Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Gammel og grøn!
Forfatter: 
Dato:  05-08-2013 10:59

Hejsa HN

Jeg er 26 år gammel og har fået den fantastiske ide, at begynde til ridning! Det har været en drøm siden jeg var lille, men pengene har ikke været til det.

Men nu hvor beslutningen er taget bliver jeg helt nervøs... For det første er jeg gammel (26år), jeg er helt grøn (har aldrig modtaget undervisning), for det andet vil jeg jo egentlig gerne være god til det (!), og for det tredje hvad nu hvis jeg slet ikke kan finde ud af det?!

Åh altså! Nu har jeg drømt om det i så mange år og skal begynde om en uge og så bliver jeg bare så nervøs!

Så vil spørge om der er andre der er begyndt i en sen alder og hvordan det er gået for jer? Jeg har det da sådan, at jeg da gerne vil være mere end en skovtursrytter, men kan jeg overhoved det, når jeg ikke har reddet siden jeg var 8 år (eksempel)?

Hilsen herfra den nervøse

P.s. Skal lige siges at jeg føler jeg har fundet en fantastisk rideskole med nogle fantastiske værdier!

9
0
Svar på denne tråd

Sejt gået...
Forfatter: 
Dato:  05-08-2013 11:46

Sejt gået at du tør gå i gang, når nu alle tankerne pusler rundt :-)

Jeg begyndte at ride skovture, have skovtursparter fra jeg var 13 til 30 år. Jeg kom aldrig i en ridehal, og havde aldrig fået undervisning.

Nu er jeg 40 år, og et helt andet sted ridemæssigt :-)

Som 30 årig fik jeg nemlig min skovturspart foræret - Morgan på 22 år.

Ham havde jeg haft skovturspart på i 1 år. Men gamle Morgan var rentfaktisk en god velredet hest, som havde gået dressur, spring og jagt i sine yngre dage, og ikke havde glemt "knapperne" :-)

Så jeg fik en fantastisk lærerhest i ham, og begyndte at ride undervisning i dressur og spring, samt klubstævner i spring, dressur og distance, selv en begynderjagt blev det til.

Da Morgan blev aflivet som 25 årig, så begyndte jeg at få blod på tanden. Min nye hest Medoc var 8 år, og i løbet af 1 år, så red vi til placeringer i dressur på La1 niveau og distance på LB-niveau.

I løbet af et par år var jeg så i gang med piaff og passage, så det rykkede virkeligt.

Medoc fik desværre som 15 årig en foldskade, og blev aflivet som pensionist som 18 årig.

Men inden da havde jeg købt hans afløsere i form af to 1 års.

Nu er den ældste af plagene 6 år, klar til at gå LA4-5, og påbegyndt changementtræning til M-klasserne på sigt.

Den anden er 5 år, og klar til LA1.

De er tilredet ude, men ellers har jeg selv trænet dem med hjælp fra min underviser, som er en fantastisk berider.

Så jeg vil sige, at man kan hvad man vil, hvis man ønsker/har mulighed for at bruge tid og penge på det. Jeg bruger ca 3 timer om dagen på mine to heste, og bruger mellem 1000-1500 kr om måneden kun på undervisning.

Så gå du friskt i gang, og husk det vigtigste er at have det sjovt, og have et godt samarbejde med hesten og underviseren.

mvh charlotte

1
0
Svar på denne tråd

dejligt
Forfatter: 
Dato:  05-08-2013 17:34

Hej Susan C :)

Hvor er det dejligt at din tid som "skabsrytter" snart er forbi :D håber det lever op til dine drømme!

Jeg kan desværre ikke fortælle dig hvordan det er at starte sent, jeg startede nemlig som 5-årig. Men alligevel vil jeg dele mine tanker med dig, på de punkter hvor jeg er sikker på at det bestemt ikke er et minus at starte som voksen. :)

1: Du har en voksen-vægt + voksen-krop, hvilket vil sige at du ikke så let kommer til at sidde og "flyve op og ned i sadlen" som mange rollinger gør når hesten traver. ^^ For dig vil det primært handle om at vænne dig til bevægelserne, og finde balancen i ro og mag lidt efter lidt. Da jeg som 5-årig startede, nåede mine ben ikke engang nedover sadlen, så jeg bumpede rundt på de stakkels krikker den første tid. Godt man ikke vejer meget i den alder, siger jeg bare

2: Du kender dig selv og dine værdier, og risikerer derfor ikke lige så let at lade dig manipulere/kue af eventuelle uenigheder (den slags kan jo ske).

3: Du har en vis råstyrke, du vil muligvis kunne magte mere og dermed kunne tage mere styring selv.

4: du har et mere veludviklet sprog end børn har, derfor vil du måske hurtigere forstå præcis hvad underviseren mener, og dermed tage hurtigt ved lære.

Listen kunne godt fortsætte, men husk: Alt begyndelse føles svært! Barn som voksen :) og selvfølgelig er du nervøs, Det er da klart! Men det skal nok gå, og forhåbentligt vil du synes det er sjovt :)
Og husk så lige - det kan godt være at du vil være god, men spis nu lige brød til ;) du bliver god hvis du bliver ved - du kommer nok ikke til at føle dig som verdensmester i starten. Men det er heller ikke pointen i starten. Hovedformålet er, at du kan lide det! :)

Til at slutte af med, vil jeg lige præsentere dig for en tankegang som jeg ofte selv bruger ifbm. nye udfordringer i min hverdag/ mit arbejdsliv (og som jeg finder fuldstændig korrekt): "Det er ikke svært, det er bare nyt...". :)

God fornøjelse med det!

Mia

Jeg træder i en pyt, og tænker "Pyt!"
4
0
Svar på denne tråd

Du er jo ung
Forfatter: 
Dato:  05-08-2013 19:01

Du er da slet ikke gammel

Jeg begyndte til ridning, da jeg var 39 år og nej, jeg har ikke redet som barn eller ung.

Jeg startede på en traditionel rideskole og jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg kunne være blevet en nogenlunde habil rytter, hvis det havde haft min interesse.

Nu var og er den traditionelle dressurridning slet ikke mig og i dag, 7 år senere, har jeg min egen lille, skønne hest, som jeg hyggerider lidt på, træner fra jorden osv. Lige nu arbejder vi på at få lavet en ProPrio-træningsbane, det bliver fantastisk. Det vigtigste for mig er at nyde samarbejdet og samværet med min hest og at træne og holde hest så meget på hestens præmisser som muligt

Så nej, din alder er ikke nogen hindring, så ingen grund til nervøsitet Pøj-pøj med det.

Venlig hilsen Mie

En nations storhed og moralske udvikling kan måles ved den måde, hvorpå den behandler sine dyr.

- Mahatma Ghandi -

http://www.hestevelfaerd.dk/

2
0
Svar på denne tråd

Tak for opmuntringerne! :)
Forfatter: 
Dato:  05-08-2013 21:39

Ej hvor dejligt!

Tusind tak for jeres opmuntringer! jeg glæder mig skam også helt vildt og må lige slå koldt vand i blodet mht ambitioner. Men gamle vaner er svære at bryde... Jeg føler virkelig at jeg har fundet mig en god rideskole! Det er Taulov's Rideskole ved Stald Shamrock hos Caroline. Hun har bare styr på det med at både hest og rytter skal trives og hesten er et individ som vi er, og har sine gode og dårlige dage.

Så jeg glæder mig bare så meget til at komme igang. Sådan ordentlig! Har jo været med veninder ude og ride, og været på rideskolen, men for det første var det ikke sjovt bare at komme op på en hest og så ride uden at vide noget. Og for det andet følte jeg slet ikke tankegang blev set som individ når man var på et hold med 10 ryttere som skulle ride i 30 min. Det lære man jo intet ved.

Jeg tror skam at du har ret Mia mht det med at være lidt mere voksen i sind, så man ikke bare finder sig i hvad som helst, men også voksen i sproget. Både forståelse og kommunikation.

Uh, jeg glæder mig sådan til at bryde ud af skabet og komme igang!

2
0
Svar på denne tråd

Taulov
Forfatter: 
Dato:  05-08-2013 22:58

Jeg tror du bliver rigtig glad for Taulov Rideklub. Jeg ville ønske at jeg havde fundet sådan et sted, da jeg begyndte at ride. Så glæd du dig bare - der er slet ingen grund til at være nervøs

Venlig hilsen Mie

En nations storhed og moralske udvikling kan måles ved den måde, hvorpå den behandler sine dyr.

- Mahatma Ghandi -

http://www.hestevelfaerd.dk/

1
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  06-08-2013 07:33

Ingen problemer i det da! Tænk på at mange af de topryttere der er på din egen alder er startet som "ridepiger" i deres pubertet som 13-14 årige og dermed har rundt regnet 10 års erfaring! Det er trods alt ikke længe fra 0 til rigtig god. :-)

Som de andre skriver hænger alt i starten på at du finder en god underviser som du kan lære af i dit tempo. Det gælder ikke om at nå langt på kort tid, men om at blive mester i det grundliggende først. Det kan tage en måned eller to år.. Uanset hvad så sker der mest i starten og når man først har det grundliggende på plads så står alle muligheder åbne uanseet hvilken retning man vil i med sin ridning.

Det er altid godt at sætte sig mål med sin ridning ellers flytter man sig ikke. Men det handler i lige så høj grad om at heste og ridning er en tilstand og noget man gør fordi at det bare er balsam for sjælen - sådan er det i hvert fald for mig. Så tag det roligt og bliv god til det du er i og byg videre når du føler at det er på plads og du er sikker på at det fungere.

Det at ride er i begyndelsen i høj grad også et spørgsmål om at føle sig sikker og have kontrol over sig selv og det 600Kg tunge dyr man manøvrere rundt og skal samarbejde med. Det er ikke så meget et spørgsmål om fysisk styrke - der taber vi altid! Men derimod psykologi og viden. Det er mest af alt det der tager tid at lære.

Du skal både lære nye bevægelser i en sadel på et dyr der aldrig er i ro samtidigt med at du skal kunne tænke for jer begge to og planlægge frem.. Ingen lille opgave!

Så tag dig tiden og nyd turen - det er det, det drejer sig om.

Som en mand sagde en gang: At rejse er at leve... Når først man er der så sker der ikke mere.

Heldigvis kan man rejse hele livet med heste :-)

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

2
0
Svar på denne tråd

ønske dig god fornøjelse
Forfatter: 
Dato:  06-08-2013 09:54

Jeg vil ønske dig rigtig god fornøjelse og så kan jeg fortælle at jeg flere gange har undervist voksne piger/damer der hverken som børn eller unge har redet, men først er startet i en noget mere moden alder en dig.

så rigtig god fornøjelse

jette

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

2
0
Svar på denne tråd

Positiv!
Forfatter: 
Dato:  06-08-2013 17:58

Jeg glæder mig helt vildt! :) Det er virkelig en drøm der går i opfyldelse, og efter at have set/læst hvad I skriver så bliver min holdning til det med at starte sendt mere positiv.

For jeg tror da bestemt, når jeg tænker over det, at jeg vil have en bedre forståelse for hvad der bliver fortalt mig i forbindelse med undervisningen.

Så nu vil jeg da starte på mandag med åbent sind og ikke tage min alder som en ulempe, men som en fordel.

Kram til jer alle sammen!

5
0
Svar på denne tråd

opdatering
Forfatter: 
Dato:  27-08-2013 19:43

hmm, læste tråden og var faktisk rigtig spændt på resultatet, så opdatering tak, hvordan gik din undervisning, og som de andre må jeg bare sige godt gået og velkommen til en skøn verden.

Mener at en af de ældste til OL var en rytter som vist var over 70 ret mig endelig hvis jeg husker fejl.

Knus Og glæder mig til at høre mere ;)

I have CDO, its like OCD.

Only the letters are in alphabetical order.

like they should be.....

0
0
Svar på denne tråd

Klø på!
Forfatter: 
Dato:  27-08-2013 22:21

Søde Susan

Du er UNG!
Forsøg at mærk dig disse ord... læs evt. mit seneste oplæg, og vær glad for, at du kun er 27 år. Du har masser af år foran dig!
Det er SÅ åndssvagt, at tænke, at man er for gammel til noget som helst i din alder.
Jeg har selv været samme sted.

Jeg begyndte at ride som 11 årig og startede M klasser som 16 årig.

Det er slet ikke sikkert, at dine ambitioner går i den retning, men tænk dig bare...
Der skal faktisk ikke særlig mange år til, før du kan komme langt.

Det kræver selvfølgelig, at du har mulighed for at ride så meget som muligt, og har en god træner.

Men alle muligheder ligger for dine fødder. <3

Knus
Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Aldrig for gammel
Forfatter: 
Dato:  28-08-2013 17:59

Man er aldrig for gammel til at begynde at ride.

Og 30- (under 30) så er man jo ikke engang begyndt at blive stiv i skroget ;)

Så bare op på hesten og nyd det

Mvh. Sanne

Søges: mellemstore produktionsvirksomheder. Procesforbedringer og bedre udnyttelse af virksomhedens IT-systemer. Læs mere : www.linkedin.com/in/sanneliebmann

0
0
Svar på denne tråd

opdatering
Forfatter: 
Dato:  29-08-2013 19:25

:D Javel, her kommer en opdatering!

Jeg har nu været til undervisning 3 gange og syntes det er fantastisk! :) Jeg elsker det! Desværre er pengene der ikke til at kunne ride mere end det lige pt, men måske til næste år. Vi er 3 "piger" på holdet og det er mega hyggeligt! Plus jeg på ingen måder føler mig overset, men derimod hvor der er plads og tid til at føle sig tilpas. :) Jeg glæder mig altid til at det er mandag og det gør mig ingenting at skulle cykle 12km for at komme ud til Taulov (bor i Fredericia centrum) :) Så det er bare dejligt.

8
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider