Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Løsdrift/boks????
Forfatter: 
Dato:  17-01-2004 20:30
Hejsa.

Jeg er lidt i vildrede om jeg synes en islænder skal være i løsdrift eller stå i boks????

Jeg red engang western ridning på en islænder, hun stod i boks og virkede som om hun var glad for det. Hver dag når hun blev lukket ind så hun ud til at være glad for det.

Men nu har jeg selv en islænder som står i løsdrift. Og det er jeg sådan set glad for. For jeg har det på en måde sådan, at en islænder hører til i løsdrift....

Men på den anden side, så er min hest sådan en type der virker som om hun ville have det bedre i en boks (hun er sådan lidt, ja hvad skal jeg kalde det, lidt fimset ;-D, forstået på den måde, at hun er meget fin i det. Hun bryder sig bestemt ikke om at blive beskidt og er i det hele taget en lille fin dame). Og når det regner, sner eller noget, ja så er hun den første der går ind i stalden. De andre bliver ude, men hun skal stå derinde????

Men hvad er jeres mening omkring det? Er det dyreplageri at have dem i boks? Eller er det synd at have dem ude hele året i alt slags vejr?

Tina

Super teamet Tina,Ársól og Christopher
0
0
Svar på denne tråd

Individuelt......
Forfatter: 
Dato:  17-01-2004 20:52
synes jeg!

Min islænder og shetlænder går i løsdrift hele døgnet i sommerhalvåret - her bruger de den mest, når der er insekter på marken ;-)

Her om vinteren er stalden åben hele dagen - altså løsdrift om dagen, men mine heste står på boks om natten!

Sådan fungerer det bedst for os - hvad der er bedst for andre, må de jo afgøre.

Jeg undres over de islændersteder, hvor hestene står i løsdrift, uden at man har ekstrabokse de kan sættes ind i ved evt sygdom eller hvis de er svedte. De fleste steder, har man muligheden, men der findes også steder uden :-(

En islænder har krav på lige så god pasning som alle andre heste - og selv ville jeg aldrig vælge et sted, hvor min hest ikke havde sin egen boks, der lugter af den selv - løsdrift eller ej.

Men samtidig ville jeg ikke byde min hest et sted, hvor den ikke kunne være ude hele dagen - og samtidig have skygge og læ.

- Men nu er mine heste jo også guldklumper ;-) *G*!

Hilsen May-Britt.

Lykken er en dejlig islandsk uldtot
{>

Du og din hest tilbydes healing på Sjælland.
0
0
Svar på denne tråd

Tka.....
Forfatter: 
Dato:  17-01-2004 21:24
-Min hest står på boks, og kommer ud hver dag... Det fungere rigtig godt, og hesten er meget glad, for at komme ind i sin boks....

-Jeg er glad for at jeg har mulighed for at lukke ham ind, når han er varm og svedt... :)

Knus fra Sisse

Lykken er, når det er værd at gøre sig umage!
0
0
Svar på denne tråd

Ja.............
Forfatter: 
Dato:  17-01-2004 22:00
Mine rideheste står i boks om vinteren, mens unghestene og de heste der ikke rides står i løstdrift.
Men vi har altid plads til alle heste inde hvis vejeret er rigtig skidt, så kommer de ind et par timer, så de kan tørre.

Vores heste er glade og tilfredse, men bruger faktisk kun løstdriften, om sommeren og når de spiser.
Line K. Jeppesen
Stald Ankerly
0
0
Svar på denne tråd

Boks.....
Forfatter: 
Dato:  18-01-2004 00:27
I sommerhalvåret står vores heste ude døgnet rundt, mens de i vinterhalvåret kommer på stald om natten. De kommer på fold fra kl.7.00 til kl.18.00. Stort set alle vores heste er glade for denne "måde" - de glæder sig i hvert fald altid til at komme ind at få foder om aftenen ;-)
Med venlig hilsen Lise!
Hvorfor nøjes med 3 gangarter, når du kan få 5? B-)
0
0
Svar på denne tråd

Løsdrift
Forfatter: 
Dato:  18-01-2004 10:05
Jeg har de fleste af mine heste (shetlænder og islænder) gående i løsdrift i vinterhalvåret, resten at tiden går de ude men kan selvfølgelig altid finde skygge og læ ;o)

Vores jydske heste kommer ind hver nat, da de slet ikke har nær den samme pæls som de 2 andre racer har, hvilket jo gør at de er meget mere kuldskær ;o)

Vores stald er også alt for varm til de kære små, når de har stået inde i et par timer er de fugtige af sved, ergo står de kun inde et par timer efter en ride tur hvorefter de virker glade for at komme ud i løsdriften igen...

Det skal dog bemærkes at jeg forsøger ikke og ride dem alt for svedte her i vinter halvåret, så det bliver mest til nogle lange skridt ture ;o)

0
0
Svar på denne tråd

Min mening er
Forfatter: 
Dato:  18-01-2004 12:26
at man skal gøre det, man bedst har mulighed for at praktisere ordentligt. Jeg synes absolut ikke at heste skal gå i løsdrift for enhver pris; uanset race. At have sin hest i løsdrift kræver mindst lige så meget af ejeren mht pasning og fodring, som det gør at have den på stald om natten.

Her hos mig har hestene kun et gammel lavloftet skur at gå ind i, så derfor har jeg dem ikke i løsdrift. De har hver en stor, velstrøet og ren boks og de er glade for at komme ind om aftenen.

Jeg synes løsdrift er genial, hvis man har rammerne til det, men det der gør, jeg ofte udtaler mig negativt om det er, at jeg rigtigt mange steder -også store steder- ser hestene gå under kummerlige forhold hvor der er møgbeskidt, ingen ordentlig løsdriftstald og intet ordentligt fodringssystem, der tilgodeser alle hestene; også de svageste.

Jeg synes det er dejligt at få hestene ind om natten og få dem gjort tørre, så man kan checke ben osv og bedre kan følge med i hvad de spiser og ikke mindst drikker.
0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres svar:)
Forfatter: 
Dato:  18-01-2004 20:01
Har nemlig længe gået og tænkt på om "rigtige" islænder folk synes det er synd at sætte islændere i boks. Og det kan jeg hermed konkludere at det er det ikke.

Det er trods alt rart at vide, at man ikke føler sig som dyremishandler hvis man skulle sætte sin hest i boks.

Tina

Super teamet Tina,Ársól og Christopher
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider