|
|
| opskrift på sundere livsstil |
|
|
Hej Ænder. Efter jeg har fået to nye hofter og ridedyret samtidig blev skadet, er motionen ikke det der fylder mest på skemaet Bevars jeg bevæger mig da i og med at jeg har 4 heste og dertil hørende på matriklen. Men: vi lever en lidt landlig tilværsel, med lidt for meget dansk mad og lidt for meget om ørene (min kæreste er selvstændig) Vi snakker tit om at NU skal vi til at leve sundere både mht motion men i høj grad også mht mad men hvor starter vi?? hvordan gjorde i andre?? Min kæreste er desværre ret usund i form at lidt for meget smør på brødet, lidt for store potioner, lidt for meget kaffe og alt for mange smøger, og det sammen med en ret stressende hverdag hvor trykken for brystet ikke er unormalt et par gange om ugen, gør at jeg ærlig talt godt kan være lidt bekymret for at det en dag ender galt, så skuden skal vendes og det skal den IDAG  Hva gør jeg, der er ingen tvivl om at jeg bliver nødt til at være forgangs "mand" i det her, dels fordi jeg laver maden, men også fordi at ellers sker der ikke noget. Kom med opskriften på jeres skifte til et sundere liv og alt hva det indebære.
mvh Katja
En hest er altid en hest- Men en rytter uden en hest, er bare et menneske!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sundere livsstil... |
|
|
Hvad jeg selv har gjort: - ingen smør - kun fedtfattige mejeriprodukter (fx skyr eller kvark i stedet for creme fraiche, milda i stedet for fløde, skummetmælk i stedet for alt andet mælk). - INTET hvidt brød - overhovedet, fuldkornsmørket/nøglehulsmærket brød og rugbrød (hovedsageligt rugbrød). - Bulgur i stedet for ris (mætter rigtig meget). - Fuldkornspasta og plader (til lasagne). - Sukkerfri marmelade. - Masser af frugt. - Maks. 1 deciliter juice om dagen. - Kun slikdag om fredagen/lørdagen. Ikke i hverdagen. Når det kommer til aftensmad har min kæreste nok fået lidt et kulturchok efter vi er flyttet sammen (hans forældre lever meget gammeldags madmæssigt). Vi får aldrig sovs, grøntsager hver eneste aften osv. Nu kan jeg ikke lige komme i tanke om mere...
- Malle 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En ting ad gangen |
|
|
Hvis en livsstilsændring skal være overskuelig, synes jeg at det skal ske en ting ad gangen. Det med at "fra i morgen er ALT usundt skåret væk" giver for store ændringer i vaner og vil give savn af for mange ting på en gang - og så holder man det ikke. Men jeg vil da foreslå at du starter med at ændre det du tilbereder til at være mere sundt. Skær ned på kød (og på kødets fedtindhold) og suppler i stedet for med masser af grove grøntsager der mætter godt. Øs maden op i portionsanretninger og lad være med at stille mere på bordet end de portioner der er afmålt. Husk at der også skal være plads til det lidt lækre, så du kan jo sagtens lave noget godt til senere på aftenen - frugt udskåret i stykker ryger sjovt nok oftere ned end hvis man bare får et æble udleveret. Morgenmaden er ofte også et nemt sted at ændre - det er jo sjældent et måltid man sidder og hænger over længe, så afhængig af hvad man i forvejen spiser, kan det ofte gøres nemmere OG sundere uden at det egentlig føles som et "offer". Havregrød (eller andre slags grød) er sundt og billigt - og hvis du fylder en håndfuld rosiner i - eller et par æbler skåret i tern, behøver man ingen smørklat og stort set intet sukker - kun lidt sammen med noget kanel! Selv MED lidt sukke er det sundt - og mætter i mange timer! Det med for meget smør på brødet kan jo også reguleres let. I begyndelsen med at skrabe smøret - siden med måske helt at droppe det. Men tag det gradvist, så det ikke er det hele på en gang.
£isbeth & Baloo Politicians are like diapers. They need to be changed often - and for the same reason.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisbeth.. |
|
|
Du er nok inde på noget af det rigtige, det er nemlig en stor omvæltning for min kæreste der virkelig er vant til danske mad med sovs der hænger ved.  Men hvordan gør i andre i praksis, det hele er jo vaner, også det man putter i indkøbskurven på vej hjem fra job. Jeg tænker lidt laver i en ugeplan mht madlavningen for må indrømme at når jeg står kl 17 supermarked så er det nemt at putte det sædvanlige i også bliver det måske med lidt grønt ved siden af. Malle: Den med brødet forsøger jeg også at efterleve, men bulgur er det bedre end brune ris?? lige pt bruger jeg nemlig brune ris istedet for hvide, og fuldkornspasta og plader bruger jeg også. mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tror det ville hjælpe dig at lave madplan. Sæt dig ned, lave evt. et skema over ugens 7 dage. Find nye spændende opskrifter på nettet, gerne 2 dage om ugen med fisk. Spis desuden af froksottallekner. Forsøg at reducere forbruget af cigarette, hvis I ikke kan stoppe helt. Forsøg at reducere forbruget af kaffe. Køb fx Lätta i stedet for smør. Skift alm. pasta ud med fuldkornspasta, de smager rigtig godt og mættet rigtig meget. Drik 2 STORE glas vand før aftensmaden, så er der heller ikke så meget plads til mad. Drik kun vand til maden. Ha en vandflaske (ikke sådan en pantflaske, de bliver efterhånden fulde af baktusser, men køb en rigtig drikkeflaske som kan komme i maskinen) Ta cyklen på arbejde, gå en tur sammen, gå tur med hesten. Følg dit træningsprogram du har fået af fys i forbindelse med din genoptræning af hoften, eller begynd i motionscenteret og få lagt et godt program. Sørg for at få 600 g frugt og grønt om dagen (ca 2 stk frugt, resten grønt) Jeg er ikke selv hellig og gør ikke alle de ting, men det var lige de ting jeg kunne komme i tanke om....;o)
Lille hus sælges, se præsentation. Nu med Sunny Boy hingsteføl (til salg) Sød pony sælges, se flere info på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi laver |
|
|
ugeplan. Pt har vi dog også svært ved at holde den sune linie, men jeg håber vi snart kommer ind på ruten igen, da jeg er gået igang med motion, og håber at der kan ryge nogle kilo snart. Mit bedste råd er at gør det langsomt!! Hver gang vi er sprunget ud i "NU skal det være sundt", så går det ikke. Men har vi sat os flere delmål, fx nul smør, minimum 2 super sunde retter om ugen etc etc, ja så er det bare nemmere! Og når i ikke har lille mand, så et raskt cykelløb på landevejene eller lign?
Mvh. Tine Klipning tilbydes i Køge området. Lykkepose med div rideudstyr i sælges. Alt fra dækken, jakker, veste, underlag. Nyt/brugt. kontakt via pb
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kost ændring |
|
|
Jeg har tabt mig 10 kg ved følgende ændringer: - alt hvidt brød er fjernet, køber kun med nøglehulsmærket - slut med smør+ost+marmelade madder. Kun en af delene på brøddet af gangen. - slut med daglig kage til eftermiddagskaffen - undgår at spise efter kl. 20.00 Morgen: - spiser proteinrigt om morgenen, f.eks rugbrød med skinke og røræg og ristede champignon, ymer med drys og havregryn og 1 banan, havregrød med fedtfattig yoghurt og frugt. Formiddag: - groft rugbrød eller knækbrød med ost og et glas juice Frokost: - helt almindelig madpakke med sundt pålæg Eftermiddag - knækbrød med ost eller marmelade Aftensmad: - almindelig dansk mad på den sunde måde. Vi spiser mange rodfrugter, kogte, ovnbagte eller braisserede, glider dog nemmest ned hvis der er sovs til synes manden. Derfor laver jeg opbagt sovs, ja jeg mener det. Jeg bruger vandet fra de kogte grøntsager og minimælk så bliver sovsen ikke fed. Så laver jeg store portioner af kødsovs, gryderetter, kødboller og frikadeller til fryseren, så der altid er en mulighed hvis man ikke har nået at handle. Så bliver man ikke fristet til at hente burger og pizza.
Caroline Heste er født med en fri vilje og nogen gange gør de brug af den
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ugeplan |
|
|
Lyder som fremgangsmetoden, næste problem er så at når jeg så feks laver en gang wok med kylling og grøntsager, så mangler den der mæthedsfornemmelse og min kæreste er sulten igen efter et par timer men det er så måske her man skal sætte ind med et par gulerødsstave og noget skiveskåret frugt  Den med vand er han god til, han drikker kun vand (og kaffe) men aldrig sodavand selvom vi har flere rammer stående, dem drikker jeg tilgengæld, en dåse cola om dagen ja jeg ved det fyyyyy men jeg falder om af træthed hvis jeg ikke lige får et boost midt på dagen. men resten af dagen er det vand. Hva med motionen?? jeg tænker om man skulle have et par dage om ugen (faste) hvor man sagde der skal man motionerer min en time? det med motionscenter får jeg ikke gjort, jeg har for mange ting hjemme der skal passes til at jeg får gjort det. Det skal være lige til som feks en cykeltur som Tine skriver  Det er nemt og overkommeligt. Hva så med weekenderne synder i så der?? tænker lidt på en god bøf og rødvin?  mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trådstarter.... |
|
|
Mht. Bulgur vs. brune ris, så ved jeg det faktisk ikke. Men så vidt jeg ved, er brune ris helt fine at spise Det lyder til du er et lille stykke på vej allerede 
- Malle 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt ad gangen |
|
|
Lidt ad gangen. Ex. det med smør, så må han bare skære mere og mere ned på det. Nogle kan ikke lide brød helt uden smør, men skrabet smør er også ok. Det gælder bare om at tænke, før man propper i munden. Hver gang. Da jeg var yngre, kunne jeg æde mere end de fleste mænd, uden at tage på. Men det var jo meget usundt, så jeg begyndte at tænke - skal jeg æde hele den her marabou, eller kun et stykke? Bliver man mere glad af at spise en hel marabou, i forhold til en hel? Nej, og man undgår dårlig samvittighed.  Åbner jeg en pose chips, når den altid at blive for gammel, uanset hvor lille den er. Pga. samme princip - behøver jeg æde hele posen?? Eller er jeg sulten, og skal have ordentlig mad? Hvis man er sulten, så spis i stedet et stykke groft franskbrød, eller endnu bedre, rugbrød, det mætter meget. Jeg spiser ca. hver 3. time, nu har jeg godt nok også problemer med blodsukkeret, der bliver alt for lavt, men det er en god ide ikke at blive voldsomt sulten, så har man det med at æde, og hjernen når ikke at registrere, man har fået mad, før lang tid efter. En vigtig ting her er grov pasta. Alm. pasta mætter mig slet ikke, og så spiser jeg hurtigt igen. Og et godt tip (har en kæreste, der ikke er vild med grønsager),: hæld så meget grønt i kødgryden , lasagnen etc. som du kan, uden at få brok for det. Sådan bliver jeg nødt til at gøre, hvis han får det separat, vil han ikke spise det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stress... |
|
|
Tjae... da jeg desværre har stress ret tæt inde på livet... Så slår denne sætning mig i øjnene: "og det sammen med en ret stressende hverdag hvor trykken for brystet ikke er unormalt et par gange om ugen" I min verden lyder denne stress som den aller mest usunde del af jeres livsstil  Synes der er kommet rigtig mange gode forslag til kost-ændring i indslagene ovenfor... Men håber også at i vil tage jeres stress med til overvejelse - pas godt på din mand og på dig selv 
;-) Mvh. Dorte (med Sara, Ódinn, Hildingur, Ludvig og Wilma ) Vi søger brugte byggematerialer til vores stald-projekt - har du noget du vil sælge?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Enig med Dorte, det er ikke nok kun at ændre kost og motion, hvos man til daglig er så stresset, at trykken for brystet er normalt. Det bør det ikke være, og jeg håber derfor du vil hjælpe din kæreste med at tage det roligere!
Dejlig RDH dressur hoppe sælges, se mere HER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altså, det er |
|
|
Svært at komme med nogle gode bud til træning. Men klart, sæt 2 dage af, hvor i laver noget. Da jeg gik igang med mit triathlon show, der startede det som et væddemål med christian. Jeg skulle give ham noget, hvis jeg ikke gennemførte og gennemførte jeg, så skulle han også gennemføre et. Vi er på 2 forskellige niveauer, så mig passer det fint vi ikke træner sammen. Tilgengæld er det fedt at dele. Så måske i skal finde noget i begge kan. Også selvom det er på hvert sit niveau og så starte det ud som et væddemål;-) og den der vinder giver et wellnes ophold eller lign. Mht at synde, så har jeg ikke specifikke dage. Men giver mig lov til at tage en kage eller en god bøf med sovs, hvis det passer ind. Men alt med måde.
Mvh. Tine Klipning tilbydes i Køge området. Lykkepose med div rideudstyr i sælges. Alt fra dækken, jakker, veste, underlag. Nyt/brugt. kontakt via pb
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har en |
|
|
time at spise kulhydrater i om ugen- resten af min mad bliver vejet... og det batter vej jeres mad.. Farvel 50Kg Velkommen til str. 36 og en fedt procent på 22 den skal så ned på 19 men hos piger må den være op til 33
Venlig Hilsen
Line K. Jeppesen Mor til smukkke Smilla 09.04.09 Stævner/Træning/Dommer www.Nordhus.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror |
|
|
Ikke man kan sammenligne Bulgur og brune ris. Bulgur er dampede, afskallede, knækkede og tørrede kerner af hvedearter, men oftest af durumhvede. Så jeg ville foretrække brune ris eller vilde ris.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fra 125 - 100... |
|
|
Hej Jeg skiftede job for 1½ år siden og fra at have et arbejde hvor jeg gik konstant hele dagen, kom jeg til at sidde på en stol 90% af tiden... Ikke godt!  Efter et par måneder fik jeg pludselig problemer med at nå snørrebåndene og på magisk vis forsvandt min manddom ud af syne - kort sagt havde jeg anlagt en god stor kuffert foran.  Jeg havde en kammerat der virkelig var på den og havde fået at vide at han ikke skulle regne med at blive 40 hvis ikke han tabte sig, meget, så han røg på Atkins kuren og i løbet af meget meget kort tid var han 50Kg letter. Det insprerede mig til at eftergøre ham i det små. Jeg droppede den ekstra kartoffel og byttede den ud med en frikadelle eller kotelet. Jeg er rigtig glad for at gå i køleskabet om aftenen og snuppe en sandwitch (med det hele), og i stedet for denne begyndte jeg at stille en portion kød fra aftensmaden i køleren istedet. Når den lille sult så melder sig, tager jeg af dette istedet for det hvide brød og mayoen... Nu er det mig der er kok i huset så, så længe der ikke er nogen der føler sig snydt kan jeg lave det jeg vil. Jeg bryder mig ikke om margarine i maden, så det er olie eller smør her. Jeg spare aldrig når der steges, til gengæld så hiver jeg lige kødet over på en terlerken med køkkenrulle og dupper fedtet af og tømmer panden. Så kan kødet komme tilbage på en varm tør pande og hvile. Jeg laver så at sige aldrig brun jævnet sovs. Derimod laver jeg som regel "pulversovs" da min kone ikke vil undvære sovsen. De allerfleste (alle) Knorr's sovse kan laves kun med mælk og bliver fint fint. Ikke det samme som hjemmelavet berneise, men bedre end at række tungen ud af vinduet.  Jeg plejer at anrette maden i køkkenet på terlerkener til alle og "reglen" er at dele en portin op i kvarte. To kvarte med grøntsager uden stivelse, en kvart med grøntsager med stivelse (majs, kartoffel, ris, bulgur mm.) og en kvart med kød. Det med at få tingene til at fylde kan være lidt tricky, men der er nogen fif, der virker. F.eks. damper jeg majs med en klat smør. Det afrunder smagen og giver den fylde så de smager af meget mere end bare kogt i vand. Jeg koger ofte frosne grøntsager i mikroovnen, de får langt mere smag på den måde og er hurtigere færdige. Kød steger jeg næsten altid i olie. Olie kan tage meget høje temperature og hvis man venter til lige før den ryger inden man lægger kødet på bliver det stegt hurtigt og bevare saften godt. Jeg bruger næsten aldrig alm. peber, men derimod chilli / cayenne peber i maden. Det giver en mere ren smag og ikke den der pafumerede smag man får fra alm. peber. Desuden er chilli slankende på den måde at det øger forbrændingen og giver større mæthedsfornemmelse. Jeg har simpelthen cayenne i en alm. peberbøsse på hylden. Der skal jo drysses med noget lettere hånd end alm. peber.  Jeg har en wok. Faktisk har jeg en afære med min wok. Jeg startede med sådan en støbejernssatan til elektrisk blus. Heldigvis har jeg ikke elektrisk komfur længere. Den tosl der fandt på det burde ha smæk med et brædt! Jeg har gas. Gas er godt og kan blive varmt. Jeg har fået en rigtig wok i tyndt smedejern. Samme slags som de bruger i kina typisk. Den har et kasserollehåndtag og er til at bruge uden at brænde fingerne. Det komfur jeg har nu, har en stor dobbeltbrænder i midten. Det er næsten godt nok til wok. Hemmeligheden ved wok er at man aldrig må koge mad der skal laves som stir-fry. Hvis der først samler sig en lille pyt væske i bunden af wokken er slaget næsten tabt. Derfor vil jeg også gerne have en rigtig wokbrænder til at have ved siden af mit alm. komfur. Dobbeltbrænderen jeg har gir ca 3500 Watt i varme - en rigtig wokbrænder er oppe mellem 6-10.000 Watt! Min wok er min ynglingsgryde og så har den enda kun kostet en halvtredser i IKEA eller hvor det nu var jeg fik den.. Jeg er ikke somm sådan den type der læser kogebøger, men jeg kan da godt finde på at skrive stir-fry på Youtube - det kan der så godt gå et par timer med  Det var lidt fra far's køkken. Ang. motion... ... Jeg har tabt mig ca to kilo om måneden ved at lægge hvidt brød ind bagerst på køkkenbordet og spise mere kød og grønt. Men kroppen indretter jo vægeten i forhold til hvor mange kalorier man spiser. Så jeg er begyndt at løbe. Og jeg hader det. Jeg hader det virkeligt meget. Jeg kan næsten ikke beskrive hvor trælst det er... Hvis ikke det er fordi jeg har sådan en sød nabo, der ringer to gange om ugen og spørger om jeg er klar, så gad jeg ikke. Det er røvsygt og jeg får ondt i fødderne.  Men det er kanon hyggeligt at løbe og snakke med naboen og det er så det hele værd. Jeg har en regel og det er at jeg tager løbeskoene på lige meget hvor lidt jeg gider. Først da beslutter jeg om jeg vil eller ikke vil løbe. Ikke noget med at træffe beslutningen fra sofaen! Jeg ryger for meget og jeg har ikke megen kondi, alligevel har jeg tabt ca 2 kilo om måneden det sidste års tid. Jeg tror ikke på kure eller motionsprogrammer. Jeg tror at det gælder om at være bevidst om at man vil ned i vægt. Lige blinke engang inden man flår en pose guf ned af hylden hos købmanden og måske lige slå et slag omkring frugtafdelingen i stedet for - en vandmelon rækker faktisk fint til en hel aften med film! Der er mange måder at gøre det på - det er lidt om min 
Hilsen Jens Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skriv ned og køb rigtigt ind |
|
|
Mit forslag er: Skriv ned, hvor meget I må spise pr. måltid, hvor mange måltider I skal have og hvornår på dagen. Eks. Kl. 7 morgenmad, kl. 10 formiddag, kl. 12 frokost, kl. 15 eftermiddag, kl. 18 aftensmad, kl. 21 aften"snack" (=100-200 g frugt eller grøntsagsstave). Hæng planen op, f.eks. i køkkenet, hvor den kan ses. Der skal slet ikke spises på tidspunkter udover de ovennævnte. Hos os tæller vi kalorier, både når vi køber ind og når vi laver mad. Jeg har en fiks lille indkøbsguide på størrelse med et kreditkort, som jeg har liggende i pungen: Der er utroligt meget mad i supermarkederne, som faktisk er alt for fedt til at det er sundt. F.eks. pålæg: Alm. spegepølse indeholder 30-40 g fedt pr. 100 g, rullepølse 20-25 g, ost 25 g, leverpostej 20 g, etc. Eller kød: Hakket oksekød 12-15% eller endnu værre 15-22% fedt. Lammekød er ofte meget fedt. Flæskesteg er meget fedt. Svinekoteletter er temmeligt magert kød. Ligeledes kan man faktisk købe medister i Føtex med meget lidt fedt. Morgenmadsprodukter er ofte meget fyldt med sukker og indeholder ikke så meget andet. Ifølge reklamerne for flere år siden er Kelloggs Special K sundt og slankende. Det er sandt, at der kun er 2 g fedt i, men der er også kun 2,5 g fibre. Samme gælder for Corn Flakes. Ingen fedt og ingen fibre. Kun kulhydrater. Ligesom hvidt brød. Tag ikke fejl. Bare fordi man udskifter hvidt brødt med mørkt brød, så er der lige mange kalorier i. Forskellen er, at i hvidt brød er der ikke så meget andet. Nøglehullet er en fantastisk vejviser, når det gælder om at skære fedt væk fra mejeriprodukter, kød og pålæg eller om at finde kornprodukter med nok fibre i. Chips, chokolade og slik bliver slet ikke indkøbt, når vi handler ind. Hvis det ligger i skuffen/skabet, bliver det spist. Hvis man først skal ned og købe det, er det lettere at lade være. Mht fordeling, så har Jens fat i det helt rigtige med en tallerken, der består af 4 kvarte: 2 til grøntsager uden stivelse, 1 til grøntsager med stivelse og 1 til kød. Jeg forsøger at smide nogle kilo, så min tallerken ser lidt anderledes ud:: 50 % grøntsager, 35 % magert kød og 15 % kartofler/ris/pasta/brød. Og som mange andre foreslår, så lav portionsanretninger og nøjes med én portion. I starten vil I uundgåeligt blive sultne senere. Så drik et glas vand. Ikke spise frugt, grøntsager eller noget som helst. Hvis jeres madplan er rigtig, så har I fået det I skulle have. Det er også et spørgsmål om at vænne jer selv og jeres krop til mindre mad. Hvis jeg var dig ville jeg også sløjfe den sodavand midt på dagen. Du skriver, at du skal bruge et energiboost. Det er fordi du har vænnet din krop til at få en "sukkerindsprøjtning", så nu er du blevet afhængig af det, præcis som man kan blive afhængig af cigaretter eller alkohol. Skift sodavanden ud med et æble og et glas saftevand eller sukkerfri sodavand. Det er et spørgsmål om at vænne kroppen af med sukkerbehovet.
Kiiri *En hest er altid en hest. Men en rytter uden en hest... er blot et menneske*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sikke mange |
|
|
rigtig gode og brugbare svar  Mht stress, så ja der er ingen tvivl om at han stresser ind imellem, men han er også blevet bedre til så at lægge sig på sofaen når dagen har været for hektisk også tage en time eller to Og der er vi gode til at lade hinanden gøre den slags, uden at begynde at ponke hinanden med alt det der nu skal laves på en gård  Men det er bare så svært at drossle ned på jobbet når man er selvstændig, så derfor må vi forsøge at kompenserer for det i fritiden. Han er en af de evigt bekymrede selvstændige, men det bliver bedre og bedre, min tanke er bare at en sundere livsstil måske kunne hjælpe det på vej? Vi er meget opmærksomme på det  Portions anretninger lyder også som en ting mange har glæde af og jeg kan godt lide Jens ide med at dele op i kvarte, den vil jeg helt klart bruge  Jeg forsøger jo at tænke så meget i kostfibre som muligt, dvs ikke lyse ting, men fuldkorns pasta, brød osv. Umiddelbart er det ikke fordi vi som sådan behøver slanke os, men en sundere livsstil, med mere overskud på energi kontoen ville være dejligt  tusind tak for jeres rigtig brugbare svar, tror jeg har strikket en "plan" sammen der vil kunne fungerer hos os  mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mere mad! |
|
|
Jeg får sådan en fin sund madplan ind i min mailboks hver fredag fra de to gutter her: http://go.tv2.dk/mad/ Det er fem sunde retter for den kommende uge udfra principper om sundhed, enkelhed og at det ikke skal tage en krig at lave dem! Der er meget blandede retter med fisk 1 gang om ugen (som jeg dog springer pænt over ) og jeg synes de er spændende og smager godt. Da man kun får sendt 5 retter hver uge er der også plads til lidt improvisation/forkælelse en dag eller to Jeg tror ikke på at fornægte madvarer hvis jeg har lyst til dem, det handler for mig om at redigere mængden. Har også læst et sted at man vil tænke meget mere på f.eks. chokolade hvis man siger til sig selv at man under ingen omstændigheder må spise det. Så kunne en mellemvej være at spise et enkelt stykke meget mørk chokolade som der ikke er så meget sukker i, for så har kroppen jo alligevel fået lidt og så har man alligevel tilfredsstillet sit "behov" for chokolade hvis man kan sige det sådan... Derudover har jeg, ligesom flere og du selv er inde på, ændret alt mit brød til fuldkorn og rugbrød, bruger helst light produkter og går efter nøglehullet osv... Og jeg kan altså ikke smage forskel Måske kunne den daglige cola skiftes ud med light eller zero? De indeholder også koffein, så energiniveauet ikke falder drastisk. Min nye yndlings-snack er gulerodsstave med KiMS Holliday-dip lavet på skyr eller 6% creme fraiche - det smager altså bare godt Har altid en lille bøtte i køleskabet med gulerødder snittet og klar til når snacktrangen lige melder sig. Der skal dog vand i bøtten så de ikke bliver tørre. Og måske kunne I tage hinanden i hånden en aften eller to om ugen og gå en tur i jeres flotte natur der på Stevns? Et lidt raskt tempo, lidt snak om løst og fast og frisk aftenluft er både godt for kredsløbet og stress-niveauet Og så sover man super godt når man har rørt sig lidt efter aftensmåltidet! Mine daglige aftenture escalerede så til løbetræning, men det er der jo heldigvis ingen der siger det skal. Årh scheiss det blev lidt langt, men nu har jeg vist heller ikke flere forslag hehe  //Desirée
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Der er kommet mange spændende og gode råd, med hensyn til sund mad, vil jeg foreslå dig at lære at lave sovs på en anden måde. Sovs er jo dejligt, og behøver ikke være lavet af fløde eller opbagt. Den kan består af vand hældt over grønsager, graøsagsjuice, flåede tomater osv osv og og vil man gerne opleve det der cremede en gang imellem, en spiseske flødeost, og det kan sagtens være light - men det giver en creme blød sovs uden fløde. Jeg tror rådet med ikke at gøre det for hurtigt, ikke at gøre det for surt er rigtig vigtig! Finde noget ritig sundt I godt kan lide og start der. Husk også at når det gælder mæthed, så skal der langt flere grønsager til for at føle mæthed end der skal kød, sovs og kartofler! Et andet forslag er at alt hakket kød kan spædes op med grønsager - jeg laver altid frikadeller af kylling, men alt muligt hakket i foodprocesseren. Og dem får jeg meget ros for, så de smager altså godt. Og salat - salat er meget overset i det traditionelle køkken, jeg synes tit jeg bydes på fantasiløs salat... så jeg foreslår også at du invistere i en rigtig god salatkogebog. Har hørt rigtig godt om den der serie med åh hvad er det nu de hedder... suveræne salater, der var den! Man kan jo f.eks begynde med at lave den samme mad, men spæde til med en ordentlig skudefuld lækker salat Held og lykke med projektet
Venligst Maluna *** Hvis der ikke er fejltagelser i dit liv, tager du ikke chancer nok
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nøglehulsprodukter |
|
|
Jeg er blevet inspireret herinde og startede for 2 uger siden på min kur. Jeg spiser yoghurt til morgenmad, lidt knækbrød til formiddag, almindelig sund rugbrød med pålæg til frokost, en grovbolle eller noget frugt til eftermiddag og lidt kartoffel/fuldkornspasta/ris og kød og masser af grønt til aftensmad. Jeg spiser frugt i løbet af dagen og motionere 3-4 gange om ugen. Jeg har på to uger tabt 2,2 kilo !! Det kan altså lade sig gøre. I weekenden synder jeg en smule, så livet ikke bliver alt for surt. Men jeg gør det med måde !! I lørdags fik jeg lidt slik til filmen og en dåse cola, men så heller ikke mere. Men jeg havde faktisk heller ikke så meget lyst til det ??? Er jeg meget sliksulten i løbet af dagen, kan en kop the med lidt honning i, tage det værste for mig. Men jeg må altså vide lidt mere om det der nøglehulsprodukter ?? Hvor kan jeg købe det henne ??? Må straks på google !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|