Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Samme erfaring med lænde/ryg problemer?
Forfatter: 
Dato:  07-07-2014 13:50

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at hører fra nogen herinde som har ryg/lænde problemer/smerter, om der er nogen som har fået foretaget et røntgen billede, hvor disse billeder intet viste, men hvor man så er blevet scannet og disse billeder har vist en eventuel grund til sine smerter?

Grunden til jeg spørger er fordi jeg har døjet med smerter i snart 3 år, og har fået taget gentagne røntgen billeder, først i 2012 uden det viste noget, og nu igen for 2 mdr siden, som heller ikke viste noget. Men jeg har en del smerter, og som gør mit arbejdsliv til et helvede..

Jeg overvejer om en evt. scanning måske vil viste noget?

Vil gerne at denne tråd bliver holdt en god tone, da jeg pt. er så langt ude at jeg dagligt er tæt på at bryde sammen, fordi jeg synes det er SÅ frustrerende og have så mange smerter, og der ifølge lægerne "ikke er nogen grund til at have ondt". Det gør ondt og få afvide dette, når man jo HAR ondt.

Skal siges at jeg træner 3-4 gange i motion center, jeg elsker og gå ture, når kroppen tillader det, jeg er almindelig af bygning, og jeg forsøger og gøre alt for at holde min krop ved lige, men smerterne gør det ind imellem svært.. Træning i motionscenter er netop for at holde smerterne til et niveau jeg kan holde ud, hvis ikke jeg trænede ville min krop indenfor et par dage blive meget stiv, mine led og muskler vil gøre enormt ondt, og jeg vil have svært ved at bevæge mig rundt uden det gør meget ondt..

0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh - jeg
Forfatter: 
Dato:  07-07-2014 19:21

er den heldige ejer (!) af en mindre median diskusprolabs mellem nederste lændehvirvel og korsbenet samt to degenererede diski i brystryggen.

Ingen af delene kan ses på røntgen - mens MR-scanning viste ovenstående sådan i løse træk :)

/Trine T =)

- Ethvert hestemenneske bør en gang i livet eje en shetlandspony!

What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

0
0
Svar på denne tråd

1234556
Forfatter: 
Dato:  07-07-2014 19:31

Tak for dit svar, Tine

Hvordan fik du overbevist din læge om at du skulle have taget en scanning?

Min læge ser ingen grund til at gå videre med noget, eftersom røntgen billederne intet vidste, ved ikke hvordan jeg skal overbevise ham :-/

0
0
Svar på denne tråd

fys/Kiro
Forfatter: 
Dato:  07-07-2014 20:56

Nu arbejder jeg selv som fysioterapeut hos en kiropraktor, og noge gange kan det hjælpe at se en af delene, få en undersøgelse, og så kan enten fys eller kiro sende brev til din læge om at de anbefaler scanning.

Gjorde dette med min sidste patiente og han blev scannet rimelig hurtigt derefter.

Held og lykke - rygsmerter er ikke noget man bare har, det skal skam tages meget seriøst.

- Maria

Aut. fysioterapeut

"Problemer med ridningen kan skyldes skævheder eller låsninger i kroppen - disse kan afhjlpes vha. fysioterapi. kontakt mig for mere info"

1
0
Svar på denne tråd

Smerter
Forfatter: 
Dato:  07-07-2014 21:13

Jeg tænker, at du skal banke i bordet ift. din læge og insistere på at komme til en scanning. Ta' evt. en bisidder med, der kan støtte dig.

Mht. smerter så kan det også være psykosomatisk. Dvs. at ubearbejdede traumer og uforløst sorg kan sætte sig som smerter, og det gør de ofte netop i ryggen. Jeg siger ikke, at det er det, der er sket for dig, jeg kender dig ikke. Hvis du ikke kan bruge det, så smid det væk. :-)

Go' bedring! :-)

KH Esma

Healing

hest og ejer

Afbalancering & harmoni

Psykoterapi

Certificeret individuel og gruppeterapeut

www.facebook.com/pages/Life-in- Balance-v-Esma-Petersen/ 1446700112242928?ref_type=bookmark

2
0
Svar på denne tråd

om jeg kender det ?
Forfatter: 
Dato:  08-07-2014 00:34

bare ALT for godt

mit startede for 7 år siden, kort efter at jeg havde gået med en brækket fod i 4 mdr uden at det var blevet opdaget. troede endeligt at jeg bare havde gået lidt for meget forkert.

Men jeg var også turen igennem, uden svar.

først da jeg fik scannet den øverste del af ryggen fik jeg at vide at jeg havde slidegigt

men så fik jeg en gigtlæge som så valgte at få hele ryggen og nakken scannet, fordi jeg havde ondt hele vejen. Så viste det sig at jeg har slidgigt i neder del af ryggen, samt i nakken

og så har jeg så fået en diskopolaps i den øvere del af ryggen.

Nu er turen så nået til mit ene håndled.

Er man ikke træt af tingene i forvejen, ja så finder lægen lige på nye ting at man lige skal tjekkes for

men bed om at blive scannet. mange ting ses nemlig slet ikke på røgtent

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  08-07-2014 07:41

gået rundt med smerter i små 15 år før der skete noget

Bank i bordet!

Jeg blev henvist til reumatolog af en lægestuderende der heldigvis havde både god tid - og var usikker nok til ikke skråsikkert at påstå at jeg ikke fejlede noget (!!!!!!) Måske fordi jeg er fysioterapeut og kender "the lingo" (Suk - at der skal den slags til - fine fancy ord men det virker altså åbenbart!)

Her gik tingene i stå igen fordi jeg kom ind til en rigtig vatnisse af en reumatolog - men da jeg henvendte mig til jobcentret fordi smerterne begyndte at gå så rigeligt ud over mit job - så skete der noget. De kunne nemlig ikke bruge min journal til en hujende fis fordi den var for vag og de havde i øvrigt erfaring for at den reumatolog har tendens til at være noget rundhåndet med diagnoserne uden at have hårde facts bag sig (Jeg skulle uden positive blodprøver bare med lidt palpation have leddegigt mente han og så blev jeg ellers fyldt med medicin!)

Jeg blev henvist til second opinion på Slagelse sygehus - og her mente man i hvert fald ikke jeg havde leddegigt - til gengæld var det så signalet til at jeg kunne få en ny henvisning og komme til reumatologerne i Slagelse i stedet. Her fik jeg en læge der mente at det var nødvendigt at vide hvad der skete i min ryg og så fik jeg en scanning.

Den viser ikke nogen tegn på gigt men som nævnt altså en lav median diskusprolabs uden rodpåvirkning (Så den giver "bare" ondt i ryggen men ikke problemer med benene) og degenererede diski højere oppe i ryggen.

Jeg træner i fitnesscenter, underviser i pilates og rider, jeg bliver behandlet med kraniosakralterapi, fysioterapi og kiropraktik i skøn pærevælling, bruger akupressurpunkter til at holde min ryg i orden og får diclon til de nætter hvor min ryg alligevel ikke mener den er på mit hold.

Jeg har stadig ondt men jeg har bare rigtig mange redskaber til at holde det på et minimum og det hjælper at vide hvad der sker derinde så at sige.

/Trine T =)

- Ethvert hestemenneske bør en gang i livet eje en shetlandspony!

What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

1
0
Svar på denne tråd

Tak for alle jeres svar
Forfatter: 
Dato:  08-07-2014 09:54

Ej hvor jeg føler med jer alle sammen!

Det er en forbandet "sygdom" når man har problemer med ryggen!!

Jeg har også siden jeg fik den her arbejdsskade i 2011, gået til fysioterpeuter, kiropraktorer, massørere, og har trænet i motions center siden.

Jeg er taknemmlig for at min nuværende læge lyttede og sendte mig i røntgen igen, MEN det skete altså først da jeg fortalte ham at jeg måtte sige mit job op her i apil, pga smerter, først dér tog han mig "alvorligt".

Men ikke nok, til at han mener det er vigtigt og sende mig videre i scanning :/

Måske skal jeg prøve og få en tid ved en anden læge i lægehuset?

Kan jo bruge den undskyldning pt. at han jo har sommerferie?

Jeg frygter jo også, at mit jobcenter ikke ser alvoren i det, fordi på mit røntgen billede, står der ikke andet end, "billederne er blevet taget, og at der ikke er funet nogle alvorlige forandringer, men at der er en lille udposning på de nederste ryghvivrler, og at bækkenet er lidt skævt, men ikke noget der er unormalt i forhold til patiens alder".

Jeg skal til kiropraktor i næste uge torsdag, hun har modtaget røntgen billederne og studeret dem, og vil prøve og hjælpe mig mht. mit bækken da hun godt kan se at det er en anelse skævt.

Men frygter jo helt vildt, for at kiropraktik gør det værre. Mit problem er også samtidig blevet en psykisk angst, for at det igen går galt? Hvis i forstår?

At jeg sætter begrænsninger for mig selv, hvis jeg mærke at min ryg/lænd en dag føles en smule ustabilt, så "tør" jeg ikke, og f.eks løfte tunge ting m.m fordi jeg er SÅ bange for at den smerte kommer igen som jeg fik der i 2011.

Det der skete den dag var at jeg arbejdede i et supermarked, vi havde haft travlt, og jeg skulle skynde mig, da jeg ville få fri så snart jeg havde gjort mit arbejde færdig, da jeg skulle til læsø til Guldbryllup.

Jeg skulle lige have nogle kasser med æbler, over på en kvart palle, og idet jeg gør det, strækker jeg mig og lige smider den her kasse over og SLAM, så får jeg sygest smæk i min lænd.

Min krop blev totalt stig, jeg kunne ikke bevæge min ben i 2 minutter, jeg stod bare HELT stiv og stille, jeg så stjerner, og jeg stod sådan foroverbøjet i de 2 minutter, så kommer en kollega og siger: Gud, hvad er der med dig? Du er helt HVID i hovedet!

Hun støtter mig, og vi går lidt rundt, og jeg kommer til mig selv, men jeg kan bare mærke, at min lænd/ryg og mine ben overhovedet ikke arbejder sammen! Jeg bliver svimmel, og eftersom tidspunktet er morgenmads tid, går mig og min kollega op i voress frokost stue, vores frokost stue ligger på 1 sal, og vi har ingen elavator, det gjorde SÅ ondt at gå op af de trapper, mine ben sov nærmest, og hvert skridt jeg tog op af den her trappe, gav det bare et stød i min lænd (ligesom et albue stød). Jeg kommer op og sætter mig ned, har det så dårlige, kvalme og svimmel, og kan slet ikke finde ro!

Jeg kommer ned igen, men kan bare mærke at jeg ikke skal løfte mere, mine 2 chefer fatter ingenting, men jeg må simpelthen bede om og få hjælp af en af vores ungarbejdere, jeg bliver bedt om og gøre mit arbejde færdig INDEN jeg tager hjem!

Jeg går rundt i en time, hvor jeg så igen går op, og ringer til min daværende kæreste, som jeg får til at komme sammen med hans far, så jeg kan få min bil hjem..

Samtidig kontakter jeg min læge, men de har først en tid kl. 14, på trods af jeg sagde at det VIRKELIG gjorde ondt!

Jeg bliver hentet, en tur på 55 km, @!#$ den længste tur i mit liv!!

Jeg ligger mig ned indtil kl. bliver 13 og min mor kommer og henter mig, og vi tager til lægen, jeg kommer ind, og bliver bedt om og gøre forskellige øvelser, jeg er SÅ dum til sådanne øvelser, JO jeg kan godt udføre dem, og jeg gør det også, men det gør SKIDE ondt, hvilket jeg fortæller lægen,

han siger til mig, at han er i tvivl om det kan være en evt. diskuprolaps, men han er i tvivl eftersom jeg jo kan udfører de her øvelser, han ser dog helst at jeg IKKE tager til Guldbryllup, da det vil være svært og få hjælp på Læsø, hvis jeg skulle få problemer med at mærke mine ben eller lign i løbet af weekenden, mig og min mor bankede i bordet for at få foretaget en scanning allerede denne dag, men lægen sagde, at man ville ALDRIG kunne se sådan noget på en scanning eller lign.

Jeg tog hjem, med noget smertestillende, og her lå jeg så indtil lørdag (det skete torsdag), først lørdag følte jeg for at jeg kunne gå lidt, jeg gik ligesom en gammel kone, med foroverbøjet ryg, alt andet gjorde simpelthen for ondt, jeg måtte en tur til vagtlægen lørdag aften pga det gjorde simpelthen for ondt, men blev sendt hjem med den besked at jeg skulle ligge mig i ro.

Mandag igen til lægen, men her fik jeg bare afvide, at fordi jeg havde "overlevet" weekenden, var det i hvert fald ikke en diskoprolaps.

Efter nogle dage vænnede jeg mig jo til smerten, og jeg er meget stædig, så fik lidt den der: Det her skal ikke ødelægge mig!!

og jeg begyndte bare og gå og strække mig mere og mere op, og selvom det gjorde ondt, så fejlede jeg jo ikke noget, det havde lægen jo HELE tiden sagt.

Jeg kom til fysioterapeut i 2 mdr, men han opgav mig efter de 2 mdr, da der ikke var bedring.

Så stod jeg her, og anede ikke mine levende råd, oveni det var jeg begyndt og få anfald af at have ondt i skulderen og nakken, fik hovedpine og kastede op, dette kunne stå på i 12 timer, det var et helvede, og jeg følte mig virkelig som en grøntsag.

Da der var gået ca 3 mdr, startede jeg op på mit job igen, stille og rolig, og det var egentlig rart og komme hjemmefra, og ud blandt folk igen, samtidig begyndte jeg stille og rolig i et træningscenter, og de første 2 mdr i det her trænings center, var et rent helvede, det gjorde SÅ ondt, og jeg fik ofte de her hovedpine anfald, men jeg kæmpede, og til sidst gav det pote.

Smerterne kom aldrig helt væk, og de er der også den dag idag, MEN de kom ned på et niveau hvor jeg uden problemer kunne passe mit job, kunne være kæreste for min daværende kæreste, og jeg kunne igen deltage i familie tam tam.

Nu her 2 år, snart 3 år efter denne skade, er mine problemer at jeg ikke kan gå i længere tid, jeg kan ikke sidde ned i alt for lang tid af gangen, hvis jeg skal løfte ting nede fra og op, gør det ret ondt, hvis jeg laver samme belastning flere gange om dagen, jeg får smerter i mit bækken som går ud i mine hofter, og ned i mine låre, og ned i mine knæ, en snurrende fornemmelse..

Det kommer ca. 5 ud af 7 dage, og det begynder virkelig og påvirke mig meget, mine hovedpine anfald er også kommet igen, hvor jeg bare ligger i 12 timer og kaster op..

Jeg er begyndt og blive meget træt, har ingen energi, og er meget frustreret, jeg har en vilje af stål, og har stadig den holdning, at det her IKKE skal ødelægge mit liv, men det var et nederlag for mig da jeg måtte opgive et job i april, pga. dette!

Glemte helt og fortælle at jeg skiftede læge et ½ år efter min skade, og det var først her jeg fik taget røntgen ved den nye læge der i 2012, men de billeder viste ikke noget.

Så fik jeg jo taget de nye billeder her i år.

Jeg fik den besked af min nuværende læge at eftersom billederne ikke viste noget, kunne jeg få en henvisning til en fysioterapeut, og der har jeg nu gået 4 gange de sidste 3 uger, og undskyld, men de gange jeg har gået til en fysioterapeut, har jeg ikke fået en disse for mine penge..!

Jeg kommer ind, han kigger på mig, så får jeg lidt massage de steder det gør ondt, også kan jeg gå igen..

Jeg har endnu ikke set en fysioterapeut hjælpe mig med mine smerter.. og jeg ringer også idag, og fortæller at jeg gerne vil stoppe med øjeblikkelig virkning.. Jeg synes det er penge lige ud af lommen :-/

Må snakke med min kiroptraktor hvad jeg så gør!

Tænker at det massage jeg får ved denne fysioterapeut, vil jeg hellere få ved min egen massør!

Det blev lidt langt, men så fik i alle detaljerne med

OBS: Jeg tilgiver ALDRIG mig selv at jeg ikke fik mine kollegaer til at ringe efter en ambulance den dag i 2011!! Det var det jeg bare skulle have gjort, men igen: Jeg var jo ikke ved at dø vel? Er altid blevet opdraget til at man kun ringer hvis det er liv eller død... Men hold op jeg fortryder jeg ikke bare ringede den dag!! :/

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-07-2014 14:59

Nogle ting kan ikke ses på et røntgenbillede, men mange ting kan heller ikke ses i scanning. Det er ikke det samme som der ikke er noget galt, særligt efter så lang tid.

Der er skader (jeg ved ikke med ryggen, men de findes i hoften), hvor der skal kontrastvæske til for at se noget. Igen er det ikke sikkert de finder noget på denne måde.

Jeg har voldsomme lænde, hofte og ben smerter pga. en rideulykke. Det eneste der kan ses på en scanning er arvæv i hoften (det kan ikke ses på røntgen). Selvom der er ikke er noget "synligt" på mig så er skaden jo den samme og jeg kommer ikke til at gå af den grund. Mit ben er delvis lammet, hvilket menes at hænge sammen med læsioner på nerverne. Nerver kan ikke ses på en scanning.

Så mit svar må være, der kan ses mere på en scanning end røntgen, men det er ikke alt der kan ses.

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  09-07-2014 00:07

Jeg har facetledssyndrom i den nedre del af ryggen efter et biluheld. Det kunne ikke ses på røntgen, men en dygtig fys. opfagede det efter 6 måneders smertehelvede i sin tid.

Det er mange år siden skaden opstod men jeg døjer fortsat med det fra tid til anden og får sat det på plads ved kiropraktor.
Jeg har aldrig fået det scannet men både egen læge, fyssen dengang det skete og min nuværende kiropraktor er alle enige om at det er det der er galt.

Det eneste der virkeligt kan holde smerterne helt væk er ridning. Jo mere jo bedre.

Alt efter hvilken type scanning du får lavet kan den vise forskellige ting, men under alle omstændigheder mere end et røntgenbillede kan. De to bedste scannere i landet står hhv. på Rigshospitalet og Skørping Privathospital.

Hilsen

Jens

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

0
0
Svar på denne tråd

Diskosprolaps
Forfatter: 
Dato:  09-07-2014 14:41

Jeg synes det lyder som en diskusprolaps.

Jeg er blevet opereret to gange inden for de sidste 12 måneder: første gang i september 2013 og anden gang i januar 2014 - fordi nerven har siddet i klemme så længe, døjer jeg stadig med bensmerter.

Hvis det er en diskos hvor du ikke har udstråling i benet, så er det klart bedst, hvis den kan trænes væk (operation er IKKE lykken) - men det skal være hos en fysioterapeut.

Da jeg var blevet hentet af en ambulance fra arbejdet, fordi jeg ikke kunne rejse mig op - så sagde lægen på skadestuen at det ikke var en diskos, fordi jeg kunne gå på tæer og på hæle - flåt! Ved scanning 2 uger senere, da jeg var blevet indlagt, viste det sig at jeg havde 4 (FIRE!!) prolapser i ryggen og den nederste var stor klemte voldsomt på nerven - jeg blev opereret første gang et par dage efter.

Hvis det er en diskos, så kan du sikkert bedst finde ro, når du ligger ned - og ligger på siden, eller med benet hævet i 90 grader (afhængigt af hvor satanen sidder), men hvis jeg var dig ville jeg insistere på at få en scanning. Hvis du skal til fys, skal han/hun vide præcis hvor prolapsen er ...

God bedring!

Hilsen Heidi

"End ikke alverdens forsøg kan bevise at jeg har ret; Et enkelt eksperiment kan bevise, at jeg ikke har det." Albert Einstein

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  10-07-2014 23:56
Jeg kan se jeg ikke er den eneste med problemer. Desværre.

Jeg vil prøve og få en tid ved lægen i næste uge også må jeg tage den derfra.

Mht. At jeg bedst kan ligge ned, der vil jeg tildels give dig ret heidi, men jeg kan bedst ligge på min ryg når jeg ligger ned, eller helt krympet sammen i fosterstilling. Ligger jeg på siden presser mine hofter sig meget sammen også får jeg ondt midt på min ryg/lænd.

Noget helt andet er, jeg har det faktisk bedst når jeg har løbet en lang tur, når jeg går ture får jeg sindssyg ondt bagefter, men efter en løbe tur, så gør det ikke ondt på samme måde som hvis jeg går.
Jeg har tænkt at så var det nok IKKE en diskusprolaps. MEN har en tidligere kollega som har en lille diskusprolaps, og hun siger det samme som mig, at gå ture er noget fanden har skabt, men en løbetur kan hun godt.
Virker det ikke mystisk?

Da jeg arbejdede der i april, havde jeg smerter ned i benene, sådan lidt stråle smerter. Amen det var et helvede.

Skal raskmeldes på torsdag.

Jeg begynder bare snart og tvivle på mig selv og mine smerter. Jeg har i to år., snart tre fået af vide at jeg intet fejler og jeg bare skal fortsætte med det jeg gør, for der er ikke noget som viser at jeg har ondt.

Er begyndt og have den tanke, at jeg bare må tage job igen, også må jeg bare kæmpe alt hvad jeg kan, og overanstrenge min krop så meget, at jeg til sidst knækker så meget, at folk kan se at jeg fejler noget.

Det er svært med de her slags problemer, for har idag fundet ud af at min egen forældre=pleje forældre, ikke tror på jeg har ondt.. det var tydeligt at se på min plejemor idag at hun ikke troede på mig..
Det gjorde sku ondt, når man håber på støtte fra de mennesker der er aller tættest på én... :-(
men det er også fordi de smerter jeg har er periodisk, idag har jeg haft en god dag, og har ikke haft brug for så meget hvile og i morgen kan enten Være lige så god eller 10 gange værre.
Min plejemor opfatter hurtig det som en pjattet sygdom, og at jeg bare skal træne noget mere, og at jeg skal lytte til at min læge siger der ikke er noget... hun har aldrig sagt det før idag. Blev så mundlam at jeg kørte kort tid efter... :-(
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 18:51

Nu kan jeg slet ikke løbe/gå (uden krykker), så jeg kender ikke til lige den problemstilling - men hvis du har svært ved at ligge på siden så tag en pude mellem benene. Det hjælper her :)

Jeg har ingen diskusprolabs - jeg har ellers alle symptomer, og i slem grad. Der kan godt være tryk på de samme nerver uden der kan påvises noget. Det bliver du ikke hypokondor af :)

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  14-07-2014 13:13

Okay.. Jeg tænker jo bare inde i mit lille hoved, at man da umuligt kan løbe når man har en discoproalps, men kan være det har noget og gøre med hvor den sidder måske?

Har idag været på min 3 løbetur, og det lyder åndsvagt, men det er virkelig dejligt og løbe... som om jeg får trænet nogle ryg muskler jeg ikke har haft fat i før...

Dog var mine hofter og lænd ved at slå mig ihjel første dag, men det går bedre...

Jeg tror helt ærligt ikke at jeg nogensinde får min læge, til at give mig den henvisning til en MR-scanning... :-/

Har idag raskmeldt mig, også må jeg igang med at søge jobs igen, også må jeg jo bare "tage mig sammen" som min familie (mine forældre) siger til mig...

Kan jo ikke trylle en læge til at ville give mig en henvisning til en MR-scanning :-/

Så det ser nok ud som om jeg må leve med de her smerter resten af mine dage :-/

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider