Jeg kan genkende en del.
Forældre har man fået for sent til at kunne opdrage på dem.
Når det så er sagt, bruger man sin ungdom på at finde sig selv, sværere for nogen end andre. Først derefter kan man give noget af sig selv (logisk nok), og indgå i forhold, der er tovejs, og føle sig som sig selv, og levende.
Jeg var meget alene i min barndom, eller det følte jeg mig. Med 2 søstre og to forældre var jeg det selvf. ikke reelt. Stak af et par gange, og flyttede som 17-årig. Var så træt af min familie, og den psykiske vold.
Men som det eneste barn af familien, har jeg formået at vende den om. Ja, det tog rigtig meget udvikling at komme dertil. Og i dag bruger jeg min familie til det, jeg har lyst til, uden nag og negative følelser, og er glad for dem, trods alt, de har gjort.
Men det kræver, man virkelig står (og hviler i sig) selv, og kan vælge til og fra. Og kan sige; mit liv er fint, du er velkommen, sålænge du er positiv for mig. Når du begynder at blive negativ, går jeg. Meget forenklet *S*
Det har gjort, at min familie har respekt for mig, for de ved, jeg er den, der - OGSÅ fysisk - GÅR, når det bliver for meget. Og det gør, at de tænker meget over, hvad de gør. Jeg er på den måde heldig, i forhold til mine andre søstre, som jeg har ondt af. Men man skal tage skeen i egen hånd, og bestemme, hvad man vil finde sig i.
Og tro mig, min familie "lever" også for mine xér - også alle længerevarende. Hold da op, hvor går de meget op i dem. Blev ringet op af min søs, der havde set min x med en ny kæreste. 3-4 år efter må jeg sige, det ragede mig en pap-and.
Og har fundet manden i mit liv.
Mine forældre snakker stadig om en af mine første kærester, det er så 10 år siden... ! 
Men hvis du har en familie som min, der er særligt social og nysgerrig (også på en dårlig måde), så kan du ikke gøre noget ved det, folk har forsk. arketyper. End virkelig at sætte barrikader op, så de er helt obs på, hvad der er ok og ikke. Min søster skal ex. have slået det ind med 7 tommer søm. Det er slemt
Men så lærer man jo bare at blive særligt tydelig overfor andre. *S*
Det kan være rigtig godt at holde pause fra sin familie, og finde sig selv, men min erfaring er, at det er bedst at finde en måde at leve med dem på, ikke cutte dem helt. Om det så er at udholde 3 timers kaffe et par gange om året, er ligemeget. Det er altid rart at have sin familie, trods alt. Når man har fundet en måde at tackle dem på. Også selvom det er en hård tackling