sagen er den at en kvinde på mit opstaldingssted har en ældre hest, der nok går sin sidste sommer i møde. Den er nemlig begyndt at blive halt af blot at gå på fold. Nu er vores fold også temmeligt stor og meget kuperet -plus der er mange ungheste som fiser rundt, så det er hårdt for gamle ben.
Så er det nu engang sådan at jeg faktisk har råderet over en løstridt på 1,7 ha, med skur, sø, strøm og vand, som er meget mindre kuperet. dens står tom nu, da den er underlagt natura 2000 og derfor kun må have 2 heste eller 1 hest+ 2 ponier på græs. den koster mig ikke noget, andet end strøm og reprerationer..
Som det er nu er det ikke muligt at lave en sygefold i vores stald og flokken bliver meget urolig af at være skilt ad. Så jeg ville tilbyde at tage min gamle hest (på 21) og hendes gamle hest (25 år) på sommerfold sammen i løsdriften, Så skulle den ikke jages med eller løbe for meget.
Men grundet naturbeskytteleslovgivningen kan vi nok ikke være der i vinterhalvåret og jeg ville egentlig gerne "hjem" til min egen stald igen. Men kan man tillade sig at dels spørge om hun overvejer at flytte sin gamle hest og lade den få den sidste sommer i ro? og er det for meget forlangt af staldejer at ville holde sin tomme box på reservationsleje?
og sidst men ikke mindst - er det synd at flytte de gamle krikker på et andet sommergræs?
Jeg ved at ejeen af den halte gamle hest ville være meget ked af at aflive, da det kun er den store sommereng, hesten ikke kan holde til at løbe på.