Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Hovedpine igen.
Forfatter: 
Dato:  26-01-2011 11:33

Puha, jeg lider lidt af spændingshovedpine. Det kommer nærmest i perioder. Dog havde jeg en laaang periode i efteråret der varede 3-4 måneder før jeg kom til læge som sendte mig til fys. Det gik også fint ved fysen og jeg slap af med den hovedpine der havde været der konstant gennem efteråret.

Siden da har jeg haft hovedpine i ny og næ, men ikke noget slemt. Før i går. Jeg sad på arbejde og i løbet af formiddagen kom hovedpinen snigende. Om eftermiddagen kunne jeg slet ikke hænge sammen og jeg sad på et tidspunkt helt krummet sammen af smerte. Det lykkedes mig at komme hjem, men den sidste del af turen fik jeg det rigtig skidt. Da jeg kom hjem tog jeg to panodiler og smuttede i seng. Efter at have sovet 3½ time, afbrudt af en spisepause, havde jeg kun en snert af hovedpinen tilbage.

I morges var der stadig en snert og for et par timer siden begyndte det at blive kraftigere. Det kan stadig holdes ud, men orker ikke hvis det bliver lige så slemt som i går.

Jeg laver de strækøvelser fra fysen, men det hjælper ikke rigtigt. Jeg spiser helst ikke piller medmindre det er helt uudholdeligt. Jeg har fået tjekket synet ved en tidligere periode med anfald og der skulle heller ikke være problemer.

Er der andre herinde der har nogle erfaringer for hvad man kan gøre ved det. Jeg tror at hvis jeg tager til lægen bliver jeg bare sendt til fys igen. Og det er også fint nok, men jeg vil gerne finde årsagen til smerterne i stedet for at skulle betale fysen i dyre domme hver gang jeg får en periode med hovedpine. Jeg overvejer om et besøg hos en kiro kan være værd at prøve.

Så del endelig ud af erfaringer og råd til hvad jeg kan gøre.

0
0
Svar på denne tråd

Sving med armene
Forfatter: 
Dato:  26-01-2011 12:04

Jeg har også døjet rigtig meget med spændingshovedpine og gået til fys, kiropraktor osv.

Da jeg gik til efterfødslesgym med efter min 1. fødsel, sagde fyssen der til os alle at vi skulle svinge med armene. OG DET HJÆLPER, det hjælper i hvert fald mig (og min kollega). Det lyder silmpet og skørt, men det virker altså.

Så mit råd vil være at du skal svinge med armene en gang om dagen. Jeg (vi) gør det til en sang i radioen. Du skal svinge armene bagud, så skulderbladene og rygmusklerne rigtig kommer til at arbejde. Man kan også lave andre ting end svinge med armene, bare muskuklaturen bagpå arbejder.

Fro mig virker det ikke med det samme, men jeg kan mærke en væsentlig forskel i smerterne dagen efter/om aftenen.

Så bare i gang med armene. Det er jo billigt og ufarligt at afprøve.

For mig har det gjort, at jeg næsten aldrig har spændingshovedpine mere.

- Komet

0
0
Svar på denne tråd

Hovedpine
Forfatter: 
Dato:  26-01-2011 13:57

Er det noget der altid begynder når du er på arbejde skulle du måske have checkket din arbejdsplads/stilling. Måsker sidder du forkert.

Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

Tak for
Forfatter: 
Dato:  26-01-2011 14:21

råddet med at svinge arme. Har allerede prøvet det sammen med mine øvelser fra fysen. Det resulterede i første omgang i let svimmelhed og mere hovedpine. Men prøver da igen senere og håber det kan løsne op på et eller andet.

Det kommer også hjemme, så det er ikke kun på arbejdspladsen. Jeg har dog overvejet mine arbejdsstillinger. Jeg sidder et nyt sted hver dag så det er forskellige borde og stole jeg sidder ved. Jeg sørger for at komme op og gå, strækker ud osv, da det nemt kan blive et stillesiddende arbejde. Men måske jeg skal prøve at være mere obs på det.

Jeg er begyndt at notere ting ned omkring min hovedpine. Såsom hvornår det kommer, går over, hvordan det føles, søvnrytme, medicinforbrug osv. Håber det måske kunne bruges til at finde et mønster.

0
0
Svar på denne tråd

Også et råd herfra
Forfatter: 
Dato:  26-01-2011 20:02

Også et lille råd fra mig, især hvis du helst vil undgå for mange smertestillende. Jeg har også ind imellem spændingshovedpine pga. for stillesiddende arbejde. Til tider får jeg næsten også kvalme af det.

Men altså: Nogle gange, når jeg kan mærke, at det er på vej (kommer snigende op langs nakken som træthed/ømhed først), tager jeg et meget varmt brusebad, hvor jeg lader bruseren bruse direkte på nakken (med hovedet lidt foroverbøjet). Jeg synes, at det ind imellem kan tage det i opløbet, men ikke hver gang naturligvis.

Det var også bare et lille ekstra råd. Det er jo heller ikke sikkert, du lige har adgang til bruser, når det opstår.

Mvh

Hanne

0
0
Svar på denne tråd

Spændingshovedpine
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 20:35

Jeg har i mange år lidt af konstant spændingshovedpine - og har gået til kiropraktor og fysioterapeut nogle gange uden at jeg synes det hjalp.

Så flyttede vi til en anden by og jeg fik noget med svimmelhed for 14 dage siden så jeg fik beviljet 10 behandlinger hos en fysioterapeut gennem vores sundhedsforsikring på mit arbejde.

Nu skulle jeg jo så til at vælge en ny fysioterapeut og fandt frem til Sydfyns Fysioterapi i Svendborg.

Første gang jeg var der fik jeg "bare" massage og nogle øvelser men 2. gang ( i mandags ) blev jeg tilbudt akupunktur... jeg var ikke meget for det men tænkte at et eller andet skulle der gøres.

Og da jeg gik fra fysioterapeuten var det ligesom mit hoved lettede... og jeg blev et "nyt menneske"... min spændingshovedpine var væk.... og næste dag også - og så begyndte det langsomt igen.

Nu har jeg været ved fysioterapeut idag igen - og nu er jeg igen "et nyt menneske". Nu håber jeg bare at det tager lidt længere tid inden hovedpinen vender tilbage.

Så akupunktur kan varmt anbefales selvom man er bange for nåle - som jeg er...

/lisbet

0
0
Svar på denne tråd

"Min" fysioterapeut...
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 21:52

... arbejder primært med to ting: akupunktur og indlæg til skoene.

Hans teori er, at skævheder i din måde at gå på (det kan bare være forkert overrulning af foden) -> giver forkert belastende knæ -> giver forkert brug af hofterne/bækkenet -> giver problemer i ryggen -> giver problemer i skuldre og nakke.

Jeg kan egentlig godt følge hans teori!

Jeg har dog ikke afprøvet det i praksis endnu, da indlæggene er lidt dyre (2K), men holder næsten "for evigt". Han arbejder i øvrigt med en plade, så data om din måde at gå på opsamles elektronisk og kan ses på computeren umiddelbart bagefter. Derefter specialfremstilles sålerne til dig.

Jeg har selv lidt (og lider til tider af) spændingshovedpiner og har selv været møllen igennem med at notere hvordan og hvornår og hvorledes. Jeg har dog "lært" at når skaden først er sket og hovedpinen kommer snigende, at så rækker jeg ud efter pilleglasset og symptombehandler, for "skaden" er jo sket :-( Så må jeg tænke over, hvad jeg har gjort galt i løbet af dagen, men det kan jeg ikke, når kraniet er ved at sprænges

Men... den med de forskellige siddepladser kan også være ond. Jeg HAR prøvet at sidde ved et for lille skrivebord, der ikke kunne indstilles. Det resulterede i en uoprettelig hovedpine inden kl. 13 tre-fire gange om ugen

HURRA for hævesænke borde hvor jeg er nu!

Og "yoga-bolden" der sagtens kan erstattes kontorstolen nogen timer om dagen (y)

Det hjalp mig også, at bære briller alle vågne timer. Jeg er lidt nærsynet - ikke ret meget - men har så meget bygningsfejl på begge øjne, at jeg har svært ved at se lodrette streger og jeg derved anstrenger mig ganske unødigt ved læsning. Briller har løst det.

Et varmt bad efterfulgt af en dyne kan aflive det meste af hovedpinen...

Venlig hilsen Camilla

HN miniordbog til fri og gratis afbenyttelse :-)

Sys (n) = synes (y)

Afvide (n) = at vide (y)

Tildens (n) = tendens (y)

Selvskab (n) = selskab (y)

Generalt (n) = generelt (y)

Invistere (n) = investere (y)

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du
Forfatter: 
Dato:  27-01-2011 21:59

sidder på kontor kan din hovedpine sikkert afhjælpes ganske effektivt ved at du skifter job ... Da det sjældent er en god løsning så skal du huske at den næste siddestilling altid er den bedste - underforstået at du næsten garanteret bevæger dig for lidt.

Og så er det nødvendigt at overveje (!) om du tænker for meget? Alt for megen tankevirksomhed (bekymringer osv) sætter sig ofte i nakken.

Dernæst er der et hav af alternative behandlingsmuligheder - kiropraktor er en mulighed hvis du har reelle låsninger i nakken, træning/fys er en god løsning hvis du trænger til holdningskorrektion, kraniosakralterapi er meget effektivt hvis du har problemer i bindevævet, akupunktur ligeså. Og så er der alle de andre ...

Men problemet er selvfølgelig at hvis du får hovedpine af dit job eller af at sidde meget/sidde stille - så er der kun en reel løsning - og det er at holde op med det...!

Sagde fysioterapeuten.

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

Skøn palominoplag sælges

Massage (Human) tilbydes på Lolland - kontakt for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  28-01-2011 22:04

for råd og erfaringer.

Mht et varm bad, vil jeg da klart prøve det når der er optræk til hovedpine når jeg er hjemme. Det er desværre ikke en mulighed når jeg er på arbejde, men måske jeg skal finde på en måde jeg kan varme musklerne på der.

Akupunktur er nok ikke en løsning for mig. Jeg er hunderæd for nåle og sidst jeg var ved lægen for at skulle have en stivkrampevaccine pga et kattebid, tudbrølede jeg allerede da han spurgte til vaccinen. Han så helt skræmt ud

God ide mht at få tjekket hele bevægeapparatet. Det lyder heller ikke helt galt i mine ører at hvis man går dårligt på fødderne, vil det påvirke resten af holdningen igennem kroppen.

Skifte job kommer slet ikke på tale. Er uddannet indenfor IT og får næppe job i den branche hvor jeg bevæger mig mere. Jeg sidder på en ny arbjdsplads hver dag og derfor med forskellige borde og stole. Jeg går meget rundt i løbet af dagen og skifter ofte siddestilling. Og så er jeg generelt rigtig glad for mit arbejde

Nu er jeg heldigvis ovre den slemme hovedpine for denne gang.

0
0
Svar på denne tråd

Varmepude
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 20:11

Har du adgang til en mikroovn på arbejdet? I så fald kan du købe en varmepude og lige give den en tur i mikroen når det trækker op. Varme plejer at hjæpe mig.

Du skriver at du sidder ved mange forskellige pladser i løbet af dagen, men får du så tilpasset dem? afstand mellem stol og bord, tastatur og arme, skærm og øjne, kan man jo i mange tilfælde godt slippe afsted med at korrigere selv om man er på en andens plads.

Skævheder der går op igennem ryggen og sætter sig i nakke og skuldre kan sidde mange steder. Derfor kunne en kiro være en god idé.

Har I en massageordning på arbejdet eller kan du finde en massør til en fornuftig pris? Hos mig er massøren med til at holde hovedpinerne nede.

VH Line

0
0
Svar på denne tråd

Schnellen
Forfatter: 
Dato:  30-01-2011 22:58

Jo jeg indstiller altid stol og computer efter hvordan jeg sidder bedst. Desværre kan jeg ikke indstille bordene de steder jeg er, men synes egentlig de har en tilpas højde, selvom det ville være et plus, hvis jeg kunne skifte mellem stående og siddende positioner. Men synes så det opvejes lidt af alle mine gåture på arbejdspladserne.

Jeg har adgang til mikroovn, så en varmepude er ikke helt udelukket. Det vil jeg se, om ikke jeg kan få en lagt hver sted, så jeg ikke skal slæbe rundt på dem:)

Vi har vist ikke nogen massageordning, udover den massagestol vi har på kontoret. Den er dog lidt træls, da jeg synes den ryster babserne lige rigeligt og på et kontor hvor jeg kun har mandlige kolleger er jeg ret sikker på at det ikke vil gå helt ubemærket for sig

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider