Hvorfor er det ikke muligt at fjerne din livmoder? Skal du have flere børn?
Jeg spørger fordi jeg selv har døjet i flere år med ekstremt kraftige blødninger.
Jeg insisterede på en gennemgribende undersøgelse på et hospital, og der fandt de ud af at jeg havde et fibrom (eller en godartet muskelknude på mere almindeligt dansk) siddende i livmoderen.
Det viser sig at det er meget almindeligt at kvinder får disse fibromer, men de varierer i størrelse og i omfanget af gener de forårsager.
Jeg blev i første omgang tilbudt en hormon spiral der skulle mindske mine blødninger, og så var udsigten at fibromet ville svinde ind af sig selv efter min overgangsalder (jer er 46 og har endnu ingen tegn på at være på vej i overgangsalderen)
Da jeg kom ind for at få lagt spiralenen blev lægen der skulle udføre opsætningen i tvivl om hvorvidt det overhovedet ville hjælpe. Fibromet var på størrelse med en appelsin, og lå meget lavt i min livmoder. Der blev tilkaldt en overlæge, og hun fortalte at den bedste løsning ville være at fjerne fibromet, og det var nemmest hvis man samtidigt også fjernede livmoderen.
Jeg blev opereret i midten af maj, og sikke dog en lettelse.
Udover at jeg jo ikke længere skal trækkes med de hyppige og lange blødninger, så har jeg fået endnu en bonus med i købet"
Årevis lange smerter i ryg og lænd er forsvundet som dug fra solen. JEg har ellers gået jævnligt til kiropraktor, i den tro at smerterne var forårsaget af en skæv ryg, men lige netop de smerter der sad i lænden havde intet med rygget at gøre - det må simplethen ha været fibromet der har siddet og trykket på nogle nerver.
Det er SÅ skønt at være fri for dem...
Mit råd til dig. Stå fast og kræv at du bliver scannet ordentligt igennem i din livmoder. Jeg var blevet scannet tidligere uden at de havde opdaget fibromet, men dengang var de også meget fikseret på at tjekke mine æggestokke, så de overså at problemet sad meget længere nede (min teori altså)
Held og lykke - du skal ikke finde dig i at have de gener uden at være tilbudt en løsning!