Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Islandshest

Islænder=islandsk navn?
Forfatter: 
Dato:  02-01-2004 20:52
Heysan...
Der er nogle der synes at det er okay at give en islandsk hest et ikke-islandsk navn som "Joker", "Mikado" eller "Tequila", men der er også mange der mener, at en islandsk hest absolut skal have et islandsk navn.

Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle ismule-menneskers mening om sagen? :)

~ Ascha
Signatur under ombygning ;)
0
0
Svar på denne tråd

Regler
Forfatter: 
Dato:  02-01-2004 21:03
Tja, så vidt jeg ved så står det i DI's regler at en islandsk hest med papirer skal bære et islandsk navn.

Hvad angår min mening, så må folk gøre hvad de vil, men jeg synes nu det passer en islandsk hest bedst at have et islandsk navn. Det er ligesom med til at holde den så speciel. Alle vores får ihvertfald islandske navne, men det kommer vel egentlig næsten af sig selv... :-P
Með kveðju
Anne Thomsen
0
0
Svar på denne tråd

Er der regler ?
Forfatter: 
Dato:  02-01-2004 21:07
Vidste ikke, at der ligefrem var regler..? Kender en islænder med stamtavler, der hedder Helga - er det islandsk ? ;-)

På Island tager de det nu ikke så seriøst - kender bl.a. en islandsk Elvis, en Bellman og en Bella :-) Sååå...

Men synes da, at det er pænest med islandske navne til islandske navne - det er jo tradition :-)
Islandske julehilsner fra Sine
Hvad har islænder og haflinger til fælles ?
De tre S'er selvfølgelig :
Charme, selvtillid og lækkert hår B-)
0
0
Svar på denne tråd

Ja, der er regler....
Forfatter: 
Dato:  02-01-2004 21:24
...men ingen til at sørge for, at de bliver overholdt! I Stambogsreglementet står der faktisk at en islandsk hest SKAL navngives med et islandsk navn efterfulgt af gårdnavn eller lignende:
Se Stambogsreglementet 2003 - kapitel 2 på side 13, hvor der står:

Islandske heste skal navngives af avleren med et
islandsk navn efterfulgt af "fra (fødestedets navn
f.eks. gård, by, område)”, som indberettes til
Landskontoret for Heste.

Jeg kender også eksempler på danskfødte islandske føl, som er navngivet efter tegneseriefigurer!

ps. Helga er også et islandsk navn!
0
0
Svar på denne tråd

Vil give...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2004 21:25
Jeg vil give Sine og Manly ret i at det da hører til en islænder at bære et islandsk navn - men jeg ved ikke om der ligefrme er en regel ? :)

Sine; Helga er vidst islandsk på en eller anden sjov måde :P - stakkels den hest, der hedder Helga :P ;)
:P Linty & Geysir :P
*Ytnil Gnivsvles Girdla*
'De 3 musetæskere'
~Gør livet til en fest rid islandsk hest~
0
0
Svar på denne tråd

til VM ....
Forfatter: 
Dato:  02-01-2004 21:30
var der en hingst der hed Tyson og jeg kender en hest der er importeret fra Island og den hedder Filejs !!
Ikke specielt islandsk.
Hilsen
Marianne W.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-01-2004 21:39
MHT reglen, så mener jeg det er en rimelig ny regel med at hesten skal have et islandsk navn. Hæng mig ikke op på det ;)

Jeg er også af den mening at en islænder da skal have et islandsk navn :)

Muntre hilsner fra Henil Rømuhgnas og Náttfari!

~En god hest har ingen farve~
~Gør livet til en fest, rid islandsk hest~
0
0
Svar på denne tråd

ikke en ny regel
Forfatter: 
Dato:  02-01-2004 21:47
Den regel, jeg henviser til, er gældende for DANSKFØDTE islændere, og den er ikke ny. Hvad man gør i Island, har jo intet at gøre med de danske stambogsregler.
I Island bruger man meget at navngive efter skuespillere og andre kendte!
0
0
Svar på denne tråd

regler.....Ja...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2004 22:35
Der er regler.......Og en islansk hest skal have et islansk navn....Som betyder noget om den selv...Men hest hedder hnokki...Det betyder lille dreng..På islansk! Nok fordi at han var lille og spinkel da han blev født! Jeg har en veninde..Hendes hest hedder bra´ Og det betyder god! Fordi at hun er mega god! Og så vidre.....Alle Isheste jeg kender har islanske navne...Og det er det rigtige.....
M.v.h. Ane
Islændere er dejlige!
Islændere er bedst!
Godt der findes sådan en super hest
;-D

GØR LIVET TIL EN FEST RID ISLANSK HEST! (y)
0
0
Svar på denne tråd

Regler...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2004 22:37
I DK er der en paragraf i DIs stambogsføringsreglement om at hesten skal have islandsk navn efterfulgt af fødested, gårdnavn eller stutterinavn.

Denne regel er nu også indført på Island af det islandske forbund, da det tog overhånd med Elvisser, Tysonner, Za-Za-Gaborer m.v.

I Sverige har der været en tillempet regel, hvor man ikke tog det så tungt - jeg har bl.a. været ejer af en svenskavlet Stormvind... *suk*

I Tyskland er det det rene anarki - mange heste har ikke gårdnavn/stutterinavn, men bare eet navn. Mange tyske heste har sådan nogen pseudo-islandske navne...

Men det smutter da også herhjemme - hovedsagelig fordi det er landskontoret, der jo ikke har en islandsk sprogkyndig siddende, der laver stambogsføringen.

Sillemusens Thjalfe er et godt eksempel, for det korrekte islandske er þjálfi...

Jeg er stødt på islandheste der har heddet xxxx af yyyy, og ikke fra, som det retteligt skal hedde.

Det er en god tradition at navngive hesten efter udseende eller egenskaber - eller ting eller begivenheder, som er tilknyttet hesten; Hattur f.eks., der hedder sådan fordi han blev byttet bort for 12 huer...

PJ

Why slowmo when you can Flymo - icelandic horses!
0
0
Svar på denne tråd

Svar her fra...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2004 23:32
Sys det klær dem bedst med et islansdk navn, men på island kalder de dem faktisk ikk nogle navne me betudning! Det er bar noet vi har fundet på i Danmark!

De kalder f.eks. deres heste Tulle og sårn noet! 8-)

QnuzzZ
Rikke og Jalle

:P A real KFPE'er! :P

:-D Verdens bedste ridelejr: :-D

VINKÆRGÅRD

8-) Hesten er som hesten er, uanset hvordan rytteren former den 8-)
0
0
Svar på denne tråd

PonZen
Forfatter: 
Dato:  02-01-2004 23:41
Hvor har du det fra?
Islændingene navngiver sandelig også deres heste efter hestens egenskaber eller udseende. Det er skam ikke noget vi har fundet på her i Danmark.

Det er så til gengæld rigtigt at de også giver deres heste kæle- eller øgenavne, som allerede eksisterer på Island. F.eks har vi en hoppe der hedder Bomsa, hvilket er en speciel form for store islandske støvler fra gammel tid.

Med hensyn til navnet Tulle, så findes der kun én registreret islænder med det navn, og den er født i Danmark i år 2002 ved en dansk avler. Ergo er det nok også en dansker der har navngivet den. Tror der er én der har bundet dig en historie på ærmet... :-D
Með kveðju
Anne Thomsen
0
0
Svar på denne tråd

Der tager du fejl
Forfatter: 
Dato:  03-01-2004 01:18
Mange, mange islandske islandsheste har navn efter egenskab eller farve -selv har jeg da Lýsa, der betyder den lyse - og det er hun - næsten helt hvidlig palomino...og Fifill, der var næsten solorangegul hed Fifill (mælkebøtte), netop på grund af farven, Serkur der hed sådan fordi han blev født med al fosterhinden siddende som en skjorte (serkur betyder skjorte eller særk)

Så der er da sikkert nogen, der giver deres heste småubegavede navne - men mange tager navngivningen seriøst!

PJ

Why slowmo when you can Flymo - icelandic horses!
0
0
Svar på denne tråd

sessa...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2004 09:25
Nu hvor jeg tænker over det, så kender jeg faktisk en halvt islandsk pige ved navn Helga - ups, det var en svipser ;-) Tænkte kun på, at Helgi var et islandsk navn.
Men anyway, så hedder den KUN Helga - ikke "fra ...", så dens navn er ikke helt korrekt.

Jeg vil så lige have lov at tilføje, at selvom det lyder pænt med islandske navne til islandske heste, så er det jo ikke alle islandske navne, der betyder noget "specielt om hesten" på originalsproget. På den gård, hvor jeg har arbejdet i år havde de 2 Brún'er (betyder mørkebrun), en Litli-Jarpur (betyder den lille brune), op til flere Skjóna'er (betyder plettet hoppe), osv., osv.- rimeligt fantasiforladt, når det kommer til stykket, ikke ? Der var da også pænere navne som Baugur (betyder ring), Þokki (betyder noget i retningen af yndefuld), Muggur (betyder myg - han er flueskimlet) og så videre i den dur, men størstedelen hed enten kedelige navne eller havde bare et nummer...

Mvh. Sine
0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  03-01-2004 10:47
at de skal have et islandsk navn, det er ligesom en del af det at have islænder. Black Beauty passer ikke til en lavstammet sortbrun islænderhoppe der grissepasser derudaf....

Min hedder Snerill; det betyder hane og jeg vil tro, det skyldes hans man, der har lignet en hanekam, da han var føl. Måske har han været selvhævdende og spankuleret rundt som en hane, men det tror jeg ikke helt på.

Dimma, som jeg havde førhen, var kulsort og hendes navn betyder tusmørke; et meget smukt navn synes jeg.

Desuden har jeg haft Frekja (den frække hoppe) og Gneisti (gnist i øjet) samt Lettir (let-på-tå) og det har egentligt passet fint til hestene med de navne.
0
0
Svar på denne tråd

dengang hvor
Forfatter: 
Dato:  03-01-2004 11:01
islændinge tog let på det med de islandske navne var der en hest der kom til at hedde: Dolly Parton!!!!

men jeg synes nu de skal have islandske navne :-) det er da langt kønnere, ja jeg går så vidt til at mine to yndlingskaniner på skolen hedder Síf og Freja :-D :-D dejligt islandsk ikke :-)
0
0
Svar på denne tråd

Dejligt med debat
Forfatter: 
Dato:  03-01-2004 17:13
Ih, hvor med så mange svar :)
Hm... Vidste faktisk ikke at der var den regel... Men det er jo godt at vide... :)

~ Ascha
...signaturen er snart i orden 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Navne...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2004 20:20
-Så vidt jeg ved, betyder Ylfingur, Alf... Eller det er en gradbøjning af et navn der betyder Alf... tror det var sådan jeg fik det forklaret....

Det passer jo egentlig meget godt, for stor er han jo ikke!!! :-)

Jeg syntes islandske hest, skal have islandske navne... Selv om ikke ilænder mennekser, kan have lidt problemer med udtalen....

-Derfor er min hest, dømt til navnet Yougurt... i den stald han står... hmmmmmm

Knus Sisse&Alfen

Nordens fuldblod - den islandske hest
Mere rigtigt bliver det ikke!!

-Jeg søger kørelejlighed, til Toppurs stævne på Vilhelmsborg i Februar.. Har du plads i traileren??
0
0
Svar på denne tråd

Jo da....
Forfatter: 
Dato:  03-01-2004 21:09
Jeg synes egentlig det er en skam hvis en islænder ik hedder noget islandsk.

Men der findes da os lidt kedelige islnadske navne, f.eks. hedder min den ene Óðin som bare er et gudenavn... det synes jeg da er lidt kedeligt :-P Mens min den anden hedder Þrymur, som vist nok betyder noget med noget torden eller sådan...fik ik helt fat i det da jeg fik det fortalt. Lidt ærgeligt.. måske nogen af jer ved det? I så fald må I meget gerne sige det til mig :)

Jeg har os tre katte som alle har islandske navne hæ hæ ;)

Jeg har ik sort humor, men farvet humør ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Jeg.............
Forfatter: 
Dato:  03-01-2004 21:30
Syntes at Islændere skal have et islandsk navn, syntes at det høre til de dejlige hyppere..Ved ikke om der regler for det! Min egen hedder Glit hun er impoteret fra Island og hendes navn betyder Glitter,sølv,guld,glimer o.s.v...

.Mig og Glit.
VILSAGERGAARD
"Alle tænker på at ændre verden, men ingen tænker på, at ændre sig selv"

0
0
Svar på denne tråd

tihi kendte en rideskole hest
Forfatter: 
Dato:  04-01-2004 11:21
der hed Titlingur, alle der ved hvad det betyder ka nok godt forstå at vi bare kaldt eham moses :-D

det er nemlig slang for tissemand :-D :-D næ så var moses altså bedre til ham...

Med venlig hilsen
Anja og Thjalfe
:-D "Hellere Lugte Af hest - end bare Lugte" :-D

GANTIMULE
Stedet med historier, hesteguf, ismuleinfo, billeder og m.m.
0
0
Svar på denne tråd

Islænder...
Forfatter: 
Dato:  09-01-2004 15:31
Hejsa.

Min nu afdøde hyp hed Blesi og af den ene grund at han havde en stjerneblis. Men ellers synes jeg at islændere er "kønnest" med originale navne.
Ang. reglerne, er det så ikke kun, om det er et hoppe- eller et hingste navn, at de skal ende på noget bestemt??

Hilsen Christina.

Det er aldrig sjovt at miste en ven, lad dem derfor ALTID leve i mindet! >o<
0
0
Svar på denne tråd

ikke islandsk navn
Forfatter: 
Dato:  09-01-2004 17:14
jeg har en islænder med papir der hedder andrea og det er så vidt jeg ved ikke islandsk. det hed hun derfra hvor jeg fik hende og hedder det i papirene så det er ikke bare et påfundet navn
0
0
Svar på denne tråd

Christina
Forfatter: 
Dato:  09-01-2004 17:38
Jo 'oftest' ender hoppenavne på -a og hingste navne på -i eller -ur
Men der er mange undtagelser, og det gør bestemt ingen ting. Det er ikke en regel :)

Muntre hilsner fra Henil Rømuhgnas og Náttfari!

~En god hest har ingen farve~
~Gør livet til en fest, rid islandsk hest~
0
0
Svar på denne tråd

sara....
Forfatter: 
Dato:  10-01-2004 11:56
Jeg kender en islandsk pige der hedder Andrea, så den er skam god nok.
Með kveðju
Anne Thomsen
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider