|
|
| Lære teenager at være renlig? |
|
|
Ja et sært emme som egetnlig ikke burde være nødvendigt. Men har fundet ud af et "lille" problem med min søster min mor slås med. Min mor plejer at meddele hvis min søster (13 år) har sin mens når hun overnatter hos os. Men denne gang var det kommet uden min mor opdagede det. Evt om morgenen som vi tog hende med hjem om aftenen. Vi henter hende onsdag aften ved 17 tiden. Syntes dagen efter hun lugter lidt sært, men min mor havde intet nævnt og hende selv sagde ikke noget om manglende skraldespand på badeværelset. Dagen efter ved 16 tiden er vi omkring for at hente noget rent tøj til hende og min mor spørg om hun ikke lige vil i et bad. Det vil hun ikke, men ender der alligevel. Fredag lugter hun igen og jeg siger intet men er ret så sikker på hun har sin mens. Og da klokken er halv 14 bliver hun sendt hjem for at skulle ned til en veninde. Vi er hjemme for at hente nogle bøger hun skal have med og ligger mærke til at ikke engang her er hun omkring toilettet. om aftenen spørg jeg min mor og hun havde sin mens, hvilket min mor siger ja til. Vi snakker frem og tilbage og min mor fortæller at sådan er hun hver gang. Min mor skælder, snakker og diskuter omkring bind skift hver eneste gang, men hun er fuldstændig lige glad. Hun skifter aldrig og der er blod ud og det hele. Ikke engang når hun står op om morgenen derhjemme skifter hun bind. I skolen skifter hun ikke osv. Min mor har forsøgt at forklar hende hun altså kan få sygdomme der gør hun engang ikke kan få børn  Hvad gør man? Det er SÅ ulækkert. I over 24 timer skiftede hun ikke bind, selvom hun flere gange havde chancen for at luske på offentlige toiletter eller derhjemme, hvis hun ikke ville nævne det for mig  Hun har haft det i 3 år, så hun burde altså ha lært at holde sig ren. Hjælp søges 
Mor til den dejlige pige Alice Sofia Og en lille prinsesse i maven ankomst 20 August 2011. 2 pakker uåbnet Nan3 sælges billigt. Kan holde sig til Marts 2012. Skriv hvis det har interesse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er ulækkert |
|
|
MEN en 13-årig er teenager og kan i trods gøre modsat af hvad hun får besked på, især når hun får skæld ud Prøv at ignorer det og se om det ikke hjælper
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hjælp hende blidt på vej |
|
|
Ingen snak om det! Men gør følgende: Start med at etablere affaldsspand på badeværelset, hvis I ikke allerede har det. Lav en lille kurv med bind, tamponer, engangsvaskeklude, rene håndklæder, nye trusser i hendes (og din størrelse - lad som om det er en pigekurv til dig selv), gør det lidt lækkert, og stil den, så den er lettilgængelig når man sidder på tønden på jeres badeværelse. Sæt et fint skilt på om, at indholdet er til fri afbenytelse for kvinder, og vil blive fyldt op efter behov. Næste gang hun besøger jer, har du indkøbt en ny toilettaske til hende, og fyldt den med skønne produkter (behøver absolut ikke være de dyreste), inkl. bind og tamponer (hvis hun bruger dem), samt engangsvaskeklude. Pak det ind i et nyt, flot håndklæde, og sæt den på hendes seng, som en glædelig overraskelse. Og husk: Ingen snak om hverken kurven, bad, toilettasken, skift af bind m.v. Lad som absolut ingen ting. - Og selvom du ikke selv bruger af kurvens indhold, kan du let fjerne lidt i den, så det ser ud som om, der ikke holdes mandtal med antallet af bind.  Begynder du på sangen om at gå i bad og skifte bind, går hun i trods, som en anden også skriver. Som 13-årig er det stadig en meget pinlig sag at have mensruation, uanset om det er helt nyt eller man har haft det i nogle år. Selv i min alder synes jeg det er ubehageligt hvis der ikke er skraldespand på folks toiletter, for jeg er opdraget med, at affald fra badeværelset er pænt ulækkert at bringe igennem huset og frem til affaldsspanden i køkkenet. At opbevare sådan et brugt bind i damerummet i tasken, er altså også vildt ulækkert.
Salvia
Don't let go Never give up, it's such a wonderful life The thing women have yet to learn is nobody gives you power. You just take it.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har I fortalt hende |
|
|
Har I fortalt hende, at hun lugter? Og at de andre i skolen også vil kunne lugte det? Det er de færreste, der har lyst til at lugte. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *********** |
|
|
Altså nej jeg har ikke. Ville heller ikke spørge hende, da jeg ikke vidste om hun havde det, da min mor plejer at fortælle at hun har det. Men den her gang var det komme samme dag som hun kom her ud. Men har heller ikek vidst hun var en lille gris, nu er det første gang min mor og jeg snakker om det, fordi jeg nævnte hun lugtede meget slemt. Men som min mor sagde til mig så har hun prøvet at tale, fortælle, diskuter og skælde hende ud over det og fortalt at hun jo ender med at blive mobbet eller kan risiker at få alverdens sygedomme. Og evt ende med ikk at kunne få børn. Det er så slemt siger hun at hun hver måned må vaske sengetøj, lagn og topmadras og dyne fordi der er blod ud og det hele. Og det er smadder ulækkert at stå med det svineri. Hun er også lige glad hvis hun bløder igennem. Efter hvad hun siger bløder hun meget de første dage men skifter aldrig bind. Som skrevet er der ihvertfald gået over 25 timer fra hun skiftede og til hun fik nyt på igen. Og hun skal tvinges om morgenen til at skifte inden hun tager i skole.
Mor til den dejlige pige Alice Sofia Og en lille prinsesse i maven ankomst 20 August 2011. 2 pakker uåbnet Nan3 sælges billigt. Kan holde sig til Marts 2012. Skriv hvis det har interesse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hvad med at hun selv bliver bedt om at vaske sengetøj, undertøj og eventuelle bukser der bliver 'spildt' blod på(eller give hende et ultimatum: vask selv alt dit tøj+sengetøj indtil du begynder at skifte bind mm oftere), efterhånden bliver hun forhåbentlig træt af det og begynder at ændre holdning. Eller kan det være at hun bare ignorerer det og så lader være med at skifte og accepterer diverse pletter mm. Den anden 'ulempe' er jo også at det er lidt barnligt, og måske lidt grænseoverskridende at komme med sådan et ultimatum, men på den anden side, det er jo sk*de usundt og uhygiejnisk IKKE at skifte ofte! Ellers ved jeg ikke helt hvad man skulle gøre, det er lidt en ærgelig situation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Puha.... Ikke lækkert |
|
|
Som du beskriver det, tror jeg end ikke at det vil hjælpe at sige til hende, at hun selv skal stå for vask af tøj, når hun har svinet.... Hun vil vel bare sove videre i det samme sengetøj.... Det er din søster: Du må altså godt sige til hende direkte at hun stinker, og at det er på tide at gå ud og skifte. Evt. som søster kan du give retningslinjer for hvor ofte det skal skiftes. Det er jo noget andet at det er søster der siger det, end at det er mor. Lige nu er hun da så ligeglad med om hun kan få børn i fremtiden, så det argument er næppe effektivt. Men der må da have en effekt at fortælle damen at hun lugter fælt og at det er virkelig klamt. Digt en historie om en fra din skoletid som blev mobbet fordi hun var ulækker og gik med det samme bind i 10 timer i træk. Fortæl den forbi din søster til en anden, og håb på, at din søster lytter med når i går i gang med div. lyde der indikerer at noget er klamt ud over evne. Håb på at det sætter tankerne i gang hos søster.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det med.. |
|
|
... at hun risikerer ikke at kunne få børn, er hun sikkert ligeglad med. Men du kan jo detaljeret beskrive en underlivsundersøgelse for hende og fortælle at dårlig hygiejne fører til alskens sygdomme der vil medføre gentagende undersøgelser af de dele. DET er nemlig ikke en rar tanke - og da slet ikke for en teenager. Jeg vil også foreslå at give hende lidt stof til eftertanke - men frem for at hun bliver "overfaldet" med alt for mange gode råd og påbud, kan noget af det være i form af læsestof, som hun kan tage til sig i eget tempo. Bogen "Kvinde kend din krop" er faktisk ikke helt ringe - selv om der er lidt "70'er kvindekollektiv og nu skal vi sidde i en rundkreds og nærstudere vores og hinandens k...er" over den  (det KAN være at de nyere udgaver er uden den del)
£isbeth & Baloo Politicians are like diapers. They need to be changed often - and for the same reason.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er hun |
|
|
ellers normaltfungerende?? Jeg har en lillesøster som er atypisk autist og som generelt set godt kan passere for at være normal - i hvert fald i øjeblikke - og hun kunne såmen også sagtens gå og lugte hele dagen og være fuldkommen blæsende ligeglad. Det interesserer hende overhovedet ikke - men er en del af hendes "sygdoms"billede....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ******* |
|
|
Ja tror bestemt også hun PT er mega ligeglad med fremtiden om børn. Trine: Hun er ("desværre") ganske velfungerne. Blot total dovn og ligeglad. Og så hun alligevel en meget følsom pige. Zamangah: Ja det min søster, men ihhh ved da slet ikke hvordan man skulle tage den snak :S Min mor spurgte også om det ikke måske skulle være mig der snakkede med hende. Men uha det ved jeg slet ikke hvordan man lige griber an...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hold da op.. Det lyder vildt. Jeg var selv mega pinlig over at have menstruation, og jeg fik det først som 14-årig. Men jeg var panisk bange for at bløde igennem, og gjorde det 1 gang første dag i praktik i 8 klasse, og jeg spurtede op på cyklen og hjem!! Det var SÅ pinligt... Så jeg kan ikke lige sætte mig ind i det, men dog kan jeg huske at jeg slet ikke kunne forholde mig til at høre min MOR tale med mig om den slags - alene tanken om at HUN havde menstruation, kunne jeg nærmest ikke forholde mig til. Så jeg vil også sige at du, som den ældre søster der selv har været det igennem for færre år siden, kunne tage en snak med hende. Evt. tale om hvordan du selv havde det da du var i hendes alder osv osv. Måske brænder hun inde med nogle spørgsmål hun ikke lige ved hvor hun skal stille, hun ved bare det ikke skal være til mor.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror også... |
|
|
... at det kan være en god ide at få snakken med en ældre søster, frem for sin mor - der jo pr. definition er oldgammel og ikke forstår noget  Og da du selv har en datter og en til på vej, kan du jo lige så godt øve dig! Hun kan i øvrigt nok ikke lugte det selv (ligesom man oftest ikke selv mærker at man lugter af hvidløg) men hun tager ikke skade af at få påpeget at hun hørmer - hver gang! Hvis det er fordi hun simpelthen glemmer at skifte bindet (selv om jeg ikke kan forstå det - det sidder jo der og griner af en hver gang man er på toilettet), kan det måske hjælpe hende hvis du (sammen med hende) sætter en påmindelse på hendes telefon, så den giver en lille alarm hver 3-4 time. Jeg kan ikke helt forstå hvordan hun kan "glemme" det om morgenen - selv hvis man ikke går i bad om morgenen, skifter man da undertøj?? Måske ville hun fungere bedre med noget andet end bind - f.eks. en Divacup/Mooncup? Men det forudsætter selvfølgelig at hun husker at tømme den minimum 2 gange dagligt?
£isbeth & Baloo Politicians are like diapers. They need to be changed often - and for the same reason.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville ønske |
| Forfatter:  |
Pinny ♥Fyn♥ |
| Dato:  |
09-08-2011 15:22 |
|
Det var min mor og søster, der havde taget sådan hånd om mig, i sin tid. Jeg blødte meget, men at stå og bede min mor om bind (hun var så gammel, så det var overstået), og nye underbukser... Jeg har vasket mit tøj fra jeg var 10 år gammel. Men at gå i hjemmelavede bind (et laset hånklæde revet i stykker, og plastic under). Min mor mente en pakke minibind varede evigt, og jeg syntes det var så pinligt at snakke om, så jeg opfandt min egen "løsning". Det hjalp så ikke mod lugten. En jul gav min søster mig 10 par trusser. Det var dejligt. For jeg lugtede jo, selvom jeg tog bad hver dag. Min mor kan simpelthen ikke have haft lugtesans af betydning. Da min anden søster flyttede hjem og vi delte badeværelse, ved jeg hun talte med min mor om, at jeg havde brugt hendes tamponer (Super), og det var da ikke normalt. (En hel æske til en menstruation). Det kom der intet ud af. Jeg fik 50 kr om ugen i lommepenge, de gik til kaninfoder. Det vidste min mor så ganske udmærket! Op i mit voksne liv har jeg også oplevet at bløde som en svineslagtning, og måske ikke lige være så renlig altid. Når supertamponer kun holder en times tid, og man går som en and med bind, der også kan blødes frem, bag og til siden, udover i.... Tip: Man kan i Jysk købe "tisselagner"- de koster ikke alverden, og er nemmere og billigere at vaske, end en topmadras. Jeg blev ikke mobbet mere i skolen, mere undgået!
Mvh Pinny "En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting." Rune T. Kidde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg tænker lidt |
|
|
Ja, jeg tænker altså lidt, at i skal droppe den der "rotte jer sammen" omkring din søsters mens.... Hvis jeg var 13 år, ville jeg føle det SINDSSYGT pinligt, at mor "holder øje" med min mens, og derudover rapporterer til søster, at jeg bløder??? Tror næsten jeg ville være død af skam. Kan godt forstår, at hun finder det yderst ubehageligt, når i på den måde spionerer omkring hendes periode... Men når det så er sagt, så ER det altså singssygt klamt, ikke at vaske sig og skifte bind. Jeg forstår ikke, hvorfor du ikke altid har en skraldespand stående på badeværelset? Det ville da være nemt og ligetil. Igen bliver det jo pinligt for hende, når spanden bliver sat frem, TIL HENDE. I skal gøre det hele så naturligt for hende som muligt. Jeg ville nok sige til hende, at hun stank. Derudover ville jeg altid have en skraldespand på badeværelset, en stor kurv med bind/tamponer osv... Og når du har fortalt hende at hun stinker og er yderst uhygiejnisk og KLAM, så ville jeg ignorere hendes mens fremover. hun føler sig helt sikkert overvåget!
Sofie med Spøgelset "A good horse is never a bad colour" Mark Rashid
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville |
|
|
Nok bare mande mig op og sige det lige ud. Simpelhen sige til hende, du lugter altså og fortælle at du synes det er klamt hun ikke vil skifte bind. Der næst ville jeg nok sige til hende, hun ikke kan overnatte hos dig hvis ikke hun sørger for at skifte bind og holde sig ren. Ja til at man har en affalds spand, på toilettet det er vel en normal ting, har altid selv haft en. Nej til at skulle stille kurv frem med tamponer og bind, men sørg for at hun ved hvor hun kan finde nogen hvis det er nødvendigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ************ |
|
|
Forstår godt jeres undren. 1. Min søster ved IKKE min mor fortæller mig det. Det er bare sådan lige over sms, så vi ved vi ikke skal finde på at tage ud og bade, hvilket vi har gjort en gang og jeg vidste ikke noget og søster sagde jo selvfølgelig ingen ting. 2. Min mor holder øje fordi hun ikke selv holder styr på det. JA død pinligt hun gør det, syntes selv det var mega træls hun gjorde det, men hun holdte da jeg ligesom sørgede for mig selv. 3. Har ingen skraldespand på badeværelset da jeg ikke selv har haft menstration i snart 3 år. Så gider ikke den står og fylder til ingen verdens nytte. 4. Kan sagtens se ideen med bind osv på badeværelset, men vil ikke ofre penge på bind osv på at hun er her ind imellem og jeg ikke selv bruger det. Ved faktisk slet ikke om min søster overhovedet ved at jeg ved hun har fået sit mens. Vi har aldrig snakket om det. For det er bare min mor der lige hvisker det hvis vi tager hende med hjem. Hun sover her som regl kun i ferier. Så det er ikke noget hun gør tit og ofte. Så problemet er jo egentlig størst hjemme. Der er der jo bind, skraldespand, bruser, rent tøj osv osv til fri afbenyttelse. Men der skifter hun jo heller ikke. Men ja jeg burde nok mande mig op og snakke med hende. Men ihhh jeg kan bare slet ikke sådan noget. Syntes det er lige så pinlig som hende selv. Og agumentet med jeg selv snart har 2 piger, ja i har helt ret, men der er forhåbentlig mere end 10 år inden det problem kommer. Mon jeg så ikke kan klare det (sikkert ikke ) Hvordan skal jeg gribe sådan en samtale an?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen.. |
|
|
Du behæver ikke at stille en masse an på en snak, teenager er vant til at sige ting lige ud til hinanden. Så jeg ville da bare sige det lige ud til hende, du søs du lugter ikke særlig godt,husker du at vaske dig og skifte bind ?? Afvent hvad hun siger og tag den der fra..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du hjælper hende.. |
|
|
da i hvert fald ikke selv med den indstilling til en skraldespand og bind.. Herregud hvis hun er ved jeg en gang hver 3. måned, så ryger der altså ikke mange bind.. Og hvad pokker vil du have dine gæster med evt. mens skal gøre.? Smide det i toilettet eller i deres lommer.. ADDDDDD.. Og undskyld, hvor smider I brugte vatpinde, make up pads og andet hen.? I toilettet.?
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes i midtjylland - se mere på præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hun behøver |
|
|
slet ik vide din mor har fortalt dig det. Hvis hun lugter kan du vel genkende fænomenet fra da du selv havde dit ik  Så er det bare at sige hey du, husker du bad, skift af bind (IKKE tamponer hvis hun ik vil skifte for så får hun da først tampon syge!!) Teenagere taler lige ud af posen til hinanden så gør bare det samme til hende.
RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010 Be you - Be proud
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Information? |
|
|
Jeg tror desværre også, at du skal tage snakken med hende. Læg det ud som om, at du har bemærket at hun lugter meget slemt og prik lidt til samvittigheden med, at "det må dine veninder da også kunne lugte?" Altså en normal 13-årig vil helst ikke stilles ringere i venindernes påhør. Den er lidt tarvelig, en alt andet fiser jo tilsyneladende ikke ind... Du må nok ofre at der står lidt ekstra bind hjemme hos dig. Det er kun en lille udgift, da hun jo nærmest ikke bruger dem. Sæt også den efterhånden berømte spand frem og simpelthen introducer hende til det! Jeg kunne såmænd godt finde på at sætte et skilt ude på toilettet, som minder hende om, at hver gang man har været på toilettet, at så skifter man som minimum bind. Bare lav en tuttenutte lyserød boks, hvor der måske også ligger et par andre girlieting i (vatrondeller, makeupfjerner osv.  Og så skal tøsen informeres! Find nogen skræmmescenarier fra nettet (og gerne dem med billeder), der oplyser om underlivssygdomme, der kan fremkomme ved dårlig hygiegne. Ungen vil næppe ønske sig at få svamp  Læg materialet på hendes værelse og sig det til hende, at der ligger noget på hendes seng, som hun bør læse og så kan I tale om det efter aftensmaden. Dialog og information. Ungen aner jo ikke hvad hun laver 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tænker |
|
|
faktsik lidt, om din søster kan være flov over at have mens., og satser på at det ikke bliver opdaget, hvis hun ikke smider brugte bind væk? Snakken du tager, må tage udgangspunkt i nogle retningslinjer. "ved du hvad søs - Når du har mens, så skal du altså skifte bind hver gang du har været på toilettet. Jeg kan simpelthen lugte at du har det, når du ikke skifter bind. Derfor ved jeg at du har det nu og at du trænger til at skifte" Stik hende et bind og send hende på toilettet. Efter toiletbesøget fortæller du hende, at for at undgå at alle andre ved at hun har mens, så er det smart at skifte bind hver gang hun er på toilettet, for så er man på den sikre side. Når hun er på besøg hos dig, tilslutter jeg mig altså også at der skal stå en affaldsspand til rådighed... Evt. med "brugte" bind i, når hun er der. De kan jo godt rulles sammen som om de har været brugt, uden at de er det.... Bare sådan at hendes bind ikke ligger og skriger til hende som de eneste i affaldsspanden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kunne det tænkes |
JoanJ |
10-08-2011 22:10 |
|
at hun, som Zamangah skriver er flov over det.(Ja hun har tænkt det og det samme har jeg ). Du skriver selv hun er følsom. Har stor forståelse for mange af forslagene, men syntes de for en følsom pige må virke som angreb. Der er jo negativt det der bliver sagt, hun får kritik. Det kan godt gøres kærligt.Ordene skal blot serveres anderledes. Syntes måske det skal komme som en naturlig del af en samtale, hvor du f.eks. som nysgerrig storesøster, spørger om de i hendes klasse der har fået menes bliver frosset ud pga. de lugter. Og du syntes det er synd, fordi de jo ikke selv kan lugte det. Og så en anden ting, hun kan altså godt skifte bind uden at gå og flagre med det brugte. Det kan være så "pinligt" for hende at det er "smuglergods". Stakkels pige,som måske tænker; "at ignorerer jeg det..findes det ikke". Selvpåførte skyklapper kan være enorme. Ja hvad ved jeg ? Men syntes blot at der skulle anderleders vinkler på tråden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke så underligt ...... |
Lisbeth Sejberg 1 |
10-08-2011 22:32 |
|
..... at pigen åbenbart lider af berøringsangst over for noget helt naturligt, når både mor og søster IKKE kan forholde sig afslappet til det. Jeg synes, det er jeres mor, der skal finde en løsning på det med vask af sengetøj. Pigen er da så gammel, at det er en helt naturlig ting, at hun selv sørger for at skifte sengetøj, når det er nødvendigt. Det er alt for nemt bare at ignorere et behov, når det altid bliver løst af andre. Kan ikke lade være med at sammenligne det med kvinder, der brokker sig over, at de altid skal samle mandens sure sokker sammen og putte dem i vasketøjskurven for ham ..... mænd er jo ikke helt dumme vel ?? Når sokkerne alligevel altid ender med at ligge i pæne rene bunker i sokkeskuffen, hvorfor så gøre noget selv ??  Jeg tænker lidt, om hun aldrig har veninder på besøg til overnatning og selv har lyst til, at der skal være rent og pænt ?? Eller om hun aldrig overnatter hos veninder, også når hun har sin mens ?? Synes de forslag, der er kommet om en lille kurv med bind og andre fornødenheder, lyder godt. Men jeg fatter så heller ikke, hvordan man kan undvære en skraldespand på badeværelset. Om ikke andet sætter det da gæster i forlegenhed.
Keld Sheik kom lige forbi og gav mig en signatur ........ fordi jeg fortjente det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et p.s. |
JoanJ |
11-08-2011 08:04 |
|
Du kan ikke "bestemme" over din søster, men du kan huske hende på at i dit hjem er det dine regler der gælder. Tror du måske din mor i sin desperation fordi din søster ikke gør som hun ønsker (hvilken teenager gør dét?), overdriver problemerne en anelse? Blot en tanke! Det er ikke hendes bademangel jeg taler om, men jeg har mere end svært ved at tro en pige der bløder SÅ meget, ikke også skulle gøre det i skolen, uden kammeraters og voksnes viden og følgende reaktion. Måske din mor maler med en lidt større pensel end nødvendigt for at få dig som allieret og talerør. Kan godt forstå det, men men men..... En sag har altid flere sider. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ********* |
|
|
Lisbeth Sejberg 1: Af hvilket grund mener du vi ikke afholder os afslappet til det? Den sætning må jeg ærligt sige provoker mig lidt. Zamangah: Nu ved jeg jo ikke hvad hun tænker og føler. Men min mor siger at hun er lidt flov over det. Og vil helst det holdes skjult osv. Og dette bliver altså også respekteret. MEn som min mor siger er det liidt svært at holde det hemligt for vores far når hun hele tiden skal huske hende på at skifte bind. Nu er det jo så først i sidste uge jeg fik at vide at hun ikke gider skifte bind osv. Og jeg ved ikke hvilke samtaler de har haft. Men jeg ved hvordan min mor er og hun er stille og rolig og er HELT sikker på hun har forsøgt at forklare hende at det er vigtigt hun skifter bind. Som hun sagde til mig ønsker hun jo ikke at de andre i klassen kan lugte hende eller opdager hun bløder igennem, så hun risiker at blive mobbet. Piger er modbydelige mod hinanden. Jeg er også MEGET sikker på min mor ikke overdriver Sådan er hun på ingen måde. Hun vil heller aldrig tvinge mig til at snakke med hende, eller overdrive for at få mig til det. Som sagt nu har trunten haft det i 3 år og hun har aldrig nævnt det for mig, før jeg selv spurgte. JEg har jo selv været teenager med min mor Og har altså aldrig følt min mor træls. Jo hun skulle da ikke snakke med mig om det, men jeg fandt da hurtigt ud af at ordne det selv. Og derefter har hun da aldrig påpeget noget som helst. Heller ikke hvis man havde blødt ved siden af eller noget i den stil, for uheld kan ske. Med hensyn til vi ikke har skraldespand. Så lever vi fint uden og kan ikke se hvordan det kan komme til diskution her i om vi har en på vores toilet eller ikke. Men for god ordens skyld så har vi en pose til tis bleer og der smider vi det i. Og er det en prut ble ryger det og toiletruller direkte ud i skraldespanden. Ideen med en kurv er meget sød. Men aaa at have sådan noget til fritskue har jeg altså ikke lyst til. Mine ting står inde i skabet og har sltid gjort det. Desuden ville min datter tømme dem med det sammen Og tror også min søster vil undre sig hvis der pludselig står en kurv med sådan på vores badeværelse. Der er i øvrigt slet ikke plads til den :/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen så.. |
|
|
må du jo nok bare sige at du ikke kan hjælpe og det må være din mors problem.. Pigen har brug for en skraldespand til sine brugte bind, det gider du af princip ikke og sætter både din søster og gæster i forlegenhed.. Ikke om jeg ville smide mine brugte bind i en pose, den er vel tillige gennemsigtig.? Syntes det er klamt ikke at lukke sådanne ting inde i en aflukket beholder..
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes i midtjylland - se mere på præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Du skriver: Lisbeth Sejberg 1: Af hvilket grund mener du vi ikke afholder os afslappet til det? Den sætning må jeg ærligt sige provoker mig lidt. ... har du selv læst resten af dit indlæg? Det lyder ikke ligefrem som om du har et let og afslappet forhold til en så naturlig ting som menstruation. Bare det at du ikke vil have ubrugte bind og deslige til "frit skue" på dit badeværelse? Come on. Det er der da intet pinligt i. Synes det siger en del om dit hjems forhold til menstruation. Og det er da normalt at have en skraldespand på badeværelset. Men det må I selvfølgelig selv om. Håber ikke det generer jeres gæster. Det ville genere mig. Du kan jo heller ikke sige til din søster (hvis du vil tage snakken med hende) at hun skal gå ind og skifte bind, hvis hun ikke har noget sted at smide det brugte bind hen.
Med den dejlige palominofyr Sunny ... og elskehundene Sascha og Nellie som betyder ALT for mig!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ****** |
|
|
Nu søger jeg jo rent faktisk en løsning på problemet genneralt IKKE når hun er hos mig. Problemet hos mig syntes jeg godt nok er lille i forhold til hun minimum 12 gange 5 dage om året har det problem hjemme. Så er 2-4 dage hos mig da ingenting. Undre mig I kun fokuser på det. Som om I kun læser problemet er hos mig... Har jeg ikke et afslappet forhold til mens fordi jeg ikke gider have bind osv til at stå fremme. Ja ærlig talt har jeg altså heller ikke toilet papir, vatpinde, vatrondeller osv til at stå fremme. Det hører sig altså til i skabene ikke på hylderne. Må et badeværelse ikke være pænt, skal det flyde med hygiejne ting? Men får da vidst ikke så meget ud af den her tråd. `Syntes slet ikke i fokuser på problemet kun problemet og manglende ting i jeres hoved på mit badeværelse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selvfølgelig |
|
|
må du selv om du vil have hygeine ting stående. Jeg har det heller ikke fremme, det står i et skab, dog har jeg en affalds spand en pæn en som står ved siden af wc. Synes det er naturligt, da mine gæster kan have behov for at smide en brugt tampon eller bind i den. Ellers bliver den brugt til vatpinde, vatrondeller og papruller fra wc papir, og så mange andre småting..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du lærer.. |
|
|
nok det med en toiletspand den dag dit toilet stopper fordi en gæst eller søster har smidt bind eller tampon i 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trådstarter du er da ikke afslappet .... |
Lisbeth Sejberg 1 |
11-08-2011 17:16 |
|
..... ommkring emnet  Hvis du og din mor havde været det, havde i nok haft snakken med din søster for længe siden, i stedet for at bede vildt fremmede om råd til at løse problemerne. Du virker på mig helt enormt sippet, når du fortæller om, hvad du ikke vil have stående frit fremme på badeværelset ..... sorry ..... men det gør du altså.
Keld Sheik kom lige forbi og gav mig en signatur ........ fordi jeg fortjente det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *********** |
|
|
Altså for 10 gang min mor HAR snakkket med min søster MANGE gange. Jeg har ikke da jeg først lige har fundet ud af det i sidste uge. Min mor og jeg har blot snakket om det en enkelt gang i telefon. Hvor hun fortæller at hun aldrig skifter bind, altså det ikke kun var ude hos mig. Vi snakker frem og tilbage og min mor siger hun simpelthen ikke ved hvordan hun får hende til det da hun allerede har forsøgt alverden snakke. Derfor tænker jeg at måske I havde en fif til hvordan man får hende til at skifte bind og vaske sig når man har sin menstration. Men det kunne i åbenbart ikke, tråden er jo gået helt en anden vej suk typisk HN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skrift over |
|
|
TS: flere giver jo fif til hvordan du kan hjælpe hende - men dem vil du ikke bruge og stiller dig på bagben. Måske er det derfor folk ikke kommer med flere fif.
Mvh Eva. Mini-hn ordbog: - Intensivere (ikke "intensificere") - Selskab (ikke "selvskab") - Generelt (ikke "generalt") - Noget (ikke "nået", det betyder noget andet)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg foreslog i går ...... |
Lisbeth Sejberg 1 |
11-08-2011 19:55 |
|
..... at din søster skulle tage mere ansvar, ved at din mor IKKE skulle skifte det ulækre sengetøj, når hun havde "glemt" at skifte bind igen igen igen. Simpelt hen give hende en gedigen omgang konsekvenspædagogik. Derfor jeg drog en sammenligning til "opdragelse" af mænd og deres omgang med vasketøjskurven  Jeg spurgte også, om din søster aldrig var ude at overnatte hos veninder, eller havde veninder på besøg, når hun havde mens. Det fravælger du let og elegant at forholde dig til. Måske din søster allerede er ved at blive isoleret p.g.a. sin dårlige personlige hygiejne ?? Der er vel ingen regel om, at en tråd SKAL gå en bestemt vej, bare fordi trådstarter får noget modspil og bliver mødt med undren ?? I er ikke nået så pokkers langt med det i ind til nu har prøvet vel ?? Så hvorfor ikke prøve at følge nogle af de tanker, der bliver luftet her i tråden ??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som jeg ser det... |
|
|
... forventer du lidt at der kan komme de magiske ord og så forstår din søster med det samme at hun selvfølgelig skal skifte bind og holde sig ren. Men hun er et barn! Hun er ganske vist kønsmoden og har været det i 3 år - men mentalt er hun øjensynligt stadig en lille pige - hidtil er strudsemetoden jo gået fint for hende, så hvorfor skulle hun ændre det? Hvis din mor ikke har kunnet hjælpe med hentydninger, hjælp til at have de rette remedier og lidt information, må hun tage skeen i den anden hånd og tale med store bogstaver. OGSÅ selv om det kan betyde at hun må tage søster ved hånden, gå ud på badeværelset med hende om morgenen og overvære at hun skifter det bind. Øvelsen kan så gentages når søster kommer fra skole, ved aftensmadstid og igen før sengetid (og i øvrigt så ofte som nødvendigt). Og skal der skiftes sengetøj skal pigen selvfølgelig selv gøre det - om nødvendigt overvåget. JA - det vil være en afskyelig opgave (for ikke at sige ret ydmygende for pigen), men det er din mors opgave at sikre sig at hendes barn ikke ender med infektioner og sterilitet. Og kan barnet ikke sørge for sin egen hygiejne - så må mor hjælpe! Jeg tvivler i øvrigt på, at hun skal gå med ret mange gange før det kun er nødvendigt at SIGE, at så er det NU (om der så i begyndelsen derefter stadig skal kontrol til om der ligger et brugt bind i skraldespanden - det er en mulighed) Samtidig må der information til om at dette fænomen altså er normalt, sundt og er noget der VIL komme en gang månedligt de næste ca 40 år - så hun kan lige så godt vænne sig til at behandle sin krop godt og holde sig ren og sund. (Jeg vil stadig anbefale tidligere nævnte bog - den giver svar på en del ting som nogle piger ikke har lyst til at spørge mor om) Indtil hun er kommet ind i en sund og normal vane med dette, skal hun naturligvis ikke overnatte andre steder når hun har sin mens. Det vil være synd hvis hun ligger hos en veninde og bløder igennem eller lugter - og der er heller ingen grund til at hun kommer hjem til dig og gør det (eller "slipper uden om" at skifte sine bind) Og ja - jeg mener det faktisk! Nogle gange må fløjlshandskerne af!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fløjlshandskerne PÅ! |
|
|
Jeg tror du skal passe på med at være for ufølsom, i din måde at snakke med hende på. Pigen lyder måske som doven, men kan det tænkes at hun simpelthen er ved at skamme sig ihjel? Umiddelbart lyder det i mine ører som om hun er rigtig flov over det hele, ellers ville hun have sagt noget. Så jeg vil sige: "Be careful.." Frem med spand og bind. Bind koster omkring 14 kr. i fakta, så det synes jeg er værd at investere i. Jeg oplevede som teenager at være hos en veninde, mens jeg havde min mens. Jeg havde lige fået det, og der var mange ting jeg skulle lære. En af tingene var at rulle bindet sammen og ind i toiletpapir, når det smides ud. Det havde min egen mor ligesom misset i farten - selvom jeg ellers var enormt godt informeret. Det resulterede i at min venindes mor tog fat i mig og bad mig pakke det ind. Jeg var så pinlig berørt over det at jeg ikke turde komme i deres hjem længe efter, og det var på trods af at moren faktisk gjorde det på en pæn og diskret måde. Hun tog fat i mig mens jeg var alene.. Så mit bidrag må være, at hvis du skal nævne det, så gør det diskret og på en venlig måde. Behold fløjlshandskerne på  Og btw. det med at teenagere siger tingene kontant mindes jeg altså ikke, og jeg er 21 år. Alle, uanset alder, fortjener at blive behandlet med respekt og værdighed.
I am nobody - nobody is perfect - therefore, I must be perfect!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er ret |
|
|
sikker på at Lisbeths forslag nok skal have effekt.... Da specielt hvis pigen er lidt flov over at have sin mens.... Hvis mor følger hende på toilettet, så er jeg ret sikker på, at damen hurtigt finder ud af at få skiftet af sig selv. Det er muligt at et hvert mennesker har ret til at blive behandlet med værdighed, men de har altså også ret til omsorg, opdragelse og dannelse. Og det må da være langt at foretrække at mor holder øje med pigen, fremfor at hun risikerer at blive mobbet på grund af stank. Det er der ikke meget værdighed og respekt i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Problemet er jo ikke... |
|
|
... begrænset til de par gange hvor situationen er opstået hjemme hos TS. Det er noget der står på hver måned og har gjort det i 3 år! Ren omsorg for barnet må diktere at man lærer hende at passe på sin krop. Hvis det var tandhygiejnen den var gal med og hun hørmede ud ad munden, ville man jo også gå med på badeværelset og sikre sig at tænderne blev børstet og tandtråden brugt. Det ville være uhygiejnisk og uværdigt at hun gik rundt og hørmede ud af gabet. Så det ville man gøre noget ved. Hvis der kom besked fra skolen om at hun havde lus ville man hjælpe hende med at kæmme og behandle. Det ville være uværdigt og ulækkert at hun gik rundt med en hovedbund der kravlede af lus. Så det ville man gøre noget ved. Hvorfor skal hun have mindre omsorg bare fordi hendes problem er lokaliseret hvor det er? Der er blevet snakket og forklaret i 3 år. Det er synd for pigen at lade det fortsætte! Det er uværdigt at hun går rundt og lugter og tror at hvis hun "glemmer det" så forsvinder det nok og ingen opdager det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skrue bissen på |
|
|
Hvis det er rigtigt som TS siger, at pigens mor har snakket om det flere gange i løbet af de tre år hun har haft mens, ja så er jeg enig med £isbeth. Det lyder jo somom at pigne er fuldstændig ligeglad med at hun går rundt og lugter, og ikke somom at hun er flov over at have mens. Hvis man er flov over at have mens, vil man da prøve at undgå at vise at man har det, ved feks at sørge for at skifte bind/tamponer hyppigt så der ikke er risiko for lugt og gennemblødning! Hvis hun ikke vil høre, så må hun jo lære det på en lidt hårdere måde. Feks ved at begynde at kræve at hun selv skal skifte sengetøjet og vaske det. Og at det ikke er frivilligt om hun vil sove i det beskidte sengetøj eller ej -hun SKAL. Så lærer hun måske at det er smart at bruge et nyt bind om aftenen? Det med at overvåge at hun rent faktisk skifter bindet lyder drastisk, ja, men jeg har nu også svært ved at se at det skulle hjælpe ret meget med flere snakke? TS har da iøvrigt helt ret til at indrette sit badeværelse som hun vil, og om hun vil have bind mm stående fremme eller ej er nu engang hendes sag. Hos os står det såmænd også i et skab, da jeg synes det ser mere ordentligt ud. Når det så er sagt, vil jeg også sige at jeg personligt synes det er noget af det mest trælse at være på besøg hos nogen der ikke har en skraldespand på sit badeværelse. Det er på ingen måde særlig delikat at skulle gå stroppeturen ud i køkkenet med sin brugte tampon indhyllet i toiletpapir når man har været på toilettet! Men held og lykke med det -jeg håber da I finder en løsning på din søsters problemer.
Mvh Britt The more you practice, the luckier you get....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flov... |
|
|
Jeg tror altså også at hun er flov.. Det var jeg selv i den alder.. Jeg har aldrig brugt bind, kunne simpelthen ikke med det, så jeg har altid brugt tamponer, det også meget nemmere og mere behageligt for mig.. Stil en pakke tamponer ved siden af toilettet, så har hun lidt at eksperimentere med.. De bedste er dem fra Fakta til 22 kr,-
Mvh. Anne Kathrine Jensen Lidt af en bonderøv..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej nej! |
|
|
Jeg vil ikke anbefale tamponer før hun har lært at der skal skiftes med jævne mellemrum. TSS er en alvorlig sygdom der i værste fald kan være dødlig. Skal man anvende tamponer skal man have en ordentlig hygiejne!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tamponer.. |
|
|
Det kan der selvfølgelig være noget om, men jeg skifter så også tampon hver gang jeg har været på toilettet, for ellers kan jeg mærke den.. 
Mvh. Anne Kathrine Jensen Lidt af en bonderøv..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 121212 |
|
|
Du siger at der er blevet taget mange "snakke" med hende, men synes egentlig ikke det fremgår hvad hendes side af sagen er - ud over at du skriver "hun er totalt ligeglad". Hvad udleder du den konklusion på? Ikke at det nødvendigvis er en forkert konklusion, jeg undrer mig bare over om hun har sagt: "Jeg er ligeglad med om det lugter." "Jeg er ligeglad med om folk kan se det." "Jeg er ligeglad med at det sviner mit tøj og sengetøj til." "Jeg er ligeglad med at jeg kan få sygdomme." osv... Og hvad hendes begrundelse i så fald er? Om hun selv ikke synes det er ulækkert, om hun tværtimod er stolt af det (det er altså ikke alle piger der bliver flove, nogle unge piger glæder sig længe til at få deres første mens - især hvis veninderne har fået det) og gerne gør folk opmærksom på det den tid på måneden? Udleder i derimod hende ligeglade attitude bygget på tavshed, trækken på skulderne eller svaren igen uden argumentation, tyder det mere på en blokade af en slags, enten af fornægtende eller selvsaboterende karakter. Måske kan hun slet ikke forlige sig med tanken om at blive kvinde, hvis hun stadig føler sig meget som et barn. Hvad vil hun selv? Hvad synes hun er den rigtige rytme/løsning for hende mht. bind, cups, p-piller (så er det trods alt lettere at styre - ikke at min generelle holdning er at så unge piger skal spise den slags). Jeg ville gå i forsvarsposition lige med det samme hvis et familiemedlem så tæt på mig (mor eller søskende) startede sådan en snak. Så måske i kan bede skolesundhedsplejersken tage en sådan snak med din søster næste gang der er rutinetjek? Alm. læge ville også være no go for mig.. nå, det blev langt. manglede bare hendes side af sagen. Kom gerne med update.
Mia Jeg træder i en pyt, og tænker "Pyt!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ********** |
|
|
Syntes de sidste indlæg har været rigtige gode  Mia: hendes side kender jeg ikke. Har som sagt ikke snakket med hende. Men ud fra hendes normale måde at være på så er det sikkert med tavshed og trækken på skulderen. Sidste lørdag da vi var i sommerland, havde hun igen ikke skiftet en hel dag Og inden vi skulle hjem er alle sådan set på toilet og min mor siger til hende om hun ikke lige skulle på toilet også, men hun siger nej. Min mor siger flere gang joo gå nu lige ud på toilet, køre turen er lang hjem ... Min søster er svær at læse. Hun er som jeg har skrevet en følsom pige. Hun snakker ikke om sådanne ting, og er lidt en enspænder. Så nej hun sover som regel ikke hos veninderne. Det er sket en enkelt gang her i sommer at de har sovet i telt. Hun sidder bare på sit værelse eller glor tv i stuen. Hun gider ikke gå ud. Når hun så langt om længe bliver logget ud hygger de sig jo rigtig meget. I samarbejde med skolen, grundet hendes ligegyldige attitude blev hun tilmeldt kids wolly, men igen skulle hun "tvinges" afsted. Spørg hende da om hun syntes det er kedeligt, men hun siger hun syntes det sjovt når hun først kommer afsted. Spørg storbror eller vi om hun vil med er hun altid frisk på at være sammen med os, men det er som regel med ordene: ja ja ..  Hun lyder måske som en deprimerne teenager. Men det er hun altså langt fra. Ikke mere deprimerne end alle andre ihvertfald. Hun fungerer i hverdagen, skolen og i fritiden. Men nyder at tilbringe tid alene på værelset med fuld musik og sang. Vil nok give lidt ret i hun ikke helt kan forholde sig til at blive voksen, men hun vil bestemt heller ikke være barn. Men det er jo desværre et af livet faser Som hun skal igennem på bedst mulig måde. Og uden for mange problemer. Syntes også ideen med Sp er god. Måske at man fremlagde problemet med klasselæren så det måske var alle pigerne der fik et fordrag om det. Så følte hun sig måske ikke alene!?!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmmmm |
|
|
Stakkels pige  Jeg havde det selv MEGET svaert ved at have faaet min mens, mens betyder man skal vaere glad fordi man kan faa boern, men jeg har ALDRIG haft den mindste lyst til at skulle have boern, saa for mig var den allerede foer den kom en pestilens, en pinelig afaere hver mdr som satte en stopper for de ting jeg holdt af... jeg gjore ALT for at skjule det for min familie, for det var yderst pineligt at have det... saa jeg koebte trusseindlaeg og gemte paa mit vaerelse, det fungerede nogle mdr, men saa blev det altsaa for meget for trusseindlaeg at klare... og det endte med et mindre sammebrud hvor min mor som trode hun var soed og hjaelpsom gjore et stort nummer ud af at proeve at hjaelpe mig med diverse bind og talte med hendes veninde om andre typer bind... jeg har aldrig og kan ikke nu bruge bind jeg gaar som en and med dem paa, og foelsen af at bloede faar mig til at foele at alle kan se det. jeg har indtil sidste aar hvor jeg fik min spiral sat op kun brugt OB, jeg kan ikke bruge tampax der bloeder jeg ned af snoren selv om tampaxen er helt ny. jeg ved ikke hvorfor jeg skriver alt det her... maaske bare fordi jeg har ondt af pigen.... og hvis hun er ligsom mig indtil jeg fik spiral (31 aar gammel) saa skifter hun ikke hvor hun kan se hendes bind er det eneste i en tom toilet skraldespand, eller hun skal smide det i en alm skraldespand = pakke det ind i toilet parpir og gaa med det til skraldespanden.... skulle noed goerre at jeg var tvunget til det saa roeg det i toilettet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min tanke |
JLH |
13-08-2011 23:53 |
|
om emnet var umiddelbart "psykisk sygdom".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med Janni-JHL |
Lisbeth Sejberg 1 |
14-08-2011 10:04 |
|
Jo mere der kommer frem om pigen, jo mere tænker jeg også i den retning. Nu fik jeg endelig bekræftet min formodning om, at pigen ikke har nogen stor omgang med sine jævnaldrende i fritiden. At pigen er "svær at læse" ja det er muligt, men så meget vigtigere bliver det da, at de krav der stilles til hende, bliver stillet mere direkte og uden omsvøb. I stedet for indpakkede hints om, at hun nok hellere må gå på toilettet, inden den lange køretur hjem, skal moren have en snak med hende om, hvad hun egentlig mener med den opfordring. Altså at for hendes vedkommende betyder det, at hun fandengaleme skal få skiftet bind, inden de kører nogen steder. Ellers må hun sidde på en plasticpose i bilen. Jeg er nok ved at være der i tankerækken, at hensynet til andre OGSÅ begynder at spille ind. Der er vist ikke ligefrem nogle, der elsker at få deres bilsæder plettet til af menstruationsblod, hvis de kan blive fri.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Neutral hjælp |
|
|
Hvis ikke pigen har nogen tætte veninder er det ikke sikkert at hun får svar på sine spørgsmål nogen steder - for har hun det ligesom jeg er det ikke noget man snakker med sin mor om! Jeg hadede at min familie ville opdage det når det var på den tid af måneden som barn - det var noget jeg gerne bare ville klare selv... Heldigvis havde jeg super gode veninder og i skolen med sundhedsplejersken fik vi en super god snak og nogle af de "pinlige" spørgsmål blev besvaret. Sundhedsplejersken var super god til at forklare på et generelt plan - så kunne man jo selv bruge det man havde brug for - f.eks. hvis man bløder meget at man kan kombinere tampon og bind om natten for at undgå uheld. Hvad man kunne gøre hvis man havde smerter med varme på maven osv osv. Håber din mor kan spørge til hvornår det er tid til et besøg i klassen af sundhedsplejersken - hun behøver ikke sige ret meget om problemerne - men kan blot nævne at hun synes det er svært at få en god snak med din søster og at hun håber en neutral person vil kunne hjælpe. Det gør ikke en til en dårlig forælder når man har forsøgt med de virkemidler man kender til og synes man kommer til kort, at man søger hjælp. Og så skal det hjemme gøres så nemt som muligt at hun diskret kan skifte bind osv - vis hende hvordan hun vasker sengetøj og sørg for der altid er et rent sæt klar. Prøv det inden hun tvinges til noget - hun skal meddeles disse ting - det skal ikke være en snak om dette emne hvis hun finder det pinligt, så lukker hun nok bare af... Som søster synes jeg du kan tage generelle ting op - spørg til om de er begyndt at bruge make up i skolen, deodorant osv - en generel snak om hygiejne istedet for at fokusere sådan på det tilsyneladende pinlige emne... Som en lille ekstra kommentar må jeg også kommentere på den manglende spand i badeværelset - jeg hader (!!!) at være til fest hos kammerater der ikke har en sådan...
Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
MadsGedebuk |
15-08-2011 11:02 |
|
Har hun det generelt svært med hygiejne? For det er altså ikke normalt at en teenagepige, eller dreng, er totalt ligeglad med at lugte og have blodpletter på tøjet. Kan hun have været udsat for noget, som gør at hun hellere vil lugte end beskæftige sig med sin krops naturlige funktioner? Hvis hun vitterligt er normalt fungerende så ville jeg ganske enkelt sørge for at det er muligt for hende at skifte bind uden at skulle spørge mig eller min mand (eller nogen andre for den sags skyld)om hvor hun kunne finde bind mv. Når jeg vidste at den del af sagen var i orden, så ville jeg fortælle hende at hun lugter (når hun lugter) og sige at det er ulækkert for os andre og at der altså ikke er nogen servering i mit køkken før hun har gjort noget ved lugten. Ikke på vilkår om jeg vil sidde med lugten af menstruationsblod i næsen mens jeg spiser. Især ikke når lugten kan undgås ved at tøsen lige holder op med at skabe sig. Hun ville i øvrigt også have vundet pligten til selv at vaske sengetøj, tøj og håndklæder hvis hun svinede sådan i mit hjem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har ikke |
|
|
læst alle svar. Men jeg vil foreslå at din mor fik snakket med skolens sundhedsplejerske, og fik hende til at tage en snak med din søster. Mvh Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg er enig |
|
|
med madsgedebuk og Janni - det er IKKE normalt for en pige i den alder, at være sådan et svin. Nærmere tværtimod, så derfor måske noget psykisk?. Det lyder lidt som noget skolens sundhedsplejerske, eller pigens læge bør involveres i. Og er det ikke tilfældet - men pigen ER ligeglad, ja - så må hun igang med vaskemaskinen. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hej :) |
Line ♥daphne♥ |
04-11-2011 08:38 |
|
min lillesøster var på samme måde, vi lavede en lille kurv til hende og stilte på hendes seng, vi sagde ikke hvorfor bare at det var en lille kvindegave  det hjalp lidt men ikke nok, så jeg lavede lidt reesech om hvad der kunne ske ved ikke at gøre det, så fandt jeg de ting frem og et billed af et underliv som var ramt at underlivsbetændelse og en historie om en dame der fik en infektion fordi hun ikke skiftede bind og hvilken skade det havde gjort på hende. det hjalp*! og hver gang hun har mens smider min mor en pakke bind ind på hendes seng, og så kom vi problemet til livs, vi stoppede med at snakke om det, min søster syntes det var flovt og meget privat og bestemt ikke noget vi skulle blande os i! håber i finder en løsning 
lækker trakehner hingst søger dressur rytter! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Noget nyt |
|
|
Mvh Natascha den lykkelige ejer af: Django og My Last Heartbeat. Nogle tårer tørrer aldrig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ********** |
|
|
Nææææ desværre. Sidst hun var her havde hun det desværre også. Have fået ordre fra min mor om hun skulle i bad. Da hun så bliver sendt i bad (hvilket hun heller ikke gider) SIger jeg hun skal huske at skifte bind og hun bare skal smide det i den pose og så vil jeg smutte ud i skraldespanden med hele den pose så min mand ikke opdager hun har det. Hun går i bad og jeg smutter som aftalt ud med posen. Næste dag siger jeg igen til hende hun skal huske at skifte og at jeg smutter ud med posen så hun kan lige skifte. Hvor til pige barnet siger: jamen jeg har slet ikke skiftet for jeg har glemt at tage nogle med :S Kan jo så blot kommenter om hvorfor hun dog ikke sagde noget i går så vi kunne ha ordnet problemet.. Så nej intet  Med hensyn til bind. Så har min mor bind fast i skabet på badeværelset så det nemt for hende at finde frem til nogle uden at henvende sig til vores mor.
Nu mor til 2 helt fantastiske prinsesser Alice Sofia 13 Februar 2010 & Naia Maria 21 August 2011
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MiniBailey ♥AliceNaia♥ |
|
|
Har hun nogle problemer mht. opmærksomhed sådan ellers? Altså andre ting, som fx at hun gør skade på sig selv, ikke spiser, overspiser eller lignende? Min lillesøster, som kom ind i familien eller hvordan man nu skal sige det, for 11 år siden - min mor mødte en mand, han havde en datter i forvejen. - Hun er i dag 21 år, men er stadig på akkurat samme måde, meget opmærksomhedskrævende og det udviste sig tidligere ved f.eks. at hun ikke ville spise uden det krævede overvågning og stor debat, hun begyndte at skære i sig selv fordi når hun gjorde den slags så skulle hun 1-2 gange om dagen komme og vise min mor at hun ikke havde gjort noget, hun fik et skema over hvornår hun skulle gå i bad og generel personlig hygiejne. - Der var en hel masse problemer i hendes teenageår, som alle dybest set bundede i at hun higede efter opmærksomhed, og ved at starte alle de problemer op fik hun en frygtelig masse opmærksomhed på den ene eller den anden måde. Jeg siger ikke det er det der nødvendigvis er med din lillesøster, men måske det kunne være en tanke at sætte mere fokus på det, lidt mystisk måske men lave et skema over "Du skal skifte bind når du står op, når du har været i bad, hver 3. time" etc. hvad ved jeg - måske hende og din mor så skal snakke om det i løbet af dagen, er det godt gået etc. - Sørge for at uanset hvad så har hun bind med. Det kan godt være du ikke har bind i huset men har du sagt a - som er at ha' din søster på besøg, må man også sige b - og så sørge for at hun har bind til rådighed. Simpelthen stikke hende et bind i hånden hver gang hun går på toilettet, har været i bad etc. Jeg kan godt huske da jeg som 13 årig fik min menustration - det var kort før vi flyttede til Island så jeg boede med min gravide mor og min mormor = ingen bind i huset og alting var så fokuseret omkring min mor, graviditeten, Island, flytning osv. at jeg var drønflov over at skulle gå ud og fortælle min mor at jeg lige midt i alt det "valgte" at få min menustration - at min mor sprang rundt og sagde det til min mormor og "Ih nu er du blevet rigtig voksen" gjorde det viiiiirkelig ikke bedre  - Kan huske vi senere havde debatten om en BH også, og også brug af deo etc. - min mor skruede bissen på og gav mig ikke noget valg Jeg tog ikke skade af det, omend jeg kan huske jeg var flov over fx det med at skulle bruge en BH. Synes det var sådan en kvindeting og når man stadig sad og legede med barbiedukker (For det gjorde jeg altså som 13 årig), så var det lidt underligt med BH. Men synes virkelig I bliver nød til at skrue bissen på, det er uden tvivl svært for nogle at blive "voksne" på den måde - og man skal selvfølgelig ikke skræmme livet af hende, men hvis hun er flov over at skulle skifte bind, hvordan pokker vil hun så få det hvis hun skal ha' en underlivsundersøgelse fordi hun har fået en sygdom "down there" pga. manglende hygiejne? Som storesøster må vi ind i mellem også godt give et kærligt spark 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ad FOEJ hvor klamt |
|
|
Jeg synes I skal sige direkte til hende, at det er mega klamt, at hun stinker og at alle andre kan lugte det. Helt aerligt, det er simpelthen for ulaekkert.Hvad er det pigebarnet ikke fatter? Som sagt tidligere i traaden, burde hun tvinges til selv at vaske sit toej, sengegoej osv.
Tilridning og træning af springheste med potientale, samt springundervisning på alle niveauer tilbydes. Se mere på www.staldbakkely.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ********** |
|
|
Hun desværre fuldstændig lige glad  Et eksempel: så havde hun i flere uger glædet sig rigtig meget til at se meldodi grandprix. Korter så historien, min mor blev sur på min søster fordi hun var taget med en veninde på skadestue selvom min mor havde sagt nej og så kom hun først hjem kvart over 18. Vi skal altid være hjemme til 17 hvor vi spiser aftensmad. Men min mor gav hende stuearrest og hun fik ikke lov at se melodri grandprix. Hun var fuldstændig ligeglad. Det praller bare af på hende. Hun bliver selvfølgelig tvunget til at gå i bad men det en kamp hver gang. Og hun bliver også tvunget til at skifte bind. Men er hun i skole en hel dag skifter hun ikke bind. Det pinligt siger hun. Hun gider heller ikke købe tøj. Går i det væreste tøj. Pænt tøj har hun men gider ikke tage det på. Så nu har jeg sagt til min mor om jeg ikke skal købe tøj med hende, da hun alligevel for mig er nemmere at få i pænt tøj. Jeg er begyndt at sige til hende jeg ikke gider have hende med hvis hun ikke tager pænt tøj på. Hun har gennem skolepsykolog fået at vide hun er ordblind og det er med til at gøre hun er som hun er. Hun er sådan en lille følsom pige. I juleferien skulle hun for første gang ud til mig med bussen og skulle selv skifte bus osv. Selvfølgelig kørte bussen ikke som normalt og det stod meeeget dårligt. Så hun skulle vente i en halv time nede i byen. Sådan noget slår hende helt ud  Prøver så at give hende mange sejre hvor vi roser hende meget især når hun er sammen med Alice. På mange områder er hun som min mand. Så vi mistænker lidt hun har ADHD men lægen siger noget andet.
Nu mor til 2 helt fantastiske prinsesser Alice Sofia 13 Februar 2010 & Naia Maria 21 August 2011
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undskyld mig... |
|
|
Men har arbejdet mange år med mennesker med mange problemer. Din søster har et problem, hun har det svært og skal have hjælp NU! Hun lyder på ingen måde som en normal 13-årig. Og kan lægen ikke fatte dette, så skift læge. Jeg kan ikke diagnosticere hende udfra din beskrivelse, men det kan en god psykiater eller børnelæge. Kunne komme med mange gode råd eller cases - men I skal se at få din søster i nogle hænder der kan hjælpe hende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ****** |
|
|
Lægen ved INTET om ADHD! I børnehaven spurgte pædagogerne, om min søn evt. kunne have ADHD. Jeg talte med lægen, som ikke mente det kunne være en mulighed. Derefter satte jeg mig ind i hvad ADHD var, og kunne godt se hvad pædagegerne mente. Henvendte mig flere gange til lægen, men han afviste det hele tiden. Nu var min søn efterhånden kommet i 2. kl. og hans problemer var så store, at jeg krævede at han fik en henvisning til børneambulatoret. Det lykkedes, og vi fik en tid til samtale. Selvfølgelig havde min søn ADHD, og hvorfor havde vi ikke henvendt os tidligere ? Min søn kunne have været hjulpet allerede i børnehaven, og havde undgået mange nederlag, hvis bare lægen havde erkendt at han ikke vidste noget om ADHD  Henvend jer til lægen igen, og kræv en henvisning. Noget er der galt med den stakkels pige. Hendes opførsel er ikke normal. Venlig hilsen Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg kom sådan til at tænke på dig idag, hvordan går det med din søster? 
Sagde Natascha den lykkelige ejer af: My Last Heartbeat. Django, en stjerne på himlen <3 Nogle tårer tørrer aldrig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg kan se at du har læst min privat besked, vil du ikke svare? 
Sagde Natascha den lykkelige ejer af: My Last Heartbeat. Django, en stjerne på himlen <3 Nogle tårer tørrer aldrig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Natascha |
JLH ♥Wannamus♥ |
03-12-2013 21:37 |
|
Stik piben ind - mennesker er ikke til for at du kan få styret din nysgerrighed. Mvh Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tra la la lalulalej |
|
|
janie skriv dog ordentligt hvor i alverden ved du fra at Natasja har skrevet for at få sin nysgerrighed stillet? Du er simpelthen så uhøflig halvdelen af tiden her på hn.
Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen  Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste dreng <3 Glædelig jul 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er muligt |
JLH ♥Wannamus♥ |
04-12-2013 15:49 |
|
Men personligt ville jeg føle det meget grænse overskridende at få tilsendt personlige beskeder med spørgsmål omkring hvordan jeg havde handlet ifht dette og hint. Men nuvel - vi er alle forskellige... Mvh Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tra la la lalulalej |
|
|
igen jannie du aner ikke hvad natasja har skrevet du antager bare en masse og tillader dig at skælde ud ud fra dine antagelser ikke fakta. Spørg inden du pejer fingre.
Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen  Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste dreng <3 Glædelig jul 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dddddddd |
|
|
Når man har lavet en indlæg i et DEBATFORUM - og fået en masse gode råd og en masse mennesker har brugt tid på at svare på ens indlæg. Det mindste er da bare at man lige kommer med en opdatering. Især hvis folk tripper lidt inde i tråden og venter og venter på en. Det synes jeg da ikke er noget problem.
You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trådstarter |
|
|
Jeg ved det overhovedet ikke med sikkerhed, men måske holder MiniBailey lige en HN-pause? Det er også længe siden, hun har skrevet på Ve og Ble, hvor hun ellers har været meget aktiv. Hun har haft et hårdt efterår ifølge det, hun har skrevet derinde tidligere, så måske humøret ikke lige er så højt? Hvis du læser med, så håber jeg for dig, at du har det godt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *********** |
|
|
Tak Stine hvor er du sød Men ja hvor har du ret. 2013 har bare ikke været mit år  Men ja havde ikke lige troet dette emme kom frem 2 år efter jeg havde skrevet den. og slet ikke i en privat besked. Men nu vel, i skal da få en opdatering. s Min søster er nu 15½ år. Rigtig teenager :p Stadig en meget speciel pige. Men det ændre hun nok ikke lige hehehe Ved egentlig ikke hvordan det sådan går med hende. Min mor har nævnt nogle gange hvis vi har spurgt om hun måtte komme på besøg at det stadig er en klam periode ... Har givet hende en pakke tamponer som jeg håber hun vil benytte. For en måned siden snakkede vi lidt om det, ganske kort, men opfordrede hende kraftigt til at bruge tamponer. Hun syntes det gjorde ond, men forsikrede hende om det var lige til man havde lært det  Hun er dog blevet mere opmærksom på hendes udseende, og går nu i pænt tøj ikke ikke joggins tøj. Og er blevet mere opmærksom på hendes kost, som hun ikke kommer til at ligne sin søste  så det syntes jeg er dejligt at se..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hvis man vil vide noget, ja så må man sgu spørge. Og det gør jeg Og så er jeg sgu da p-isse ligeglad med hvad andre mener  Minibailey mange tak for opdateringen, dejligt at høre det går en smule frem af  Jeg håbede dog at alt var blevet meget bedre, da det jo netop er så længe siden. Men det kan jeg jo så høre at det ikke er 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 010101 |
|
|
Små fremskridt er også fremskridt  pøj med det fremover og God jul 
|
| Svar på denne tråd |
|