Hej!
Flere og flere islænder folk, er begyndt at bruge dressur, da det er nøgleordet til hestens opbygning!
Dressur med islændere foregår sjældent på meget høj plan, men jeg rider min hest i holdning i skridt, trav, og gallop. Herudover øver vi schenkelvigninger, tilbagetræden, versader mm.
Dressur er med til at samle hesten, og samlingen er der også brug for i tölten og passen.
Det med, at hesten ryger ud af traven, når man vil lære den at gå i holdning, foregår ofte ved 5 gænger heste. Dette skyldes, at hesten ikke er i ordentlig balance, og ikke er 100% korrekt samlet, men med noget øvelse, kan en 5 gænger hest lige så let som en 4 gænger og en stor hest trave i holdning, dog skal rytteren være mere opmærksom på sit sæde.
Dressur er nøgleordet til de andre gangarter, her mener jeg specielt tölt. I tölt skal bagparten være nede, og overkroppen oppe, og hovedet samlet (læs: Ikke i holdning, men samlet) for at få mest mulig løft fortil.
Ved hjælp af dressur, kommer man længst med sin tölt, og hestens muskler bliver korrekt opbygget.
Jeg har fået undervisning af mange ryttere, dressur som islandske (se min beskrivelse af mig selv) og hos de fleste, har jeg fået dressur undervisning, før jeg er gået over til tölten.
Hvis du er interesserede I mine erfaringer med diverse undervisere, er I velkomne til at skrive.
Mvh. Emilie