kendt.
Og tak til jer,der har sendt søde hilsner.
merete
(y)Svuppert ;-)
0
0
Svar på denne tråd

hvad er alm. kendt??
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 11:12
at vi islænderfolk skulle være lede eller hvad???

nå men han ser jo dejlig ud, men ville ikke selv sætte en hoppe til ham, for synes lidt somd e andre at han mere ligner en ponyblanding end en ren islænder, måske ½ shet og ½ ismule :-) men sød ser han da i hvert fald ud :-)

det med højden er jeg ligeglad med, jeg har alligevel ikke forstand på det :-D altså med hvor høje ungheste er :-)

Med venlig hilsen
Anja og Thjalfe
:-D "Hellere Lugte Af hest - end bare Lugte" :-D

GANTIMULE
Stedet med historier, hesteguf, ismuleinfo, billeder og m.m.
0
0
Svar på denne tråd

Han kan da
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 12:19
sagtens være 130cm og 3 år, uden det er et problem. Der er da masser af voksne heste på 130-135 cm.

Skinke
0
0
Svar på denne tråd

Jo, men ingen avlshingste med de mål
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 12:40
Og i øvrigt, hvorfor bruge en pirathingst, når du kan få den ægte vare lige så billigt?
Faldt lige over denne:

Blær frá Àrgerði

Ikke fordi, det var en hingst, jeg selv ville bruge, men han er avlsgodkendt! ;-)
0
0
Svar på denne tråd

nu omhandler
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 13:35
denne tråd, så vidt jeg altså kan se, IKKE noget om at den skal stilles til kåring - så kunne vi ikke lade den debat ligge i denne tråd og ellers tale pænt til hinanden.
Min "gamle" ridehoppe var 128 stg., så hun har nok heller ikke været over 130 som 3års ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Højde og drøjde (øhh)
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 13:36
Der er vel ikke nogen tvivl om at Merethes hest er ren islænder, efter hvad jeg har forstået på div. indlæg har den jo papirer...?

Merethe: Hvem er han efter? Det kunne jo være en hingst der avler små afkom...?
0
0
Svar på denne tråd

Hej,nu er det nok!
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 14:39
Tak for den pæne tone!Jeg vil absolut ikke svines til,jeg har da ikke gjort nogen noget,andet end jeg elsker min isbuk.
Svup er efter Geysir fra Sagastadir !Og moderen er Askja fra Søtofte.Sikke nogen dårlige forældre,hva?
Slut,nu synes jeg Svup og jeg er blevet generet nok!
merete
(y)Svuppert ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Kåring
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 16:14
Nu tillader jeg mig lige at fortsætte med et enkelt spørgsmål. Såvidt jeg kan læse mig fremtil, så er der ikke noget bygningsmæssigt i vejen med hingsten, vel! Når han så er efter kårede forældre, hvorfor så ikke fremstille ham til 3 og 4 års kåring ? Der kan de opnå bedækningstilladelse i 1 år uden at skulle rides. Se så kunne der komme papir på afkommene.

0
0
Svar på denne tråd

Ishingst...?
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 16:54
Umiddelbart lyder det da som en god ide! Men hvis hesten har en skade, kan den så godt bygningsbedømmes? (altså selvom den ikke skal rides da)
0
0
Svar på denne tråd

Geysir f. sagastadir
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 17:13
Jeg kan se at Geysir kun er kåret med 7.48 i bygning, med kun 6,75 for proportioner, så det kan måske være derfor Merethes hingst ser lidt "sjov" ud i bygningen...?
0
0
Svar på denne tråd

Kåring
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 18:57
Den burde da kunne bygningsbedømmes. Hvis skaden kun gør at den ikke kan rides, eller måske rides med special sadel, hvorfor skulle den så ikke kun bygningsbedømmes ?
0
0
Svar på denne tråd

Bygningskåring
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 19:29
Jamen, jeg ved det skam heller ikke. Umiddelbart vil det måske blot være lidt "mærkeligt" fra DIs side at lade en hingst blive bygningsbedømt (og dermed give den begrænset avlsgodkendelse) hvis de så senere ikke vil give den en fuldbedømmelse... (efter hvad jeg har forstået kan hesten jo godt rides med en specialsadel, men må/kan simpelthen ikke opnå en fuldkåring pga. rygskaden)? Men ellers synes jeg, som skrevet, at det er en fremragende idé! Så kan Merethe måske få styret sin avlslyst lidt... ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Forældrene fejler da intet
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 19:38
Men du skylder da vist opdrætteren, at du i det mindste ejerskifter, før du begynder at lave piratavl på Sveipur.

Og hvem taler ikke pænt???? Det er nu sagt flere gange fra din side, at "vi" islænderfolk ikke kan tale pænt, hvilket du heller ikke havde forventet. Hvorfor dælen blander du dig så i et islænderforum????

Jeg mener ikke, vi har "svinet dig til". Blot er vi lidt for seriøse og realistiske til den form for avl.
0
0
Svar på denne tråd

avlsgodkendelse til 3 og 4 års
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 19:53
kræver, at begge forældredyr er kåret, og at individet opfylder betingelserne mht. blup!
Askja er ikke kåret ret højt, derfor vil Sveipur højst sandsynligt ikke kunne få bedækningsgodkendelse uden en fuldkåring.
Askja er kåret med 7,24 for bygning og 7,73 for rideegenskaber.
Sakset fra Hestur:
Syning 12 vetra 1992, Danmoerku [m1020-2.7]; 2. verdlaun; adaleinkunn 7,54; gerd 7,24; kostir 7,73. Sundurliðun: hoefud 7,0; fram 8,0; aftur 6,5; samraemi 7,5; faetur 7,0; lidir 7,0; hofar 7,5; fet 7,5; toelt 7,5; brokk 7,5; skeid 8,0; stoekk 8,0; vilji 7,5; ged 8,0; reid 8,0. Mal: haed (band) 147; brjost 165; hne 27; leggur 18; herdar 138; bak 131; lend 138; dypt 65; lengd 144; bogur 34; mjoedm 46; laeri 43. Lysing domnefndar: Stor femgaenger hoppe med knapt tilfredstillende bygning og rideegenskaber over middel.

Hvad angår Geysir, så har han været forsøgt kåret i DK 3 gange i hhv 1996 og 1997, hvor han alle tre gange kom under de magiske 7,75. Han er kåret i Sverige i 1997 med en total på 7,79
Og så har han lige været en tur i Tyskland i 1996, hvor han fik en total på 8,23.

Altså ikke for at være lyseslukker, men jeg tror ikke den unge hingst ville have store chancer for at komme på et tilfredsstillende blup-tal!
0
0
Svar på denne tråd

Moderatoropstød....igen...
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 20:13
Når I skriver - uanset om I er enige eller uenige med Merethe, så kig lige jeres indlæg igennem een eller måske to gange, og overvej om I kunne skrive det samme, men formulere det pænere.

Jeg synes måske at nogle indlæg er på vej over i en ikke særlig rar tone...

Bare et lille hjertesuk fra en syyyyg moderator...
:{-(

PJ, Moderator

PJ

Being normal is not necessarily a virtue - it denotes a lack of courage!

0
0
Svar på denne tråd

Helt ærligt!
Forfatter: 
Dato:  05-03-2004 21:41
Hvem er det, der ikke snakker pænt? Nu har jeg kigget alle indlæg igennem, og det er egentligt kun Merethes egne indlæg, der ikke er "særligt pæne" i "tonefaldet"!
Hvilke indlæg - og hvordan - mener du, de kan formuleres pænere????

Forstår dig egentlig ikke. Der er andre tråde/andre indlæg, hvor der bliver snakket modbydeligt uden at moderator blander sig!

Bortset derfra, så må du have en god bedring.
0
0
Svar på denne tråd

pj.....
Forfatter: 
Dato:  06-03-2004 14:38
giver dig ret (y) nu vil jeg ikke blande mig for meget herinde da jeg kun har siddet i skridt på en islænder 2 gange :-D meen jeg synes nu de lyder lidt.. flabede...herinde nogen gange (N)
jeg bor over for et Stutteri Bækgård. og går i klasse med ejerenes ene søn. mine 2 lærere har islændere så lidt kan jeg vel blande mig ;-D
jeg vil sige at efter hvad jeg kan se på plagene så er de højeste efter hvad jeg kan se 1,45. min ene læres føl er 1,23 (vist nok_ligner det) jeg skal jo ikke sige noget om bygnings fejl da jeg ikke aner en dyt om det :-D men jeg må sige at højden ligger pænt for lille svup ;-D hvis i synes det ligner en shetlænder... så... burde i vist kigge lidt på nogle shetlændere for islændere har en anden slags hoved form :-) og de har for det meste heller ikke det helt samme glimt øjet som en shetlænder :-D
nå men jeg tror jeg skal passe lidt på nu.
i morgen er jeg sikkert halshugget ;-D :-D :-)

;-D JEG SKAL TIL ØSTELUND MED PHILIP.. HVOR HELDIG KAN MAN VÆRE ;-D
8-) det bliver endnu bedre end de sidste 2 år... nu hvor jeg har Philip.. 8-)
:-D : Philip: min dejlige pony helpart... :-D
:-o Rigtige ryttere rider med hjelm :-o
;-D VERDENS BEDSTE RIDELEJR: ØSTERLUND RIDELEJR ;-D
linket til deres hjemmeside er her
0
0
Svar på denne tråd

Tag jer sammen!
Forfatter: 
Dato:  19-03-2004 18:46
Altså når i skriver at hendes hest ser mærkelig ud, at han er for lille, at han mere ligner an shetlænder end en islænder og at i iøvrigt tror at han må være en blanding så kan jeg sku godt forstå Merethe blir ked af det og sur! :-(
For øvrigt må Merethe vel selvom om hun vil bruge sin hingst til avl, det er jo i bund og grund hoppe ejeren som bestemmer hvilken hingst de vil bruge til deres hoppe. Hvis de f.eks. har en islænder eller anden hoppe uden papirer og ved de ik kan få papirer på føllet, hvorfor så vælge en dyr elite hingst, hvis det de er ude efter er en sød og dejlig familie hyp.
Hvis ik i har noget pænt at sige om Svup så lad være med at sige noget!
En god hest har ingen farve, men derfor kan en god hest godt have en smuk farve

Johannes heste er de bedste dem kan ingen tæske! Jeg elsker Janus og Daisy!
0
0
Svar på denne tråd

johanne
Forfatter: 
Dato:  20-03-2004 11:10
tja, hvis de har en udenpapirhoppe så KAN de slet ikke bruge en dyr elitehingst til den :-) for de må slet ikke bedække den, altså hingste med papir, som mange har sagt, de mister deres bedækningstilladelse :-)

men den regel er ikke alvet for at drille eller være pnd men fordi at man gerne vil beholde islænderen så ren som muligt og da tölten hurtigt bliver avlet ud af dem så er det jpo ikke smart at lade hopper/hingste uden papir indgå i avlen :-) :-)

men er enig i at det jo ikke er pænt at grisse hendes hingst til :-)

hæhæ jeg har geysir i min hingstemappe .-) synes han flot :-)

Med venlig hilsen
Anja og Thjalfe

GANTIMULE
0
0
Svar på denne tråd

Må jeg se Geysir?
Forfatter: 
Dato:  21-03-2004 20:03

Du skriver,at du har Geysir i din mappe!Jeg har desværre aldrig fundet et billede af ham!
Qnuz merete
(y)Svuppert ;-)
0
0
Svar på denne tråd

hejsa!
Forfatter: 
Dato:  22-03-2004 17:06
ja da.

men som skrevet over besked så se mere på den hp jeg skrev, der er tre billeder mere af ham samt kåringstal :-)

er selv vild med hans galopbillede :-)

Med venlig hilsen
Anja og Thjalfe

GANTIMULE
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider