Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Familiehistorie
Forfatter: 
Dato:  23-05-2011 21:29

Jeg var til, en i øvrigt meget hyggelig familietamtam-frokost.

Så fik jeg at vide, at min farbror, der var sønnen, der aldrig flyttede hjemmefra, var den ældste. Men han kunne ikke arve gården, da han var dødfødt, også genoplivet med en formodet hjerneskade.

Vi troede den anden bror, der så fik gården, var den ældste. Han døde, da jeg var ti- og jeg tød. Han var så rar, og lignede min far.

Min farmor havde en del dødfødte/sene aborter, og et barn, en pige, der var halvsidigt lam, hun døde så af "Den spanske syge".(Og farmor fik at vide, hun skulle være glad, da det handikappede barn døde!)

Min faster (som nu er 90) har derudover måske sene aborter/dødfødte. Der lå to små med navn på kirkegården i Mou.

Min mormor fik en, som jeg ved om, der døde som lille (af dårlige lunger), men åbenbart også sene aborter/dødfødsler.

Så kan jeg bedre forstå, min ene nevø kom for tidligt, og min dreng gjorde, -og jeg selv (1 md).

Men da var lægekunsten bedre.

Det overraskedede mig, det er jo nærmest i min levetid at forskellen for kvinder er sket.

Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd

Spændende
Forfatter: 
Dato:  24-05-2011 09:42

Ja, der er der alligevel sket noget.

Der er mange spændende facetter i din familiekrønike, det genetiske i kvinders fødselsmønster, lægevidenskaben og ikke mindst menneskesynet - at skulle være glad for at ens handicappede datter dør!

Det er egentlig herligt med en tråd der ikke handler om at verden er gået af lave, men faktisk er blevet bedre på nogle områder.

I øvrigt kan jeg tilføje at kvinderne i min familie også har tendens til sene aborter, dog knap så sene, men efter man har været til 12-ugerstjek og føler sig sikker. Jeg ved at i min mors og min søsters tilfælle har de været gravid dobbelt så mange gange de egentlig har børn. Til gengæld er vi også super frugtbare, så vi behøver ikke anstrenge os for at blive gravide, men det er stadig hårdt at tro der er et barn på vej og så smutter det ud. Det har lægevidenskaben dog ikke lært at gøre noget ved endnu.

Til gengæld er der sket den ændring at ved min mors aborter, da snakkede man ikke om det. Ved min søsters aborter da blev der krammet og trøstet, dog valgte hun så senere at hemligholde at hun gravid, indtil hun var over 3 måneder henne, så kunne man jo ikke hjælpe hende. Det er så blevet en familietradition, først at afsløre sin graviditet når man er så langt henne.

Medlem af Bullerklubben

Life is like a box of chocolate. You never know what´s inside.

Men man kan altså bare læse bagsiden eller indlægssedlen!

Hvad var det nu NSLFB stod for?

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  25-05-2011 14:24

Ja, jeg blev i hvertfald overrasket over fortielsen, nu ved jeg ikke om det var specielt, da en del af min familie var Indre Mission.

Jeg ved at min farmors moster til sine forældres sølvbryllup var 26 år, og hun blev rasende! Hun virkede senere som missionær i Afrika. Men at hun var uægte barn, det var for galt!

Min mormor var også for tidlig på den, så min morfar fik penge til at starte en butik i Odense, pænt langt fra Haslev.

I dag kan man synes, det er lidt morsomt, dengang var det ramme alvor!

Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider