Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Styrke sine knæ
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 18:09

Ja, ved overskriften lyder lidt dum *gg*

Der kommer lige en forhistorie.

For to uger siden var jeg til agility med hunden. Det var glat, hunden skulle have lidt ekstra hjælp og i forvirringen glider jeg og mit knæ går af led(det gør ondt skal jeg lige hilse og sige). Efter 40 minutter og at først ambulancefolk og læge ikke mener de kan sætte det på plads ryger jeg afsted på skadestuen. Her kommer knæet på plads og jeg får et støttebind på knæet, og skal holde mig i ro.

I ambulancen fik jeg så at vide at der var øvelser man kunne lave for at styrke hele knæmuskulaturen, og tænkte at nogen måske kendte til dem. Ved godt jeg ikke må lave noget endnu, da knæet skal have god tid til at hele, og jeg har en konsultation om to uger hvor jeg sikkert for mere at vide. Men jeg er bare lidt nysgerrig ;)

Kom også til at tænke på om man kunne tage noget kosttilskud eller gøre andet, for jeg har bestemt ikke lsyt til at skulle opleve alt det her igen.

Ja, og så giver overskriften vel mening ;)

Camilse

De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Sokke og Lukas, jeg savner jer

0
0
Svar på denne tråd

1234567890+
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 20:32

Jeg er i fuld gang med at styrke mine knæ grundet let hypermobiltet og et par andre skader/problemer.

Eller det er jo som sådan ikke selve knæene jeg styrker, men derimod muskulaturen omkring knæene dvs, lår/baller og underbenet, da der jo ikke som sådan er muskler i selve knæet.

Jeg har fået meget hjælp af en fysioterapeut til at finde ud af hvilke muskelgrupper jeg er svag i og hvordan jeg koordinerer mine muskler.. Det har været noget af en øjenåbner!

F.eks var musklen på mit yderlår MEGET stærk, så for at få en god generel styrke skulle jeg faktisk lave afslappende øvelser for lige netop den muskel, mens jeg stykede de andre.

Noget så simpelt som at aktivere sin ballemuskel før man aktiverer sin hasemuskel kan gøre en stor forskel..

(Eller det er overhoved ikke simpelt de første 500 gange man gør det, men så begynder det at blive vane)

De forskellige øvelser jeg laver er lidt svære at forklare ordentligt med ord, og jeg har kun tegningerne på papir desværre.

Men jeg vil helt klart anbefale dig at prøve at kontakte en fysioterapeut som kan hjælpe med at finde ud af lige præcis hvor du har behov for styrke, for mig har det bestemt været alle pengene værd!!

Mon ikke også du kan få en henvisning til fysioterapi når du skal til konsultation, så bliver behandlingerne en smule billigere

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 21:08

Er det knæskallen der går af led?? Hvis ja er det vigtigt at du som du selv nævner vigtigt at træne muskulaturen omkring knæet - både haser og musklerne foran. En muskel der med med til at stabilisere knæskallen og holde den på plads er den mediale/nedre del af m. quadriceps som hedder VMO. Den aktiveres ved ekstension altså når man strækker knæet fuldt ud.

træning af quadriceps med fokus på vmo:

1)

siddende med bold placeret mellem anklerne, hvorefter knæene skal strækkes/bøjes. Spændinge skal mærkes på hele forsiden af låret men især lige over knæ på den mediale side.Der ca. 3*8 gentagelser

2)

stående op ad mur med bold placeret i knæhasen. Bolden presses ind mod muren og knæet strækkes. igen skulle der gerne kunne mærkes spænding på forsiden og især lige over knæet medialt. 3*8 gentagelser

Træning af hasemusklerne

1) liggende på maven - bøje/strække knæet. Skal kunne mærker at baglåret arbejder. Hvis du har vægtmanchetter kan du med fordel benytte dem for at progrediere øvelsen. 3*8 gentagelser

2) siddende på kontorstol - bruge benene til at komme frem. En dejlig hård øvelse der virkelig kræver styrke i haserne.

derudover er det relevant at træne balance/koordination da det vil hjælpe dig med at stabilisere knæet og dermed atknæskallen ikke går af led.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg fik
Forfatter: 
Dato:  09-10-2010 08:13

jo ikke set så meget selv(heldigvis), men har fået fortalt at knæskallen sad helt ude til højre på benet. Og det hele gik så stærkt med at få mig ud fra skadestuen, så jeg fik ikke særlig meget at vide, ikke andet end at der ikke være brækket noget og at jeg ikke behøvede krykker, da jeg gik så pænt.

Camilse

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-10-2010 20:40

Jamen så det jo bare igang med at træne muskulaturen rundt om knæet som overnævnt. I og med du har haft patella af led, er der chance for at det kan ske igen da senen/muskulaturen har været på stræk.

Så masser af træningen vil helt sikkert hjælpe dig:)

0
0
Svar på denne tråd

Ja....
Forfatter: 
Dato:  12-10-2010 17:57

Jeg læste godt at der var stor sandsynlighed for at det kunne ske igen. Især hos yngre mennesker, da de ikke er lige så gode til at lade skaden hele i ro og mag.

Jeg overvejer at skaffe et knæbind selv til træning, da det jo hurtigt bliver belastet med en masse vrid og det. Er der noget der kan anbefales?

Camilse

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  12-10-2010 20:49

Fået anbefalet et balance bræt, det skulle være fantastisk til ankler og knæ..

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)

http://www.kallehauge.org

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  13-10-2010 22:30

At træne på balanceskive er også en god måde at træne stabilitets træning på - så kan klart anbefaldes men stadig i sammenhæng med styrketræning.

Tror ikke et knæbind vil hjælpe dig som sådan, da hvis du for et vrid, så får du et vrid i knæet da det ikke støtter så meget. Men hvis det kan give dig lidt sikkerhed så du kan træne er det evt. en mulighed

0
0
Svar på denne tråd

Lige en opdatering
Forfatter: 
Dato:  22-10-2010 17:44

jeg var til kontrol med knæet i dag. Og der skulle ikke være noget galt længere, jeg fik at vide at det så roligt ud, men at det ikke var det pæneste knæ han havde set(hvad det nu end skal betyde). jeg blev henvist til fys, som gav nogle øvelser jeg skal igang med. Jeg blev forvisset om at med det "nummer" jeg lavede ville et hvilket som helst knæ formentligt være gået af led og at jeg ikke skulle frygte at det var noget der skulle gentage sig, selvom det ikke kunne udelukkes 100%

Så nu må jeg lige skaffe en bold, så jeg kan træne den muskel på indersiden af låret ;)

Camilse

0
0
Svar på denne tråd

hej med
Forfatter: 
Dato:  23-10-2010 20:49

Der var for nogle år siden for sportsfolk en trin

program for optræning, prøv nettet og sport bøger

med genoptræning og snak med lægen også.

Hej

Jeg er over de 4o og rytter af den gamle skole

og glad FEI og Dyreværn og forskning og sund fornuft

Jeg mener man lærer hele livet og fra hele verden.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider