Hej derude. 
Jeg sidder på mit 11. modul på fysioterapeutstudiet, hvor jeg skal skrive en MTV rapport.
I arbejdet hermed, har jeg lagt fokus på ridefysioterapi til børn med CP. (Cerebral Parese)
For ca. 2 uger siden kom sundhedsstyrelsen med nye retningslinjer for børn med CP, hvor deres anbefalinger er svagt imod brugen af ridefysioterapi, bla. pga. for ringe kvalitet af (og for lidt) evidens der taler for brugen af ridefysioterapi. I min søgen på vores internationale database Pubmed forsøgte jeg ihærdigt at finde evidens der taler for brugen, (min personlige erfaring med rideterapi er positiv, dog har det ikke været med CP børn men autister og DS) og jeg begriber derfor ikke, at der ikke er lavet bedre og nyere studier inden for feltet.
Sundhedsministeriet har analyseret 3 us. (bla.a en fra 1995), hvorfra de ikke finder slående evidens for effekten af rideterapi til CP børn. De påstår at outcome bla. har været målt ifht. livskvalitet, hvorfra de konkluderer at der ingen effekt er (de har ikke haft mulighed for at estimere effekten). Altså kommer det til at fremstå som om rideterapi ikke har en effekt på forbedring af livskvalitet! 
Nu har jeg undersøgt yderligere i databasen mere bredt for rideterapi ifht. livskvalitet, uden held til at finde noget.
Kan det virkelig passe der ikke er lavet ordentlige undersøgelser ifht. rideterapi og livskvalitet???
Hvad er jeres oplevelse med rideterapi?
Hvis i har eller kender nogen med CP der går til det, hvad er jeres indtryk?
og endnu bedre, nogen herinde der kender til us. ifht. bedring psykisk ifht. samværd med heste?
Jeg må sige at det overrasker mig på en ubehagelig måde at der ikke er forsket mere i det, og i det hele taget at anbefalingerne lyder som de gør.
Iogmed retningslinjerne nu er som de er, er det derfor lagt op til de enkelte kommuner at afgøre hvorvidt de vil åbne kassen op for ridefysioterapi til disse, og så kan i nok gætte hvilken retning det tager..