Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Forældre-problemer!!!
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 14:55
Hej...

Jeg er en pige på 12 år, der er vild med ismuler. Jeg har redet i ca. 2½ år, og lige fra starten på ismuler. Jeg har part i en dejlig hoppe, som jeg er igang med at tilride.

Mit problem er at mine forældre ikke mener at jeg må købe udstyr til hesten. De synes at det kan vente til hvis jeg får min egen hest. Min veninde har en Wintec Feldmann High Tech sadel, som jeg har lånt et par gange til min hest, og den ligger bare perfekt på hende, og jeg kan vildt godt lide at ride med den. Sådan en vil jeg gerne købe både for min og hestens skyld, men det må jeg ikke for mine forældre.

Hvis der er nogen der har en idé til hvad jeg kan gøre for at overtale mine til at jeg må købe en sadel, ville jeg blive enormt glad!

Mvh. Kathrine...
0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 15:24
Jamen, jeg kan altså ikke se hvorfor du vil købe en sadel til en hest der ikke er din egen.
Jeg syntes ærligt talt at dine forældre er fornuftige.
Hvad for en sadel har ejeren til den?
Jeg ville blive tosset hvis der var nogen der måtte låne mine heste, og så de pludselig købte nye sadler som de ville ride med.
Har den ikke en sadle i forvejen?
Jeg kan forstå det hvis der ikke er en sadel til den.
Men, generalt syntes jeg ikke at piger skal rende og købe udstyr til andre folks heste, med mindre det udstyr der er til hesten er helt ubrugeligt.
Med venlig hilsen Karina.

Prøv en Islænder!
{> Du vil garanteret syntes det er skide skægt! {>
0
0
Svar på denne tråd

sadler ...
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 17:30
Jeg synes også det er mindre fornuftigt at købe en sadel til en hest, der ikke er din. For hvis hesten har en sadel, så tror jeg ejeren vil foretrække at du bruger dén.
Desuden er en sadel en forholdsvis dyr post på budgettet, hvorfor den skal passe til både hest og rytter ... og når man bruger en sadel på en hest, så "falder sadlen til hesten" (den tilpasser sig hesten), og så kan du måske ikke bruge den på en anden hest! Og så har du brugt (for dit vedkommende) omkring 4000-4500 kr på en sadel, som du ikke kan bruge på en anden hest.

Hvis du skulle købe en sadel til hesten, så synes jeg du skulle købe en free and easy til islænder. Det er en sadel, der kan tilpasses hestens skuldre og derefter dit sæde, så den ligger optimalt på hesten og du sidder optimalt. Når du så skifter hesten ud, så "omstiller" du bare sadlen til den nye hest. Hvor hovedpinen er? Sadlen koster 14000! (ja, fjorten tusinde!). Men så har du også en sadel for livet!

Derfor synes jeg, at du skal bruge den sadel på hesten, som den har i forvejen. Når du så får din egen hest engang i fremtiden, så kan du købe en sadel. Og så er det ikke sikkert du kan bruge den sadel du havde forventet! Jeg havde fx købt mig en wintec til når jeg fik ny hest, fordi jeg var så glad for sadlen ... men den passede overhovedet ikke til Kylja, så jeg byttede den (for et mindre beløb) til en Zaldi excellent - den passer! Jeg havde aldrig regnet med at skulle ride i Zaldi, men jeg er vanvittigt glad for sadlen nu :)!

Så min umiddelbare mening: dine forældre har faktisk ret ... hvor træls det end lyder ...

Ismulevrinsk Susan

Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det :-D!

0
0
Svar på denne tråd

Hej jeg
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 17:59
vil nu give de andre ret.

Med en bemærkning om at 12 årige piger der har redet 2½ år ikke skal tilride heste, det er ikke bare sådan lige. Du og hesten kan komme ud for nogen rigtige grimme ulykker!!, så jeg håber du har en voksen til at hjælpe dig.

Men du kan jo spørge ejerne om, om de måske ville bytte/købe en anden sadel til hesten.
Line K. Jeppesen
Stald Ankerly
0
0
Svar på denne tråd

Wintec
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 19:54
Den wintec du taler om er heller ikke den bedste sadel, selvom man sidder godt i den.

Den passer dårligt til de fleste heste.

Hesten skal have lang lige ryg og en pænt markeret manke og skulder for at sadlen passer den.

Jeg synes også det lyder som en dårlig ide at du tilrider heste som 12-årig, men fred være med det.

Skinke
0
0
Svar på denne tråd

øøøøhh, nå..
Forfatter: 
Dato:  11-02-2004 19:01
Hende der ejer den hest jeg rider synes det er helt i orden hvis jeg køber en sadel til hesten, hun har selv tænkt på at købe nogle sadler af samme model som jeg gerne vil købe, men hun har ikke lige pengene til det. Jeg regner med at købe en af den nye model Wintec med Cair-system og udskifteligt kopjern, for så kan jeg sagtens bruge den på en anden hest, hvis jeg f.eks. for min egen hest.

Med hensyn til at jeg "kun" er 12 år og "kun" har redet 2½ år, så vil jeg lige sige at de første 4 måneder hvor jeg red på den hoppe jeg er igang med at tilride, fik jeg undervisning en gang ugenligt af Trine Risvang, og hun synes ikke der var noget galt i at jeg tilred hesten. Hun roste mig meget og syntes at jeg red virkelig godt. De sidste 2½ måned har jeg ikke fået undervisning, da Trine er rejst til Island, men inden alt for lang tid begynder jeg igen at få undervisning, til den tid bliver det Sigurjon Skulason der skal undervise.

Faktisk har jeg ikke været ude for nogen uheld med hesten, og hoppen er faktisk ret dygtig og er også meget rolig når vi er på tur. Jeg er også kommet igang med at tilride en anden unghoppe, og det går også rigtig godt. HUn har været redet lidt før, men ikke regelmæssigt. Hende har jeg redet i ca. 1 måned og hun er allerede meget god at ride.
0
0
Svar på denne tråd

øøøøhh, nå..
Forfatter: 
Dato:  11-02-2004 19:05
Hende der ejer den hest jeg rider synes det er helt i orden hvis jeg køber en sadel til hesten, hun har selv tænkt på at købe nogle sadler af samme model som jeg gerne vil købe, men hun har ikke lige pengene til det. Jeg regner med at købe en af den nye model Wintec med Cair-system og udskifteligt kopjern, for så kan jeg sagtens bruge den på en anden hest, hvis jeg f.eks. for min egen hest.

Med hensyn til at jeg "kun" er 12 år og "kun" har redet 2½ år, så vil jeg lige sige at de første 4 måneder hvor jeg red på den hoppe jeg er igang med at tilride, fik jeg undervisning en gang ugenligt af Trine Risvang, og hun synes ikke der var noget galt i at jeg tilred hesten. Hun roste mig meget og syntes at jeg red virkelig godt. De sidste 2½ måned har jeg ikke fået undervisning, da Trine er rejst til Island, men inden alt for lang tid begynder jeg igen at få undervisning, til den tid bliver det Sigurjon Skulason der skal undervise.

Faktisk har jeg ikke været ude for nogen uheld med hesten, og hoppen er faktisk ret dygtig og er også meget rolig når vi er på tur. Jeg er også kommet igang med at tilride en anden unghoppe, og det går også rigtig godt. HUn har været redet lidt før, men ikke regelmæssigt. Hende har jeg redet i ca. 1 måned og hun er allerede meget god at ride.
0
0
Svar på denne tråd

Forkert ridning..Egne erfaringer
Forfatter: 
Dato:  11-02-2004 20:07
Jamen så held og lykke med det....da :)

Godt du er så dygtig, ingen tvivl om at nogle har mere flair for ridning end andre.

Har hende der ejer hestene selv bedt dig om at tilride dem ?....Det er da noget af et projekt at sætte en så ung pige igang med.

-Tilred forøvrigt selv min første islænder som 14-årig.
Jeg fik ham i konfirmationsgave.
Jeg havde fået mængder af proff. undervisning og "tæmmet" folks ustyrlige møgkramper til bevidstløshed......Det gik fint, dejlig rolig hest med rene gangarter...

Jeg har ham stadig, han er 21 år nu......Han er bare så rædsom at ride på..Ja, undskyld mig, og det er på ingen måde hestens fejl, men han er simpelthen det STIVESTE og TUNGESTE kræ man kan komme ud for..Hehe..
Ridefejl så det batter...Bærer så absolut præg af alle mulige former for mangel på smidiggørende øvelser og samling.
Han har dog stadig rene gangarter og er meget lydig, men det er så absolut ikke min fortjeneste, han må bare have et naturligt flair.

Senere, efter jeg blev en bedre rytter, har jeg ikke brugt ham meget. Min mor har skridtet ham i skoven, og min lillesøster har også haft meget glæde af ham.

Af og til sætter jeg op på ham og tøffer en lille tur i skoven, og HER bliver jeg konfronteret med alle mine gamle ridefejl. -Så skynder jeg mig hjem og træner min unghest som er dejlig smidig og let på biddet :)

Uhada..Det er sq en grim ting at erfare hvor elendig man egentlig var, da man troede man var en stjerne.
Jeg fatter bare ikke at folk syntes jeg red så godt. Det gjorde jeg BESTEMT ikke.

Tænker nogen gange på om jeg vil tænke på samme måde, når jeg om 15 år sætter mig op på Solfari, som jeg tilrider nu..Så vil han være 20 år..

Skinke

0
0
Svar på denne tråd

Ang. tilridning
Forfatter: 
Dato:  12-02-2004 10:50
Der er vel forskellige grader af tilridning. Jeg vil da tro at langt de fleste (med en vis rideerfaring) er kompetente til at starte en tilridning på en hest. Altså lære hesten at blive trukket, longeret, sadel og hovedtøjsvant, have rytter på ryggen første gang, og måske en lille skovture. Det svære opstår vel i det øjeblik gangarterne og selve grunddressuren skal trænes, det er her folk tit går galt i byen, og får indøvet helt forkerte ting på hesten.

Jeg skal ikke kunne sige hvilken del af tilridningen Kathrine er i gang med, men er det den første del, og har de senere i sinde at sende hesten til en professionel for at blive gangsat, så kan jeg egentligt ikke se problemet...
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider