|
|
| træt af min ryg |
| Forfatter:  |
Cassie84 |
| Dato:  |
08-10-2011 20:27 |
|
har i næsten 3mdr haft syge smerter i ryggen der bare bliver værre og værre.. har fået taget røntgen og der var intet at se.. skal nu til rhumatolog(staves) den 22/11 og der er jo længe til.. jeg tager såååå mange smertestillende nu så det er helt vildt.. et par stykker der er som morfin, en der virker hvis det er nerverne i ryggen der er noget galt med og virker os mod depression, muskel afslappende og depot morfin-noget.. har ingen sexlyst haft fra jeg startede på smertestillende, er sur hele tiden, kan ikke tåle larm, er evigt træt og sover nogle dage 16timer på et døgn og kan kun ride min dejlige nye unghest når de smertestillende virker ordentligt.. er så bange for det er noget der ikke kan gøres noget ved og som jeg skal leve med resten af livet.. går og tænker på om det kan være gigt.. de smertestillende jeg tager tar ikke engang alle smerterne.. ved ikke hvad jeg vil med det her og det blev vist os lidt rodet.. ;(
Mor til de dejligste børn: Magnus født 040108 Julie født 040209 Oliver født 260510 Med hestene: Thor Munksgård født 280595-090811 R.I.P Viktor Enghøjgård født 210707-200811 R.I.P La Caiser født 010508 < ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kender det |
|
|
Uha hvor jeg kender det . Jeg har fibromyalgi og det kan til tider være sådan et smertehelvede, at man næsten er parat til frivilligt at blive aflivet. Så JO forstår dig godt! Men når det er sagt, så synes jeg, at du skulle tage dels skære ned på alle de piller og dels prøve nogle gange hos en kiropraktor og massør . Ved du selv noget om hvorfor du har ondt i ryggen ? Jeg mener : Er det slid, en ulykke, skæv ryg fra fødselen af eller hvad ? Jeg synes, at du skal gå til din læge igen og sige, at han/hun simpelthen SKAL finde en holdbar lindring til dig og evt insistere på, at du er nød til at få ryggen scannet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En blodprøve.... |
|
|
... taget hos lægen kan vel afsløre om det er gigt? Det tager ikke mere end en lille ugestid at få svar på. Kan det være muskelsmerter? Har du prøvet massør eller fysioterapeut? Tro mig, muskelsmerter kan være ligeså voldsomme som "knogle"smerter. Uanset om det så viser sig at være gigt, så kan det meget vel tænkes, at en dygtig fysioterapeut kan lindre dine smerter. Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smertestillende |
chris »97« |
09-10-2011 08:48 |
|
Du kan jo bede lægen om at blive trappet ud af alt det der giver bivirkninger. I mit tilfælde hjal alt den medicin alligevel ikke. Når du engang er blevet undersøgt af de "almindelige" læger, så bed om en henvisning til smerteklinik, hvis de ikke finder noget som er galt med dig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er desværre |
|
|
ikke altid så simpelt som en blodprøve at få konstateret gigt. Mange gigttyper kan IKKE ses i en blodprøve før langt henne i forløbet  Jo flere smerter du har jo mere spænder du i din muskulatur - og jo mere du spænder - jo flere smerter får du. De 3 løsningsmodeller der typisk er på smerteproblematikker er - Smertestillende (Det tager symptomerne)
- Manuel behandling (Massage, manipulation samt et hav af alternative behanlingsmetoder)
- Træning
Smertestillende virker ikke - ergo må du til at søge andre veje - for der er som du selv siger det LANG tid til d. 22. november! Hvis jeg nu var dig (Og det kunne jeg såmen sagtens være da jeg har haft problemer med ondt i ryggen i efterhånden 18 år uden diagnose) ville jeg starte med noget manuel behandling. Hvis du har meget ondt ved berøring kunne kraniosakralterapi være et godt sted at starte - det gør ikke ondt og løsner ret godt. Så er udgangspunktet for eksempelvis massage eller kiropraktik knapt så smartefuldt  Dernæst så er det vigtigt at du træner din ryg så muskulaturen kan holde dine hvirvler på plads - og så du får rørt dine led så ledvæsken bliver ved med at være letflydende! Der er ingen nemme løsninger som sådan - og du kan ikke regne med at din læge har de forkromede løsninger ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har du evt |
|
|
.... prøvet at være ved en kiropraktor? Jeg har også haft vanvittigt ondt i ryggen, hvilket skyldes (viste det sig) et rygsøjlen er bøjet en smule, og det er så blevet forværret af mine to graviditeter. Jeg er startet ved en kiropraktor, og det virker bare perfekt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar fra mig |
Cassie84 |
09-10-2011 17:22 |
|
har skam været til kiropraktor men efter 4 forsøg måtte vi indse det ikke virkede.. pillerne er stille blevet trappet op da det bare bliver værre og værre.. og selv med pillerne er jeg jo ikke 100% smertedækket.. min læge og jeg er sikker på det er i rygraden det er galt.. men selvfølgelig har jeg jo osse muskelsmerter fordi jeg spænde så meget.. i nat vågnede jeg igen med voldsomme smerter.. vil på ingen måde begynde at træne ryggen da jeg ved det kun bliver værre.. hvis jeg får løftet et af børnene så kan jeg love for det bliver værre.. fik taget blodprøve for ca 9år siden for gigt men dér var der intet.. smertene startede efter jeg havde stået forkert på en fabrik jeg var vikar hos, kunne mærke den var gal da jeg stod der men fik af vide dernede at den stilling jeg stod i dér kunne ikke undgåes og at de andre os fik meget ondt af den stilling.. men smerten er kun blevet værre..
Mor til de dejligste børn: Magnus født 040108 Julie født 040209 Oliver født 260510 Med hestene: Thor Munksgård født 280595-090811 R.I.P Viktor Enghøjgård født 210707-200811 R.I.P La Caiser født 010508 < ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smertestillende |
chris »97« |
09-10-2011 18:29 |
|
Jeg har selv valgt det meste smertestillende fra, selvom det giver ekstra smerte. For alle de bivirkninger kunne jeg simpelthen ikke leve med. Nu skal jeg så på smerteklinik så det bliver muligt at finde den rigtige slags. Har du brugt din ventetidsgaranti? for så kan du jo blive undersøgt noget hurtiger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træning |
|
|
Man ved at de fleste der har rygsmerter ikke oplever at få en diagnose. Men man ved til gengæld at korrekt bevægemønster og gymnasticering og træning virker! Smerter kan være invaliderende og giver os ikke lyst til at bevæge os, men det er oftest det der er behov for.
Vh. Maiken inbalanse.com En Sund holdning til din krop
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træning |
|
|
er altså ikke det samme som at løfte børn søde ven! Du skal træne core stability - muskelkorset og det gør man sørme ikke ved at slæbe rundt på ungerne som det første! Du bør have superviseret træning - og manuel behandling af dine muskler - og begge dele er indikeret ud fra det du beskriver. Er du testet for om det kunne være noget diskus-problematik?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træning |
Cassie84 |
09-10-2011 22:13 |
|
Min læge mener jeg skal holde mig i ro til vi ved hvad det er og jeg tør heller ikke træne den når jeg har så ondt som jeg har.. Er ikke tjekket for diskopolaps men er nok netop noget de vil gøre efter samtalen den 22/11..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fint fint |
|
|
men "i ro" er IKKE at bære dine børn! Og det er heller ikke at ride din hest! I ro er max at løfte 1kg tæt ved kroppen - og det er udelukkende at bevæge sig så DU styrer alle dine bevægelser Det skal du altså lige huske for din egen skyld nu du har så ondt som du har!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mig også |
|
|
Uf jeg forstår dig:-( Og egentlig er det her DIN tråd, men ..... Jeg skal opereres den 22. november for den 3. diskusprolaps samme sted:-( Jeg VIL ikke ligge under for smerterne, så jeg prøver så vidt muligt at føre et normalt liv, når man ser bort fra det daglige rygtræningsprogram af en times varighed, de ugentlige besøg hos fyssen og de 12-16 piller dagligt. Jeg var således til oktoberfest i går, og det var ærkesjovt. Jeg synes, jeg skånede mig, dansede kun rimeligt stille danse, vred mig ikke for meget osv. - og alligevel ligger jeg her i dag og kan knapt vende mig i sengen:-( Jeg HAR lavet mine rygøvelser, og de har hjulpet lidt på det, men ØV hvor er det træls. Så jeg forstår dig!!!! Må dog sige (som en anden også skriver), at rygtræning er vigtig! De skal udarbejdes af en fys og behøver ikke foregå i et trimcenter. Mine øvelser er allesammen gulvøvelser, som skal styrke de helt små muskler i korsettet, så ryggen ikke skal bære det hele. God bedring til dig - og giv ikke op!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fysioterapi! |
Pinny ♥Fyn♥ |
10-10-2011 09:42 |
|
Som er individuel træning og øvelser, du kan tage med hjem. Smertestillende dækker som regel ikke, og i nogen tilfælde kan de gøre det værre. Ipren kan faktisk forhindre at musklerne bliver raske. Som livslang dårlig ryg/muskel/ledpatient tager jeg faktisk ikke ret meget smertestillende, da det bare gør, man ikke passer på sig selv, og dermed får mere ondt. Jeg fik engang Dolol- og jeg blev stjerneskæv og sov hele døgnet. Det var godt nok, da jeg havde smadret min skulder og ikke sovet nok i 4 uger. Men så måtte det hellere gøre ondt!
Mvh Pinny "En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting." Rune T. Kidde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Scanning... |
|
|
Du bør indstilles til en MR scanning netop i tilfælde af at du har en discusprolabs... Min mand har to af slagsen i nakken - intet smertestillende hjælper, da nervesmerter er svære at smertebehandle. Nu er han da heldigvis kommet i gode hænder hos en fysioterapuet som hjælper ham med at træne sig ud af det. Så ja træning af ryggen i de rigtige hænder kan ofte være vejen frem. Håber du snart får stillet en diagnose God bedring /Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har også rygproblemer og mgl. stadig en endelig diagnose. Jeg har fået taget både røntgen og MR scanning og ingen af delene viste noget. To fysioterapeuter har sagt, at de var sikre på, at det var en diskusprolaps mellem 3. og 4. lændehvirvel. Jeg har prøvet at genoptræne ryggen ved styrketræning uden belastning. Det gjorde det bare MEGET værre! Det, der hjælper mig er pilates øvelser - altså de stille og rolige basis øvelser. Jeg var ellers ikke meget for at gå i gang med at træne igen, men det hjælper altså. I pilates styrker man musklerne i "korsettet". Derudover går jeg til osteopat og bliver rettet ud/løsgjort i musklerne - jeg spænder op i alle muskler fra kraniet og ned i ballerne - også indvendigt, f.eks. rundt om blæren. Det gør, at min hverdag hænger sammen uden smertestillende. Var ellers også på både morfin og muskelafslappende. Jeg arbejder dog ikke, går hjemme og laver så det, jeg kan klare. Men kender godt det, med at vente i 100år på en undersøgelse, der så ikke viser noget, så man skal vente 100år mere på den næste. Hold humøret oppe, jeg håber du får en løsning på dine smerter. MVH Louise
Min smukke palomino frederiksborg Barbie - også kaldet "Den gule Djævel"...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aktiv Form |
|
|
Jeg har i de sidste 15 år ihvertfalde døjet med min ryg jævnligt og et par gange prøvet at den er "smuttet ud", hvor lægen så har haft succes med at sætte den på plads. For 1½ år siden kom det så farende igen efter konsultation med lægen som mente at det enten var en nerve i klemme eller en diskuspolaps blev jeg sendt til Fysioterapeut hvor jeg gik to gange ugenligt (prøvede også kiropraktor et par gang men det gjorde ondt værre). Jeg var ligesom dig på meget smertestillende og på en go dag kunne jeg være en time på arbejde i starten. Nå men gik ved fys et par gange i ugen og det hjalp da også lidt. En måned efter det var sket kunne jeg begynde at ride fem min på hesten også gik den ikke mere men blev langsom trænet op igen hvor ryggen og ridning blev bedre og bedre. I oktober sker det så igen og jeg må begynde forfra endnu en gang. Denne gang går der dog ufattelig lang tid inden det hele virker bare lidt normalt. Begge gang det sker bliver mit venstre ben følelesesløs op til knæet og mister kraften i det. Men kæmper videre og det bliver da også bedre men de kan ikke garantere at det bliver hundrede procent i orden igen. I juni måned i år sker det så igen - stadigvæk på mange smertestillende og kan kun være på arbejde en time af gangen i starten - bruger to timer på at komme ud af sengen pga. smerter. Her når jeg til et punkt hvor fys. ikke er nok og ser ikke nok fremskridt så jeg bliver enig med mig selv om at prøve noget alternativt. Jeg har to venner som har haft stor succes med at gå hos Aktiv Form - den ene havde fået konstateret to diskusprolapser og kunne faktisk ikke det mindste men hende fik de fikset. Så jeg ringer og bestiller tid. En måned senere kunne jo komme til men tager gladeligt imod denne tid. Dagen kommer og vi kommer over til Per Gjerding - jeg trækker af skoene og han udbryder ved at se på mine tæer - jamen den er jo helt galt med dig!!! okay så. Efter han har lavet lidt undersøgelser siger han så - du har et piskesmæld i nakken - pling - der var bare ligepludselig så mange ting som faldt på plads. Faldt af en hest for 15 år siden hvor jeg landede på hovedet. Men han behandlede mig - ikke noget med at han tager ved og brækker rundt men laver nogle ganske simple øvelser og vupti man mærker en effekt. Fire dage efter første behandling kunne jeg stoppe med de smertestillende og klare mig uden i hverdagen. I starten var jeg afsted hver fjortende dag men er nu oppe på en måned imellem. Jeg kan sætte mig op og ride på en rolig hest - mangler lidt koordinationer mellem hænder og fødder så min egen DV er jeg desværre ikke helt klar til endnu. Men for første gang i over 1½ år har jeg selv kunne muge ud hos hestene med håndkraft og selv stå for den daglige pasning af dem - så det syntes jeg bare er helt fantastisk. Jeg vil absolut anbefale dig at prøve aktiv form - de har hjulpet mange ryttere og heste for den sags skyld også.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smerter.. |
|
|
Jeg kan ikke tåle smertestillende, og ville give et pip om, at BoT også virker smertestillende, på de fleste ting. Dog mine nervesmerter virker det naturligvis ikke på, men kan virke forebyggende, på årsagen til de smerter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aktiv Form |
|
|
Aktiv Form ja - jeg har lidt den samme historie. Det er nu mange år siden og jeg fungere helt normalt - Rider - spiller håndbold - spiller badminton, tager på skiferie flere gange årligt.Jeg arbejder fuldtid og jeg er 48 år. Jeg bruger dem stadig Aktiv Form med jævne mellemrum, som forbyggelse og det er ALLE pengene værd. Så de får også de bedste anbefalinger fra mig. Tænk hvis jeg ikke havde lært Aktiv Form at kende så havde jeg nok været på førtids pension i dag. Læger, kiropraktiker, fysioteaputer kunne ikke hjælpe, de havde op givet mig. Håber at du ligesom mig kommer ud på den anden side, hvor du er fri for smerter. Smerter kan få os til fuldstændig at miste livslysten, man bor ligesom i en "osteklokke".
Med venlig hilsen Annette Maid Larsen Du skal være hjertelig velkommen til at besøge min hjemmeside http://www.western4fun.dk eller besøg Fyns Western Club´s hjemmeside klik HER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kære lidelses Hnér |
|
|
Et eller andet sted, er det meget rart at læse, man ikke er den eneste med hammer ondt i ryggen ( når man ligger i sengen og intet kan, føler man sig tit palle-alene-i-verden) Februar 2011 får jeg 2 "knald" i ryggen ovre i stalden, og så starter "showet". Efter røngten og 2 MR scanninger får jeg konstateret diskusprolaps og Modic type 1 + 2 ( fedt og betændelse i rygmarv ) + kraftigt slidte diskusplader mm.I mellem tiden havde jeg forsøgt m fysi og kiropraktor, hvilket gjore ondt værre, pga modic. Har været til div. massør,akupunktur, zoneterapi mm, uden mærkbar ændring. Er nu startet hos "klog mand" i Bagsværd. Han siger det er mine ledbånd som er slappe og dem vil han "rette" op. Mit medicinforbrug er halveret pt, jeg kan gå oprejst, men har stadig nervesmerter. Træne kan/må jeg ikke. Min "ryg" hæver ved mindste vink, pga Modic. Så træning er ikke altid løsningen på dårlig ryg. Cassie håber du får lavet en MR scanning, så de kan se dine bløddele. Mht til din medicin, tror jeg vi får nogenlunde det samme. Depri-medicin er gode til nervesmerter. Jeg får pt en cocktail af alm- pinex + Ibumetin 600 mg + Gabapentin 300 mg ( nervesmerter ) - ialt 3 gange dagligt ( pr. døgn 12 stk.). Det holder det værste nede. Rigtig meget held og lykke med alle jeres "rygge". Hilsen Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træning... |
|
|
Jeg lider også af voldsomme rygsmerter. Min reumatolog (jeg har haft leddegigt i 33 år) siger at det ikke er gigt i ryggen. Men alligevel så smerter den mere end resten af min krop. Nå, men jeg tager smertestillende, for gigten, går til fys 1 gang om ugen, og træner og svømmer. Jeg tror nemlig som Trine T skriver, at træning er med til at styrke ens ryg. Og, forstå mig ret, det skal gøre ondt før det gør godt. Det er jo klart at du får ondt bare ved at løfte dine børn. Du har jo ingen muskler i din ryg. Jeg ville anbefale dig noget gymnastik i varmt vand. Der har du ikke din vægt at bære på, og varmen er godt for din ryg. Og på de hold man kan gå på, er det kyndige folk der kan guide dig, så du ikke får lavet forkerte øvelser. God bedring... Hilsen Benedicte - med kroniske rygsmerter.
SÅ BLEV DEN GED VIST BARBERET!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|