Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Hvor sej er en islænder???
Forfatter: 
Dato:  05-02-2004 19:25
Hejsa...

Jeg købte her for knapt to måneder siden min gamle islænderhoppe tilbage...

Jeg har kun købt hende med henblik på avl, da hun har en skade; men da jeg gerne vil være sikker på, at hun ikke får problemer med sin foling til sommer, så har jeg haft en ude og se på hende.

Problemet er, at hun kom til skade ved hingsten i sommers - ingen ved, hvad der er sket, om hun er snublet eller blevet sparket; men i hvert fald har det resulteret i, at hun har mistet alle musklerne i højre skulder.

Det giver hende ingen problemer i hverdagen. Den tidligere ejer har selvfølgelig haft hende undersøgt af en dyrlæge, og også min smed bekræfter, at hun ikke forfordeler nogen af hovene. Hun slider alle hove fint og jævnt.

Men hende jeg havde ude mente at hun evt. kunne have noget brækket eller forskubbet i skulderen. Der blev ikke taget røgtenbilleder af tidligere ejers dyrlæge...

Så mit spørgsmål er så, er det sansynligt, at hun er gået rundt med et brækket eller slemt forstuvet ben i så lang tid uden at vise noget???

Hun halter ikke til hverdag - løber rundt på folden og har ingen problemer med at holde sin status overfor de andre heste.

Men jeg synes også bare, at det er sært, at der er efterhånden ikke er blevet bygget bare en lille smule muskler op igen taget i betragtning af at de går ude hele dagen hver dag og er rimelig aktive på folden.

Jeg ved godt, at islændere er stærke heste med mange gamle instinkter, der fortæller dem, at de ikke må vise svagheder; meeeeen en brækket skulder????

Hvad tror I???

MVH Tanja

PS: er der nogen, der ved, om man må tage røgtenbilleder, når hun er med føl???

0
0
Svar på denne tråd

Tanja.......
Forfatter: 
Dato:  05-02-2004 22:08
Det er meget underligt, at din hest ikke skulle have muskler, hvis den ikke har andre problemer.-

Det er også underligt at du spørger her, istedet for at have kontaktet din dyrlæge forlængst?

Islændere har ( som fjordheste og shetlændere ) en smertetærskel der ligger langt over andre hestes, og derfor SKAL de undersøges ved dyrlæge ved tvivl.-

Så at de er seje, er ikke et gode for dem - mange af dem går desværre alt for længe med forskellige lidelser af samme grund - og det er IKKE rimeligt!

Se at få ringet til din dyrlæge i en fart.-

Var det dig selv, havde du vel forlængst kontaktet din læge?

Hilsen May-Britt.

Lykken er en dejlig islandsk uldtot
{>

Du og din hest tilbydes healing på Sjælland.
0
0
Svar på denne tråd

Røntgen
Forfatter: 
Dato:  05-02-2004 22:16
vil jeg også sige..Eller hvad med en kiropraktor ?

Hvis den ingen muskler får, må det vel være fordi den "skåner området".

Jeg fik røntgenfotograferet min hest (da jeg købte den) på alle 4 ben, oppe og nede, til 1000 kr, så hvis du tror det koster en formue, så er det altså ikke SÅ slemt.

Det er meget muligt at der ikke kan gøres noget idag, men så har du i det mindste vished om hvad det er.

Skinken
0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  06-02-2004 09:27
Den tidligere ejer har selvfølgelig fået undersøgt hesten, da det skete (hvad det så end var der skete) og også af en kiropraktor...

Men ingen af dem kunne finde noget..

Så derfor ringede jeg direkte til en hestemassør i stedet...

Jeg har så sidenhen mailet med den tidligere ejer, som fortalte, at der ikke blev taget røgtenbilleder dengang (hvad jeg selvfølgelig troede, at de havde gjort - det gør man vel inden man udelukker alle muligheder)...

Så derfor har jeg endnu ikke snakket med min egen dyrlæge...

Og spørgsmålet med røgten var sådan set mest for, at hvis nu nogen af Jer vidste det...

Det er ikke så meget udgiften ved røgten-fotograferingen eller dyrlæge-undersøgelsen. Jeg vil jo gerne have, at min hest har det godt; men jeg vil jo heller ikke skade føllet...

Men ellers tak for jeres svar

Tanja
0
0
Svar på denne tråd

Prøv en anden
Forfatter: 
Dato:  09-02-2004 11:17
Efter min mening skulle du prøve et par forskellige dyrlæger hvis den stadig går rundt uden muskler.

I stalden hvor min hoppe står har vi en vallak som desværre kom til skade sidste somme (tror jeg)
Den haltede og haltede og dyrlægen som tilså den mente ikke der var andet at gøre end at aflive den...

Som et sidste forsøg prøvede ejeren en anden dyrlæge som kom frem til at hesten havde en betændelse et eller andet sted i benet... nu kan jeg ikke helt huske hvor... men hesten stod stille i 4 uger efter den sidste undersøgelse og behandling. SÅ var den helt haltfri...

Indtil nu er den stadig frisk og har ikke haft problemer med benet siden.

- Mimi

:-D Én gang Ismulle....altid Ismulle!! :-D
0
0
Svar på denne tråd

dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  09-02-2004 12:37
Hvad med at prøve Rikke Schultz eller Tove Due?

Mht. røntgen tror jeg godt, det kan lade sig gøre, selvom hoppen er i fol. Pøj pøj med hende.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider