Det vigtigste med en sadel er, at den ligger godt på hesten, så den ikke hæmmer hestens skulderbevægelse, ikke trykker nogle steder (og gør, at hesten enten får ondt ved ridning eller spænder op og bliver fx pasagtig, fordi den måske sænker ryggen) og at du selvfølgelig også kan lide den.
Du siger, at din hest er lidt kraftigt bygget. Så vil jeg nok ikke anbefale Wintec'en ...

! Jeg havde også en selv, da jeg købte Kylja, men Kylja er robust sammensat, så wintec'en kunne måske godt spændes fast, så den blev liggende, men den gnavede hende.
Jeg rider nu i en Zaldi Excellent. Den har en temmelig bred bom, den har lange gjordstropper (samt en kort til evt. forgjord - ikke sådan en man spænder foran sadlen, men en enkeltgjord, der holder sadlen på plads, hvor man lægger den!), ribbet sæde (så den er lidt blød

!) men er dog en forholdsvis flad sadel og knæpuderne er måske ikke de største. Men de ER der.
Den koster heller ikke alverden (vel omkring de 5500 dkk), og jeg er i hvert fald rigtig glad for den!
Hvis du vil give lidt mere for en sadel, så er der jo Saga'en. Saga'en er også en bredboms-sadel, den fås med korte og lange stropper, og så kan den faktisk også fås som "dressurmodel", dvs. med forholdsvis dybt sæde og forholdsvis store knæpuder. Den er dog noget dyrere end Zaldi Excellent'en.
Dertil kommer - hvis du ikke rider stævner etc og er villig til at betale for en virkelig kvalitetssadel!! - at der er disse sadler, der hedder free and easy. Det er sadler, der tilpasses hesten med et flexibelt plast-plade-system, der har skruer op til sadlen. Man indstiller den efter hestens skulderfacon, og indstiller den derefter i "højde bagtil", så rytteren sidder lige. Fordelen ved sadlen er, at den indstilles individuelt til hesten, at man selv kan bestemme, om man vil have dybt eller fladt sæde, store eller små knæpuder, sort, brun eller "bordeaux" farve, korte eller lange gjordstropper etc. Alt på den kan man selv bestemme! Og når du skifter hest, så "omstiller" du bare sadlen til at passe til den nye hest

! Smart, hva'

? Ulempen ved den er, at den koster 14.000 kr!! (Og at den endnu ikke er godtaget i RID til at må bruges til stævner, hvorfor den ikke kan bruges, hvis man er stævnerytter - i hvert fald ikke til selve stævnerne, men man kan jo godt ride i den ellers

!).
Og så lige en lille sød detalje ... hvis sadlen glider frem på hesten ... kan det ikke have noget med rytterens ridning at gøre

? Hvis man sætter sig på sin mås, så vil mange sadler glide frem. Hvis man derimod bruger sine lårbasser til at ride med, og ikke sidder i stolesæde, så bliver mange sadler tilbage

!
En af mine veninder, der godtnok rider storhest, delte engang hest (rideskole) med en anden pige. Pigen red først, og når hun var færdig, så lagde min veninde sadlen 5-10 cm længere tilbage. Pigen måbede "den glider da frem" - men det gjorde den ikke!! Min veninde red nemlig med lår og sæde, hvor pigen led af den "dumme vane" at 1. sidde på sin mås (og delvist i stolesæde) og 2. hendes lår lavede INTET!!
Så jeg køber altså ikke den med, at det KUN er sadlens konstruktion, der får sadlen til at glide frem. Det kan være en medvirkende faktor, men det kan ikke være hele grunden. No offence, men sådan er det

!
Ismulevrinsk - og god fornøjelse med at finde en sadel!! - Susan
Ps. En smal sadel lagt på en bred hest vil alt andet lige glide frem, fordi den "svæver" over hesten. En bred sadel lagt på en smal hest vil alt andet lige glide frem, fordi der intet er til at "stoppe den". Derfor er det vigtigt at bruge smal sadel til smal hest og bred sadel til bred hest

!