Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Dressur..
Forfatter: 
Dato:  12-01-2004 13:14
Hej med jer :-)

Ja, jeg sad lige og funderede over hvordan man kan få en islandskhyp bøjet og gå-til-biddet i trav eller galop uden den begynder at tölte eller gå pas?
.. Mit "indtryk" er at når de er så koncentrede så enten tölter de eller går pas.. Men det kan godt være det bare er mig?

Glædelig 12. januar :-D

mvh pigling/Atli
0
0
Svar på denne tråd

Dressur ...
Forfatter: 
Dato:  12-01-2004 13:27
dressur og atter dressur. Islænderen kan sagtens koncentrere sig om at arbejde i skridt, trav og galop. Konsekvens er nøgleordet. Hvis hesten smutter over i en anden gangart, skal den tages ned og startes i trav igen. Det kan være krævende, men når den så bare går super, så er det alt arbejdet værd.
0
0
Svar på denne tråd

ishingst
Forfatter: 
Dato:  12-01-2004 13:52
1000 tak :-) :-) :-)
0
0
Svar på denne tråd

Dressur med islændere
Forfatter: 
Dato:  12-01-2004 16:09
Hej!

Flere og flere islænder folk, er begyndt at bruge dressur, da det er nøgleordet til hestens opbygning!

Dressur med islændere foregår sjældent på meget høj plan, men jeg rider min hest i holdning i skridt, trav, og gallop. Herudover øver vi schenkelvigninger, tilbagetræden, versader mm.

Dressur er med til at samle hesten, og samlingen er der også brug for i tölten og passen.
Det med, at hesten ryger ud af traven, når man vil lære den at gå i holdning, foregår ofte ved 5 gænger heste. Dette skyldes, at hesten ikke er i ordentlig balance, og ikke er 100% korrekt samlet, men med noget øvelse, kan en 5 gænger hest lige så let som en 4 gænger og en stor hest trave i holdning, dog skal rytteren være mere opmærksom på sit sæde.

Dressur er nøgleordet til de andre gangarter, her mener jeg specielt tölt. I tölt skal bagparten være nede, og overkroppen oppe, og hovedet samlet (læs: Ikke i holdning, men samlet) for at få mest mulig løft fortil.
Ved hjælp af dressur, kommer man længst med sin tölt, og hestens muskler bliver korrekt opbygget. :)

Jeg har fået undervisning af mange ryttere, dressur som islandske (se min beskrivelse af mig selv) og hos de fleste, har jeg fået dressur undervisning, før jeg er gået over til tölten.

Hvis du er interesserede I mine erfaringer med diverse undervisere, er I velkomne til at skrive.

Mvh. Emilie
0
0
Svar på denne tråd

Samling
Forfatter: 
Dato:  13-01-2004 13:29
Problemet med at hesten går over i en anden gangart er klassisk med islændere, men kan sagtens afhjælpes.
Rid en hel masse samlende øvelser i skridt, hesten skal være HELT løs på tøjlen i skridt, inden du begynder at tage den op i andre gangarter. Træn en masse parader, både når du stopper hesten, og driver den i gang, skal den være løs på tøjlen. Lige så snart hesten "slår fra" skal du lave en halv parade og drive på den, og lige så snart den gir efter skal du også give HELT efter, også selvom du ved den vil slå fra igen med det samme, så må du bare gøre det hele om igen, indtil det virker.
Først når dette er klart, kan du gå over til trav. Sørg for at hesten gir efter i overgangen, slår hesten så fra , skal du (modsat af hvad Ishingst skriver) ikke stoppe hesten op, men drive den ned i holdning igen, også selvom den slår over i tølt. Lige så snart hesten gir efter, kan du så "vippe" den tilbage i trav. Min intsruktør har altid fortalt mig at holdningen kommer først, og DEREFTER gangarten.
Stopper du hesten op (som Ishingst skriver) opnår du jo ingen samling, men kommer blot til konstant at hænge i tøjlen. Derud over risikere du simpelthen at din hest nægter at slå over i trav til sidst.
Når først hesten har fattet det med samlingen, går det hele som en leg (sådan da...). Det aller vigtigste er bare at huske at give efter når hesten gør det, så den finder ud af, at det er mest behageligt, at gå med hovedet der hvor du ønsker det.
0
0
Svar på denne tråd

Hønen eller ægget
Forfatter: 
Dato:  13-01-2004 19:14
Ja der må jo være forskel på undervisere, for de sidste gange jeg har redet undervisning har vi brugt ovennævnte teknik og den har virket. Har også prøvet den måde Nina BT beskrive, men det resulterede bare i at hesten blev stresset. Et skift af underviser og metode fik dog hesten på rette spor igen.
0
0
Svar på denne tråd

Dressur på islænder...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2004 08:48
Hejza....

Jeg får undervisning på min islænder en gang om ugen, hvor vi nogen gange laver bøje øvelser det er jo rart og have en hest som ikk er alt for stiv ;-D
men for at hestene ikk går i tölt eller pas ska man også huske at holde hænderne lavt for jeg har fået atvide at hende som underviser mig at det også er en vigtig del, men hvis den går tölt eller pas så tag den ned i skridt og start igen....

K.H
Kristine B-)
Gør livet til en fest rid islandsk hest!!
0
0
Svar på denne tråd

Rid den
Forfatter: 
Dato:  08-02-2004 22:31
Som en hvilken som helst anden hest.
Specielt naturtölterne skal trænes i dressuren for ikke at have en gangart. Nemlig tölt i forskelligt tempo.
Jeg har lært en naturtölter at trave ved at arbejde med skridtlængden, så den gik renttaktet i skridt.
Derefter drive den op i traven med sædet som kraftigste hjælper. Det er her vigtigt at hesten får plads og man ikke forholder den på tøjlen.
Det vil i starten være nødvendigt at "forstyrre" hestens gang så man bibeholder skridtlængden. Det er det sværeste, da den hvis sædet ikke er nok med vil slå over i tölt omgående og så er det endnu sværere at "forstyrre" takten.
Når hesten går afslappet for sædet vil den selv søge ned og man samler den så lige så stille op med tryk fra schenkler fremme. Saml tøjlen ind efterhånden som hesten selv samler sig og start ikke på galoppen før hesten er helt stabilt gående i trav.

Du kan læse mere på min hjemmeside som du kan klikke på nederst.

Hilsen
Britta
8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)
Strategos Corner
Chat på mule
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider