Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

hvilken sadel er bedst ?
Forfatter: 
Dato:  11-01-2004 05:39
jej allesammen:O) nu er jeg den lykkelige ejer af en 10 årig islænderhoppe. men jeg ved ikke rigtigt hvilken sadel jeg skal købe til hende. jeg har bestilt en wide komb. sadel. men så spekulerer jeg på, om det ikke ville være smartere at købe en islændersadel!jeg rider mest i terrænet(meget kuperet) og da jeg bor på Færørene er der mange op-og-ned bakker. nogle enkelte dressur øvelser kommer også på listen. der bliver ikke sprunget mere end de grøfter og lign. vi springer over. jeg bruger ret meget tølten og passgangen kun lidt. og jeg vil gerne have en med et godt sæde(ikke alt for fladt!) og så sadelklapperne på en kombineret sadel...så hvilken slags sadel ville i anbefale mig?

håber ikke det er for indviklet!!
tak på forhånd:O)
0
0
Svar på denne tråd

hm tja....
Forfatter: 
Dato:  11-01-2004 10:44
kommer jo an på hvordan mulen er bygget, men jeg rider i en zaldi og den er dejlig, den er polstret=godt til lange ture, den har et fint sæde og der er knæpuder.

en hrafn 2000 vil jeg ikke anbefale har rede ti en, bvadr, synes ikke den er god at sidde i, næ må jeg så bede om en Benni´s harmony, elegasnt, savlesavle elelr en countrysadel! man det er er guf(til 14000,- :-() så mange penge har jeg slet ikke :-D

Med venlig hilsen
Anja og Thjalfe
:-D "Hellere Lugte Af hest - end bare Lugte" :-D

GANTIMULE
Stedet med historier, hesteguf, ismuleinfo, billeder og m.m.
0
0
Svar på denne tråd

kan......
Forfatter: 
Dato:  11-01-2004 12:35
....anbefale en Stübben Island!!!!
Har en selv, og den kan passe de fleste islændere!

Mvh. Kristina!
(y) Gør livet til en fest - rid islandsk hest (y)
{> Brún,Fengur&Pjevs {>
0
0
Svar på denne tråd

Stübben Nordica
Forfatter: 
Dato:  11-01-2004 13:01
Pyha det er rigtigt svært med de sadler.

En sadelmager ødelagde min sadel i forbindelse med en ompolstring, så jeg stod i det sammen problem for et par månder siden.

Jeg vil mene, at det er lige så let, at bare købe en sadel man kan lide og så finde en hest, der kan passe den.. HI HI nej spøg til side..

Jeg vil også anbefale en Stübben, jeg har lige købt en og den er super god at sidde i. Den ligge også perfekt på min ismule, så godt, at der var ingen grund til at få den finjusteret hos en sadelmager.

Jeg har gennemgnasket market for islændersadler og min vudering er at de bedste på market er flg.

Pathfinderen

County

eller Stübben Nordica

Alle 3 sadler er forholdsvis dyre sadler deres priser er mellem 9.800 - 14.500 kr. men så har du også en sadel i mange år.

Jeg valgte en Stübben (med dybt sæde), fordi den har et lidt dybere sæde end Pathfinderen, så kan jeg også godt lide det gode knæslut den har. Min ismule er faktisk begyndt at tölte bedre efter jeg har købt ny sadel (nok fordi min balance er bedre)..

Det du skal gå efter er de sadler med bedst bom og bredest sadelkammer.

Før red jeg i en Görtz Vinkingur (også fin sadel) men den har et meget flad sæde. Jeg syntes bestemt at min Stübben er meget bedre.

Så jeg skal finde min næste ridehest (om forhåbenlig mange mange år, jeg håber at Spói holder i mange år endnu). Så tager jeg SKU sadlen med under armen og kan hesten ikke passe sadlen, så skal det ikke være den.;-)

HI HI HI (jeg pjatter).....

Held og lykke med jagten, har du spørgsmål er du velkommen til at sende mig en mail.
0
0
Svar på denne tråd

Jo, du skal da have....
Forfatter: 
Dato:  11-01-2004 13:11
...en islændersadel.

Zaldien synes jeg man sidder fortræffeligt i, men den er flad, så du skal nok have en anden. Desuden synes jeg den glider frem - har nu prøvet to forskellige bomvidder Zaldi Isafold på fire forskellige heste, og de gled altså allesammen fremad under ridning, og det er ikke godt når man rider meget i kuperet terræn.

Men det er som sagt før meget svært at anbefale en sadel, for alle heste er meget forskellige. Man er ikke sikret hvis man invisterer 14.500,- på en rigtig kvalitetssadel, for den kan sagtens passe hesten meget dårligt alligevel.

Mit råd er at prøve dig frem med kyndig vejledning, men jeg kan da nævne nogle sadeler jeg selv er meget glad for - ingen af dem har fladt sæde:

Countysadelen - dyr, men dejlig. Man sidder som en drøm og den er designet af bla. dyrlæger med speciale i hestens fysiologi.

KenTaueren har jeg selv - den er en "billigere" kopi af Countyen. Den koster ca. 8.000,-. Jeg er glad for den og den ligger som støbt på min hest. Den fås i tre forskellige bomvidder.

Held og lykke med det.

-Tanja
0
0
Svar på denne tråd

Mit foreslag...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2004 13:14
.... JC Tölt...
Den ligger godt på stortset alle heste! Jeg har haft problemer med at finde en saddel til min hypz...Da den har lidt smalle skulre! Men så prøvede jeg en JC tölt Og den lå perfekt....Men da vi selv købte en gled den frem....Surt...Men det var fordi at den skal rides til..Nu ligger den bare perfekt..Giver meget kontakt til hesten R rar at side i ...Kan købes med eler uden rib sæde...
Den er dejlig at side i....Både god til tur og bane rid..
M.v.h. Ane
Islændere er dejlige!
Islændere er bedst!
Godt der findes sådan en super hest
;-D

GØR LIVET TIL EN FEST RID ISLANSK HEST! (y)
0
0
Svar på denne tråd

tanja c.....
Forfatter: 
Dato:  11-01-2004 13:16
Ja...Jeg har også prøvet en zaldi...DEn glider mega multi frem.....På min hest...
Islændere er dejlige!
Islændere er bedst!
Godt der findes sådan en super hest
;-D

GØR LIVET TIL EN FEST RID ISLANSK HEST! (y)
0
0
Svar på denne tråd

Zaldi...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2004 14:56
øv, der ærger mig da lidt at høre; jeg har overvejet en Zaldi Isafold, da jeg synes den ser lækker ud og umiddelbart havde et godt ry...

Snerill er en relativ kraftigt bygget islænder; sådan meget typisk islænder :-P uden hverken specielt markeret manke eller specielt lang ryg. Hvilken sadel ville I anbefale uden at det var en af de aller dyreste?

Pt rider jeg i WIntec og jeg synes den er super at ride i, men den har lidt tendens til at glide frem (ikke voldsomt, men nok til at den ikke ligger optimalt. Den har iøvrigt et dårligt ry, men jeg synes faktisk det er en god sadel og jeg har ingen problemer med den udover at den glider frem, men det kan også skyldes Snerills velpolstrede krop :-)
0
0
Svar på denne tråd

jaja det er så let
Forfatter: 
Dato:  11-01-2004 15:13
at anbefale en sadel der koster fpolk røven ud af bukserne, undskyld udtrykket :-) men ikke alle har røven fuld af penge og kan smide 14.000 af til en stübensadel elelr en country(ville ellers gerne, har rede ti en , suk :-))

var det ikke bedre at finde nogle sadel i melemklassen som er gode, for både hest OG rytter?

for som sagt, er det da ikke lige alle der kan købe en hammerdyr sadel, vel, om end de sikkert gerne ville :-)

en JC tölt er vist nok ikke så dyr ien, men har ikke redet i en :-) men har hørt ok om dem :-)

tja jeg synes nu ikke ejg har problemer som sådan med en zaldi, jo måske at den er lidt smal i det, det er træls, men synes ikke den har fladt sæde, det er da mere en bennis harmony der har det :-) den jeg har set har i hvert fald :-)

den der kentauer, lyder da egentlig ret udemærket, kan godt lide at det er en kopi af cuontryen :-) for den er jeg faldet for, man en lækker sadel og man noget guffelæder, det er så blødt og lækkert at røre mved ja jeg turde sku næsten ikke ride i sadlen :-D

og da jeg bestemt ikke er en med penge i røven ja så vil jeg da gerne at man kan få en god sadel uden at skulle betale en bondegård for den :-)

Med venlig hilsen
Anja og Thjalfe
:-D "Hellere Lugte Af hest - end bare Lugte" :-D

GANTIMULE
Stedet med historier, hesteguf, ismuleinfo, billeder og m.m.
0
0
Svar på denne tråd

Sadlevalg
Forfatter: 
Dato:  11-01-2004 17:17
Har selv en Stübben nordica som jeg er rigtig tilfreds med. Har tidligere redet i en Passier, godt nok ikke på en islænder, men den var bare god.

Det med at anbefale en dyr sadel er ok - man kan sagtens købe dyre sadler brugte til en fornuftig pris.

Helleren en god brugt sadel fremfor en billig ny. Den dyre holder i mange år, når den bliver passet. Min Passier købte jeg brugt for 1.200 kr. En skøn sadel der formodentlig var over 15-20 år gammel.
Tine
0
0
Svar på denne tråd

1000 tak
Forfatter: 
Dato:  11-01-2004 17:38
1000 tak for jeres svar! jeg er virkelig glad for alle jeres gode råd og svar:O)
0
0
Svar på denne tråd

Ang. JC-Tølt
Forfatter: 
Dato:  12-01-2004 11:59
Jeg har også redet i JC-sadlen i mange år, på mange forskellige heste, og i mange forskellige bomvidder, og en ting jeg i hvert tilfalde kan sige generelt om den sadel er, at den på alle heste, jeg har prøvet den på, er gledet frem i ekstrem grad! Og det lige meget om hesten var tynd eller tyk, og sadlen var redet til gennem flere år osv.
Derud over synes jeg faktisk det er en rigigt dejlig sadel at sidde i, både til skovtur og bane. Men det med at den glider frem er altså et kæmpe minus!
0
0
Svar på denne tråd

Skal passe hesten
Forfatter: 
Dato:  17-01-2004 05:11
Det vigtigste er da at den ligger perfekt på din hest og det kan kun en uddannet sadelmager bedømme. Hvordan vores rumper føler sig hjemme er i anden række. Kan det lykkes at finde en, som passer din hest og samtidig dig er det jo herligt.
Hesten kan ikke gå optimalt, hvis ikke sadlen ligger optimalt.
Jeg har en stübben Tristan (dressur). Den lå perfekt på min islænder, da hun er en kort rygget model.

Passir har jo også lavet en islænder sadel.

Stübben og Passir er nogle æld gamle mærker, så de ved hvad de laver og din hest bliver ikke "forsøgs kanin".

Få en sadelmager ud med en masse sadler - også ikke islænder sadler.
Alt i alt er det jo lige meget om det er en dressur sadel eller islænder sadel.
For det er jo ikke sadlen, som får hesten til at tølte, men den der sidder i sadlen.
-Og hesten kan ikke læse hvad der står på sadlen, men den kan mærke i sin ryg om den passer.

Husk, at det godt kan betale sig at invistere i en tilpasset sadel af god kvalitet. På længere sigt er det billigere end en ny hest :-P
0
0
Svar på denne tråd

skal også passe rytteren
Forfatter: 
Dato:  17-01-2004 10:51
Jeg er ikke helt enig med fremilla i udsagnet: "Hvordan vores rumper føler sig hjemme er i anden række." På sin vis jo - det er naturligvis vigtigst, at sadlen passer 100% til hesten. Men derefter er det nærmest lige så vigtigt, at rytteren også sidder godt. Sidder man ikke godt, kommer man - nogle gange uden at være klar over det - til at spænde hist og pist, og så er det egentlig lige meget, om sadlen passer nok så godt til hesten: Rytteren vil genere alligevel.
0
0
Svar på denne tråd

sadler
Forfatter: 
Dato:  17-01-2004 19:29
Det vigtigste med en sadel er, at den ligger godt på hesten, så den ikke hæmmer hestens skulderbevægelse, ikke trykker nogle steder (og gør, at hesten enten får ondt ved ridning eller spænder op og bliver fx pasagtig, fordi den måske sænker ryggen) og at du selvfølgelig også kan lide den.

Du siger, at din hest er lidt kraftigt bygget. Så vil jeg nok ikke anbefale Wintec'en ... :)! Jeg havde også en selv, da jeg købte Kylja, men Kylja er robust sammensat, så wintec'en kunne måske godt spændes fast, så den blev liggende, men den gnavede hende.

Jeg rider nu i en Zaldi Excellent. Den har en temmelig bred bom, den har lange gjordstropper (samt en kort til evt. forgjord - ikke sådan en man spænder foran sadlen, men en enkeltgjord, der holder sadlen på plads, hvor man lægger den!), ribbet sæde (så den er lidt blød :)!) men er dog en forholdsvis flad sadel og knæpuderne er måske ikke de største. Men de ER der.
Den koster heller ikke alverden (vel omkring de 5500 dkk), og jeg er i hvert fald rigtig glad for den!

Hvis du vil give lidt mere for en sadel, så er der jo Saga'en. Saga'en er også en bredboms-sadel, den fås med korte og lange stropper, og så kan den faktisk også fås som "dressurmodel", dvs. med forholdsvis dybt sæde og forholdsvis store knæpuder. Den er dog noget dyrere end Zaldi Excellent'en.

Dertil kommer - hvis du ikke rider stævner etc og er villig til at betale for en virkelig kvalitetssadel!! - at der er disse sadler, der hedder free and easy. Det er sadler, der tilpasses hesten med et flexibelt plast-plade-system, der har skruer op til sadlen. Man indstiller den efter hestens skulderfacon, og indstiller den derefter i "højde bagtil", så rytteren sidder lige. Fordelen ved sadlen er, at den indstilles individuelt til hesten, at man selv kan bestemme, om man vil have dybt eller fladt sæde, store eller små knæpuder, sort, brun eller "bordeaux" farve, korte eller lange gjordstropper etc. Alt på den kan man selv bestemme! Og når du skifter hest, så "omstiller" du bare sadlen til at passe til den nye hest :)! Smart, hva' ;)? Ulempen ved den er, at den koster 14.000 kr!! (Og at den endnu ikke er godtaget i RID til at må bruges til stævner, hvorfor den ikke kan bruges, hvis man er stævnerytter - i hvert fald ikke til selve stævnerne, men man kan jo godt ride i den ellers :)!).

Og så lige en lille sød detalje ... hvis sadlen glider frem på hesten ... kan det ikke have noget med rytterens ridning at gøre >o<? Hvis man sætter sig på sin mås, så vil mange sadler glide frem. Hvis man derimod bruger sine lårbasser til at ride med, og ikke sidder i stolesæde, så bliver mange sadler tilbage :)!
En af mine veninder, der godtnok rider storhest, delte engang hest (rideskole) med en anden pige. Pigen red først, og når hun var færdig, så lagde min veninde sadlen 5-10 cm længere tilbage. Pigen måbede "den glider da frem" - men det gjorde den ikke!! Min veninde red nemlig med lår og sæde, hvor pigen led af den "dumme vane" at 1. sidde på sin mås (og delvist i stolesæde) og 2. hendes lår lavede INTET!!

Så jeg køber altså ikke den med, at det KUN er sadlens konstruktion, der får sadlen til at glide frem. Det kan være en medvirkende faktor, men det kan ikke være hele grunden. No offence, men sådan er det :)!

Ismulevrinsk - og god fornøjelse med at finde en sadel!! - Susan

Ps. En smal sadel lagt på en bred hest vil alt andet lige glide frem, fordi den "svæver" over hesten. En bred sadel lagt på en smal hest vil alt andet lige glide frem, fordi der intet er til at "stoppe den". Derfor er det vigtigt at bruge smal sadel til smal hest og bred sadel til bred hest :)!

Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det :-D!

0
0
Svar på denne tråd

hurra for wintec
Forfatter: 
Dato:  17-01-2004 23:16
Jeg er den lykkelige ejer af flere af dem i forskellige modeller og wintec feldmann er så skøn at ride i, men den var lige smal nok til min velpolstrede hoppe MEN sadelmager Michael Brodie, Århus kan altså bare det der med sadler og skiftede kopjern i den for en plovmand og wow en drøm at ride i.... Så giv ikke op men BRUG DE SADELMAGERE FOR FA::::: :-D
0
0
Svar på denne tråd

Jc tölt...
Forfatter: 
Dato:  17-01-2004 23:55
Rider i øjeblikket med en Jc tölt sadel på min nye hest (skal dog have købt en ny inden længe), og den ligger fortræffeligt på ham. Rigtig godt. Efter en 2-3 timers ridetur ligger sadelen stadig på samme sted, ingen "gliderri" der.
Det kommer jo helt an på hestens bygning, for sadlen ligger udemærket på min hest.
Jeg synes den er behagelig at sidde i, men en kvalitets sadel er det altså ikke.... Men for de penge den koster, er det et super godt køb!

Louise E : Jeg har en Euro 2000 sadel til salg. Den ligger rigtig godt på en kort, kompakt hest. Bommen er middelbred. Den er sort med galt sæde. Kanon god at sidde i! Har gélesæde. Er et år gammel men ser ud som ny - ingen skrammer. Jeg vil have 4500,- for den, men kan dog snakkes ned i pris, hvis det er... Jeg kan sende dig et billede af den, hvis det har interesse.
Med venlig hilsen Lise!
Hvorfor nøjes med 3 gangarter, når du kan få 5? B-)
0
0
Svar på denne tråd

At sadlen glider frem
Forfatter: 
Dato:  27-01-2004 11:31
Toppuristen: Jo, det kan skam godt være at det har noget med rytterens opstilling at gøre, om sadlen glider frem, jeg tror det bare ikke i mit tilfælde. Jeg rider en del forskellige heste, i mange forskellige sadler, og har sjældent problemer med sadler der glider frem, pånær med JC-sadlen, sååå...?!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider