Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Hjælp lille Pigen..........
Forfatter: 
Dato:  18-01-2004 15:28
jeg har endelig fået Lygna hjem.........LYKKE

Men hun har gået på ungheste fold siden i sommeres, hvor der her i første vinter halvår kun er fodret med wrap og halm, men det er jo ikke nok til at blive stor og stærk af........ Så en foderplan måtte hun jo have så jeg begyndte så småt at give hende det de andre heste får hos os, St. Hippolyt- Hesta Mix Müsli- men det vil hun ikke have..........

Så jeg købte noget af det foder som tidligere ejer skulle ha´givet hende sidste år, TOPRUN fra HS men det vil hun hellers ikke have, kun til nød lidt havre........men det er jo hellers ikke ligefrem sprængt med alt det hun skal have.........øv

Så tænkte om i kendte noget til hvad kræsne heste kunne tænke sig/ Spørgsmålet er om hun nogen sinde har fået noget/ men så noget der kunne friste....eller i havde nogen gode erfaringer med noget`??

Gullerødder er også helt iorden, men der er 1 FE=11kg

Vores andre heste er vist bare alt spisene.........
Line K. Jeppesen
Stald Ankerly
0
0
Svar på denne tråd

Min var også
Forfatter: 
Dato:  18-01-2004 16:59
frygtelig kræsen. Det eneste han ville spise var wrap og ren havre og så nogle gulerødder.

Dyrlægen kunne ikke hjælpe.

Nøj hvor var han tynd til sidst, det lille pus. Som 2-års lignede han en (is)pind.

Han havde det dog fint, men gad ikke røre maden.

Efter en del research fandt jeg ud af at det værste jeg kunne byde ham var noget sødt, altså foder med melasse i. -Han hadede det bare. Stak benet ned i spanden og maden fløj ud over det hele. Så skred han.

Jeg fandt ingen løsning, må jeg indrømme, men da jeg flyttede ham til et nyt sted, på unghestefold, hvor han fik masser af motion, ville han pludselig spise det hele igen. Både mad med melasse og alt hvad der blev serveret.

Spørgsmålet er om det var en slags "depression" fordi han kedede sig der hvor han kom fra, eller om det måske var den øgede motion som satte gang i appetitten.

Idag er han næsten 5 år, og har helt normal tykkelse og appetit.

Skink
0
0
Svar på denne tråd

Prøv dig lidt frem
Forfatter: 
Dato:  18-01-2004 18:52
Du bliver nødt til at forsøge dig med lidt forskelligt - man må ikke acceptere, som jeg lidt synes Skink gør i indlægget herover, at hesten ikke vil have andet end havre og wrap, for så bliver den jo underernæret, og det kan være helt katastrofalt i hestens unge år. Fx. har jeg en 6-års hoppe, der er avlet på et stutteri der er kendt for ikke at give hestene hvad de har brug for. Idag er hun en lille, klejn hest, der er meget svær at fodre på, så de kan blive mærket for livet hvis de ikke får ordentlig foder i opvæksten.

Prøv at købe en ren mineralblanding i pulverform som du kan hælde i havren - på den måde kan det måske lykkes at snyde lidt sundt i hesten.

Ellers synes jeg du skal skifte wrappen ud med hø, for det må de æde lige så meget af som de vil uden at tage skade. Halm er ren fylde og indeholder ikke rigtig nogle vitaminer.

Hvis hesten fortsat overhovedet ikke vil æde andet end havre og wrap uanset hvad du stiller foran den, tror jeg du skal "tvinge" den til at æde. Bind den ved krybben så den ikke kan lave andet end at stå ved foderet og så lad den stå indtil den keder sig så meget at foderet glider ned - forhåbentlig! Start med små håndfulde - en stor portion kan virke afskrækkende.

Mon ikke hesten lærer at synes om foderet - det gør de fleste. Mange jeg kender fodrer med Hestamix, og jeg har endnu ikke mødt en hest der ikke kunne lide det.

-Tanja
0
0
Svar på denne tråd

Accepterer ?
Forfatter: 
Dato:  18-01-2004 22:00
Jeg accepterede det såmænd ikke...Men når ingen kunne hjælpe mig, og jeg prøvede ALT, så måtte det være sådan.

Løsning kom af sig selv da han blev flyttet, jeg ved ikke hvorfor.

Idag er han en normal højde / drøjde 4 1/2 års, og med god appetit.

Tvinge ham til at spise...Hmmm, du har vidst ikke mødt ham. -Hvis han ikke spiser, så spiser han ikke.

Tro mig, jeg havde nok 15 anbrudte sække med lækre ting og sager. Han ville hverken eje eller have det.

Skink
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider