Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Farver - Susan hjælp!
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 20:49
Jeg har endelig fået et billede mere på min præsentation af den famøse hest -
Jeg har med vilje valgt at lave en ny tråd, da jeg tror det kan have interesse for mange hårdt prøvede islandsheste avlere der skal farvebestemme et langhåret følpelset vidunder.

Her er hun som nyfødt
http://www.heste-nettet.dk/lodge/billede/4355/jpg/big/

Aha tænker man så - hun bliver musegrå, ligesom sin bror
;-D

http://www.heste-nettet.dk/lodge/billede/54427/jpg/big/

Men nej - jeg endte med at kalde hende brungrå, 40 dage er ikke alverden til uldtotter

Som i kan se er moderen palomino, mm er palominobroget, mf er rød.

moderen har fået palominoføl efter palominohingst.
musegrå efter brunblak hingst ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Hej Svala..
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 21:04
Jeg hedder godt nok Karina, men jeg kan fortælle dig at dit føl er gyldensort.
Med venlig hilsen Karina.

Prøv en Islænder!
{> Du vil garanteret syntes det er skide skægt! {>
0
0
Svar på denne tråd

Det er godt nok sjovt...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 21:08
Det er godt nok sjovt, som de bette kan skifte farve!
Jeg kiggede lige en ekstra gang på din præsentation, og jeg ville osse ha troet hun blev musblak.
Hun er gyldensort nu, og det vil hun blive ved med at være fra nu af.

Prøv en Islænder!
0
0
Svar på denne tråd

jeg prøver igen
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 21:55

Sia som åring

Sia som nyfødt -

Det hjælper når man husker den lille boks.......

Gyldensort.......det læste jeg noget om på et tidspunkt....jeg glæder mig til at høre hvad det bærer med sig.
0
0
Svar på denne tråd

Såre enkelt :-)
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 22:15
Sort med palomino-allel... (E- CRcr)

PJ

Being normal is not necessarily a virtue - it denotes a lack of courage!

0
0
Svar på denne tråd

jamen,
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 22:27
hvorfor havde jeg ikke selv tænkt på det ;-D
Hvad mon landskontoret tænker hvis jeg påstår jeg har en sort palomino :-P
Hvad kan det give videre?
Hesten er vel blak?
0
0
Svar på denne tråd

Har en
Forfatter: 
Dato:  01-02-2004 08:00
der har samme farve som din både som føl og plag. Hun står som sortbrun i hestepasset. :-) En gennemgang af hendes forfædre gav da et par palominofarvede heste, så jeg var selv begyndt at tro at hun var sortgylden.

0
0
Svar på denne tråd

Det hedder gyldensort.
Forfatter: 
Dato:  01-02-2004 08:55
Det hedder ikke sort palomino, eller sortgylden, men gylden sort.'
på islandsk hedder farven glóbrúnn og på amerikansk smoky.
Det er lidt svært at se ud fra det sidste billed, men nej jeg tror ikke hun er blak.
Har hun ål?
Det ser ikke ud til på billedet at hendes hoved og ben er mørkere end kropsfarven.
Med venlig hilsen Karina

Prøv en Islænder!
0
0
Svar på denne tråd

smuk farve
Forfatter: 
Dato:  01-02-2004 10:17
.. hvem er faren?
mvh
Ditte
0
0
Svar på denne tråd

Den stolte
Forfatter: 
Dato:  01-02-2004 10:50
fader er såmænd Àll frà Hùsatòftum og han har jo sin smukke farve efter sin berømte far Ofeigur.

Jeg mener faktisk at Sia har ål - det blev vi ihvertefald enige om da vi udfyldte papirerne til hestepasset - men igen da var hun jo langhåret, og jeg må indrømme at jeg ikke har studeret hende så meget siden - det har desværre været et ret hestefrit år for mig :-(
Men nu er jeg da endelig på banen igen -
0
0
Svar på denne tråd

er ål lig med blak?
Forfatter: 
Dato:  01-02-2004 12:08
Jeg har en vallak som efter min bedste overbevisnig er jordfarvet med sølvtone gen. Han har ål og vildhestestriber om sommeren men nu kan man ikke se det pga vinterdragt.
Iøvrigt en sjov farve, han lignede en palmino som lille, men får flere og flere mørke hår i manen..
Nå men er der nogen der ved om ål er lig med blak?
Mvh
Ditte
0
0
Svar på denne tråd

DLhmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  01-02-2004 13:08
Blak har ikke altid en tydelig ål.
Den har heller ikke altid vildhestestriber.
Det varierer meget.
Nogle har en ål der er flere cm bred fra hoved til hale.
Andre har bare en svag antydning.
Jeg vil vildt gerne se et billed af din hest!

Prøv en Islænder!
0
0
Svar på denne tråd

joh......
Forfatter: 
Dato:  01-02-2004 13:51
Jeg prøver lige, men jeg har kun billeder af ham i klippet vinterdragt- jeg har ikke haft ham mere end 1/2 år..

....Det kan jeg ikke finde ud af!!!
Hvad menes der med at billedet allerede skal findes på internettet...

ØV

Ditte
0
0
Svar på denne tråd

så nu har jeg
Forfatter: 
Dato:  01-02-2004 13:58
oprettet en præsentation med et billede...

Mvh
Ditte
0
0
Svar på denne tråd

Tja... Ål....
Forfatter: 
Dato:  01-02-2004 16:40
Min Blak, er indehaver af en ål, der ikke er i starten af ryggen. Så er den der, men meget lille. Lige før krydset er den blevet bred. På krydset, deler den sig i 2, for derefter at samle sig igen....
-Meget mærkelig ål... 8-)

Knus Sisse

Jeg har en holdning til alt!

Lykken er, når det er værd at gøre sig umage!
0
0
Svar på denne tråd

Hvad er
Forfatter: 
Dato:  03-02-2004 09:48
så den korrekte faarvebetegnelse på denne hest?
Hun er lavet på rød mor, med rød mf og gråskimlet mm, og igen den dejlige Àll
0
0
Svar på denne tråd

Tjah hendes opdrætter
Forfatter: 
Dato:  03-02-2004 10:46
har anmeldt hende som Ljósmoldóttur - og det er vel ikke helt ved siden af.
0
0
Svar på denne tråd

Det var
Forfatter: 
Dato:  03-02-2004 13:06
mit bedste gæt - opdrætteren er min far ;-)
0
0
Svar på denne tråd

farver
Forfatter: 
Dato:  03-02-2004 13:35
@svala:
din første hest (første billede) er en smoky black (gyldensort på dansk). Genetisk en sort hest med et cremeallel (et palominogen). Hesten kan give sort, rød, palomino, gyldensort.

Din anden hest vil jeg skyde til at være en ... jeg bliver nødt til at sige en brunblak. Alternativt en ulsblak, men ljosmoldottur er den ikke. Havde den været det, så havde den ikke haft de lyse striber i siden af manen, da disse er karakteristiske for en blak. (Moldott er jo en brun og en palomino sammen.) Ulsblakken er en brunblak hest med et palominogen (eller en moldott med et blakgen). Dette er dog også muligt, da Áll vil komme med blakgenet (og sort og brun) og moderen vil give palominogenet.
Mit bedste bud er en brunblak evt. en ulsblak. Forskellen på dem i avlssammenhæng er, at ulsblakken også kan give palomino, men det kan den brunblakke ikke. Begge kan ellers give sort, brun (evt. rød) og musegrå + brunblak (evt. rødblak).

@DL: din Hárekur ligner efter bedste overbevisning en rød hest med et blakgen (rødblak) og en palominogen. Hvad farven hedder ved jeg ikke rigtig, men gættet er en rødblak palomino. (eller palomino med blakgen). I hvert fald: rød grundfarve (fordi der ikke er noget sort/mørkt i manen), og blak pga striberne ned ad benene. Den lyse man og hale tyder på palominogenet. Hans far, Austri, er også bærer af både blak og palominogen, så det er bestemt muligt! Mit bud er en rødblak palomino.

Håber det hjalp jer! (Og undskyld jeg ikke har svaret før - har ikke været online ... !).

Ismulevrinsk Susan

Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det :-D!

0
0
Svar på denne tråd

susan.....
Forfatter: 
Dato:  03-02-2004 16:52
jamen min har jo mørke sokker, mørke hår i manen og kanter på ørene plus vildhestemønster på ben og skuldre om sommeren?
Jeg tror han har en brun grundfarve, om han så har blak gen?
Hmm
Mvh
Ditte
0
0
Svar på denne tråd

Jamen,
Forfatter: 
Dato:  03-02-2004 17:28
susan, den anden hest er efter en rød mor - så kan den vel ikke have palominogen? eller kan den?

Det er altså spændende med de farver
0
0
Svar på denne tråd

hihihihi
Forfatter: 
Dato:  03-02-2004 18:49
Hedder din far Annie??? :-P
0
0
Svar på denne tråd

Hmm.....
Forfatter: 
Dato:  03-02-2004 21:59
Så er det nok min mors hest ;-D
Det er ikke til at finde ud af med alle de bæster - både forældre og heste :-P
0
0
Svar på denne tråd

Susan!
Forfatter: 
Dato:  04-02-2004 18:07
Hejsa!
Nu håber jeg ikke at du bliver træt af mig - har "glemt" hvad det var at min vallaks (Fylkir) farve hedder.. Jeg ved jo godt at du har fortalt mig det, men vil ikke være sød at gøre det igen?
Et billede af ham:

Det skal lige siges at han har mørk ål.
Med venlig hilsen Lise!
Hvorfor nøjes med 3 gangarter, når du kan få 5? B-)
0
0
Svar på denne tråd

farver
Forfatter: 
Dato:  05-02-2004 18:58
DL: du skriver din hest har mørke sokker ... jo, men det er jo røde sokker! Ikke? Hvilken farve er vildhestemønsteret på ben og skuldre (og ører, for den sags skyld)? Hvis de er røde, så er hesten rødblak (evt. rødblak palomino - forklaring følger), men hvis de er brunlige så er den brunblak.
Grunden til at jeg tror der er palomino i ham også er, at hans man og især hale er så lys som de er! For jeg har set et lignende billede (godtnok en rødblak palominofarvet fjordhest, men farvegenerne er de samme ;)!), hvor man og hale er helt lyse og resten af hesten er den gullige farve med rødlige sokker og rødlige aftegn på ben og på øre-kanterne. Så hvis "aftegnene" er rødlige, så er grundfarven rød. Er de brunlige, så er grundfarven brun.
Og grunden til at jeg tvivler på, at grundfarven kan være brun er, at så ville manen være meget mørkere! Ikke bare lidt, men meget mere man ville være mørkt. Jeg vil stadig gætte på en rødblak palomino. Men glæder mig da til at høre, hvilken farve "aftegnene" (som det faktisk slet ikke hedder, men som det er nemmest at kalde det :P!) er :)!

Men blak-genet synes jeg er ret sikkert hos ham! Brun grundfarve kunne han ikke have uden blakgenet, det er da sikkert. For så ville han nemlig være rigtig ægte brun!

@svala: hvis hest nummer to er efter en rød hoppe og Áll, så kan den ikke have palominogenet! Det har du absolut ret i :)! Så er det en almindelig brunblak - som Áll selv.

@Lise-Eistla: Nå det var dig, der havde ham den flotte!! Er helt tosset med den farve. Det er en brunblak vindótt! Altså en vindótt (din hoppe?) sammen med et brunt og et blak gen. (vindótt blandet med føromtalte Áll fra Husatoftums farve). Såvidt jeg husker, så er dit "føl" efter Kátur vom Störtal? Han er jo også palomino med både brunt og blak.
Men som sagt - din fine hest er en brunblak vindótt! (genetisk Ee, Aa, Dd, S-) Og han er flot!

Ismulevrinsk Susan

0
0
Svar på denne tråd

Susan....
Forfatter: 
Dato:  05-02-2004 22:12
Mange tak skal du have - både for farve beskrivelsen og så selvfølgelig for rosen af min dejlige lille hest :-)
Det er nemlig helt korrekt at Eistla (Fylkirs moder) er móvindótt og at Kátur er faderen.
Med venlig hilsen Lise!
0
0
Svar på denne tråd

Lise ...
Forfatter: 
Dato:  06-02-2004 15:34
@Lise: Var så lidt :)!

Nu jeg har betragtet billedet lidt extra (man sidder vel og savler lidt ... *uskyldig*), så er jeg kommet til at tænke på, at han muligvis faktisk godt kan være en sølvtonet jordfarvet (vindótt + moldótt). Manen er nemlig lidt mørkere i midten end den vil være med en blak (jeg har altså kun set een brunblak vindott i virkeligheden og det er længe siden, så ... jeg kan godt tage fejl, men!), og jeg synes at ansigtet ser forholdsvis mørkt ud. Mere "støvet" i nuancen end masken er hos en blak. Jeg er dog meget i tvivl! Især fordi Fylkir har vildhestestriber ned ad benene ... jeg kan ikke huske, om det hører med til vindótt-genet (for det er pænt svært at se på en "sort-vindótt" ... ;)!), for hvis det ikke gør, så er Fylkir nødt til at være en brunblak vindótt.

Hmm. Dig der har Frigg (kan desværre ikke huske dit navn - sorry!) ... kan du ikke lige tjekke Friggs ben og se, om hun har "zebrastriber" på benene? Hvis hun har, så kan vindótt'er nemlig også godt have sådan nogle. Det ville være en stor hjælp mht. bestemmelsen af Fylkirs farve :)!

Så Lise, jeg er kommet en snert i tvivl. Jeg er dog temmelig sikker på, at han har vindótt-genet, for det er den eneste farve jeg har set "dæmpe" kropsfarven og gøre den "blød nougatfarvet"! Men manen ligner en gyldensort ... nej, øv, nu er jeg forvirret!! Så, Susan, rolig!! *trækker vejret dybt* ... om igen.
1. Det er ikke alle sølvtonede (vindótt), der får helt lys man og hale. Jeg har set nogle af slagsen, der har næsten mørk man, omend man kan SE, at det er en sølvtonet. 2. Sølvtonegenet efterlader eet bestemt spor: stribede hove. Altså: Lise ... har Fylkir stribede hove (lys-mørk)? 3. Fylkir har ål. Det ses i overvejende grad IKKE hos palominoer/jordfarvede. Men det ses så godt som altid hos blakke. Ergo må Fylkir have et blakgen. (Det skal måske lige siges, at heste, der har både blak og cremegen i langt de fleste tilfælde har en ål!).

Lise ... gider du være en engel og tjekke hans fusser? Jeg vil gerne vide, om han har stribede hove :). Har du mulighed for at tage et billede af hans hale (bagfra), så jeg kan se den? Og også gerne et "nærbillede" af hovedet (ører set forfra, man, ansigt)? For nu blev jeg jo nysgerrig ... !

Mit bedste bud er stadig en brunblak vindótt. I hvert fald indtil andet er bevist :)!

Ismulevrinsk Susan

0
0
Svar på denne tråd

Susan.....
Forfatter: 
Dato:  08-02-2004 23:09
Puha - hvilken lang smøre ;-)

Mange tak for at du sætter dig så meget ind i det - glæder mig til at få "resultatet" at vide. Det lyder rigtig spændende med al den farve-forskning, det burde jeg sætte mig ind i en dag!

Da jeg desværre ikke er indehaver af et digital kamera, kommer der nok at gå lidt tid, inden at jeg kan lægge de ønskede billeder ind af Fille.
Men jeg har dog lige fundet nogle billeder af ham, hvor man kan se "lidt"... Så må vi jo se om det kan hjælpe ;-)

Undskyld at 2 af billederne vender på siden - jeg er ikke så teknisk anlagt.

Når jeg nu lige sidder her, og kigger på alle de tonsvis af billeder, som jeg har taget af ham igennem de sidste 1½ år (;-)), så kan jeg tælle mig frem til at han har skiftet farve 9 gange..! Da han blev født var han lys grå, så blev han mørkere, så blev han næsten helt hvid (!), så blev han mørkere igen, så blev han "mellem" grå, så blev han helt stål-grå, så skiftede han til en mere gullig efterårs-dragt, så blev han lys grå igen, så blev han helt mørke-grå og nu er han så som du kan se på billederne. Er han farveveksler? Eller er det naturligt at de skifter kulør/nuance så tit?
Med venlig hilsen Lise!
0
0
Svar på denne tråd

farver
Forfatter: 
Dato:  09-02-2004 17:45
@Lise: Tak for billeder :)! Det hjalp faktisk lidt! Og tak for rosen :)! Du ved jeg hjælper gerne, når det er farver! (Og nu var jeg jo selv blevet nysgerrig, så ... ;)!).

Det er naturligt, at heste skifter nuancer, når de skifter pels. Eller ... det er i hvert fald ikke unaturligt! Det ser man jo også hos andre farver end "bare" lige en brunblak vindótt.
Men farveveksler er han i hvert fald ikke. Hvor skulle han få genet fra? Han har ingen farvevekslere i sig, og da genet nedarves dominant, dvs ikke kan skjules, så kan han ikke være farveveksler. Forholdsvis enkelt :).

Når jeg kigger på billederne, så ser jeg alle tegn på, at han har et blakgen. Han har vildhestestriber på benene, der er mørke "kanter" på ørerne (hvilket ikke ses hos jordfarvede, hvis jeg husker ret), og det mest markante bevis er den mørke midte i man og hale. Da hele manen ikke er mørk (eller lys for den sags skyld!), så kan det ikke være et cremegen der er på spil. For cremegenet, der giver jordfarvet, har ikke indflydelse på "kanterne" af man og hale, så hos en jordfarvet ville man og hale være helt mørke. Når vi så tilsætter vindott-genet, så vil det enten blege HELE manen og halen, eller "blege man og hale i lige svag grad", hvis det ikke blegede det. Desuden, så ville et cremegen med 99% sandsynlighed IKKE give ål - og det har Fylkir jo! Mit gæt er derfor en brunblak vindótt.

Jeg har så rodet i mine billeder derhjemme og fundet et billede af en brunblak vindótt. Med undtagelse af nuancen i ansigtet, så er Kveikja faktisk samme farve som din Fylkir. Og hun er brunblak vindótt. Og det ved jeg med sikkerhed, for jeg kender gensammensætningen på både mor og far - der KAN IKKE være et cremegen rodet ind i det.
Jeg fandt et billede af en mold-vindótt (jordfarvet vindótt), som jeg havde Fylkir mistænkt for at være ... den er fuldstændig gul (som en mælkebøtte) på kroppen, har blommer, mørkere ben og kridhvid man og hale. Så hvis han skulle have været jordfarvet vindótt, så skulle han have været gul på kroppen og mane og hale skulle have været ensfarvet.

Jeg mener derfor (kors hvor lyder jeg analytisk :D!), at han er brunblak vindótt! Og fin er han jo, den lille Fylkir :)!

Ismulevrinsk Susan

0
0
Svar på denne tråd

Susan....
Forfatter: 
Dato:  09-02-2004 23:37
Det var da godt at billederne hjalp en smule.

mht. Farvenuancer/farveksler : okay :-) Jeg har som sagt ikke så meget viden om farver, så jeg måtte jo bare lige spørge.

Er det muligt at du kan sætte billederne ind af de 2 heste, du skriver om? Man bliver jo nysgerrig...

Brunblak vindótt - det lyder da også meget pænt ;-)
Med venlig hilsen Lise!
0
0
Svar på denne tråd

Lise ...
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 10:40
@Lise ... lige nu har jeg ikke muligheden ... det ene billede har jeg i papirformat (og jeg er ikke helt gode venner med scannere og sådan noget, så ... 8-)! Det kræver at jeg får fat i billedet (hjemme hos mig selv, hvor jeg ikke har i-net) og får det scannet). Det andet billede er i bogen "islenski hesturinn - litir og litbrigdi" (en farvebog, som egentlig kun kan bruges som en fin billedbog ... desværre). Hvis du har mulighed at kigge i den, så kan jeg finde sidenummeret til dig?

Jeg vil prøve ihærdigt at få gjort noget ved det, men ved ikke, om det bliver lige nu. (skal jo lige huske billederne ... 8-) til mig).

Ismulevrinsk Susan

0
0
Svar på denne tråd

farvebog
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 13:41
Hej Susan, den islandske bog, du omtaler - er den fyldt med fejl eller hvorfor kan den kun bruges som billedbog? :)
0
0
Svar på denne tråd

farvebogen
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 16:59
Farvebogen er en rigtig fin billedbog. Du kan se en masse fine billeder. Men der er ingen orden i dem - de er hverken opsat efter farver (fx grundfarver, blegende farver, farver med forskellig reaktion afhængig af grundfarver) eller noget. Der står fx heller ikke, hvilke farver der er i dem. (fx at en moldóttur-skjóttur består af sort, brun, cremegen, broget).

Men billederne er da rigtig fine :)! Og de er gode til at vise, hvordan farverne ser ud. Uheldigvis mangler der nogle ... hvor er fx brunblak vindótt (som Fylkir)? Og hvorfor er der så mange røde? Hvor står der fx, hvad forskellen er på svartur og brúnn? Og så er betegnelserne nogle gange lidt mangelfulde på især dansk og engelsk.

Når alt det er sagt, så ... lad være med at blive ked af det eller noget. Da jeg først hørte, at min "dyre importerede bog" var mangelfuld og ikke særlig god var jeg ved at ryge i flæsket på hende, der sagde det! Men ... efter at jeg selv har sat mig så meget ind i farver, så kan jeg godt se det. Den er udmærket, når man vil se, hvordan farverne ser ud!! Men den hjælper ikke meget, når man mangler svar på, hvorfor der er forskel på fx brúnn og svartur (sortbrun og HELT sort). Og den efterlader lidt indtryk af, synes jeg lidt, at der kun findes de brogede, der vises i bogen. For den "i farver ikke særlig kendte" er det jo ikke til at vide, at broget kan influere på alle farver, vel ;)? Og så er der jo splashed white broget - den er slet ikke nævnt i bogen. (Alle de brogede er tobiano-broget).

Så den er bestemt en fin bog til at vise billederne af farverne, og fotografen (Fridthjopur Thorkelsson - i mangel af islandske bogstaver 8-)) tager virkelig gode fotos!! Så på det punkt er den bestemt værd at købe. Men hvis man vil lære mere end bare at se billederne, så er den mindre brugbar. Jeg synes så også selv, at der er visse farvekombinationer, der mangler. Farver, jeg gerne ville se. Som fx en ulsblak sølvtonet. Og brunblak vindótt. Og egtl også bare en ulsblak! (omend jeg har set en ... Austri fra Austurkoti (hingst, Mette Logan) er ulsblak). Der mangler nogle farver.

Håber det gav mening. Er temmelig forkølet, så tankerne kører indimellem i ring ... 8-)

Ismulevrinsk Susan

Ps. Jeg vil bestemt anbefale folk at købe bogen (udover at den kun kan fås på Island 8-)) hvis man godt vil have en bog med fine farver i! Men hvis man vil lære mere om farverne, så er det andre opslagsværker man skal have fat i ... ! *smiler*

0
0
Svar på denne tråd

farvebog
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 18:09
Godt med en forklaring - jeg kender ikke selv bogen, men det er jo altid rart at vide, hvilke forbehold man evt. skal tage, når man køber fagbøger.

Det ærgrer mig, at splashed white ikke er nævnt, det er næsten min yndlingsfarve :D

Hvad er definitionen på ulsblak? Jeg har aldrig hørt den betegnelse før? Er det "bare" gule heste med sort man og hale?

Suk, hvem der bare var ekspert - eller orkede at sætte sig ordentligt ind i alt det med farver. Det må blive en gang, når jeg ikke har noget som helst andet at lave. Men stor respekt til dig, Susan!
0
0
Svar på denne tråd

sina-fina
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 20:24
@sina_fina: en ulsblak er en brun hest, der får både et blakgen og en palominogen (altså en brunblak med palominogen - eller en jordfarvet med blakgen). Hestens kropsfarve bliver markant gul (og jeg mener GUL!), mens man og hale er næsten sorte. Siderne af manen er lyse og halen har muligvis (men vist ikke altid) lyse "fjer" øverst. Nogle har zebrastriber på benene. Det vigtigste er en tydelig tegnet ål! Hvis du kender den islandske hingst Austri frá Austurkóti (lav en kopi af navnet her og søg på www.google.dk), så kan du se farven. Men endnu bedre ... gå ind på www.google.dk, søg i billedsøgning og søg på "Hollywood Dun It". Dér har du et billede af en hamrende flot ulsblak! En skam han er quarter ... ;)!

Jeg synes også det er en skam, at splashed white ikke er med ... jeg kan nemlig også godt lide den farve :)!

Ismulevrinsk Susan

Ps. Tak for rosen ... det varmer :)!

0
0
Svar på denne tråd

Susan....
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 21:05
Kan det passe at den bog du snakker om hedder "The Natural Colours of the Icelandic Horse" på engelsk?
Hvis det er tilfældet, så har jeg den faktisk :-)
Det er ihvert fald Friðþófur Þorkelssson der har taget billederne i denne.

Hehe ;-) Så åbner Lise bogen, og hvad står der inden i den? "Íslenski hesturinn - litir og litbrigði". Så der er vidst ingen tvivl om at den er den - sjovt :-)
Hvilken side vil du så henvise mig til?
Med venlig hilsen Lise!
0
0
Svar på denne tråd

uh ....
Forfatter: 
Dato:  11-02-2004 12:22
@Lise: Jeps - det er den bog ;)! Uh, nu bliver jeg dig jo svar skyldig, for bogen ligger derhjemme ... men lige omkring side 53 mener jeg! Det er en mørkblommet palomino med næsten helt hvid man og hale, mørke ben (forneden), som står og kigger hen over fotografen. Står vist på en bakke og jeg mener den har hovedtøj på.

Men - går lige hjem og tjekker! (Men det bliver så først til i morgen ... håber det er ok :)!?)

Ismulevrinsk Susan

Ps. Hesten vi snakker om er en mold-vindóttur (en jordfarvet sølvtonet; genetisk: brun hest med cremegen og vindóttgen). Den farve din Fylkir har (brunblak sølvtonet/bleikálótt-vindóttur; genetisk: brun hest med blakgen og vindóttgen) er desværre ikke i bogen :(! Skal se, om jeg kan finde et billede af Kveikja og overtale scanneren til at samarbejde :D!

0
0
Svar på denne tråd

Susan...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2004 14:30
Hej susan

Jeg har med interesse fulgt diskussionen. I tilfælde af, at du ikke kan skaffe et billede af en brunblak vindótt, kan dette måske hjælpe: her er et billede af en "silverdappled dun" (ikke min betegnelse, men ejers/sælgers), der måske kunne være en brunblak vindótt? Er den ikke lidt for "fesen" til at være mold-vindótt?

og

billedet stammer fra hjemmesiden http://www.beepworld.de/members2/toelter/

Og her kan du også se stamtavlen og måske afgøre om det virkelig er en brunblak vindótt (gå ind under deckhengste)

mvh
kibura

0
0
Svar på denne tråd

farve ...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2004 17:33
Tak for billederne, Kibura!

Nu har jeg været rundt på nettet (fra Tyskland over Sverige og Danmark til Island) - og jeg kan bare ikke finde nogen heste i Fylkirs farve! Hrimir (på billederne fra Kibura) er nemlig en brunblak vindótt! Men vi kan jo allesammen se, at han ikke er samme farve som Fylkir! (el. omvendt ;)!). Har søgt på en musegrå vindótt - og fandt Jarl fra Granbakken - men den farve er Fylkir jo heller ikke. *forvirret*

Hende Kveikja, som jeg kender som brunblak vindótt, er samme støvede brune med mørkebrun i midten af man og hale - som Fylkir! Og jeg VED, at Kveikja IKKE har et cremegen (palominogen)! Så det kan ikke være det, der gør forskellen.

Nu har jeg skrevet til en farveekspert og hørt hende, hvad hun mener. Forhåbentlig kan hun hjælpe. For jeg er ved at være en snert på bar bund nu ... *suk*.
Jeg mener stadig, at Fylkir er en brunblak vindótt! Men jeg kan da godt se, at han ikke er samme farve som Hrimir. *forvirret igen*

@Kibura: jeg synes faktisk, at Hrimirs farve minder lidt mere om det jeg ser som en mold-vindóttur (sølvtonet jordfarvet) end som en bleikálótt-vindóttur (sølvtonet brunblak), omend det orange skær i hans farve ... hmm, det hører jo sådan set til hos brunblakke. Den jordfarvede hest uden sølvtonegen vil jo være gullig på kroppen mens sølvtonegenet vil få indflydelse på man og hales farve - ikke på kropsfarven! Det er dérfor jeg synes Hrimirs farve minder mere om en mold-vindóttur. Men det var godt fundet af dig (billederne)!! (Y)

Nu venter jeg og ser, om min mentor indenfor farver har et bud på farven. Hvis ikke, så får billedet af Fylkir (hvis det er ok med dig, Lise?) lov at komme en tur ned på det tyske islænderforum - der er et par eksperter nede også!

Altså ... venter og ser nu.

Ismulevrinsk Susan

0
0
Svar på denne tråd

Susan.......
Forfatter: 
Dato:  11-02-2004 21:14
Efter en grundig gennem kigning i bogen, har jeg fundet billedet af Moldvindóttur'en - på side 87 ;-)

Jo det er skam helt orden, at du "bruger" mit billede.
Jeg havde ikke troet at min lille Fille ville volde sådanne problemer, hehe. Sikke en opgave jeg har givet dig ;-)
Og ja somsagt ligner Fylkir IKKE Hrimnir.
Med venlig hilsen Lise!
0
0
Svar på denne tråd

lidt mere til forvirring
Forfatter: 
Dato:  12-02-2004 21:20
Har I set denne musegrå/vindótt på Joras? Den ligner ikke Jarl fra Granbakken!

Det er jo en spændende føljeton, det her!!! Hvad mon det bliver? sort+blak+vindótt? brun+blak+vindótt? eller hvad med sort+blak+creme+vindótt B-)

Glæder mig til at høre ekspertvurderingen!

mvh
kibura
0
0
Svar på denne tråd

WOW wow
Forfatter: 
Dato:  12-02-2004 23:07
hvor er den smuk..... Er der nogen der har penge til at ligge og flyde ?? så vil jeg da gerne bruge dem for jer ;-D
Tinne (Duvsen) >o<hagedorn1@hotmail.com
0
0
Svar på denne tråd

kibura
Forfatter: 
Dato:  13-02-2004 12:21
@kibura: jeg er faktisk også faldet over hende Fluga på joras, som du har sat et billede ind af. Det er PRÆCIS den farve jeg snakker om! Men musegrå vindótt er hun ikke! For Jarl fra Granbakken er musegrå vindótt! Og jeg mener stædigt ( :P) at der skal være et brunt gen i den hest (Fluga). Det SKAL der altså!

Grunden til at jeg nu siger, at det er en brun+blak+vindótt (ganske som du nævner ;)!) er, at hende Kveikja jeg kender (men ikke har fundet billedet af endnu .... travlt, suk!), der kender jeg forældrene og deres gensammensætninger! Mor er ee, A-, Dd, Toto (rødblak broget med brunt gen) og far er Ee, aa, SS (móvindótt med skjult rødt gen; intet brunt). Der er intet cremegen i nogle af dem! Så jeg mener ikke, at farven kan være betinget af et cremegen.
Men hvad så? Er det så begrundet af en nuanceforskel i den brune nuance? For jeg ved, at den brune nuance, som Kveikjas mor, Kvika, bærer, er temmelig lys. Kveikjas søster, Randalin, er temmelig lys i sin brune nuance. Og min mule, Kylja, er temmelig mørk i sin, nærmest orange. Hvis nu den her Hrimir også er det? Jeg ved det ikke. Min mentor har desværre ikke haft tid endnu. Suk. Nu venter jeg weekenden over, så kommer Fylkirs billede en tur på ipzv.de. (Tak til Lise, fordi det er ok :)!). Hvis de heller ikke kan finde en løsning, så ved jeg ikke lige, hvad vi gør .... !??!

Jeg mener dog stadig stædigt at det er en brunblak vindótt! Sådan er dét :D!

Ismulevrinsk Susan

Ps. Fluga (i kiburas indlæg) er i øvrigt præcis samme farve som Kveikja ...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har også et farvespg. så
Forfatter: 
Dato:  13-02-2004 12:49
Vi har denne her slægt hjemme på Island, med fire hopper i en lige linie, og en enkelt vallak. Alle hopperne uanset farve, har arvet den ældstes særpræg. Nemlig at hendes man affarver utroligt nemt. Vallakken holder farven. Kan du svare mig på, hvad der forårsager denne egenskab? (På trods af den elendige billedkvalitet)

Her er de to ældste, og her kan man tydeligt se afblegningen.

Her er de to yngste, her er det dog lidt vanskeligere at se.

Með kveðju
Anne Thomsen
0
0
Svar på denne tråd

Kibura...
Forfatter: 
Dato:  13-02-2004 14:17
Ham her:

Kunne godt være dun/ vindott, men han kunne osse nemt ligne en red dun flaxen.
Her er min venindes hest, og det er en red dun flaxen:

Kan i se ligheden?

Prøv en Islænder!
0
0
Svar på denne tråd

Karina og Susan..
Forfatter: 
Dato:  13-02-2004 22:05
Hej Karina
Jeps, det er svært at se (men måske er Hrimirs ben lidt for mørke?), ligesom det ikke er til at se om den der Fluga er brun+blak+vindótt eller sort+blak+vindótt (som angivet i annoncen). Tænk også på, hvor mange farver "brun" rent fænotypisk er. Det kræver nok at stamtavler og søskendes farver studeres nærmere.

Noget helt andet:

Susan: Ang. Lise-Eistla's hest, kom jeg til at tænke på, hvor søren den evt. ville have den brune grundfarve fra. Er moderen ikke sort+vindótt og faderen rød+creme+blak eller sådan noget??? Hvor kommer det brune fra, hvis det altså er der??? Jeg håber, at du kan oplyse mig, men jeg kan altså ikke rigtig få det til at stemme! ?:-)

mange hilsener
kibura
0
0
Svar på denne tråd

Farve.....
Forfatter: 
Dato:  13-02-2004 22:23
Hmm...måske (<-læs MÅSKE) har jeg "løsningen"...
Da min hoppe var til hingst på hos Mette, "kludrede" hun "noget" i det. Vi havde bestil en bedækning hos Kátur, men da vi kom ud for at besøge Eistla, da dyrlægen skulle tage svaberprøve på hende, sagde Mette pludselig at vi SKULLE bruge Austri. Hun havde snakket med Susanne omkring farver, da jeg rigtig gerne ville have en vindótt føl, og hun havde sagt - Austri!
Okay... Så aftalte vi helt klart at det skulle være Austri - fint nok.
Da vi så kom for at hente Eistla hjem , og skulle betale sagde Mette.... Håber I vil nyde jeres Kátur-føl!
I Fylkirs hestepas står Kátur som fader, men... Kan de have brugt Austri?
Med venlig hilsen Lise!
0
0
Svar på denne tråd

diverse
Forfatter: 
Dato:  15-02-2004 14:44
@Manly: dit øverste billede (af den rødlige og den sort-agtige med lysere maner) viser en raudvindótt (den til venstre), som genetisk er en brun hest med et vindótt-gen. Hesten er rødlig på kroppen, sort ned ad benene (evt. kun som lave sokker), og manen lysner i større eller mindre grad.
Den mørke er efter bedste "gæt" (lidt mørkt billede) en móvindótt, altså en sort hest med vindótt-gen. Kroppen forbliver sort (evt. meget mørk brun med antydning af zebrastriber ned ad benene) og manen lysner i større eller mindre grad. Den mørke KAN også være en gyldensort (smoky black; sort med cremegen), men hvis du siger, at den er i familie med den raudvindótte, så er det et vindóttgen.

Det sjove mht. vindótt-genet er, at det ikke altid lysner manen helt. Mange vindótte har en HELT lys man (bl.a. Frigg, som er at finde et sted herinde ... tror nok det er Karina(islænderfan), der har hende!?) mens andre kun har få lyse hår. Men vindótt-gen er det! Det er jeg ret sikker på. Det er i hvert fald en raudvindótt (som genetisk er brun, husk det ;))!

Så det er et vindóttgen der forårsager den egenskab :)!

@Karina: det ville være så extemt dejligt, hvis det dog bare var en red dun flaxen (altså Hrimir)!! Men jeg tror det egentlig ikke ... jeg tror også hans ben er for mørke til det. Desuden så har jeg tøffet hans stamtavle igennem, og han kan sagtens være en brunblak vindótt. Men som andre også siger, så er der mange forskellige fænotypiske nuancer af brun, så det kan godt være det!

@kibura: Fluga du har fundet ... jeg kan ikke sige, om hun er brunblak vindótt, men jeg kan sige dig, at hun IKKE er musegrå vindótt! For hun har en brunlig nuance i pelsen og det har en musegrå ikke. Hun ligner jo heller ikke helt Jarl i farven, vel ;)? Desuden, så er det langt fra alle, der ved, hvordan de skal betegne farver! Jeg har set de mest grælle eksempler, der får folk til at korse sig! Jeg har hørt raudvindótte betegnet som red flaxen (rød med lys man og hale; raudglófextur) - intet er mere forkert! Det ville hjælpe vanvittigt på det, hvis folk, der skal betegne føls farver, virkelig VIDSTE hvad de lavede i stedet for at gætte! (undskyld - lige et surt opstød mht. farver herfra :D).

Men Fylkir kan sagtens være efter Kátur. Jeg ved godt, at han er palomino blak (rød+blak+palomino), men han er efter Kolskeggur fra Ásmundastödum, som er brunblak (og har Ófeigur 882 fra Flugumyri som farfar, som var homozygot sort og homozygot blak), og eftersom et brunt gen ikke kan ses ret godt på en palomino blak, så er det bestemt muligt, at Kátur er bærer af et brunt gen og dermed har givet det videre til Fylkir.

@Lise: det sagde du forhåbentlig ikke??? Det har Mette vel forhåbentlig ikke sagt?? Har hun først anbefalet dig at bruge Austri og så sagt at det var et Káturføl??
Jeg er MÅLLØS!!!!!!!

For det første: få lavet en dna-test på Fylkir og Kátur med det SAMME!!! Har hun brugt Austri til Eistla, så skal det rettes i Fylkirs hestepas og det er af yderste vigtighed!! (Og det synes jeg faktisk Mette skal betale, hvis det er tilfældet!! Hvis ikke, så står det nok for egen regning, desværre).

For det andet: Mette har aldrig, gentager ALDRIG ALDRIG ALDRIG nogensinde villet høre på, hvad Susanne har haft at sige mht farver og Austri! Aldrig nogensinde!!!!!!! (Undskyld, men nu er jeg altså lige lidt forarget). Det er Mette selv, der siger, at det er en gendefekt hos hopperne, hvis palominoer, jordfarvede eller smoky blacke hopper får BEC-føl efter Austri!! (for god ordens skyld: Austri er Ee, Aa, Dd, CCcr - ulsblak eller brunblak med palominogen; og der skal to cremegener til at lave et BEC-føl: et gen fra hver forælder). Hun har altid sagt, at det er en fejl hos hopperne - selvom der SKAL to cremegener til for at give farven og selvom alle føl får et farvegen fra HVER forælder! Det ER Austri, der giver et cremegen videre til føllet og dermed laver et BEC-føl, hvis hoppen giver et cremegen videre. Slut færdig finito!

For det tredje: Det vil aldrig nogensinde være det mest logiske at bruge Austri hvis du vil have et vindótt-føl. Austri bærer intet vindótt-gen, så det kan være skideligemeget, om du bruger Austri eller Kátur! For Kátur har det heller ikke. Det har din hoppe derimod, og med hendes gensammensætning, så er der såvidt jeg husker 50% chance for at hun giver sit vindóttgen videre! Hvis du vil være 100% sikker på at få et vindóttføl, så brug Silfurmáni fra Asgård. Men så avler du på farve og ikke på sind, for det giver han ikke noget videre godt videre af! Vil du have 75% chance for vindóttføl, så brug Dropi fra Kilhrauni, han har også et vindóttgen, og da det er dominant nedarvet, så skal der kun eet gen af slagsen til, før du får dit vindóttføl.

For det fjerde: at Mette skulle være så lusket at bruge en anden hingst end den lovede ... jeg siger det med utroligt små bogstaver, men ... jeg er bange for, at der faktisk er en svag mulighed for at hun kan have gjort det. Jeg har ikke hørt det specifikt, men jeg har hørt mange andre små dumme detaljer mht. hende og hendes sted. Måske det "bare" er mangel på positive ting jeg har hørt? (eller ... faktisk: ikke hørt).
Jeg har svært ved at forestille mig, at hun gør det, men jeg kan desværre ikke sige mig 100% fri for tvivlen. Der er den der lille 1% tvivl der gør, at jeg ikke vil stampe i jorden og sige, at hun ikke har gjort det.
No offence til alle jer, der snakker godt med hende og kommer derude - I skal være yderst velkomne til at modbevise hvad jeg har skrevet!!! Det sidste jeg ønsker er at sprede dårlige rygter om DI-folk!

Så Lise ... tag en snak med Mette om det. Hun vil nok blive en snert stivsindet etc, som folk nu bliver ved den slags "anklager", og få derefter lavet en dna-test på Fylkir og Kátur. Hvis du ikke kan få fat i dna fra Kátur (jeg aner vitterligt ikke, hvor han står nu!), så tag fra Austri og få det modbevist. ER Austri faderen, så synes jeg, at dyrlægeregningen bør gå på Mettes regning. Sådan noget snyd bør ikke gå ustraffet hen. Men er Kátur faderen, så hænger du nok selv på regningen.
Men er det ikke det værd at finde ud af, hvilken far din hest har? Jeg betalte 725 kr sidst år for at være sikker på, at min hoppe ikke var ifolet ved min søsters daværende unge araberhingst, fordi vi ikke havde set, at han var begyndt at hoppe på hopperne. Jeg ville være sikker (hun var ikke ifolet) - og jeg er glad for jeg gjorde det. Jeg ville ikke være glad for at få et araber/islænderføl, for som vi begge sagde: det kan ikke bruges i nogle af foreningerne.

Så tag at få vished, Lise.

Genetisk er det muligt, at begge hingste kan være far til Fylkir, så dér kan jeg ikke hjælpe dig.

For det, jeg kan se, er, at Fylkir er E-, A-, D-, S- (sort gen, brunt gen, blak gen, sølvtonet gen). Eistla er E-, aa, S- (sort gen, intet brunt gen, mindst et sølvtonegen), så det vi mangler svar på er A- og D-. Da Kátur er ee, A-, Dd, CCcr (to røde gener, mindst et brunt gen, et blakgen, et cremegen) og Austri er Ee, Aa, Dd, CCcr (et sort og et rødt gen, et brunt og et ikke-brunt gen, et blakgen, et cremegen), så kan du se, at de begge er bærere af både brunt og blakgen, hvorfor ingen af dem kan udelukkes.

Uha, for en lang smøre det blev til :D!
Må vist hellere holde.

Som sagt: undskyld tonefaldet mht. Austri/Kátur ... sådan et par bemærkninger (og at Mette henviser til noget Susanne har sagt, når hun ikke vil høre på Susanne (som jeg i øvrigt kender, hvis folk skulle være i tvivl)) gør mig altså temmelig negativ.

Lise, jeg håber du finder ud af det. Det må være en træls situation du står i.

Ismulevrinsk Susan

Ps. Lise, jeg kan berolige dig med, at du FIK din vindótt i Fylkir. For Kveikja som jeg kender (og er samme farve som Fylkir) har med garanti et vindóttgen (hun er nemlig efter Silfurmáni) - omend jeg er lidt i tvivl om hendes andre farvegener. Men vindótt er hun. Og sort gen har hun. Brunt er jeg ret sikker på, men ikke 100%, og blakgenet tror jeg også på. Så vindótt er han! (omend med tillægsfarver ;)!). Og flot er han jo også, så ... :)!

0
0
Svar på denne tråd

Toppuristen
Forfatter: 
Dato:  15-02-2004 17:37
Nu har vi begge siddet og læst dit svar til os. Første reaktion var da at det var fedt hvis der var vindóttgen i vores hoppestamme. Men jeg kan nu ikke rigtigt forlige mig med den tanke. Det er jo ikke fordi jeg ikke ved hvordan en vindótt ser ud, vi er selv indehavere af et flot móvindótt eksemplar

Han er købt et sted hvor de netop også havde en "rauðvindótt" hoppe til at gå. De jeg har set i den farve har alle haft et karakteristisk sølvtonet skær over man og hale, ligemeget hvor lidt eller meget afbleget de var. Det har vores ikke, derudover afbleges deres haler ikke. Det er forøvrigt den ældste der står med den mindre pæne kropsdel vendt mod ham den flotte. :-D

Det er mere som om de bare har brun pels, samme "hårfarve" og så har været lidt for mange gange i vaskemaskinen. Og det er mest hen sidst på efteråret.

På dette billede er der slet ikke noget at se, og det er taget i september. De andre var taget i december.

Og på dette er der meget lidt

Sjovt nok er ham den helt mørke i samme stamme, men afbleger overhovedet ikke, men hans brune farve er også en smule mørkere end de andre.

Og så skal jeg nok lade være med at fylde flere billeder ind her... >o<

Með kveðju
Anne Thomsen
0
0
Svar på denne tråd

Lise...
Forfatter: 
Dato:  15-02-2004 18:41
Det bliver mere og mere spændende det her! Jeg synes godt nok også, det lyder noget interessant, at der kan være tvivl om, hvem der er far til din hest - glæder mig til at høre, om du vil gøre noget ved det. Og i så fald, hvad "resultatet" bliver! (Jeg hører ramaskrig ude i fremtiden, hmm...)

Det er sådan nogle historier, der får en til at overveje, om man vil sende sin hoppe til et sted med flere hingste eller et sted med kun én hingst - suk.

Pøj pøj med det hele. Og så håber jeg, du får et svar på hele miséren på et tidspunkt...

Nu vil jeg også lige sætte et par billeder ind:

De ER da fantastiske :-D (y)
0
0
Svar på denne tråd

Fylkirs fader...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 19:05
Susan : Det er lidt noget "juks"..
Det med DNA-test har jeg tænkt MEGET over, men da jeg i øjeblikket (rent ud sagt) er meget fattig, har jeg ikke råd til det. Men lige så snart jeg har fået skrabet penge nok sammen, SÅ skal jeg have taget DNA-test af Fylkir! Det er helt sikkert.
Jeg vil (!) selvfølgelig have Mette til at betale for den, hvis det er Austri der er faderen. Men da jeg jo somsagt langt fra er sikker i min sag, så kan jeg ikke "gøre noget" lige nu.
Det med Susanne forstår jeg ikke... Mette sagde at hun havde snakket med Susanne..? Jeg må åbenbart have været godt naiv så...? Jeg troede da, at jeg kunne stole på det hun sagde.. Der kan man bare se.
Som sagt havde jeg overhovedet IKKE forstand på "farver" dengang (som om jeg har det nu ;-)), så jeg troede da fuldt ud på "eksperterne".
Og JO selvfølgelig er det det værd at finde ud af hvem Fylkirs fader er, men...(igen igen..) da jeg ikke har særlig mange penge, og det faktum at han alligevel "bare" er vallak..det sænker ligesom farten i opklaringen.

Mht. farve-avl så fik jeg sidste år mit vindótt hoppeføl, så nu avler vi blot efter en god ridehest med gode gangarter og et behageligt sind ;-)

sina_fina : Bare rolig - jeg skal nok opdatere jer, når der kommer nyt i "sagen".
Med venlig hilsen Lise!
0
0
Svar på denne tråd

susan...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 19:19
Selvfølgelig - Kátur kan være A-! Tak for opklaringen. Historien har godt nok udviklet sig til at være et rigtigt drama m. faderskabssag og det hele.

mange hilsener
kirsten
0
0
Svar på denne tråd

diverse
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 20:01
@sina_fina: jeg kom altså lige til at gemme dine billeder på puteren ... jeg samler jo på fotos af flotte/spændende/anderledes farver af heste, så ... >o<! De er jo HAMMERFLOTTE!!! Håber det er ok? Er der copyright på dem?

@Manly: Tja, hvis det ikke er en vindótt, hvilket det jo nok ikke er, hvis den har helt mørk hale, så gætter jeg på den farve, som tyskerne kalder for Aufgehellte Rappe eller Winterrappe (lysnet sort eller vintersort). Det er en hest, hvis man (og nogle gange hale og/eller "toppen af kropsfarven") solbleges og bliver lysere om sommeren. Jeg har set indtil flere billeder af sorte heste, der er aufgehellte Rappen, men ... godtnok ikke en brun! Omend jeg må sige, at jeres ligner en sådan!? Men hvis en sort hest kan få bleget manen, så kan en brun vel også? Det er da samme farve, og samme gen, der bestemmer at manen er sort på en sort hest, som en brun (da brun jo som bekendt kun "lysner" kropsfarven).

@Lise: kan godt forstå, at økonomien ikke tillader den slags. Det er ikke billigt, og hvis du er studerende, så er det meget at tage ud af en SU! Men jeg synes det er godt, at du vil gøre noget ved det, såsnart pengene er til det :)!
Mht. Susanne. Det jeg har hørt er, at Mette ikke vil høre på hende. Og det synes jeg egentlig det lidt beviser, hvis Mette har sagt, at Susanne har sagt, at du skal bruge Austri til at lave en vindótt. For Susanne ved mindst lige så godt som mig, at Austri ikke kan lave så meget som een eneste vindótt på en ikke-vindótt hoppe! Jeg kan forstå det, hvis Mette har forvekslet en vindótt med en jordfarvet, men jeg tvivler - for hun vil såvidt vides ikke anerkende det cremegen han har.
Et alternativ er, at Mette har sagt det i sjov, men sådan noget laver man dæme da ikke sjov med! Jeg vil ikke svine folk til herinde, og det er det vitterligt ikke ment som! Men jeg ved bare, at hun ikke har villet høre på Susanne før, så hvorfor hun skulle være begyndt på det nu, hvor Susanne er holdt op med at snakke farver med hende ... jeg finder det altså utrolig usandsynligt!!

Håber jeg fik det hele med ;)!!

Og ja ... det er jo ved at udvikle sig til en hel lille (faderskabs)gyser :D!

Ismulevrinsk Susan

0
0
Svar på denne tråd

Susan.....
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 21:57
Jeg er nemlig studerende, og begynder endda først at få SU til Januar (øv!), da jeg er født i Oktober... Ikke sjovt. Men hvem ved.. Pludselig er pengene der jo ;-)
Jeg tvivler også stærkt på at Mette kan have forvekslet (mó)vindótt med jordfarvet, da hun jo så min hoppe, og jeg sagde at jeg gerne ville have en magen til...

Ja, det er lige til Horton Sagaen ;-)
Med venlig hilsen Lise!
0
0
Svar på denne tråd

Faderskabssager og Susanne
Forfatter: 
Dato:  18-02-2004 14:01
Jeg kender jo også Susanne og har fået samme oplysninger som Toppuristen beskriver ang. hvor meget S og ML taler sammen...

DNA-test: Både Áustri og Kátur har DNA liggende på Blodtypelaboratoriet for Heste - ellers ville de nemlig ikke have bedækningstilladelse mere..så det er bare en blodprøve fra afkommet, der mangler.

Godt man ikke er en bønne interesseret i hvilken farve afkom har - bare de kan løfte fusserne! ;-D
Det fører jo tydeligvis bare til gråd og tænders gnidsel! ;-)

PJ

0
0
Svar på denne tråd

farvebog
Forfatter: 
Dato:  18-02-2004 20:37
Et lille tip: På www.e-boghandel.dk kan man få Anne Phaff Ussings "Hestenes Farver" til sølle kr. 149,- - og så er der gratis forsendelse i resten af februar måned...
0
0
Svar på denne tråd

lige et billede:
Forfatter: 
Dato:  19-02-2004 15:59
Af "Hollywood Dun It":

Hilsen Stine

:-D Smile - it's the second best thing you can do with your lips! :-D

Se min hjemmeside, der er dagbog, gæstebog etc. - hjemmeside

Undulatunger sælges:
Håndtamme lige fra redekassen,
mange farver, 10 stk. Pris pr. stk, kr. 80

+ Engelske undulater, 1 årige ynglepar, DUK-ringe, stamtavler, div.farver, 10 par, pris pr. par kr. 250

Kontakt Finn på 22769924
eller Steen 20272357
0
0
Svar på denne tråd

Hollywood Dun It
Forfatter: 
Dato:  19-02-2004 19:38
Hollywood Dun It er et rigtig godt eksempel på en ulsblak!! (Tak til Stine for det fine billede). Han har ca samme farvegener som Austri, nemlig sort, brun, blak og cremegen. (har set ham lave en palomino på en rød, så han er afsløret, er han ;)!).

@PJ: Takker :). Det er da rart, at jeg ikke er den eneste, der har hørt det ...
Og ih, du er jo så sjov mht. farver på afkom :D ... 8-) (synes stadig det er en skam, at du ikke vil prøve at sætte Pokki til din heterozygote splashed white palomino hoppe - kunne så godt tænke mig at se resultatet!! - men jeg har jo fået forklaringen, så ... ).

@sina_fina: lyder som et godt tip ... !! *overvejer pengesituationen* ... :D

Ismulevrinsk Susan

0
0
Svar på denne tråd

splashed white
Forfatter: 
Dato:  19-02-2004 20:20
PJ, er Lýsa heterozygot splashed white?! Iiiih altså... Suk! Ja, sæt hende på Þokki, du har en køber til føllet lige hér!

Hvad vil der komme ud af det, hvis jeg satte Þokki på min røde, stikkelhårede hoppe? Hun har en stjerneblis, men ellers ingen aftegn - kunne jeg være heldig? Nej, vel? Suk. Splashed white er recessivt, ikke? (Er jo straks gået i gang med mit nye indkøb, farvebogen, men tager den lige lidt i etaper...)
0
0
Svar på denne tråd

Næh du...
Forfatter: 
Dato:  19-02-2004 20:30
@Toppuristen..

Hvis gamle Gordon havde levet - så kunne vi snakke om det! Det med splashed white.

Men jeg går nu med skumle planer om at få et afkom efter Glampi fra Vatnsleysu en dag ;-)...men indtil videre er det bare drømme..

For SKAL jeg nu krybe til korset, så er sort med blis det smukkeste...

Flotte Glampi - og han kan så tydeligvis også andet end at se godt ud + give splash!

PJ

0
0
Svar på denne tråd

sina-fina
Forfatter: 
Dato:  19-02-2004 20:43
Jeps - det er hun (formodentlig da) hun har sokker, blis og en lille 5-kronestor broget plet og har aldrig givet broget afkom, så sandsynligheden er stor - især fordi hendes mormor Rimma frá Stora-Hofi er sikker splash-genbærer (hun er bla. søster til Gordon, Rimma altså)

Og jeg vil da gerne lave et þokkiføl til dig - men hvad nu, hvis det bliver ensfarvet? ;-D ;-) (Gnæk, gnæk)
Skulle du ikke hellere have et føl efter Røskva fra Økobo-datteren?

Næh, du Lýsa skal til Nói i år igen, så vi kan få nogle pæne røde afkom!

Og så bliver det vel Skinfaxi fra þoreyarnupi næste år, for han er godt nok i den grad som snydt ud af næsen pð Lýsa - de er også begge af Hindisvik-linie, Skinfaxi dog lidt længere tilbage...

PJ

0
0
Svar på denne tråd

drømme
Forfatter: 
Dato:  19-02-2004 20:50
Ih, PJ - du må altså ikke friste sådan! Først finder jeg ud af, at din Lýsa sandsynligvis er heterozygot splashed white. Dernæst frister du med et Röskva fra Økobo-afkom! Det burde være forbudt! Havde du solgt Sigla til Chlemdorff'erne?

Derudover kunne jeg ikke være mere enig mht. Glampi frá Vatnsleysu - suk... Jeg går for tiden og drømmer om en fremtidig bedrift med en hel skovlfuld (svært ord at skrive!) splashed white-heste. Slurp :-P
0
0
Svar på denne tråd

Sina-fina
Forfatter: 
Dato:  19-02-2004 21:05
Nej Sigla er solgt til en pige i Jylland, der i forvejen har en Røskva-ting..

Meeeen - Sigla får jo føl efter Dagur til sommer her på det lille (nu meget lille) stutteri ;-), så det kan jo være du kan lokkes, men lad os nu se: først om der kommer et sundt føl, og så kommer jeg jo nok til at beholde det, hvis det er et hoppeføl...

Men forståeligt med splasherne - jeg ved ikke hvorfor man får en forkærlighed for dem - kønne er de jo ikke altid - men sort heterozygot...med blå øjne og blis...suk!

PJ

0
0
Svar på denne tråd

vanesag
Forfatter: 
Dato:  19-02-2004 21:14
Mon ikke, det er en vanesag? Jeg mener da at kunne huske, at jeg også syntes, de var afskyelige i starten - det gik hurtigt over! Nu skal jeg så bare have overbevist den ikke-hestekyndige kæreste om, at de ikke er grimme - og at blå øjne er SMUKKE. (Det er ikke en nem opgave, han synes, de ser uhyggelige ud 8-) )
0
0
Svar på denne tråd

Menneskelige?
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 09:36
Jamen er det ikke netop øjnene, der er meget udtryksfulde, nærmest menneskelige?

Jeg har også en forkærlighed for Siberian Husky (hunde) - de har jo også de her lyse, blå øjne - meget smukt, synes jeg...

Og en af de smukkeste hunde jeg nogensinde har set, var en helt sort greyhound med lysende gule tigerøjne..og salukidamen herhjemme har også ravgule øjne og ikke våde, brune, hundeøjne - og hun ER altså smuk!

Hm..måske er det slet ikke hestens farve, jeg falder for - men de udtryksfulde øjne, lidt spøgelsesagtige - jeg synes f. eks også at Cremelloer/Perlinoer er utroligt flotte...og det endda selv om jeg slet ikke bryder mig om palominofarven...

Du skal bare brænde kærestens mad på de næste 14 dage, sina-fina, under forudsætning af, at han ikke er godt opdraget, og laver mad selv, så falder det jo lidt til jorden - 14 dage med brændt mad kan overbevise en mand om hvad som helst - så nægter man ham jo een af de to ting, der ud over at trække vejret, er nødvendige for at mænd kan opretholde livet ;-D

PJ

0
0
Svar på denne tråd

heste og kæresten
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 10:01
Hmm, lidt en fejl, at det er ham, der laver mad her i huset, gnæg gnæg - så går den med at brænde maden på ikke helt ;)

Har du set den hoppe efter Austri, der er til salg på Joras? Den (??) palomino med blå øjne - det må vel være en BEC så? Smukt!
0
0
Svar på denne tråd

Jo, jeg har set den...
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 11:23
Men jeg er lidt forudindtaget, jeg er ikke så vild med Áustri..men smuk er den...

PJ

0
0
Svar på denne tråd

sina_fina
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 13:39
@sina_fina: hvis du sætter din røde stikkelhårede hoppe på Pokki (kan ikke finde det dersens "P" 8-)), så har du mulighed for følgende:

25% rød (Pokki har røde afkom, altså er han bærer af rødt)
12,5% sort (går ud fra, han kun har et brunt gen! Er der nogen, der ved om han har to??)
12,5% brun
25% rød stikkelhåret
12,5% sort stikkelhåret
12,5% brun stikkelhåret

Og så vil der være mulighed for blis og sokker (Pokkis splashed gen vil muligvis gives videre (50% chance, i teorien) og det vil give sig udslag i blis og måske sokker) eller "bare" blis (blis-genet er også recessivt (som splashed white - du har ret!), og jeg ved ikke, om Pokki har et blis-gen eller han kun har et splashed-gen. Har han også et blis-gen, så vil du kunne få blis på dem)

I ca. 50% af tilfældene vil føllet blive stikkelhåret (jeg går i øvrigt ud fra, at du mener farveveksler, som Yngri fra Reykjavik?), da det er dominant nedarvet (men letalt i homozygot form!!).

Splashed white ER netop recessivt, som du også selv siger. Derfor vil du ikke kunne få en splashed broget med Pokki (der skal vi lefle for PJ og hendes heterozygot splashed palomino hoppe ... meeeen ... tror ikke vi kommer så langt med den idé ... 8-) Det er trods alt hendes hoppe, så vi kan jo ikke bare lige "snyde et føl" ... det kan jo ses :D!), men du vil kunne give muligheden for et videre og så finde en splashed makker til føllet senere hen ... ! Mere kan jeg ikke give.

@PJ: Glampi er sandelig også en flotter ting!! Det må jeg sige! En skam han er død ... ! (men det jeg lefler lidt for er faktisk en jordfarvet broget (evt. splashed), som jo er palomino+brun+broget ... den er ikke helt let at lave ... 8-)!).

Men ... et jordfarvet splashed broget hoppeføl ud af din Lysa ... så er jeg solgt! Så må jeg vist en tur i banken ..... ! :D

Nej, jeg ved det godt ... man skal ikke avle udelukkende på farverne ... jeg synes bare det er så spændende :)! Udover gode gangarter må hesten jo godt have en fin farve, ikke ;)?

Ismulevrinsk Susan

0
0
Svar på denne tråd

stilkkelhåret og Glampi
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 13:47
Susan - nej, stikkelhåret på den måde, at der er en "mange" hvide hår i pelsen, ikke farveveksler! Min hoppe er som sagt "rød stikkelhåret - rød og så enkelte hvide hår over det hele og nogle få små plamager af hvide hår. Hmm, det går ikke så godt med sproget i dag!

Lidt ærgerlige kombinationer med min hoppe og Þokki, øv. Men OK, god idé at få et splashed white-bærer føl og så kunne avle splashed white-heste på det sidenhen, hmm...

Glampi - er han død?! Oh ve, oh rædsel - hvornår, hvordan og "hvorfor"? Det anede jeg ikke. Er du sikker?!
0
0
Svar på denne tråd

Glampi...
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 15:14
Jeg havde nu heller ikke hørt, at han var død..jeg ved at Glampi frá Efri-Rauðalæk er død i oktober...

Nej, Susan...skulle man lave noget splashed på Lýsa, så ville det blive med ham her

Njördur frá Vatnsleysu, Glampi-søn, som står i Tyskland - han har givet splash-afkom - og så er han af Stora-Hof linier på mor-siden, så det er meget bedre end þokki!

PJ

0
0
Svar på denne tråd

glampi
Forfatter: 
Dato:  24-02-2004 20:59
Hmm ... jeg mener at have hørt på det tyske forum at Glampi var død? Det kan da godt være jeg har taget fejl ... ? Hmm, jeg tror bare jeg lader være med at udtale mig :P!

Uh, PJ - den dersens sorte ting med blissen ... den er da skøøøn! Og så står den i Tyskland? Noget tættere på end Island :D! Tror forøvrigt nok, at jeg har set billede af et afkom efter ham? Eller ... nej, er faktisk ikke sikker. Men fin var han, lille Skotti (sort splashed white broget).

Jeg tror bare ikke jeg udtaler mig ret meget idag ... for jeg har lidt rod i tankerne (rigtig meget inde i mit hoved i dag ... :P :D), så jeg ved ikke helt, hvad der hænger sammen med hvad :D

Men PJ - flot er han, Glampi-sønnen!

Ismulevrinsk Susan

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider