Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Hjælp feriepenge
Forfatter: 
Dato:  12-12-2013 21:16

Godaften herinde

Jeg sidder og forsøger at gøre mig klog på feriepenge, men jeg kan simpelhen ikke gennemskue hvad er det for et beløb der bliver udregnet feriepenge af når jeg kigger nederst på min lønseddel.
Er det mit am-grundlag eller er det a-indkomst jeg skal kigge på?
Håber på hjælp fra en klog :-)

:-) Diana

0
0
Svar på denne tråd

Det er.
Forfatter: 
Dato:  12-12-2013 21:59

Din a indkomst

Du optjener 12,5 pct. af din løn i feriepenge.
Du optjener 2,08 feriedage for hver måned, du arbejder. Det svarer til 25 dage (5 uger) på et år.

Du optjener feriepengene i kalenderåret og kan få udbetalt feriepengene, når du holder ferie fra 1. maj det efterfølgende år.

0
0
Svar på denne tråd

mange tak for svar
Forfatter: 
Dato:  12-12-2013 22:05

Mange tak for svar jeg blev jo helt klog :-)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-12-2013 12:53

Det er rigtigt at de fleste optjener 5 ugers ferie, som er det lovmæssige krav. Jeg vil alligevel anbefale at du kigger i din ansættelseskontrakt for dine egne vilkår.

Jeg selv har 6 ugers ferie. Altså optjenes der 2,50 feriedage pr. måned svarende til 15 % af min løn. Det er for mit vedkommende overenskomstmæssigt bestemt. Dertil kommer ferietillæg.

0
0
Svar på denne tråd

Den 6 uge
Forfatter: 
Dato:  13-12-2013 16:17

Er ikke ferie penge som sådan, den har alle også.
Man kan som regel bruge dem som ferie/ fri eller få dem udbetalt..

0
0
Svar på denne tråd

Det er
Forfatter: 
Dato:  13-12-2013 21:47

Antallet af feriedage, som man er berettiget til, kan variere meget alt efter hvilket ansættelseforhold man har.

Almindelig funkionærlov + ferielov angiver 5 ugers ferie, og ikke mere. Jeg har lige været ansat 11 år i et firma, hvor vi kun havde de 5 ugers ferie. Ikke noget med feriefridage.

Mange har så ansættelsesforhold, som er reguleret af en overenskomst, og det kan være at der her i er angivet x (f.eks. 3 el 5) antal feriefridag, som, kan afholdes ud over de 5 ugers ferie.

Og så er der nogle overenskomster, som giver ret til 6 ugers ferie plus x antal feriefridage.

Grundlæggende kan man vel sige, at vi i Danmark kan optjene ret til 5 ugers betalt ferie, hvis vi har arbejdet det foregående år. Og så er der nogle, som bare har endnu flere feriedage, fordi de har haft en god fagforening, som har forhandlet bedre betingelser til dem.

Mvh.

Lotte K

0
0
Svar på denne tråd

5 ugers ferie
Forfatter: 
Dato:  14-12-2013 07:41

Og 10 feriefridag har vi... Godt nok er de tre af disse øremærket til grundlovsdag, juleaftensdag og nytårsaftensdag. Man falder en eller flere af disse på en weekend, så har vi den ekstra feriefridag at bruge.

så ja, det er meget forskelligt.

/Tina

»Mødre holder deres børn i hånden for en tid, men i deres hjerter for evigt«.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider