|
|
| Enlig mor, børnebidrag osv?? |
|
|
Nu har jeg ikke selv børn, men de fleste af mine kolleger har, og også en håndfuld enlige mødre. Nu prøver jeg at undgå at virke fordumsfuld , men hold da op, hvor er der stor forskel på de forskellige enlige mødres indstilling til det, at være enlig mor! Vi har diskuteret lidt, HVOR hårdt det er, primært økonomisk, at være enlig mor, og der er åbenbart stor forskel på, hvad de forskellige mødre får i børnebidrag og hvad det ellers hedder? Hende der klager højest, får endda forhøjet børnebidrag, og får umiddelbart noget mere end de andre. Er der nogen steder på nettet, hvor man kan se HVOR meget eller lidt det giver at være enlig mor, altså i diverse tilskud fra stat og far/fædre? Og hvorfor får nogen forhøjet bidrag, andre ikke? (Her tænkt på, at alle mødre er i job, ikke på kontanthjælp eller andet) Grunden til at jeg nu er lidt nysgerrig, er dels hvor voldsomt de kan klage over økonomien (og samtidig være de smarteste på job i tøj, sko, hår og makeup), mens jeg som single uden børn synes min løn bliver sværere og sværere at få til at slå til, alene til de alm faste udgifter... Jeg har hverken råd til nyt tøj hver måned eller få farvet hår hos frisøren hver 4. uge... Evt nogle enlige mødre i job, der vil byde ind?!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lyder fordomsfuldt men |
|
|
jeg vil bare sige at selv om jeg fik forhøjet børnepenge, friplads, og tilskud til bolig, synes jeg stadig det var vildt hårdt at være alene med to børn, begge med diagnoser. Og jeg ville til en hver en tid hellere undvære de tilskud, og være to om at dele børnene. For man er bare på 100% og det kan være så hårdt og nedslidene, og oven i at det er speciel børn ... Nej du jeg er sq lige glad med pengene og elsker at manden og jeg valgte at flytte sammen så jeg kan dele min børn med en anden ... Men man for forhøjet børnebidrag ( dem fra det offentlige) når man er alene med ungerne. Penge kan ikke sammenlignes med det at være to om det
Kold Mosen´s Victor 1. April 1992 - 10. Juli 2012 Elsket og savnet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
jeg må også indrømme, jeg ville hellere undvære de ekstra børnebidrag, man får som enligforsørger for at være to om det. Men som enlig forsørger kan du få et ekstra børnebidrag, som falder samtidig med børnepengene fra staten hos mig ca 2500,alt efter din indtægt boligsikring og friplads,dette falder jo mere du tjener over et vist beløb. her er der bestemt ikke råd til nyt tøj hele tiden eller ture til frisøren. Det eneste jeg synes der er træls, det er det, at man er på 24/7hele tiden især, når den yngste er 6 mdr. Så hvis jeg kunne vælge så hellere være to og undvære pengene,og så have lidt alenetid uden børn bare engang imellem. hilsen helen
stübben avalon dressur sadel 17" og 30 bom sælges At leve er ikke nok. Solskin, frihed og en lille blomst må man ha
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enlige |
|
|
Jamen jeg negligerer skam ikke det, at være alene med to børn. Overhovedet ikke! Hvis det var mig, ville jeg ikke ane hvordan jeg skulle få hverdagen til at hænge sammen, hvis jeg også skulle passe et job. Spørgsmålet og min "undren" går også mere på det økonomiske, at der virker til at være så stor forskel? Ihvertfald ud fra, hvad mine "enlige mødre-kolleger" siger. Men hvorfor får nogen forhøjet børnebidrag og andre ikke?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Da jeg - for 100 år og en madpakke siden, var alene med min datter - arbejdede jeg også. Vi havde et rådighedsbeløb på 3000,- til mad, benzin, vinterdæk, gaver, flyverdragt, tøj, fodtøj, vaskepulver, fødselsdagsgaver, fødselsdagsmiddag, julegaver, fredagsslik, bleer, shampoo, toiletpapir.... etc. Do I make my point clear????  Og min datter var ikke så gammel, at hun gik til sport eller skulle have skoletaske, gymnastiktaske, sportstøj og biografture... etc Det er dyrt, at have børn!!!! Det de vælger, at bruge på sig selv - er sikkert også gjort med omhu. Jeg købte som regel 1-2 stykker tøj på udsalg og kunne mikse det med det, der var i skabet i forvejen! Tror absolut heller ikke vi lignede nogen, der manglede noget - og vi klarede os jo også. Men der er ikke noget, at "rutte" med. Børnetilskud er noget ALLE forældre får - forhøjet er noget man får, som enlig. Og pengene fra faderen, dækker lige ved og næsten INGENTING. Det er omkring 1100 pr. md. Boligsikring afhænger af din indkomst og din bolig. Friplads til pasning ligeledes. Deres økonomi kan jo være vidt forskellig, selvom de får det samme og tjener det samme. De har sikkert forskellige udgifter på bolig og evt. lån, at betale af på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tumle tum |
|
|
alle enlige kan søge om forhøjet børnepenge. MEN det kan være forhøjet børnebidrag altså det som de får fra faderen. Hvis faderen tjener gode penge, kan han godt betale mere end en far der tjener en Alm løn. ellers har alle enlige ret til det ekstra ordinære børnebidrag så længe de ikke bor med en anden. Da kæresten og jeg flyttede sammen faldt mit ekstraordinære, min friplads, og min boligsikring væk. og ja det kan lyde af mange penge. Men det følels bestemt ikke sådan kan jeg så fortælle 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mennesker og økonomi... |
|
|
Det er jo meget forskelligt hvordan folk får deres penge til at slå til, hvad man har været vant til, hvad ens forbrug er og hvor god man er til at styre de penge man har. Jeg er enlig mor på SU, som regel slår det fint til, men jeg har aldrig haft den stor økonomi, for mig er det ikke "forfærdeligt" at være alenemor. Men var jeg blevet skilt fra en mand og før haft massere af penge mellem hænderne, så havde jeg nok også haft det hårdt. Det passer jo fint med at den der får forhøjet bidrag fra manden, klager mest, hun er nok også i sidste ende den der har haft det største økonomiske tab overordnet set. Hvis man er vant til at spise sushi hver dag og nu må nøjes med frikadeller, så kan det virke hårdere end hvis du altid har spist frikadeller.
Sorry The lifestyle you orderd is currently out of stock.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for jeres svar! |
|
|
Jeg er ihvertfald blevet klogere - alle enlige kan søge om forhøjet børnepenge. MEN det kan være forhøjet børnebidrag altså det som de får fra faderen. Hvis faderen tjener gode penge, kan han godt betale mere end en far der tjener en Alm løn. - Og dette slår egentlig nok meget godt hovedet på sømmet ifb med mine kolleger der er enlige mødre og forskellen på deres måde at tackle det økonomiske på: Det passer jo fint med at den der får forhøjet bidrag fra manden, klager mest, hun er nok også i sidste ende den der har haft det største økonomiske tab overordnet set. Hvis man er vant til at spise sushi hver dag og nu må nøjes med frikadeller, så kan det virke hårdere end hvis du altid har spist frikadeller.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ALLE enlige er ikke |
|
|
berettigede til det ekstraordinære forhøjede børnetilskud.. Hvis man har været så umanerlig flabet at lave et barn "selv" enten ved at blive kunstigt befrugtet eller ved at være eneadoptant så er der ikke noget at hente ad den vej.. Egentlig mærkeligt hvis man tænker på at pengene skulle være til BØRN i en given situation (barn af enlig forsørger).. Der kommer jo så heller ingen penge fra nogen far..
Jeg køber aldrig en travhest igen men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tumle tum |
|
|
ok alle som har lavet et barn med en anden og så bor alene med føromtale barn. Det er rigtigt nok at dem som har valgt at få donor børn ikke kan få de ekstraordinære af en eller anden mærkelig grund :/ Men tror der er noget sandhed i det som Golda skriver, at er man vant til en vis standart. kan det nok være svart at omstille sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| oversskrift |
|
|
jeg var selv alene med min søn hans første fire leveår. Det første år var økonomisk hårdt, da jeg gjorde min uddannelse færdigt, blev skilt fra hans far og gik på dimitenssats.....kæft hvor var vi fattige. Min mand har nægtet at betale så meget som en øre mere end de lovpligtige 1100,- ( som han tilmed kan trække halvdelen fra i skat af) jeg har så fået børnepenge og forhøjet tilskud som enlig. Da jeg fik arbejde, mistede jeg så alt som hedder friplads og boligsikring, hvilket er fair nok, men som nyudannet hed nettolønnen omkring 14.000 udbetalt. og som enlig sidder du altså med alt selv: husleje, el, vand varme, bil, forsikring, børnehave, tandlæge, bla bla bla.... en børnehaveplads kostede dengang 1600, husleje omkring 6500 plus forbrug. Alt i alt trak min budgetkonto 11.000 hver måned. så kan man tænke sig til resten.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg er så |
|
|
over i den andengrøft da jeg blev alene med 2 børn er jeg nærmest chorkeret over hvordan det væltede ind med penge fripladser ekstra børne penge og boligsikring så hvis man kun har lidt penge tilbage er det fordi man har et stort forbrug ja værsko æd mig bare men selv politikeren der skulle finde en fattig enlig mor lykkedes det IKKE for 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| overskrift |
|
|
jeg tror det handler om at "ligge på grænsen" . Er man enlig med to børn, så stiger det beløb man må max tjene, før ens friplads forsvinder, det samme gælder boligsikring og andet. Hvis man som jeg tjente 250.000 ,-+ om året, så er der ingen friplads, og har man en lejlighed på over 80 kvm, er der ingen boligsikring. Nu lyder 250.000 af mange penge, men det er før skat og incl. 17% pension, så rent faktisk kan jeg ved at gå ind på borgerservice se, at fordi jeg havde fuldtidsarbejde, så havde jeg faktisk en LAVERE indtægt(netto) end end kontanthjælpsmodtager i samme situation? så at være fuldtidsarbejdende enlig mor, med minimunstilskudet fra faderen, kan i teorien stille en dårligede end en kontanthjælpsmodtager. Det er ikke særligt motiverende at tænke på....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| underligt... |
|
|
Leonidas - er du sikker på du ikke kan få boligsikring og delvis friplads? Jeg tjener 250+ og er berettiget til begge dele - jeg har været oppe på kommunen for at høre dem ad og aflevere lønsedler mv. / Louise
Sælger følgende: 5 x flyverdragter str 2 år (+) /92 (Name it, Lego og Ver de Terre, Lassie Tec by Reima) Bloom Baby Højstol - Billeder mailes gerne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| friplads |
|
|
ja fik også delvis friplads selvom jeg tjente 280000 kr jeg skulle kun betale ca 300 selv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
nu er det heldigvis over 3 år siden jeg var alene, men dengang gik jeg også til kommunen. der fik jeg at vide, at fordi min lejlighed (3 vær 99kvm) var så stor, kunne jeg ikke få boligsikring, da to personer kun kan få til en lejlighed på 80 kvm. At det så faktisk ikke passer, har jeg senere fundet ud af.... Og friplads - jeg at vide, at på baggrund af min forventede indtjening,(feriepenge, pension, alt) kunne jeg ikke få friplads (fuld pris var 1600,-) og det ville være dumt at søge, får jeg skulle sikkert bare betale dem tilbage. Jeg havde faktisk lidt følelsen af at sidde med en sagsbehandler, som inderst inde tænkte, at sådan et vellønnet akademisk overklasseløg, skal sgu ikke sidde her og beklage sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ****** |
|
|
Her i tråden bliver der ofte nævnt "enlige mødre". Men vi skal lige huske på, at diverse tilskud følger børnene! Hvis børnene bor hos far, er det ham der får pengene. Venlig hilsen Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uhe går imod strømmen |
|
|
Hej Ja jeg var alene på et tidspunkt havde en datter på 3 og var gravid. tog et års sabbat fra mit studie i forbindelse med barsel og gik på kontanthjælp, det var før man kunne få dobbelt su som enlig forsørger. Hold k..... de penge jeg havde. Mener at jeg regnede ud at jeg havde 19000 udbetalt om måneden efter skat, når jeg talte alt med. efter det år stoppede jeg kontanthjælp og vendte tilbage til mit studie og mistede ca. halvdelen af pengene. Så min personlige erfaring er at man kan leve fedt på en kontanthjælp som enlig forsørger. Mvh Heidi, som ikke helt kan forstå hvordan mine erfaringer ligger så langt væk fra hvad andre oplever 
I have CDO, its like OCD. Only the letters are in alphabetical order. like they should be.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Enig i ovenstående. Kontanthjælp og enlig forsørger er lig med rigtig mange penge. Jeg har så fundet ud af at det er fordi tilskuddene ikke beregnes ud fra hvor meget du får udbetalt (inklusiv tilskud) men hvor meget du tjener. Så får man kontanthjælp eks, er man berettiget til alle tilskud 100% fordi indtægten er så lav, men begynder man at tjene penge så ryger tilskudene, men ikke krone for krone, nej det er en procentdel der ryger, så du reelt har mindre udbetalt end med en lav indkomst. Så en der er over indtægtsgrænsen, så man kun får 50% af tilskudene, tjener ikke de 50% hun mister hjem, så rent faktisk kan det for mange (har selv været der) ikke betale sig at hverken arbejde eller flytte sammen med en mand igen.
Med venlig hilsen Karen Negle laves af proffesionel veluddannet negletekniker i Randers bla. Dk mester og worldcup vinder i nailart 2010 www.negle-nu.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ville personlig |
|
|
Selv om man får tilskud og ja "livet er fedt" på kontant hjælp som enlig forældre, vil jeg som sagt mange gange hellere undvære de penge og være to om det, fordi jeg synes sq det var hårdt at sidde alene med to børn. Så selv om jeg betaler fuld skrald for instutioner, bolig, friskole med mere i dag, så er jeg lykkelig for at bo med min dejlige mand. han er bedre end pengene mange gange
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Helt enig, jeg er ikke alene i dag og vil hellere være to (valgte det såmænd også dengang jeg var i den situation) men jeg kan forstå at svage sjæle bliver fristede til at snyde og jeg kan forstå at man som enlig forsørger kan føle at det ikke kan betale sig at få et arbejde.
Med venlig hilsen Karen Negle laves af proffesionel veluddannet negletekniker i Randers bla. Dk mester og worldcup vinder i nailart 2010 www.negle-nu.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 19.000.- |
|
|
Udbetalt på kontanthjælp??? Det var meget, jeg jeg har også været enlig på kontanthjælp, jeg fik altså langt mindre  Nu er jeg tilbage på studiebænken, jeg kan godt klare mig, men jeg er faktisk nødt til at bruge en del af børnepengene på bøger, resten ryger ind i budgettet ellers hænger det slet ikke sammen. Tror jeg havde omkring 15.000.- på kontanthjælp (incl. det alm børnetilskud, ekstra tilskud, boligsikring og penge fra far) Nu har jeg ca. 13.000.-
Sorry The lifestyle you orderd is currently out of stock.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mest til Golda |
|
|
Hej Golda. mener altså helt sikkert det var lidt over 19000, og det er ca. 10 år siden. men fik 10.750 i kontanthjælp havde maks fradrag. fik 2.600 i boligsikring. fik alm børnetilskud hver tredje månede gange 2. altså 2000 om mdr. fik børnetilskud fra Far 2000 om måneden. Bare det jeg kan huske er 17.350, Også fik jeg et eller andet forhøjet hver tredje månede og fik varmehjælp. Så havde det ski godt. At man så hellere vil være to, ja selvfølgelig men penge fra det offentlige skal vel ikke være en trøstepræmie fordi man er single ???, så kan slet ikke se at penge har noget med hvor hårdt det er at være alene mor. Og tror altså også at det er noget kun hårdere at være enlig mor med job/uddannelse end dem der går hjemme på kontanthjælp, og ja jeg ved godt nogle kontanthjælpsmodtagere bliver sendt i aktivering.  Knus Heidi.
I have CDO, its like OCD. Only the letters are in alphabetical order. like they should be.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tumle tum |
|
|
nu var det ikke kun kontanthjælp men de tilskud der følger en enlig,. jeg fik dem også da jeg læste, Varmehjælp, har jeg så aldrig fået, det troede jeg kun pensionister fik. da jeg læste, som enlig mor til min datter, fik jeg alm su, ikke en dobbelt som i dag, den gang kunne man få lige som alle andre. så for at få det til at hænge sammen, SELV med alle mine tilskud, havde jeg tre fritidsjobs ved siden af mit studie. og hvis du har fået 2000 pr mdr, er det forhøjet. det er ikke normal taksen, dem synes jeg ikke man kan regne med i de tilskud man får, fordi det er mellem forældrene. Og alt efter hvad den ikke hosboende forældre tjener. jeg har vist heller ikke fået det som ligner 19000 på kontanthjælp eller su eller andet da jeg var alene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej Iwanna |
|
|
Hej igen  Vil bare lige rette en misforståelse, de 2000 fra far var for to børn og det er så vidt jeg ved den helt normale takst, helt præcist mener jeg det var 940 kr pr barn så lige knap 2000 Kroner  Mvh Heidi.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
En helt anden ting mange glemmer er at tilskuddene er skattefri, så når man fjerner et skattefrit tilskud på 1000 kr skal man jo næsten op og tjene 2000 kr for at have det samme udbetalt, så det er endnu en grund til at det kan være meget forskelligt for enlige forsørgere hvor meget de har.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MaggieMay |
|
|
Hvis man bevidst välger at få et barn alene, så må man formode at man også har pengene til at forsöge det barn! Hilsen en der bor i et land, hvor der ikke eksisterer andet end faderens tilskud til enlige mödre!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|