Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Hjælp til ridegjord
Forfatter: 
Dato:  13-08-2013 22:50

Jeg vil gerne begynde at ride med ridegjord, da jeg ikke kan sidde ned på hesten, og tror det vil hjælpe hvis jeg rider noget bareback. Men men, der findes så mange forskellige gjorde, at det kunne være rart hvis der er nogle der har erfaring med dem, og måske vil guide lidt, der skal kunne sættes et håndtag på.

Store og små mennesker rider lige godt

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  13-08-2013 23:43

Hvis ikke du er en dygtig og sikker rytter så er bareback den sikre vej til en dyr genoptræning og lang stilstand af din hest, for ikke at snakke om den smerte du kommer til at påføre den og de muskler der måske aldrig heler igen...

Mit råd er: Spar pengene på grej og brug dem på undervisning, så du kan lære at sidde ned på din hest - vanskeligere er det heller ikke.

Det var bare min 2-krone :-)

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

1
2
Svar på denne tråd

Ridegjord
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 13:06

Jeg købte en ridegjord i Tika for nogle år siden. Den har et håndtag og ringe til stigremmene. Jeg købte den egentlig for at kunne køre i liner med den gamle hest.

For nylig er jeg begyndt at bruge den som ridegjord MED stigbøjler i (ellers kan mine knæ og hofter ikke holde) og med lammeskind, geleunderlag og sadelunderlag. For mig er det en klart bedre måde at lære at følge hesten i trav. Og jeg er ikke i tvivl om, at jeg nok også skal lære at trave godt i sadlen ..... når jeg er klar til det.

Og jeg kan ikke lige se hvordan mine 45 min ridning i mest skridt og max 15 min trav kan ødelægge hestens ryg, 2 gange om ugen.

Mvh. Sanne

Søges: mellemstore produktionsvirksomheder. Procesforbedringer og bedre udnyttelse af virksomhedens IT-systemer. Læs mere : www.linkedin.com/in/sanneliebmann

1
0
Svar på denne tråd

LP-mor (Sanne)
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 13:36

Sanne det tror jeg såmend heller ikke der sker alverden ved når du ikke er en stor fed kæ.. dame og heller ikke rider længere.

Men som man siger "better safe then sorry" og når TS ikke oplyser andet så tager jeg udgangspunkt i det værst tænkelige - en bumpende overvægtig uden balance i timevis!

Er man en lille spirrevip på 40-50Kg sker der meget sjældent noget ved det hvis hesten er i nogenlunde træning.

Ud over det, er det med at sidde ned i trav ofte et spørgsmål om at få hesten ned i tempo så man kan følge med og så at få den til at gå i holdning. Det er der undervisning hjælper - et par timer kan gøre en verden til forskel...

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

1
2
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  15-08-2013 09:22

Jeg er heller ikke så vild med konceptet om en ridegjord... Synes det er ret uheldigt, at stigbøjlen fæstes på et så lille punkt, især hvis dit problem er, at du har svært ved at sidde ned.

Her er et par andre forslag, som jeg virkelig tror, vil hjælpe dig bedre:

Hvis du vil ride uden sadel, så prøv en ride-on-pad fra Barefoot. De koster 7-800 kr, og jeg plejer at kalde den min "numse-velcro". Rid ikke hurtigere, end at det er behageligt for dig og hesten. Jeg kan ride i min i skridt og tølt (min islænder er ikke så glad for at trave), og det er rigtig dejlig afveksling for mig og hesten, og det øger min balance.

Rid i din sadel, men uden stigbøjler. Det tvinger dig til at rette dig op og følge hestens bevægelser.

Få undervisning, der fokuserer på, at gøre din hests trav mere stabil, og få den til at gå i holdning.

Få din EGEN ryg tjekket for spændinger i lænden hos en dygtig sportsmassør. Måske du ikke kan følge med, fordi du ikke kan lave de rette bevægelser i lænden.

Held og lykke med det

3
0
Svar på denne tråd

fffffffff
Forfatter: 
Dato:  24-08-2013 19:36

Hvis du skal bruge en ridegjord så husk at lægge en masse underlag ind under den, det tager presset.

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
1
Svar på denne tråd

xxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  24-08-2013 21:34

Nu skriver TS jo ikke at hun vil ride letridning med ridegjorden. Og hun nævner specifikt at hun ønsker et håndtag, så hun kan holde fast (min tolkning).

I mit tilfælde gik jeg over til lammeskind, geleunderlag, underlag, ridegjord OG stigbøjler. Ikke for at ride letridning, men fordi jeg skal have den støtte til fødderne for ikke at spænde for meget i hofter og lår når jeg skal holde benene rigtigt.

Efter at ha redetpå den måde to gange skiftede jeg tilbage til sadlen og sad betydeligt bedre i den.

Så jeg regner helt sikkert med stadig, en gang i mellem, at bruge ridegjorden for lige at træne balancen igen.

Når jeg øver travnedsidning er det bestemt i et meget meget langsomt tempo, nok nærmest som western jog ;) men det vigtige er, at hesten går langsomt nok til at jeg kan slappe af, øve mig i at følge med hendes bevægelser. Og nu hvor vi har øvet det begynder hun at finde ud af, at langsom trav ikke betyder 'jeg skal over i skridt' men 'bliv ved at lunte'. Og jeg kan jo mærke, at nu begynder jeg så småt at kunne ride lidt i trav, begynde med volter og slangegange. Altså bruge schenklerne.

TS, kom du bare i gang, rytteren skal også ha lov til at tage sin ridning i små små skridt.

Mvh. Sanne

Søges: mellemstore produktionsvirksomheder. Procesforbedringer og bedre udnyttelse af virksomhedens IT-systemer. Læs mere : www.linkedin.com/in/sanneliebmann

1
1
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 16:06

Der er håndtag på en ride-on-pad, som TS ønsker

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider