Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Amputation af tå/ tær
Forfatter: 
Dato:  01-10-2017 19:07

Hejsa til alle

Er der nogen herinde, der har prøvet af en eller flere tær amputeret??

 

Jeg har haft 1 diabetes i 37 år, men aldrig tidligere haft problemer med bentøjet, men...
For 13 måneder siden (September) blev det opdaget, at jeg havde en blodprop i højre ben. Dom: Blodfortyndende medicin i 6 måneder og kompressions strømper i mindst 1½ år.
Hjemmeplejen kommer hver formiddag og giver med strømperne på (Og af om aften igen) Men de er ret ueninge om hvor de skal placeres. Ud på tæerne eller der hvor tæerne sidder fast (Nærmest knoen, hvis vi ser på hænderne)
November, i en anden forbindelse, opdager en hjemmesygeplejerske så, at jeg har fået et mindre sår mellem lilletå og nr 4 tå på højre fod.
Jeg blev henviist til sårambulatorie, hvor jeg var hver anden uge, og så hjemmesygeplejerske hver anden eller tredje dag til sårpleje.
I slutningen af april kom en sosuass så til at skubbe lilletåen af led (Jeg har selvfølgelig også neuropati i lilletå og nr 3 og 4) Der kom en mindre infektion i huden ved de 3 tær, så jeg var indlagt en uge til sårpleje og penicilinbehandling.
Såret mellem nr 4 og lilletå var omsider lægt i juli måned....... i 3 uger, så startede det igen!!
Uden rigtig nogen grund er min lilletå nu ret voldsomt inficeret ovenpå tåen.
Jeg har sårpleje dagligt, og for en uge siden viste røntgen af lilletåen stadig er ude af led. Huden ovenpå tåen er så småt begyndt at blive sort. Men lugter heldigvis ikke endnu (For så er det koldbrand)

Jeg er nu henvist til Kolding sygehus og skal til forundersøgelse på onsdag med henblik på amputaion af lilletå og evt nr 4 tå.

Og jeg er bange!!

Så er der nogen herinde, der har fået amputeret en tå eller noget andet. Smerter bagefter?? Smerter længe efter?? Infektion bagefter??

Jeg er igang med at prøve at mindske risiko for infektion herhjemme. Min stofsofa, som suger kattehår og støv til sig, ryger ud i morgen. Jeg er blev tilkendt mere rengøring fra hjemmeservice osv......

Hjemmeplejen snakker lidt om et ophold på plejehjem efter operation, men det har jeg slet ikke råd til. Jeg har 2 katte og de kan ikke være alene i 3-4 uger selvom der er dagligt tilsyn. Og de er ikek vaccineret (Det er indekatte og jeg har aldrig fået det gjort, og det er nu ris til egen popo) Men jeg ville ikke ha' råd til at sende dem på pension selvom de var vaccineret.


VH Pernille

 

Pernilles tanker og humor

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  01-10-2017 22:23

"I slutningen af april kom en sosuass så til at skubbe lilletåen af led (Jeg har selvfølgelig også neuropati i lilletå og nr 3 og 4)"

 

Neuropatien gjorde at jeg knapt mærkede at skaden skete.


VH Pernille

 

Pernilles tanker og humor

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 Recept på kram.
Forfatter: 
Dato:  01-10-2017 23:38
Hej Pernille.

Jeg ser både gode svar, men også nogle gange svar fra debatfora, der giver mig hudkløe og knopper, fordi de ikke er korrekte.
Men jeg har indtryk af, at du har sund fornuft.

Jeg havde stadig talt skrevet mine spørgsmål ned og medbragt dem til sårambulatoriet. Jeg har indtryk af, at de er kompetente i Kolding - hvertfald de karkirurger og ortopæder jeg arbejder med. Ja, jeg har arbejdet på medicinsk afdeling og bijobber der stadig.

Tal med ambulatoriet om hvordan sokken skal side.
Hæng et billede op derhjemme, så hjemmeplejen ikke kan gøre det forkert.
Tal lige med egen læge/ ambulatoriet om fod blodtryk (hvis det ikke er gjort) - må du bruge støttestrømper mere?
Ryger du, så stop.
Tal igennem med din egen læge om du kan optimere dit øvrige helbred - så kommer du lettest igennem.

Dit forløb kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke kender dig.
Men jeg kan give dig en recept på helende kram - jeg bor i Kolding, så du kan faktisk indløse dem ret let.
7
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  20-12-2017 20:30

Opdatering: Jeg blev indlagt d 5 okt på Kolding sygehus. og den 6 okt fik jeg amputeret lilletåen (Puha, så kunen de nøjes med een)

 

Det er vokset fint sammen, og er helt lukket nu.
Jeg har næsten ingen smerter haft.
Dvs jeg får nogen jag ind i mellem, men som lægen siger, så skal knogle og sener og nerver lige finde ud af hvad der er sket.

Men der skal selvfølgelig altid været et eller andet..... så nu har jeg fået en trykskade eller jeg har stødt ind i noget, med venstre lilletå.


VH Pernille

 

Pernilles tanker og humor

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

2
0
Svar på denne tråd
 
 Go bedring!
Forfatter: 
Dato:  20-12-2017 23:03
Det glæder mig at det er gået ukompliceret
1
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  08-01-2018 22:50

Så gik det alligevel galt

Lige før jeg blev arret erklæret fuldstændigt sammenvokset, og skulle kun ha' en lille skum-bandage på, for at undgå stød.

I lørdags sad jeg, det meste af dagen, og spillede World of Warcraft.
I kender det sikkert fra jer selv..... man ser en film eller læser en bog eller noget helt andet, og pludselig opdager man, at man smiler eller munden står vidt åben eller lign, fordi man koncentrerer sig.
Jeg opdagede, at jeg havde vendt begge fødder, så de hvilede på yderkanten. Og nu er operations-arret skredet i svinget. Det gaber 5 cm i længden og 1 cm i bredden. Og det siver og snasker helt vildt.
Så jeg har febet, forhøjet infektionstal og er tilbage på penicillin og sengeleje. Og er henvist til såramb sub-akut.

Og selvfølgelig også med den anden lileltå. Skorpe der trykker indad, mørke pletter og noget svamp-agtigt mellem nr 4 og lilletåen.

Så lige nu er jeg godt træt af at være Pernille.


VH Pernille

 

Pernilles tanker og humor

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  09-01-2018 21:37

Selvfølgelig : Lige før jul.


VH Pernille

 

Pernilles tanker og humor

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 How goes?
Forfatter: 
Dato:  20-01-2018 19:38
...
Jeg krydser fingre for fremgang?
1
0
Svar på denne tråd
 
 ej altså
Forfatter: 
Dato:  24-01-2018 17:50

stakkels dig - håber der er ved at være styr på dine stakkels fødder - så det igen bliver sjovt at være Pernille.

 

God bedring !

 


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 hvordan går det
Forfatter: 
Dato:  05-02-2018 10:32

Pernille, hvordan går det?


Hilsen Helle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  29-03-2018 20:30

Der var vokset en fin, men tynd, ny hud over arret. Og det også gået i stykker

Det snasker, men er ikke direkte betændt. Sygeplejersken kommer hveranden dag, for sårpleje. Og pt går det hverken frem eller tilbage.


VH Pernille

 

Pernilles tanker og humor

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider