Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 samlivs/ papirløst
Forfatter: 
Dato:  15-11-2017 11:37

Hej

 

Har brug for et råd,høre hvad andre har gjort.

jeg har været samboende i 8 år og fornylig snakkede vi om hvad der sker hvis min kæreste der er 19 år ældre dør.

Han tjener 10 gange så meget som jeg om året . vi arbejder samme, han ejer alt. I tilfælde af hans død ville jeg udover midste ham, midste mit job, samt bolig. det bekymre mig. jeg arver intet.

 

Min kæreste har tilbud at jeg kan leje huset efter hans død i en periode på 4 år til 4000,- + forbrug. jeg syntes selv denne ordning er noget man kan tilbyde en husholdsker ikke en kærste,jeg er af den holdning at hvis jeg tager mig af hans alderdom skal han tage sig af min alderdom.

 

Hvad har andre gjort? vi har ikke børn samme.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kom ind i kampen!
Forfatter: 
Dato:  15-11-2017 12:23

Undskyld mig, men i har boet sammen / været kærester i over 8 år. Og han vil ikke sikre dig arv/tryghed?

 

Helt ærligt, så skulle han tage og skamme sig. I mine øjne udnytter han dig og holder dig økonomisk afhængig af ham.

 

Jeg kender ikke noget til arv eller bodeling efter samliv, men jeg mener at der er noget lovgivning på området. Prøv at tale med advokathjælpen, i den by du bor i , den er gratis. Der vil du sikkert kunne få nogle svar.


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 samliv/ papirløst parforhold / arv.
Forfatter: 
Dato:  15-11-2017 14:09

Tak for dit ærlige svar.

Lovgivningen er at man som samboende/ papirløst , intet arver i tilfælde af den andens død, det går altsammen til hans børn.

Så han har jo loven på sin side,

det eneste man kan gøre er at oprette et testamente hvor man begunstiger sin partner, et eller andet.

 

jeg ved ikke hvad andre som lever papirløst gør, men man er kun sikret hvis man er gift.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det lyder
Forfatter: 
Dato:  15-11-2017 17:07

måske som et tykpandet spørgsmål, men har du spurgt ham, hvorfor han ikke vil skrive dig ind i et testamente og sikre din alderdom?

 

At man ikke vil giftes, kan vel have sine grunde, men at han ikke vil give dig del i jeres (som jeg ser det) fælles formue, når han dør - det er mærkeligt.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

2
0
Svar på denne tråd
 
 Lige et PS
Forfatter: 
Dato:  16-11-2017 10:26

Du vil faktisk være bedre stillet , hvis du var ansat som husholdsker

 

Så kan du sikkeres pension og aftrædelse og måske endda bonus.

 

Synes faktisk at i skal tage jer en alvorlig snak om at evt sikre dig, selvfølgelig kan/skal hans børn arve, deres del. Men du bidrager også til husstanden på den ene eller anden måde og derfor bør der også være noget til dig.

 

Du er ikke en eller anden tilfældig her-og-nu kærste, i har pt. været sammen i over 8 år.....


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Testamente
Forfatter: 
Dato:  16-11-2017 14:47

Alle der lever papirløst bør absolut oprette et testamente, og tage en snak om både hvad der skal ske når den ene dør og senere, når den anden dør.

 

Den løsning som din samlever foreslår forstår jeg simpelt ikke - er nok lidt rystet over at en person kan foreslå denne løsning til sin samlever..... Håber det kun er fordi han ikke kender de mange muligheder der ligger i et testamente.

 

Så kontakt en advokat og hør om de muligheder der er ved oprettelse af testamente, og så få det lavet - jo før jo bedre.

 

Min samlever og jeg lavede et gensidigt testamente, da vi flyttede sammen for næsten 25 år siden, og har fornylig fået det revideret bl.a. med henblik på hvad der skal ske når den længstlevende dør.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-04-2018 07:41
Hvis ikke det er gjort. Skal I registere jer som samlevende på ATP. Det giver ret til et engangsbeløb på på op til 50.000 kr ved partners død. Og der udover den del af partnerens pensionsopsparing der er øremærket til ægtefælde/samlevende. I kan jo også tegne en krydslivsforsikring.

Disse forslag er dog kun relevante hvis ens partner dør før tid af andet end alderdom.

Hedevang

 

Mangler du en flot festkage?

http://Kagetilkaffen.dk

 

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis man har valgt at bo sammen
Forfatter: 
Dato:  29-04-2018 15:57

.....i en årrække, bør man selvfølgelig også sikre den anden i tilfælde af død eller parlivets ophør. Hans børn er tvangsarvinger til 25%, men det resterende beløb kan I lave den aftale om, som I ønsker. Hvis I skriver testamente til fordel for hinanden er arveafgiften 15%, hvis I har været samlevende mere end 2 år, hvis I er gift er arveafgiften 0% - læs evt. mere her: www.tellusadvokater.dk/private- forhold/379-arver-vi-hinanden-efter- 2-ars-samliv. Hvis der ikke er noget testamente, har man som længstlevende ingen rettigheder, ligegyldigt om man har boet sammen i 8 eller 30 år.

 

Jeg synes som de andre, at I skal sætte jer ned og tale sammen om det igen. Hvis det er din samlevers mening, at du ikke skal arve og skal ud af huset efter 4 år, ville jeg overveje, om jeg ville leve sammen med en, der har et sådant syn på jeres samliv. Selvfølgelig vil han gerne sikre sine børn ved sin bortgang, det kan han også, hvis I beslutter jer for at skrive testamente i forhold til hinanden.

 

Jeg håber, at I får en god snak, og at du overvejer, hvordan du ser en rimelig fordeling, så du også i dit parforhold kan se dig selv som en ligeværdig partner.

 

De bedste ønsker

 

Lene

3
0
Svar på denne tråd
 
 Farvel og tak
Forfatter: 
Dato:  16-06-2018 22:03
Han værdsætter dig overhovedet ikke . Jeg vil finde et andet job, og så sige op og sige farvel og tak .
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider