|
|
| er jeg vanvittigt urimelig? |
|
|
Sagen er den, at min ældre hest er begyndt at få problemer med at rejse sig i boksen. Det har medført at den har ligge fast et par gange, samt kommet til at ødelægge vandkop ect. Det er langsomt kommet snigende og jeg kan du se spor i bunden af den måde hesten kommer på benene på, hvor den spimpelthen får skubbet hele bunden til side. Det er nok alderen ( hesten bliver 21 næste gang) som trykker, og det faktum at boxen har en gamle mål 3x 3 meter- hesten er cia 170 m i stang. Den har altid stået i den box og har aldrig før ligget fast eller ødelagt noget. I vores stald har vi dog større boxe, og en af dem blev ledig. Jeg fik dog at vide, at den blev lejet ud. Den som lejer boxen kommer med en lille hest/pony. Jeg spurgte derfor den ny lejer af boxen om det kunne være muligt at bytte i fremtiden? pga. de overnævnte problemer.. Næ, det kunne ikke lade sig gøre. Der var det ene og det andet i vejen, og den ny lejer var ret ligeglad med at min hest ikke kan komme rundt i boxen mere... Nu skal det siges, at min hest har stået der i næsten 10 år, og selvfølgelig hverken trækker eller regner det ind i min box - den og dens naboer er blot lidt mindre end de andres. Derfor står der også kun ponier i naboboxene. Så nu kommer jeg til at skulle finde et andet sted til min gamle hest næste vinter. Jeg har overvejet at tale med staldens ejer om det. Jeg er måske lidt skuffet over, at når man har stået samme sted i mange, så er der ikke mulighed for at finde på en løsning, når hesten begynde at have problemer. Men staldejer siger, at nu har de jo lovet boxen væk... Jeg må indrømme, at jeg ikke have forstillet mig at det skulle blive et problem at bytte rundt, men at jeg nu må lede efter et nyt opstaldningsted, synes jeg er trist. Men jeg tør ikke trække den for længe, af frygt får at jeg en morgen kommer ud til en hest som ligger fast. Eller er jeg helt urimelig?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej du er ikke urimelig |
|
|
Nej du er slet ikke urimelig. Jeg ville også gindeberg nyt opstslningssted, hvis ikke de lytter til dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undre mig en del.. |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
23-12-2013 22:26 |
|
hvorfor har staldejer ikke selv henvendt sig og tilbudt dig en stører boks. Det er jo ikke den nye lejers problem, kan godt forstå hun holder fast i den store boks. En hest på 170 i så lille en boks, det er bare ikke ok. Kan staldejer ikke finde en løsning, må du jo flytte hesten, så den kan få et bedre liv.
IMC nu med ny PROP. SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej på ingen måde! |
|
|
Jeg synes på ingen måde at du er urimelig - jeg ville godt nok også have været skuffet hvis min hest havde stået et sted i 10 år - og så at ejer af stedet ikke tager mere "hensyn" til din gamle hest i forhold til en ny pensionær. Derudover kan jeg heller ikke forstå den nye pensionær, jeg forstod at hendes var en pony/lille hest? Havde det været mig - havde jeg selvfølgelig ladet din hest få boksen men sådan er jeg bare. Har selv stået i en situation hvor jeg havde købt en hoppe der så vidste sig at være i fol. Der var én foleboks i stalden hvor der stod en ganske almindelig vallak - men ejeren ville ikke bytte boks så min hoppe for det første kunne komme i en hjørneboks hvor der var meget mere ro og så selvfølgelig fordi den var større. Her blev jeg godt nok skuffet over staldejer ikke trådte ind og krævede at en hoppe med føl selvfølgelig skulle have foleboksen - det var jo kun for en periode indtil føllet skulle fravændes - så kunne hun jo få sin boks igen. Ligeledes var det også sådan at min hoppe ikke kunne få lov at komme på fold med føllet andet end en time om dagen når de andre var kommer ind. Behøver jeg sige at de selvfølgelig blev flyttet med det samme (føllet blev født sidst i oktober - det var derfor de var på stald og ikke på døgnfold )
Hilsen Krumm - Med Ghadir Ibn Jayyid & Waheed Ibn Ghalahad
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du er ikke |
|
|
Du er slet ikke urimelig. Jeg kan slet ikke forstå, at staldejer ikke selv har tilbudt dig boksen - såfremt I havde talt om problemet inden. At have sin hest stående samme sted i 10 år er da i høj grad loyalitet. Jeg ville selv være skuffet hvis ikke der blev sendt lidt velvilje i min hests retning, efter alle de år. Staldejer burde have ordnet det. Nye lejer har måske valgt boks efter størrelse og medmindre hun kommer med en pony, så kan jeg egentlig godt forstå hendes modvilje mod at bytte boks.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tra la la lalulalej |
|
|
tina hun kommer jo med en pony? eller lille hest. jeg syntes godt nok at staldejer er uretfærdig, jeg havde været dybt skuffet hvis jeg havde stået samme sted i 10 år, og der så ikke var mere medvilje. og syntes jeg ny pensionær er lige så urimlig hvad skal en pony/lille hest med sådan en kæmpe boks? måske ikke det bedste indtryk at give som ny. Jeg håber du finder en passende stald til din gamle ven 
Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen  Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste dreng <3 Glædelig jul  Bates isabell werth, dressur sadel sælges 18" og bred bom 3000, ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jo det er du faktisk |
|
|
Som udgangspunkt, så ja, du er hamrende urimelig.. Din hest har stået i samme boks i 10 år og nu er den blevet så gammel at den ikke længere kan rejse sig op? hvad pokker har det med boksen at gøre. og hvad skulle det hjælpe at komme til en anden boks der er større? bliver hesten fuld af pep og springer op på sine ben i det øjeblik madvognen bliver kørt frem? Vi må vel være enige om at boksen er stor nok, det har jo fungeret i 10 år, så boksen fejler ikke noget. Eller er det teknisk umuligt for en hest at ligge fast i en boks der er større? Så ja, jeg synes du er urimelig, det er ikke boksen der er problemet, det er hesten, uanset om man vil indse det eller ej, så får ældre dyr, ting og mennesker skavanker når alderen begynder at trykke.. ja ja jeg er en følelseskold skiderik som ikke har nogen medfølelse for de små pruller, jeg ved det godt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg havde valgt at aflive hesten... Hviskes der forsigtigt...
Sagde Natascha den lykkelige ejer af: My Last Heartbeat. Django, en stjerne på himlen <3 Nogle tårer tørrer aldrig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nu synes jeg faktisk i er lidt urimelige overfor ny lejer, hun kan jo have valgt det opstaldningssted netop pgr.af boksens størrelse, og så kan jeg da godt forstå hun ikke vil bytte. Jeg er faktisk temmelig sikker på at hvis ny lejer havde skrevet herinde om hvor skuffet hun var over at det nye opstaldningssted ikke gav hende den boks som hun var blevet lovet, så var i faret i flint over det ! Og så hvisker jeg lige så forsigtigt som Natascha !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxx |
|
|
den nye lejer har måske valgt dette opstaldningssted netop pga boksens størrelse,- så det kan altså aldrig blive den nye pensionærs problem eller skyld at du ikke har pippet op om dit ønske til stald ejer før... surt ja,- men staldejer er vel ikke tankelæser??? du skulle have været hurtigere ved lågen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja.... |
|
|
Som tidligere ejer af gl.heste på 22 og 28 tja, så ser jeg heller ikke hvad det skulle hjælpe at få en større boks. Din hest er blevet gl og stiv har sikkert smerter i hofter og led, derfor kan den ikke komme op. En større boks hjælper ikke på dette.
Mine havde nu ikke problemer med at rejse sig op, men den ene viste tydlige tegn på at være blevet gammel, kunne ikke holde huld, satte ikke vinter pels og fik hævede koder af at stå på stald.
Så hun fik en god sommer på fold, og da det var efter år, blev hun slagtet så hun ikke skulle lide en vinter på stald..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
nu er det jo ikke sådan at min hest er toalt alfældig og ikke kan komme op - så havde jeg bestemt også overvejet aflivning! Det er bare sådan, at jeg kan se at hun strækker benene ud inder sig på en anden måde, når hun rejser sig. og det betyder at hun rammer på krybben/vandkoppen, med ret uheldige resultater til følge. Hun er frisk og rørig på riderurene og på folden - blot mere stiv i bagparten efterhånden når hun har stået inde lægne. Og ja, jeg burde havde været hurtige ved lågen, men jeg var ikke klar over at boxen var blevet lejet ud. Det forholdt sig nemlig sådan, at boksen stod tom, fordi at hesten som havde beboet den var til salg og på prøve. Og den blev da heldigvis solgt. Jeg har længe gået og vejet for og imod, da stalden i min ende er mere højloftet og har et bedre indeklima.(synes jeg) Efter vandkoppen blev smadret igen, igen, talte vi faktisk også om at boxen var lidt lille, men da var der ingen ledige, så der var ingen at bytte med. Den ny lejer er faktisk en gammel lejer som har stået på venteliste og ville få en box, når der blev tilbudt en - men her er jo ikke tale om en bestemt nummeret box..bare en box. Hesten som kommer er max 155 cm og den skal stå en box som er 3,5 x 4, hvor min på 170 står i en med gamle mål nemlig 3x3,5... Men ja, jeg er nok urimelig, staldejer mente at jeg og den ny lejer måtte tale om det, og det gjorde vi så. Og der er ingen mulighed for rokade. Mht. at være hurtig ved lågen - jeg synes vel et eller andet sted at små heste/ponier bør stå i de mindre bokse mens store heste står i større? De andre opstaldere med store boxe vil ikke bytte, da de synes boxen er får lille til en stor hest ( men det var den jeg fik, da jeg i sin tid flyttede ind)men det er så åbenbart fair nok at min hest skal blive der. Vi er en selvpasserstald, så alt skal afgøres ved staldmøder demokratisk. Og der kan jeg godt se, at jeg har været urimelig. Jeg kan jo ikke bede nogle om at bytte box, blot fordi min hest er blevet gammel. Så jeg må se mig om efter et andet sted...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxx |
|
|
jeg må indrømme at jeg hverken ville sætte en stor hest, en mellemhest eller en shetlænder ind i 3x3 m2 boks,- mine heste skal have god plads... så hvis det var mig der havde fået den store boks, ville jeg heller ikke af med den... håber du finder et sted med en større boks både du og hesten bliver glad for
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opstaldning |
|
|
Jeg forstår sådan set godt alle parter i denne sag. Den nye lejer vil selvfølgelig sin egen hest det bedste og vil ikke bytte til en dårligere boks. Staldlejer vidste ikke, at du ønskede at skifte boks (du skriver, at du selv har været i tvivl), før vedkommende allerede havde lovet boksen væk. Nu må han/hun så vælge mellem ikke at kunne holde sin aftale med den nye lejer eller ikke at kunne gøre sin loyale lejer gennem 10 år tilfreds. Ikke så fedt. Du vil selvfølgelig også din hest det bedste og er kommet frem til, at en af de større bokse vil være bedre. Du har efter hvad jeg kan forstå bare ikke fået sagt helt tydeligt til staldejer, at du ønskede at få en større boks, hvis sådan en blev ledig. Men kan du ikke nu spørge om at komme på venteliste til en større boks, næste gang der bliver en ledig? Jeg har i øvrigt for et par uger siden stået og set på min unge vallak, som jeg lukkede løs i hallen, at han ville rulle og kom til at ligge fast op ad barrieren. Så det er ikke sikkert, at størrelsen har noget at sige. Nogle gange vælger de bare at lægge sig helt op ad væggen. Jeg håber du finder en god løsning til din hest. Venlig hilsen Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Ja, jeg kan da skrive mig på venteliste - men der er stort set ingen udskiftning, så jeg frygter lidt at hesten enten kommer til skade elle bliver ved med at slå vandkoppen ned ( hvilket ikke er så fedt, da vi alle står på spåner, og min hest nu 2 gange har oversvømmet stalden) Det viser sig ved nærmere eftermåling at min hest faktisk har staldens mindste box - og mine to naboer, som har ponier på 140 og 142 har cirka en ½ meter mere at gøre med i breden. Man kan ikke se det med det blotte øje, da de umiddelbart ser helt identiske ud - men de er heller ikke interesseret i at bytte rundt, så nu har jeg erfaret at min box må være staldens absolut mindst attraktive. Så det bliver nok flytning snarest muligt. Jeg må så indrømme at jeg er lidt overrasket over, at så mange så hurtigt anbefaler aflivning. Vi kan alle være eninge om at både ifølge sund fornuft OG dyreværnsloven, er boxen for lille. At flytte hesten er en løsning jeg kan forstå, men at aflive en ellers sund og rask, men ældre hest, der blot ikke er så smidig længere, synes jeg måske er en kende voldsomt. Jeg havde håbet på en bedre dialog med de andre i stalden . Især fordi, hvad nu hvis der opstod en akut situation, hvor en hest skulle flyttes rundt? Det kunen være pga. allergi, så den skulle have en box med et vindue og en halvdør ( som min) eller fordi den ikke kan med sin sidekammerat...Det er som sagt en lille selvpasserstald, hvor jeg har været i mange år, og jeg synes altid vi har været indstillet på at hjælpe hinanden og hinandens heste.Men den tid er nok forbi, og så må man jo finde andre steder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror.... |
|
|
Jeg tror, at flere nævner ordet aflivning skyldes, at der har været en hel del tråde på det sidste, hvor du har nævnt at hesten er blevet ældre, kun kan klare lidt skovture, har svært ved at klare sig uden sin solgte foldkammerat ect. Nogle gange skal vi som mennesker "overbevise os selv" og nå frem til "en god grund" for aflivning, og her kan sådanne "mange bække små" ende med, at det er den beslutning man tager. Så jeg kan godt følge folk i at svare, at det måske er på tide at sige farvel, ud fra dine samlede tråde her på det sidste. Der ud over så kan jeg godt forstå, at hvis jeg var ny lejer, og var blevet forvist en specifik boks, ja så er det den jeg siger ja til - og den jeg vil have. Om du er urimelig, nej ikke når du spørger pænt - men mht at forvente at de ville ændre det, jo der er du det nok. Jeg ville enten flytte min hest, eller lade staldejer vide, at næste gang der er en som fraflytter så vil du gerne tilbydes deres boks. Til staldmødet vil jeg fortælle de andre, at skulle nogle ønske at bytte boks, så ville du gerne det. mvh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
så længe den gamle hest kan gå sine 8-12 km skovture 3-4 gange om ugen i godt tempo, så synes jeg det er ok. Men psykisk velbefindende betyder også noget - og ja, jeg har bekymret mig om hvad som skulle ske, når dens gamle ven gennem flere år forsvandt.. Jeg tror bare jeg blev overrasket over, at der gennem flere år har hersket en vilje til at hjælpe hinanden i stalden, som så er ved at forsvinde. Jeg havde ikke regnet med at alle bare ville klappe i hænderne og så flytter vi alle box - men når man til et staldmøde nævner at man man bekymrer sig omkring sin hest og dens forhold, og svaret er, at så må man flytte, - ja så tænker jeg på de mange - virkeligt mange - arbejdstimer jeg har lagt i at lave sygefolde til andres heste, sætte nye brædder i boxdøre og bytte krybber ud. For ikke at tale om de mange ind/ud og nattefodringsvagter ekstra jeg har meldt mig til, da jeg bor tættere på end flere af de andre. Og skiftet forbindinger, staldbandager, dækken ect. når en hest har været syg. Havde jeg stået i en "alm" stald med en overordnet ansvarlig, så havde jeg selvfølgelig bare bidt det i mig og skrevet mig på en venteliste. Og jeg kan godt se at det ikke er andres problem, at min hest er stor og gammel - men på den anden side set, har jeg jo også taget hensyn til deres heste og givet dem mundkurv på om sommeren, eksemdækkener, lukket på sandfold når de har været i forfangehedrisiko og givet ekstra hø hvis de skulle stå inde. Den nye lejer, er faktisk en gammel lejer, hvis hest jeg så tydeligt erindrer at have passet under sygdom, lavet enefold til ect. Så ja, jeg er urimelig, jeg er blevet pyller med min gamle hest, men i en stald hvor alt kun kan lade sig gøre ved fælles hjælp, ja så havde jeg måske forventet en eller anden form for tilkendegivelse af vilje til at løse en situation. og det føles lidt som "aldersracime" når man er den sidste tilbage i en stald af ungheste, der jo ikke kræver ekstra hensyn. Jeg er selvfølgelig også den sidste af "den gamle garde" og måske er det den bedste grund til at flytte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mening |
|
|
Din hest er ikke gammel - "min" er 28  Kender de små udfordringer, alderen kan give. Min skrider også nogle gange ud, når han skal rejse sig, han står på træpiller. Har du overvejet en gummemåtte under spånerne, så din hest får et mere skridsikkert underlag? Der, hvor jeg er, står der også ponyer/småheste i store bokse, men de betaler også prisen = boksstørrelsen afgør prisen, ikke hestestørrelsen. Det er ikke så usædvanligt endda at se små heste i større bokse. Det er vi alle klar over derude, så de, der ønsker en større boks, skriver sig på venteliste pr. omgående - ikke først når boksen er ledig. Ingen kan jo se staldejers venteliste. Jeg ville nok overveje, hvad en flytning ville gøre ved en hest, der er oppe i årene. Nogle klarer det fint, andre ikke. Du ved bedst, hvad din kan. Ellers ville jeg bare overveje forskellige tiltag, der kunne gøre det nemmere for hesten fx gummimåtte, flytte vandkop og krybbe, kigge på foder og tilskud. Mulighederne er mange, og en ældre hest behøver ikke give et dårligt staldklima. Og så lige et lille tip, sådan helt generelt: Forvent ALDRIG af andre, at de handler, som du selv ville have gjort.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Det er sgu rigtigt nok - og jeg må indrømme, at jeg ER ved at blive en pedantisk gammel hestepige  Det med gummimåtte skal prøves - vandkoppen kan desværre ikke flyttes. Og jeg kan jo "håbe" på at en af de andres heste krasser af pga kolik snart ( menter det selvfølgelig ikke, men min modne dame har overlevet flere hestene i stalden) Og jeg ville af netop de grunde du nævner være træt af at flytte - ældre heste bliver jo ret rutineprægede i deres hoved. Og det der med at pris og boxstørrelse hænger sammen, det må jeg da forslå på et staldmøde: for jeg giver præcis det samme som de andre, men min box er 2kvm mindre? Vi har aldrig opereret med ventelister, da nytilkomne og flytniger er blevet afgjort ved møder. Og ja, man skal ikke gøre andre en tjeneste og så forvente de samme igen. Som nævnt både bor og arbejder jeg ikke så langt fra stalden, hvilket har betydet at jeg tit har tilbudt at lukke de andres heste ind til smeden i min frokostpause, kørt ud og nattefodret ect. Det kan godt være at det er en praksis som ophører.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor bor du.? |
|
|
Se overskrift..
Jeg syntes bestemt du skal droppe at gøre mere end der aftales, de andre må selv klare deres smed osv..
Kan også sagtens se sagen fra alles side, samtidig vil jeg tilføje at min lille traver har formået at ligge fast i hans 4×4 meters boks..
Prima hø i minibig sælges Befinder sig i 7330, Brande
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeps.... |
|
|
Selvpasser stald har jeg fravalgt for mange år siden, af lige præcis de grunde du giver ! Jeg vil nemlig også gerne hjælpe og gøre ved, stiller bil og trailer til rådighed ect - og jeps.... der sker det samme som du oplever, når du så har et problem. Nu står jeg så altid på fuldpas, og hjælper det jeg vil og har tid til - men altid udfra, at det glæder mig at hjælpe, men aldrig med drømmen om at "få noget igen" på et tidspunkt. Livet er for kort til at blive skuffet ! mvh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| for sur til selvpas |
|
|
ja, det er nok der hvor filmen er knækket... Det var faktisk hverken boksens størrelse, eller fraværet at venteliste som gjorde mig lidt mopset, men hele set-uppet med at jeg har stået i stalden i mange år, med mange forskellige heste og ejere, og har lagt en stor indsats i at ALLE heste skulle trives, men den dag min hest så blev ældre og kræver mere hensyn, befandt jeg mig i en stald fuldt med ungheste og ejere, som har travt med deres eget. SÅ ja, livet er nemlig for kort til at blive skuffet, og der er bare nogle gange hvor det er rart at have en autoritær fodermester som træder i karakter, når hønsegården tager over. Og tanken om at skulle igennem en større debat, hvis (eller når) et problem opstår - ja det er jeg måske for gammel til? Jeg havde leget med tanken om at finde en anden sur gammel hest, som kunne agere selvskab ( eller blot tilstedeværelse) for min visne gamle hoppe, da jeg har fået mulighed for at indrette en løsdrift i forbindelse med en pokkers masse hekta jeg har fået gratis til rådighed, mod at mine kvier græsser det af. Men så er der jo også spørgsmålet om det -trods alt gode- selvskab i en stald med andre... Så det bliver nok noget i stil med " Stor, ældre og autonom hoppe med ditto bitter, men flittig ejer søger stald med klar arbejdsfordeling"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det hjælper faktisk med større |
|
|
vi har haft vores andel af ældre opstalderheste her og det er et alm problem, det med at komme op, at de roder bunden og nogen gange kløer pelsen (pga kneben fældning, godt at klippe dem året rundt), så de ruller og lægger sig fast...øj,hvor har vi flyttet mange gamle heste til større bokse i årenes løb. Alle her ved at der tages max hensyn til ALLE på stedet og sådan er reglerne. Lige pt har vi to ret små ponyer i kæmpe bokse, fordi der er plads...men kommer der større heste, må de rykke til de alm ponybokse på 3 x 3 m. Her sidst var det en 24 årig, ellers frisk pony som stadig blev redet 3-4 gange pr uge, som lå fast ret jævnligt, både på folden op af foderkassen og i boksen.....da det var sket nogle gange, kom han i større boks, blev klippet, fik tykt dækken på og det sidste 1,5 læeveår, skete det ikke mere. En lagde sig fast i løsdriften....op om natten og redde den.... så selvfølgelig er det ikke BOKSEN SOM SÅDAN, men den samlede analyse af problemet der afgør hvad man skal gøre. En hest i den størrelse, ville jeg fluks give en større boks.
Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold. Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| boks størrelse... |
|
|
Nu har jeg ikke læst alle svar, men hvis min gamle hest fik probemer med at rejse sig, så blev den aflivet. Men er er enig i, at boksen er for lille.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| suk igen.. |
|
|
inden aflivning kommer på tale, vil jeg bare lige påpege at hesten altså ikke har problemer med at rejse sig som sådan. En hest som ikke kan komme op ved egen hjælp er naturligvis ikke noget man skal holde liv i. Min hest er dog blot blevet stivere i bagparten med årene - ikke hjælpeløs..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jsjskskk |
|
|
Jeg kan sagtens følge dig, og jeg ville dælme også være skuffet. Og vred. Og bitter. Er der virkelig ingen løsning på vej eller er det bare status quo?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fkgjfdlkgjldfkg |
|
|
Jeg håber virkelig for din hests skyld, at det ender ud med, at du kan få en større boks på stedet. En flytning er ikke rart - der bruges mange kræfter på nye foldkammerater, indtryk, ændrede vaner mm. Jeg ville give hesten et bot dækken, som kan afhjælpe de stive led/gigt mm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| intet nyt |
|
|
under solen - men ideen med et BOT dækken er god, da jeg faktisk har ret gode erfaringer med produktet. Jeg ville også være ked af at flytte, da hesten jo har stået der så længe. Men jeg har nu på egen krop oplevet det lidt sure sider ved selvpasserstalde, hvor alle skal blive enige og så alligevel ikke. Jeg har levet med at folk kan have sære ideer iforold til hvor deres fodertønder skal stå, hvor mange timer hesten skal have på fold, hvilken hylde der må være strigekasser på ect. men der har trods alt været en eller anden form for fællesskab. F.eks bytter min gamle hest nu box med genboen, hvis box trods alt er 0,5 m bredere. Og det var fordi ejeren havde oplevet at hendes langhårede pony var svedt hver morgen, og jeg har jo en boks, hvor døren kan stå åben.... Og ja, naturligvis bytter jeg, og ja, jeg giver min hest ekstra dækkener på så døren kan være åben i enden ( det er ligesom lidt svært at tage pelsen af og på en pony)for det hedder hensyn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fjjdkdkdj |
|
|
Nå, det er da et skridt i den rigtige retning - og frisk luft har vidst aldrig skadet nogen. Og så MÅ det være din tur næste gang, der er en boks ledig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| overskrift |
|
|
jeg har brugt superflex fra NAF indtil videre - men vi har faktisk en lukrativ rabatordning med hippolyt, så det er da værd at forsøge sig med. Det er især denne vinter med sjaskvåde folde, stier og ridebaner som gør det svært at holde en ældre hest gående, da den daglige motion er en udfordring mildest talt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mening |
|
|
Hej Jeg synes du skal snakke med staldejer og sige det som det er. At din hest har brug for en større boks, og kan dette ikke lade sig gøre ser du dig nødsaget til at finde et andet opstaldningssted. I en stald jeg var for år siden, var der en gammel hoppe, som også pludselig begyndte at sidde fast i boksen, og den havde ofte småskrammer. Det på trods af at den altså havde stået i samme boks i mange år. Da anbefalede dyrlægen faktisk at den blev sat i en større boks, for som han sagde - så får bliver vi alle mere stive i kroppen med alderen. Den blev flyttet over i en foleboks og problemet stoppede. Hvis du føler hesten har brug for yderligere hjælp, så er et BOT fleece dækken altså guld værd, og du kan evt. lade hesten stå med det om natten (så er den måske knap så morgen stiv) Cortaflex er også godt til at smøre ledene. Desuden synes jeg altså ikke man skal aflive en hest fordi den er blevet gammel og har fået nogle ret normale symptomer på alderdom. Hestens ejer er nok den der bedst kan vurdere om hesten er syg, eller om den "bare" er gammel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskriftt |
|
|
nu får vi en liiidt større box og det er så langt som vi er kommet. "Heldigvis" er den nye hest og ejer allerede ved at gøre sig ret upopulære, da hesten sparker enddog rigtigt meget ind til sin nabo, som den bestemt ikke bryder sig om. Og efter den jo ikke kan flytte box, fordi de andre har for få vinduer/for lille krybbe/for tæt ved døren, så er jeg næsten glad for at stå i min "lille" ende, for der er da i det mindste ro. Og samtidig har det vist sig at den ny pensionær ikke hjælpe med ind og udlukning i hverdagen pga. job ( som vi andre sjovt nok også har, nogle har endda børn som skal afsted om morgenen) så i en selvpasser stald skal det nok blive populært. Så det kan da ende med at "den gamle garde" er den som i sidste ende trækker det længste strå.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange svar |
|
|
Jeg har for nyligt været i en situation lidt som din, men nok fra modsatte side. Vi har på mit opstaldningssted bokse på 2,5-3*3 meter og så nogle på 4*4 altså betydeligt større bokse, samt udebokse der igen er måske lidt smallere end de store men dybere, her er der en venteliste man "skrives" på, dog er daglig leder den der har listen i hovedet. jeg har en stor vallak på 1.70 som ligger ned og sover hver nat, og den "lille" boks var ok, men jeg blev skrevet op til en af de store bokse og blev i sommer lovet at næste ledige boks var min. da jeg et par uger før jul kommer ned i den ende de store bokse er, står der til min overraskelse en anden hest (med anden ejer) i boksen, jeg kontakter daglig leder, der siger at det var fordi den var bange for at gå ind i udeboksen (som har meget smal åbning) og sprang derind til stor fare for både hest og trækker. Derfor mente de at denne hest (som var ankommet for ganske nylig) skulle i den store lækre boks, som jeg stod som nr 1 til. Jeg blev hverken tilbudt dialog eller den store udeboks (som jeg af andre årsager ikke brød mig om) Ligesom de heller ikke afprøvede om hesten eventuelt kunne gå i en af de mindre bokse. Jeg insisterede på at jeg var først på ventelisten og at deres hest måtte flytte fra boksen, småligt måske i følge mange. Men jeg havde trods alt været på venteliste i 2 år og sandsynligheden for at en anden flytter derfra er meget lille, idet boksene netop pga størrelse er utroligt populære. Mit argument er bla hvorfor skal jeg og min hest tilsidesættes fordi de har valgt at købe en problemhest? Min store hest har helt klart bedre af at få det mere plads, hvilken hest har ikke det og man vil jo det bedste for sin egen hest. jeg kan sagtens se problemet fra din side, men hvorfor er din hest vigtigere end andres? Det er jo ikke deres problem at den er blevet gammel, det er jo reelt kun dit, sådan lidt hårdt sat op. Og at du er vant til at give et ekstra nap med i stalden betyder vel ikke du har ret til noget, eller krav på noget, hvad med dem der ikke har mulighed for et ekstra nap med, skal de så vige for dem der kan? jeg ved det er lidt sat på spidsen, men jeg synes der er flere ting der bliver rodet sammen, eks at fordi du hjælper andre forventer du nu de afgiver noget til dig. Jeg er af den opfattelse at hjælper man andre, så gør man det fordi man har lyst og kan og ikke for at forvente noget retur. det kan meget vel være du bliver nødt til at flytte, men det er jo ikke opstaldningsstedets skyld at du står med en hest der har skavanker, der kan og skal jo ikke tilsidesætte andre pga det, det er jo nyligt opstået, ligesom man heller ikke pludselig kan forlange at den kuperede fold skal jævnes fordi man har en hest der ikke må gå på den. Du synes ikke længere stedet lever op til de krav du nu føler der er, så må du jo tage konsekvensen  noget af det jeg skriver virker måske provokerende, det skal doog ikke forståes som andet end et lidt kærligt slag over snuden, men det er skrevet som det er, for måske at give lidt stof til eftertanke 
Med venlig hilsen Karen Negle laves af proffesionel veluddannet negletekniker i Randers bla. Dk mester og worldcup vinder i nailart 2010 www.negle-nu.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karen.. |
|
|
moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annemette |
|
|
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener? Er det mig der er dobbeltmoralsk? Vil du være sød at uddybe så jeg forstår 
Med venlig hilsen Karen Negle laves af proffesionel veluddannet negletekniker i Randers bla. Dk mester og worldcup vinder i nailart 2010 www.negle-nu.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg hører hvad du siger Karen - og du har også ret i, at en historie altid har to sider. Og ja, det er helt og holdent min egen skyld at jeg sov i timen og ikke lurede at hesten på prøve var blevt solgt og boksen ledig. Og der er ingens hest, som er vigtige end andres - men lige i min stald har jeg nok været vænnet til, at vi tog meget hensyn. I heeelt gamle dage( du kan godt se, at det er meget gamle hestepiger vi taler om) var stalden et projet som mine venner og jeg startede. Vi knoklede og malede og byggede ridebane ect. Og flyttede rundt i boksene, for to kunne ikke enes, en fik astma, en fik en pony istedet for en hest and so on... I en lille selvpasserstald var vi ekstrem afhængig af hinanden, og derfor gik man langt for at bevare den gode stemning. Det er derfor jeg - og alle de andre iøvrigt - laver sandfolde til de overvægtige heste, lægger klokker på dem med de løse sko og lader ens hest blive inde og holde en syg hest med selvskab. Og nej man skal sgu ikke gøre noget, bare for at føre regnskab og forvente at indkassere. Jeg opfattede situationen sådan, at min hest var begyndt at have det svært, den nye opstalder kom med en pony/lille hest, som stadig ville have fin plads i min box, så det kunne vel ikke være noget problem at bytte? Og der er ingen logisk forklaring på, hvorfor det ikke kunne lade sig gøre, andet end opstaldern kun ville have en bestemt box... Og så kommer det sure - for nej Karen, du har ret, man skal give uden bagtanke, men når jeg nu erfarer at den ny opstalder på den anden side forventer at jeg skifter dækken på vedkommendes hest, fodrer den på en særlig måde, fylder hæ-hæk og krybbe op de dage, den ny lejer har sent fri (hvilket er tit)ect. er det svært at se hvorfor lige den hest - og ejer, har krav på særbehandling, men ikke min? Kan du følge mig?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karen.. |
|
|
jeg syntes ikke du er ret meget bedre.. Du vil jo ikke give dig, fordi du blot holder på at den boks er din.. Og at du ikke kan tage dig af at de har købt en problemhest.. Undskyld, men kan de omvendt gøre for at din hest står i en lille boks og det er sådanne forhold du byder en stor hest.? Hvis jeg havde en så stor hest i en så lille boks, havde jeg dælme ikke ventet to år på en større boks.. Men flyttet hesten.!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
| Forfatter:  |
Charlotte ♥4muler♥ |
| Dato:  |
21-01-2014 14:58 |
|
Nej, jeg synes ikke du er urimelig. Du har stået der i mange år og hjælper med at hestene trives/sørges for og det er en meget vigtig ting i en selvpasserstald og jeg ville da forvente at den går begge veje. Din hest er gammel og jeg synes den skulle i en større boks pga den har ligget fast og det kan de faktisk dø af. Jeg synes det er din staldudlejer der er urimelig i og med han ikke har taget hensyn til din hest og dig og givet boksen til en anden. Måske er han vandt til at du føjer dig?? Jeg ville insistere på at din gamle hest skal have den store boks grundet den har ligget fast. En venindes forældres gamle hest havde ligget fast i et læskur i mange timer og døde af det, da den tilkaldte dyrlæge ikke kunne få hesten op  Vh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anette |
|
|
Så når jeg står på en venteliste i to år, så er det deobbeltmoralsk af mig at insistere på at en sådan liste bliver overholdt, så man ikke bare skal makke ret når andre køber en ny hest, der har problemer med at gå ind i en meget smal åbning i en boks istedet for at forsøge i en af de mindre, men med normal åbning? Jeg ville ikke have forventet nogen ville flytte deres mindre hest fra en stor boks, fordi jeg vælger at købe en stor hest? Derfor kan jeg ikke se jeg er dobbelmoralsk overhovedet, jeg forventer blot at alle følger reglerne og når de siger venteliste så må man jo følge ventelisten, eller lade være med at anskaffe en hest med problemer. Det mindste man kan gøre er jo at kommunikere med mig og høre hvad jeg synes, før man blot tilsidesætter alle regler. at du så ville have flyttet hesten er din mening, jeg er bare ikke så priviligeret at der er andre steder i mit område, hvor der er lige så meget foldtid og fast fold-flok samt stråfoder ad libitum, som der er på det her sted, og så vil jeg hellere gå på kompromis med boksstørrelsen, som i øvrigt overholder mindstemål (har været ude og måle for at være sikker) jeg har bare ingen målfornemmelse og du kan bilde mig ind at 4 meter er 10 meter, så det var et gæt, beklager. Specielt fordi jeg jo netop blev oplyst om at jeg stod øverst på listen til den store boks. Leonidas jeg kan sagtens følge dig, og en stor del af mig er helt enig i at du er ligeså lidt urimelig, som alle os andre der bare vil vores heste det godt. Mit indlæg var provokerende, men ofte ser man en tråde som de her, hvor mange svarer at selvfølgelig skal du have en større boks, lidt uden at tænke på konsekvensen for den anden part. Derfor skrev jeg indlægget for at fortælle lidt den samme sag, men set fra den anden parts side. Det kunne jo være den anden ejer netop havde valgt ud fra boksstørrelse og så var hun jo lige så vidt, som du principielt er og havde hun skrevet, var der sikkert lige så mange der havde ment at hun selvfølgelig skulle beholde boksen for at øge hendes hests velfærd. Så intet er mod dig personligt, det var blot hele scenariet jeg reagerede på, fordi jeg netop har stået lidt i modsatte situation  Det der gør din sag ekstra ærgelig er så det at hun så åbenbart kræver en del mere end der er plads til i jeres stald, samt måske at der ikke er faste regler for sådanne situationer. Nu lyder hun jo så "heldigvis" til ikke at passe ind, og det kommer forhåbentlig dig til fordel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Både og... |
|
|
Ja men skal ikke give i forventning om at få igen. Men hvad er der galt i naivt at drømme om, at andre også har medmenneskelig indsigt. Jeg giver ikke for at få igen, men hvis man bare tager og tager og tager fra mig, så løber jeg altså til sidst tør som en kilde. At give kommer vel af respekt og omsorg for den anden og den andens behov og situation (hest som menneske). Respekt bør også gå begge veje. Det er surt for den tilflyttende og ja, min hest må da meget gerne have den største boks, men kun hvis det passer i sammensætningen af hestene vs staldens muligheder. Her på gården bliver der tildelt fold og boks efter hestenes trivsel og stabilitet i flokken. Fordelen er at vi kan tilgodese hvert enkelts hests behov (og her er det virkelig hesten og ikke dennes ejer!). ulempen er at en anden kan risikere at flytte boks, hvis det ikke skønnes at være imod denne hests trivsel og velbefindende. Pt har jeg sat heste ind fra løsdriften for at vores pensionærs hoppe ikke skal gå alene. Det giver mig udmugning, strøgelsesudgifter til opstart samt vidre vedligehold af boks. Udgifter som ikke tilsvarende reduceres i løsdriften. Ud over det har jeg nu 1/2 delen af staldvagterne og boks at ordne. -og hvorfor alt dette, eftersom der faktisk ikke endnu er andet end underskud i lejeindtægterne. - Fordi den ene pensionær vi har, har været sød, stabil og pålidelig. Både i forhold til respekt for ejendommen, betalingsfristen, at det er vores hjem og sin hest. Noget som åbenbart er sjældent. Summen er, jeg syntes ikke, at du er urimelig. Jeg ved ikke hvordan du har udtrykt dig i stalden, og om du har udtrykt dig uheldigt som de andre har opfattet med trods? -MEN selvfølgelig giver 10 års hjertelighed, stabilitet, fornuft og fleksibilitet, bonus når det hele virkelig trænger den anden vej. -også selvom de ti år kun var 2 måneder. Om ikke andet, så vinder hestens trivsel altså først ind. Efter med forbløffelse at have oplevet hvor mange useriøse, ustabile hesteejere der er, har vi erfaret at de stabile lejere er guld værd. Jeg tror ikke at du får problemer med at finde et andet sted til jer to, men jeg håber at I finder den rette løsning for dig og din hest. Det må gøre ondt at blive behandlet som l*** når man faktisk egentligt fortjener bedre. Et stort knus herfra. Og et vrinsk til hesten.
Kilden Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter. Opdræt af mikroheste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hiraki... |
|
|
Husk på at din gamle hest også skal ind i ny flok hvis den flytter ...og det er ikke sjovt hvis den er lidt stivbenet !!!!
Nu med den sjoveste jack russell....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|