Kæresten og jeg har været sammen i 3½ år..
Første år holdte vi jul hver for sig.. Men blev så enige om at nu var det sammen og på skift ved hver familie..
Første år var det hos mine svigerforældre, svigerbedste og kærestens søster.. Mine forældre sad selv juleaften.!
Så til sidste år, holdte vi jul ved mine forældre.. Med min mormor og ven, samt min broder og kone.. Mine svigerforældre sad ikke alene, jeg husker dog ikke lige hvem de holdte jul med, men vidst nok min svigermors forældre og selvfølgelig kærestens søster..
Kæresten og jeg er helt enige om at vi gerne vil holde jul på skift ved vores familier, så det er ikke der vores problem det er.. Det er mine forældre eller nok mest min far..
Han er en forstokket gammel nar (misforstå mig ikke, jeg elsker min far, men lidt stædig er han altså).. Lige siden jeg var lille har vi holdt jul hjemme, hvilket har betydet at mange år har vi blot sat min mor, far og jeg.. Da mine søskende er noget ældre end mig og har haft kone/mand og børn.. Det er kun min ældste broder og hans kone der sommetider har været forbi, samt mine bedster selvfølgelig..
Min far holder stadig på at jul foregår hjemme hos dem og ellers sidder de selv.. Hvilket min mor selvfølgelig er lidt ked af på juleaften og tro mig jeg havde den sorteste samvittighed for to år siden, følte mig virkelig som den lede datter der vare lod dem sidde mutters alene 
Men jeg føler jo heller ikke at det kan passe at fordi jeg er den der sidste forlader reden, skal sidde hjemme ved mine forældre hver eneste jul.. Og jeg vil jo rigtig gerne holde jul med min kærestes familie..
Så hvad er jeres bud på problemet.?
- Forsætte med løsningen om jul på skift, og være ligeglad med at de sidder alene (er umuligt, men kan jo være nødvendigt)..
- "Skifte" jul, så vi endnu et år holder jul ved mine forældre og på den måde får byttet rundt, så i år bliver det kun mine forældre, kæresten og jeg.. Til næste år kommer min mormor, ven, broder og kone så og holder jul med dem, imens jeg holder jul med svigerfamilien (denne løsning ville også give mig følelsesproblemer, vil jo gerne holde jul med søskende og bedster)..
- Blive stædig og sige at julen bliver holdt ved kæresten og jeg fra nu og vil folk se os juleaften er det i vores hus (ved faren for en jul alene er tilstede, men skal jeg være helt ærlig, ville det rage mig en høstblomst)..
Der er sikkert mange flere gode bud, det allerbedste ville jo være hvis min far opgav sin stædighed og begyndte at holde jul ude (det ville så nok bare give et nyt problem, der hed at der er 4 børn, hvor af de tre ikke er min mors og hun derfor gerne vil holde jul med sin søster et år)..
Argh.. Dette dilemma kan virkelig ødelægge mit julehumør..