Hejsa...
Jeg købte her for knapt to måneder siden min gamle islænderhoppe tilbage...
Jeg har kun købt hende med henblik på avl, da hun har en skade; men da jeg gerne vil være sikker på, at hun ikke får problemer med sin foling til sommer, så har jeg haft en ude og se på hende.
Problemet er, at hun kom til skade ved hingsten i sommers - ingen ved, hvad der er sket, om hun er snublet eller blevet sparket; men i hvert fald har det resulteret i, at hun har mistet alle musklerne i højre skulder.
Det giver hende ingen problemer i hverdagen. Den tidligere ejer har selvfølgelig haft hende undersøgt af en dyrlæge, og også min smed bekræfter, at hun ikke forfordeler nogen af hovene. Hun slider alle hove fint og jævnt.
Men hende jeg havde ude mente at hun evt. kunne have noget brækket eller forskubbet i skulderen. Der blev ikke taget røgtenbilleder af tidligere ejers dyrlæge...
Så mit spørgsmål er så, er det sansynligt, at hun er gået rundt med et brækket eller slemt forstuvet ben i så lang tid uden at vise noget???
Hun halter ikke til hverdag - løber rundt på folden og har ingen problemer med at holde sin status overfor de andre heste.
Men jeg synes også bare, at det er sært, at der er efterhånden ikke er blevet bygget bare en lille smule muskler op igen taget i betragtning af at de går ude hele dagen hver dag og er rimelig aktive på folden.
Jeg ved godt, at islændere er stærke heste med mange gamle instinkter, der fortæller dem, at de ikke må vise svagheder; meeeeen en brækket skulder????
Hvad tror I???
MVH Tanja
PS: er der nogen, der ved, om man må tage røgtenbilleder, når hun er med føl???
|