|
|
| hest+mudder |
|
|
Hejsa!!
Min lille hest har det problem at hun altid får mudder ind under sin pels og det tager over 1 time for mig , at at få det medste at det væk , kan ikke få det hele væk.
så derfor ville jeg hører om der var nogen som skulle havde et tip/råd til mig , til en hurtig eller nem måde at få det væk på!!
håber at få et godt svar fra en eller anden
Morten
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tror ikke der er nogen middelvej |
|
|
Det der hjælper bedst er vist bare knofedt og udholdenhed. Det kan være lidt nemmere at fjerne hvis mudderet er tørt. Det våde limer ret godt.
Hvad end du gør, så må du endelig ikke skylle det af med vand, hvis det er inde i pelsen. Ikke på denne årstid ihvertfald.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mudder |
|
|
Hej Morten
Jeg vil foreslå at du istedet for hele tiden at strigle mudder ud af pelsen på din hest, så evt. ligger grus eller træflis eller andet på vinterfolden, så den ikke er så mudret. Jeg går ud fra at din hest har en løsdrift eller andet mulighed for læ, hvor der er et rent lag størelse, den kan ligge i. Hvis disse ting forbedres skulle din hest ikke gerne være mudret, kun når den evt.lige har rullet sig. Heste ligger helst ikke og sover i mudder, hvis de kan blive fri.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Winniee & manly |
|
|
til Winnie : der er skam et læhus , som de kan gå ind i hvis de ville , og derinde er der også størelse!!
til Manly : du har nok ret i at der skal knofedt til , for at få det væk!! regner også først med at give hende et bad til sommer
men ellers tak til jer beggo to
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alså hvis |
|
|
vores heste er indsmurte i mudder, er det vigtigste sted saddellejet og der hvor gjorden sidder, og under forbenene....Der bliver de gjordt omhyggeligt rene. Resten er ligemeget, er det tørt mudder er det lige til at børste af men en fjeder/ jern strigle og en stiv børste.
Line K. Jeppesen Stald Ankerly
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej Lynga |
|
|
Til Lynga lige en ting , hun er kun lidt over ½ år , så sadle og gjorde er får om nogen år , men så ska jeg nok huske det til den tid
Morten
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kapella... |
|
|
Så behøves hun vel heller ikke at blive så ren`?? Så bare en stiv børste til det værste hvis i skal ud og gå tur....
Min på 2½ hun bliver kun børstet som hygge, spiser nu mest børsten og får så samtidigt løftet ben, men det er hun blevet rigtig dygtig til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hov.... |
|
|
du skal jo også huske jo mere du børster jo mere vand kan der trænge igennem pelsen, men ved jo ikke om hun står ude eller inde...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mudderbad |
| Forfatter:  |
Tine K |
| Dato:  |
14-02-2004 08:58 |
|
Hej Morten
Hvis hun kun er 1/2 år så vil mit forslag være, at du lader være med at strigle hende om vinteren. Du fjerner noget af det naturlige fedt, som skal holde hende varm.
Rens hove - gå en tur - lege lidt med hende i stedet for.
Min Visna elsker et godt mudderbad, men hvis jeg ikke strigler det væk, er det næsten som om hun er selvrensende - efter kort tid er det væk.
Der kan være dage, hvor jeg ville have været ude og ride, men har hun vådt mudder i sadellejet, dropper jeg det. Det er ikke sundt at strigle mudret ind i huden. Lader man det tørre, kan det hurtig fjernes med en stiv børste.
Jeg har desuden købt en genial indretning - en strigle bestående af to metalringe på et håndtag, der på den ene side er som en ikke spids-rive. Jeg ved ikke hvad den hedder - men den er kanon til tørt mudder.
Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tine & Lynga |
|
|
Hej!
tina : ja har også tænk på det med fedt laget , men det sidder i store klumper under hendes pels , det var jo noget andet hvis det sad i pelsen , og hun skal jo ikke havde ondt når hun går p.g.a. det!
Lynga : det er jo fordi det sidder under pelsen og ikke i pelsen
Morten
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mudder under pelsen? |
|
|
Hej Morten
Det lyder lidt mystisk det du skriver med mudder under pelsen. Mener du helt nede i pelsen - nede ved huden? Eller på maven?
Hvis der sidder store klumper af mudder, som ikke falder af af sig selv helt inde ved huden eller for den sags skyld på store dele af undersiden af hesten - ja så kan jeg godt forstå, at du synes, det er et problem. For så ødelægger mudderet den isolerende effekt, som den tykke vinterpels ellers har. Så skal du da klart fjerne det.
Men jeg kan ikke lade være med at vende tilbage til det med mudderet og løsdriften. Du skrev tidligere, at de havde en løsdrift med strøelse - hvis bare de gad gå derind. Ser du hende nogensinde sove derinde? Det lyder ikke som om hun sover der.
Der kan nemlig være flere gunde til at hun ikke gør.
1. Løsdriften er ikke stor nok til, at alle heste kan være der samtidig (tør være der samtidig)
2. Hun er langt nede i rangen i flokken og tør derfor ikke gå ind og lægge sig (man er sårbar når man lægger sig ned)
3. Selv om der er strøelse i løsdriften, er dette ikke rent nok - dvs. der bliver ikke strøet dagligt (så bruger hestene den ikke - de sover der kun, hvis der er rent)
Det er selvfølgelig svært at bedømme, men på de billeder, der er på din præs., ser der meget mudret ud på folden. Især hvis hun af den ene eller anden grund ikke vil sove i løsdriften, er det vigtigt, at der er et tørt område i folden, hvor de kan ligge ned.
Jeg fik selv en gang en unghest som var vokset op et sted med mudder uden et tørt sted at ligge sig. Hun havde i massevis af hårde mudderklumper, som sad langt inde i pelsen på hele undersiden - præcis som du beskriver. Jeg striglede og vaskede hende uden at kunne få det helt af, før hun fældede det sidste af. Hverken hun eller nogle andre af vores heste har nogensinde siden haft mudderklumper i pelsen. For der er stort set aldrig mudder på vores folde og når der er, kunne de ikke drømme om at ligge sig i det. Nu ved jeg godt, at det mange steder kan være svært, at få en helt mudderfri fold. Men hvis man lader dem få en pænt stor vinterfold, så kan det som regel lykkes, at holde dele af den tør - ellers må man køre grus eller træflis på, så der er tørre områder. Ud over at hestene fryser og kan blive syge af konstant at være smurt ind i mudder, så kan de jo også nemt få muk og andre kedelige ting.
Hvis dette er helt skudt forbi, så må du undskylde. Din beskrivelse lyder dog som sagt, som noget jeg har set før, og der var årsagen "væg til væg mudder".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Winnie |
|
|
hej!
1. sikke en masse du har skrevet
det billede som du kan se hende på , er den meget lille del af deres løftdrift , det er jo klart at græs , jorden , bliver det mudder når det regner .... sådan nu har jeg taget meget selv lidt i forsvar!!
2. Jo jeg tror hun er nedeste fordi hun er den mindste , men hun går/står altid sammen med førerhoppen , og hun(førehoppen) har jeg aldrig set være efter Mosa , imodsætning til sådan som den er overfor nogen af de andre!
3. der bliver strøet dagligt , jeg giver altid lidt mere , når jeg er derude!!
for tiden sidder det mest under maven og nede på hendes baglår!
til det med om jeg ser nogen af dem sove derinde , så nej........ men har set nogen af dem ligge og slappe af derinde , men ikke sove!!
de spiser eller løber rundt og leger med hinanden normalt når jeg er derude!!
nu har jeg været derude i mange år , og inden af hestene har haft mug eller har været syge , eller en af dem havde kolik (men den går ikke i mins fold)
jo der er skam tøre områder i folden , men du skal jeg og tænke på at finde heste , jo løber frem og tilbage og leger med hinanden!
jeg bliver nød til at stoppe da jeg skal ud og have aftensmad nu!
Morten
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar til Morten |
|
|
Hej igen Morten
Jamen alt lyder jo til at være i skønneste orden, så med mindre din plag ikke tør være inde i den gode løsdrift af en eller anden grund, så fatter jeg ikke at hun ligger sig i det værste mudder. Det tyder plamagerne ned ad baglårene og maven jo på at hun gør. Mystisk hest.
Pladder fra leg på folden sidder næppe så fast, som hvis hun decideret ligger sig i det.
Men der er jo så ikke andet at gøre end at blive ved at fjerne mudderet som du allerede gør. Det ville jeg gøre frem for at lade være med at røre pelsen som nogle foreslår.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mudderkager |
Tine K |
18-02-2004 08:24 |
|
Hej Morten
Mon det så er mudder. Jeg havde tidligere en fjordhest, som nogen gange om vinteren fik nogen "kager" af møg på lårene eller/og under maven - det lignede faktisk det man ser på en ko der står bundet og er tvunget til at ligge i eget møg.
Løsdriften var ren nok, men alligevel formåede hun at Ski... og lægge sig i det. Møget tørrede ind og sad fast, og medmindre jeg vaskede det af (det skal nærmest blødes op m. lunkent vand og det tager laaang tid), faldt det først af når hun fældede. Efter en ordentlig afblødning varede det ikke længe inden der var en ny "kage".
Naboens fjordhest har det samme.
Som sagt min nye islænder går under nøjagtig samme forhold, og hun er nærmest selvrensende ! Mon det kan have noget at gøre med hårenes struktur ?
Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen !! |
|
|
Hej!
Tine nej det er mudder som sidder på hende!! det er ikke møg som er på hende! det er sådan noget tørt mudder!
Winnie , ja fordi de andre har ikke noget Mudder som sidder i deres pels, det er kun min som har det!!
Men det kommer måske bare for nogen rulletur !
det jeg mener med at der kan forkomme mudder , er ikke kan det sætte sig på hende når hun løber og leger med hinanden , men hvis det nu har haft regnet så forkommer der jo mudder!! hvis du/I forstår hvad jeg mener med det!
ja jeg skal nok bare igang med at fjerne det , men det tager bare så lang tid , og det er hver gang jeg kommer!
nå men jeg må tilbage!
Morten
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En strigle... |
Eva L/Misse |
18-02-2004 12:29 |
|
..som ligner en svedskraber bare med "tænder" på den ene side er helt genial osse til andre hesteracer. Den er næsten ikke til at undvære i denne hersens fældningstid.
Eva L/Misse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Dum årstid |
Merethe |
01-03-2004 22:10 |
|
Hej
Jeg kan se,at det er et almindeligt problem med de fritgående islændere,men vi må også tænke på,at det er en anden slags vinter her,våd og atter våd,samtidig er vores heste i folde,der bare ikke kan holde til hovene,det kommer hurtigt til,at ligne en pløjemark
Når man ser islændere med kager af indtørret mudder på hele undervognen,så forstår jeg ikke det gode ved løsdrift,det må da gøre ondt på hesten!
Der findes heldivis også pæne og rene løsdrifter,der er bare for få af dem.
En mellemting af den helt naturlige islænder og den måde vi normalt har andre langhåret heste/ponyer på var måske mere "forbruger" venligt.
Qnuz merete
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Speciel islænderstrigle |
Anet |
01-03-2004 23:51 |
|
Sidste sommer var vi til et islænderarrangement på Sjælland og der fandt jeg en rigtig god strigle både til mudder og til løse hår. Jeg tager gerne et billede af den hvis der er nogen der er interesseret i at se den. Det tager ikke lang tid at få hele hesten ordnet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor køber.. |
M-B |
02-03-2004 08:54 |
|
..jeg sådan en strigle ? Jeg har set den, nogle af de steder vi kiggede på islænder, og syntes den var vældig effektiv, men i de to rideudstyrs forretninger, vi har her i byen, der har de den ikke.
Men nu bor jeg også i et område med MANGE storheste ryttere. Så vores to islændere bliver der smilet af, men det tager vi os ikke af
Jeg skal til Herning, tror du jeg kan købe den der?
Hilsen M-B
som elsker alle slags heste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jo det vil jeg da gerne |
|
|
hej!
jo det vil jeg da meget gerne se et billede af!
jeg skal også til herning , hvis jeg finder en dernede vil jeg da købe en af dem!!
ved du hvor meget sådan en koster?
Morten
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billede af islænderstrigle |
Anet |
07-03-2004 11:33 |
|
Der er grove takker på den ene side og finere takker på den anden side.
Lykken er.....mine dejlige ismuler.  Hilsen Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjejejeej |
|
|
ej jeg stod og kiggede på sådan en nede i Herning!
øv så skulle jeg jo haft købt den
nå men den kan man vel også få andre steder
men tak skal du havde
Morten
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kapella |
M-B |
08-03-2004 14:13 |
|
Hej,
kan du huske hvad det var for en butik, der havde den?
Hilsen M-B
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg tænker lige |
|
|
hej!!
som sagt så så jeg jeg den på Messen i Herning! det var i den butik jeg købte min vest , det var en tysk butik!
Reitsport "Prus"
Waldemar Prus
PL-54129 wroclaw ul.f. Hynka 7/12
telefon + 48501129631
ved ikke om den hjælper!
det gør det nok ikke , men det var der jeg fandt den!
Morten
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har set noget... |
Trold |
08-03-2004 18:00 |
|
der ligner bl.a. hos LH i Lading, men også i andre hesteudstyrsbutikker, så mon ikke den kan findes tættere på end lige Tyskland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke tysk - men polsk |
sessa |
09-03-2004 10:08 |
|
Butikken, du henviser til, har hjemme i Polen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undskyld da |
|
|
Hej!
hvor i alverden skulle jeg kunne vide det fra?
troede bare at det var tysk da med sedlen står det hele på tysk!
sorry da , ka du tilgive mig?
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| polsk/tysk |
Trold |
09-03-2004 16:29 |
|
Heh - det står faktisk i den adresse du opgiver:
Reitsport "Prus"
Waldemar Prus
PL-54129 wroclaw ul.f. Hynka 7/12 <- der står PL foran postnummeret. PL = Poland på samme måde, som man skriver DK foran postnummeret, når man sender noget fra udlandet og hjem eller til udlandet og angiver afsender adresse.
Men det gør så bare, at det er endnu længere væk for at få tingesten ;o)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til trold |
|
|
Hej!
det havde jeg ikke lige tænkt over at jeg havde skrevet da jeg skrev dette!!
Ismuler er da d bedste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det må være |
|
|
en moderne udgave af en gammeldags kostrigle?
Sådan en kan også anbefales til mudder og løse hår.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|