Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

kan man tillade sig det?
Forfatter: 
Dato:  06-05-2014 14:34

sagen er den at en kvinde på mit opstaldingssted har en ældre hest, der nok går sin sidste sommer i møde. Den er nemlig begyndt at blive halt af blot at gå på fold. Nu er vores fold også temmeligt stor og meget kuperet -plus der er mange ungheste som fiser rundt, så det er hårdt for gamle ben.

Så er det nu engang sådan at jeg faktisk har råderet over en løstridt på 1,7 ha, med skur, sø, strøm og vand, som er meget mindre kuperet. dens står tom nu, da den er underlagt natura 2000 og derfor kun må have 2 heste eller 1 hest+ 2 ponier på græs. den koster mig ikke noget, andet end strøm og reprerationer..

Som det er nu er det ikke muligt at lave en sygefold i vores stald og flokken bliver meget urolig af at være skilt ad. Så jeg ville tilbyde at tage min gamle hest (på 21) og hendes gamle hest (25 år) på sommerfold sammen i løsdriften, Så skulle den ikke jages med eller løbe for meget.

Men grundet naturbeskytteleslovgivningen kan vi nok ikke være der i vinterhalvåret og jeg ville egentlig gerne "hjem" til min egen stald igen. Men kan man tillade sig at dels spørge om hun overvejer at flytte sin gamle hest og lade den få den sidste sommer i ro? og er det for meget forlangt af staldejer at ville holde sin tomme box på reservationsleje?

og sidst men ikke mindst - er det synd at flytte de gamle krikker på et andet sommergræs?

Jeg ved at ejeen af den halte gamle hest ville være meget ked af at aflive, da det kun er den store sommereng, hesten ikke kan holde til at løbe på.

9
0
Svar på denne tråd

jeg ville spørge hende
Forfatter: 
Dato:  06-05-2014 14:40

Hejsa

Hvis jeg stod som ejer af en ældre hest med de problemer, du beskriver, ville jeg da blive lykkelig for, at andre tænkte på mig og min hest, og kunne tilbyde noget, der var meget bedre, end det, hesten har lige pt...

Såfremt du ikke skal have penge af hende for at hesten går der.. andet end til måske strøm, så vil nuværende staldejer jo kunne få sin hele betaling, de penge havde hun jo kalkuleret med at skulle bruge alligevel, og så har jeres to gamle heste en skøn sommer foran sig, uden at blive drevet rundt med, med halthed til følge :)

MONICA & Sussi Solskin
Rosso vil altid være i vore tanker

{>

R.I.P. Rosso 05.05.1990 - 31.08.2009

2
0
Svar på denne tråd

Læg den ud med...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2014 15:24

... at du enormt gerne ville have din egen ældre hest på "stillefold" (af de årsager du nævner) og du ønsker dig selskab til den.

Så får du også lige plantet idéen hos hende, at det er af hensyn til din egen hests bentøj og så synes hun formentlig også, at det er en god idé for hendes hest, der jo immervæk er hele fire år ældre (flot alder i øvrigt!).

Jeg ville højest sandsynligt tage imod tilbuddet (y)

Venlig hilsen Camilla

Herman Sprenger bid sælges

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

2
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-05-2014 09:28

Hun skulle selvfølgelig ikke betale noget - jeg har jo stort set jorden gratis og den ligger faktisk kun 1-2 km fra vores stald, så man kunne gå med hestene derover.

Fordelen ved den fold er, at i modsætning til vores sommereng- hvor vi regner med at de skal på døgnfold i juni- har denne her fold mere skygge, store træer, en lille sø og et godt læskur med stort tørt leje. Og jeg kan ikke lade være med at synes det er lidt synd for de gamle damer, at der ikke rigtigt er noget tørt sted at ligge på sommerengen hvis det regner meget i en periode.

Men ville man kunne lukke hestene tilbage sammen med flokken til efteråret? eller bliver der ballade?

0
0
Svar på denne tråd

Der er jo mange...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2014 09:32

... der har heste hjemme om sommeren, som har dem på ridecenter om vinteren.

Jeg har selv haft gjort det og efter fem måneder "hjemmefra", så lukkede jeg bare hesten ud til den vanlige flok og der gik... tre-fire minutter, så var der ro igen. Hestene vidste udmærket godt hvem der var kommet hjem igen.

Venlig hilsen Camilla

Herman Sprenger bid sælges

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider