|
|
| De kære hingste |
| Forfatter:  |
mimiz |
| Dato:  |
22-01-2004 08:41 |
|
Jeg har lige inde på Joras set at der er kommet nyr annoncer for bedækning, deriblandt:
Flipi f. Vatnsleysu Dk 368
Fylkir fra Fauskjær
Nogen der kender noget til disse to hingste?!
Især Flipi er jeg interesseret i pga. hans afstamning:
F: IS1981157001 Sokki f. Kolkuósi
FF: IS1957158589 Hördur IS 591 f. Kolkuósi
M: IS1972257139 Kolfinna f. Saudárkróki
MF: IS1964157001 Sörli f. Saudárkróki
Min hoppe har også Kolkuósi heste i sin stamtavle.
Men er der nogen som kan sige noget om hingstene?
Én gang Ismulle....altid Ismulle!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flipi... |
|
|
Jeg ved lidt om Flipi. Jeg ved at han har været i DK en del år, men først har opnået bedækningstilladelse sidste år, jeg tror nok det er pga. rod i papirerne (at der ikke var indgivet DNA osv.). Han er er netop blevet solgt. Efter hvad jeg ved, er han en rigtigt dejlig hingst, sort-broget med kæmpe man, og dejlige gangarter. Jeg kender nogen som har et hoppeføl efter ham fra sidste år (efter kåret 5-gænger hoppe). En dejlig lille broget sag, som fik rigtigt gode kommentarer på Toppurs følskue. Desværre havde den gamle ejer af Flipppi ikke fortalt at han ikke havde bedækningstilladelse, så det har været et kæmpe hyr at få papirere på føllet (med blodprøver osv.)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flipi og Fylkir |
sessa |
22-01-2004 12:02 |
|
Flipi er kåret i Tyskland med 8,00 for bygning og 8,30 for ridning, hvilket giver ham en total på 8,18 (4-gænger)
Der er et enkelt afkom - en hoppe i Skanderborg - registreret efter ham.
Mht. Fylkir - så er hans navn retteligt: Fylkir frá Féti - måske er de ved at ændre hans navn, de nye ejere´???? Men han er efter Hílmir frá Sauðarkróki. Han er kåret i 2003 - som 5 års - med 8,00 for bygning og 7,74 for ridning - total: 7,84 (5-gænger)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Derfor |
sessa |
22-01-2004 12:10 |
|
undersøger vi altid grundigt, om alt er i orden, inden vi bruger nyimporterede hingste og/eller EU-hingste. Det er da drønirriterende at skulle igennem en masse bøvl for at få papirer på sine føl, når man har givet en god portion penge for at få sine hopper bedækket.
Så det er altid en god idé at tjekke på DI's aktuelle hingsteliste, om hingsten HAR avlsgodkendelse i DK. Hvis ikke hingsten er nævnt på listen, så bør man forhøre sig hos DI-Avl, før man bruger hingsten.
Bare lige et godt råd til evt. kommende avlere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok.... |
mimiz |
22-01-2004 12:12 |
|
Det er måske derfor jeg ikke kunne finde den på hestedata!!
tak for det.
Synes Flipi er enorm lækker at se på!
Men han er 4-gænger og jeg søger egentligt en 5-gænger.
Jeg så at han er kåret med 5 i pas...?? hvad går det ud på?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pas "ikke vist" |
sessa |
22-01-2004 12:18 |
|
Når der gives et 5-tal, betyder det, at passen ikke er vist. Altså en 4-gænger uden pas.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sessa... |
mimiz |
22-01-2004 13:29 |
|
Tak for den kommentar... det vidste jeg faktisk ikke!!
Men så har jeg da lært noget nyt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Flipi.. |
|
|
Jeg kender Flipi's gamle ejer..  En pige på 17 år som har brugt ham til konkurrencer..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flipi... |
Lillian |
22-01-2004 15:49 |
|
Hejsa da jeg søger med lys og lygte efter hingste som er 4-gænger, har pænge gangarter og et rigtig godt sind, kunne jeg godt tænke mig at vide hvor jeg kan se et billede af Flipi??
Kender I andre gode 4-gænger hingste???
De bedste hilsner Lillian Har din hest brug for healing? Så tager jeg ud til ulykker, psykiske problemer, forkert behandling m.m. DI Smil til verden og verden vil smile tilbage til dig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lillian... |
mimiz |
22-01-2004 16:12 |
|
www.joras.dk under avl og hvor bedækker hingsten.
Der er et billede af ham derinde.. han er superskøn at kigge på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| han blev |
|
|
Flipi blev vist til istølt i 2002 mener jeg, af Frederik Rydstrøm.
Det var ikke meget de (tvillingerne) fik redet konkurrencer på ham efter de købte ham.
Sikkert derfor er han lidt ukendt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kristall |
Spoi88 |
22-01-2004 20:19 |
|
Hej Mimiz
Hvis du er interesseret i brogede 5 gænger hingste hvorfor kigger du ikke nærmere på
Kristall fra Sagastadir han er kåret med 8,13 i byg. og 8,15 i rid.
Bla 8,5 i tölt, sind og benkvalitet.
Han laver nogle pæne stor afkom, der er velrejste.
Flot stor hingst på 139 cm og så står han jo ikke så langt fra hvor du bor.. (Jystrup Midtsj).
Bestemt en lækker hingst.
Venligst
Spoí88
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spoi88 |
mimiz |
26-01-2004 10:02 |
|
Jeg har været inde og kigge på hestedata... er er blevet ret interesseret!!
Ved du hvor man kan se et billede af hingsten evt. kontakte ejeren af ham??
- MimiZ
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mimiz ... |
Toppuristen |
26-01-2004 13:55 |
|
Hvis det er Kristall du er interesseret i, så kig på Stutteri Sagastadir, som er stutteriets hjemmeside. Der er link til Kristall (øverst til højre), hvor der er billeder af ham! Han har forøvrigt den fordel (set ud fra farveperspektiv, og jeg er jo lidt glad for farver .......  !), at han kan lave palomino på røde hopper, idet han faktisk er smoky black broget, dvs. har sort, rød, broget og palominogen (men intet brunt). Så spændende er han da! Afstamningen skulle vist også være ganske god, omend jeg personligt ikke rigtig kan blive gode venner med hans fars personlighed. Men det er en smagssag, og Gladur (Kristalls far) har både ok gangarter og ok sind! (Jeg har bare mødt et par stykker efter ham, som har et - i forhold til min ridning - lidt kedeligt aspekt).
Men Kristall kan anbefales!
Ismulevrinsk Susan
Ps. Ellers er der jo også Vængur fra Engimyri ... som såvidt vides godtnok bedækker en del i Tyskland i år, men alligevel. Han står hjemme en af perioderne (ved ikke hvilken). Jeg mener (men er ikke sikker og sætter det derfor ikke som link  !) at hjemmesiden er www.stutteri-dyrlundgaard.dk. Det er i hvert fald Dyrlundgård, der ejer ham.
Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vængur |
aslaug |
04-02-2004 13:05 |
|
ER en 5-gænger. med 6 i pas, så hvis det er en pashest du leder efter så det nok ikke ham du skal vælge... så ville jeg vælge Kristall, hvis den skal være broget, ellers er der jo en hel skare af gode hingste, i Dk som sagtens kan måle sig med dem.
Af andre brogede hingste kan nævnes: Vængur fra Auðsholtshjáleigu, står hos Bo på www.Katulabo.com han har 6 i pas, men far er Orri fra pufu, hvis det er noget.
Er det til Perla??
Så ville jeg vælge Hlynur fra Kjarnholtum, lækker hest, med fin pas. www.kvistir.de
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige en ting... |
|
|
Kan så lige tilføje at Vængur fra Auðsholtshjáleigu har masser af pas... Den kommer efterhånden for fuld knald...
Knus Sisse Jeg har en holdning til alt! Lykken er, når det er værd at gøre sig umage!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aslaug |
mimiz |
04-02-2004 16:35 |
|
Ja det er til Perla.. hvem er du siden du kender hende?
Øhh den der hingst står den ikke i Tyskland??
Jeg er nu mere besluttet på Kristall... han er ret lækker
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kristall |
Ishingst |
05-02-2004 08:06 |
|
er bl.a. far til dette føl.
Han er palominobroget, selvom det er lidt svært at se på billedet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Perla og tritla |
aslaug |
05-02-2004 12:08 |
|
Jeg hentede dem for dig, remember... og jo Hlynur står i Tyskland, men heldig vis ejes han også af gudmundur og eva, så derfor kommer han jo til dk også.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tænk engang... |
mimiz |
05-02-2004 12:16 |
|
.. navnet sagde mig noget.. men jeg var ikke inde og se hvem du var så.... Men endnu engang tak for det
Hlynur.... hvor kan man se noget om ham henne?
- Mimi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hlynur |
aslaug |
06-02-2004 23:05 |
|
enten på den hjemmeside jeg gav dig, eller ved at ringe til gudmundur og eva.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|