Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Stress....erfaringer
Forfatter: 
Dato:  20-01-2010 20:23

Hej

Ja, jeg er desværre blevet sygemeldt pga. mistanke om stress. Jeg har tid ved lægen på fredag....og bliver hjemme indtil da.

Jeg kender ikke meget til stress, men syntes altid at det bliver forbundet med jobbet. Mit job har været/er også stressende pt. Men hvad med alt det derhjemme?

Jeg bor alene og er derfor ene om alt. Det er mig som skal:

Tjene pengene,

Ordne huset (rengøring, oprydning, tøjvask osv),

Sørge for bilen (tankning, vask, rengøring osv),

Sørge for hunden (mad, vand, luftes, dyrlæge osv),

Sørge for hesten (dyrlæge, beslagsmed, at der er foder til ham, strigle ham, muge hans boks osv. Han rides/trænes ikke pt.).

Sørge for mig selv.

Handle ind,

Besøge familie og venner. ect. ect.

Kan de ting ikke også være stressende???? eller er det bare mig som syntes det?

Lige nu forsøger jeg at stoppe op og geare ned...se lidt på, hvad der kunne være stressende i mit liv ud over jobbet og om det vil kunne ændres.

Om det er det rette at gøre, ved jeg ikke. Det er jo ligesom lidt nyt for mig og jeg aner ikke om det præcis er stress eller om det kunne være noget helt andet.

Har du haft/oplevet stress? hvad gjorde du? osv. Hvilke symptomer havde du? Hører gerne andres erfaringer...

hilsen Jane

Ghandi

*24/6-1992*

23/10-2006

-Savnet-

Cherie

*27/3-1992*

29/9-2009

-Sov sødt-

Søges: Totti fleecedækken - grøn

0
0
Svar på denne tråd

Du kan ..
Forfatter: 
Dato:  20-01-2010 20:40

Få stress af mange ting.

Hvis du er ked af dit arbejde, det behøver ikke at være fordi,

det er fysisk hårdt.

Hvis du går med smerter eller andet fysisk, du ignorere.

Ja de alm. dagligdags ting kan da også være stresset.

Men jeg mener nu ikke hund og hest, er stress faktore, hvis man kan lide det og nyder hest og hund.

Gør man ikke det bør man jo nok overveje at komme af med dem.

Prøv i en periode at geare ned og kun gøre det du har lyst til.

ikke noget med at fare rundt og rydde op og gøre rent.

Det kan nemlig også være en belastning at mene man skal have det rent og ryddeligt fordi andre, ellers vil pege fingre.

Så prøv at gøre ting der gør dig glad, og ikke tænke over hvad andre mener..

Min mand havde forhøjet blodtryk og stress, fordi han var ked af han arbejdsplads, han kunne være temmelig belastende at være sammen med og snakkede hele tiden negativt om arbejdet.

Nu har han fundet et andet arbejde, og i løbet af en mrd. var blodtrykket fuldstændigt normalt og han er glad og positiv at være sammen med.

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)

.

0
0
Svar på denne tråd

råd....
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 13:49

et godt RÅD - tag stress seriøst.

Jeg havde selv stress for 2 år siden, og er stadig ikke kommet mig over det, fordi jeg ikke gav mig tid til at komme mig, men gik og tænkte, at jeg sku tilbage til skolen, om jeg blev smidt ud etc. Det var i sig selv stressende.-

Jeg arbejdede dengang 60 km væk, en times kørsel hver vej, 37 timer, stod efter en måned som ELEV lige kommet fra grundforløbet! og skulle lære 3 nye vikarer op.. De andre havde sagt op eller sygemeldt (stress). Jeg stod tit og tudede, min leder var supersød, men det hjalp jo ikke. Til sidst kom jeg tilbage til skolen, og havde siden vældigt svært ved praktikker.

Havde også kat, hund, hest, og held og lykke med at finde tid til at handle, spise (spiste morgenmad mens jeg kørte) og tage bad.-

Jeg er min egen værste arbejdsgiver, tror jeg skal være superwoman. Jeg har en stærk facade, og mange tror ikke på, jeg har haft det svært. Så jeg vil sige, stå ved det, og accepter dig selv som du er.

Lad være at modarbejde dig selv, som jeg gør ;) Lær dig selv at ligge på sofaen.

Lone

If he loved you
Like I love you
I would walk away in shame
I'd move town
I'd change my name - Sting

0
0
Svar på denne tråd

Når du først....
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 14:16

.... Har haft det en gang, er det noget som vil påvirke dig resten af livet.

Ja, jeg ved godt, at det lyder lidt skræmmende, men sådan er det( Ihvertfald for de mennesker, incl. mig selv, som jeg kender der har været nede med stress). Det tager på dit overskud, så du ikke kan kapere det samme, som du har kunne, før du fik stress. Derfor er det super vigtigt at tage stress seriøst!!!!

Man kan få stress af mange forskellige ting og stress kan vise sig på rigtig mange måde. Det er individuelt hvad der skaber stress. På mig viste det sig ved manglende søvn, jeg var hele tiden tæt på at græde, jeg kunne ikke overskue at være sammen med andre mennesker, jeg frøs, mine tanker fløj rundt og jeg havde ikke noget overskud.

Selvom hvis du ikke selv mener du har stress men dine omgivelser gør, er det vigtigt at tage deres udtalelser seriøst. Jo hurtigere man får passet på sig selv, jo hurtigere er man på fode igen og jo mindre skade har man forvoldt sig selv.

Da det skete for mig, var jeg så heldig at kunne stoppe på det sted der gav mig stress.

Hvis det ikke er muligt for dig og det "bare" er hele livet der har indflydelse på dette, kan det være en go ide at sætte sig ned og prioritere hvad der er vigtigt for dig. Det kan være rigtig svært, især i starten. Men vent til du får noget overskud igen og så find frem til hvad der fik dig til at ende i denne situation. Du kan muligvis benytte dine veninder, familien, en læge eller psykolog til at hjælpe dig med at komme frem til svaret. Ud fra dette svar, kan du lave de forandringer, der kan være med til at gøre, at du ikke ender i samme situation igen.

Vigtigst af alt, husk at give dig selv tid. Det går ikke over på en uge!!!

Go bedring og pøj pøj med det.

Mvh. Tuxi

0
0
Svar på denne tråd

Dumdidum
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 14:26

Hej

Tak for jeres gode råd, erfaringer osv.

Min læge har sagt at stress og depression har symptomer som minder meget om hinanden. Depressionen har jeg og har været i behandling for den (ved godt at den altid vil være der). Mit humør fejler ikke noget og jeg syntes selv jeg er glad i tiden. Det er bare som om min krop ikke liiiiiige er med på det hele mere.

I dag har jeg gået en lang tur med min hund og ja, nu ligger jeg på sofaen og spiller 7-kabale og andre spil på pc´en. Det må da være afslapning

Hunden ligger på gulvet ved mig og hesten hygger sig, hvor den står (har tjekket via sms om han har det godt ).

Venter vist bare på at det bliver fredag....

hilsen Jane

Ghandi

*24/6-1992*

23/10-2006

-Savnet-

Cherie

*27/3-1992*

29/9-2009

-Sov sødt-

0
0
Svar på denne tråd

stress-faktor
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 20:45

mine heste blev på et tidspunkt en stressfaktor for mig.

Hestene har ellers altid været mit "afslapnings-sted" - der hvor jeg gik ud for at stresse af ved bare lige at strigle en hest og klappe på anden osv...

Men på et tidspunkt skiftede jeg så arbejde og fik en times kørsel hver vej på arbejde. 4 børn i huset, fuldtidsjobbet, 6 heste, 2 hunde, katte, høns, kaniner osv osv...

og til sidst blev det med hestene og de andre dyr en sur pligt i stedet for en afstressende ting. Jeg havde konstant dårlig samvittighed over, at jeg liiiige skulle nå en masse inden jeg kunne lukke heste ind - og selvom det var hårdføre racer, så havde jeg det ikke godt med, at de stod i regnen og gerne ville ind, når jeg ikke kunne nå derud før 2 timer senere.

De blev altid fodret og lukket ud og ind, men så havde jeg heller ikke overskud til mere og fik ikke nusset, striglet osv som jeg plejede. Min kæreste var altid sød til at hjælpe, men det har aldrig været hans interesse, og så fik jeg dårlig samvittighed over at "bruge" hans tid.

så jeg valgte at nedprioritere hestene lidt og kom af med den ene hund. vi kom af med høns (eller vi valgte ikke at få nye, da måren havde plyndret hønsegården). Efter kaninen døde af alderdom har vi heller ikke fået ny osv.

Jeg fik bl.a. lavet løsdrift- kom af med ridehestene og beholdt kun shetlændere til nus og kørsel.

Det var en fantastisk befrielse. Nu er der så gået noget tid. Børnene er lidt større og ikke så afhængige af mig. Jeg har stadig løsdriften - og har lige truffet aftale om at købe min gamle ridehest tilbage :-)

Så det kan godt være, at det lige nu i dit liv er en stressfaktor med både hund og hest...

Så måske du skal sætte dig ned og mærke efter, hvad der betyder mest for dig :-)

Tanja

6-års shetlænder hoppe med rødt hestepas sælges - skriv for mere info.

Søde staldmisser søger nye hjem - opvokset på kvalitetsfoder og passet med ormekur og loppekur.

0
0
Svar på denne tråd

Dumdidum
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 23:22

Igen, tak for svarene....de er yderst brugbar og spændende læsning (eller hvad man nu skal sige)

Hunden kan være stressende, men mest når han står og klynker eller han ligger og kigger på mig og halen banker i gulvet. DET er stressende. Men jeg kan heldigvis bare lukke ham ud, så render han og hygger sig med udlejerens hunde eller endnu bedre udlejeren (og hans familie). Når han, som nu, ligger og snorker højt er han ikke stressende, tværtimod

Jeg tog vist en meget vigtig beslutning vedr. hesten i november. Der flyttede han fra rideskolen og hen på en privat gård, lige bagved. Ejeren, ved alt om min situation osv. så hun ved, at jeg ikke altid lige kan overskue at komme og se til ham. Men min dårlige samvittighed er væk, for jeg ved at han bliver passet og plejet. Og det er bare skønt. Han holder vinterferie pt. Så der er ingen stress på der, vi tager den tid det tager med det hele

En veninde nævnte ordet angst....at det måske var det jeg havde og tjo...hvad ved jeg? Jeg tænker selv på om det kan have noget med min ridehest at gøre. Altså om tabet af hende, har gjort et eller andet....who knows

Jeg ved at arbejdet med vinteren, har udløst noget/en del...for jeg fik ondt i maven ved tanken om nattevagter osv.

Men nu er det snart fredag...så må jeg se, hvad lægen siger. Godnat

hilsen Jane

Ghandi

*24/6-1992*

23/10-2006

-Savnet-

Cherie

*27/3-1992*

29/9-2009

-Sov sødt-

0
0
Svar på denne tråd

Det du skriver
Forfatter: 
Dato:  22-01-2010 12:34

jeg fik ondt i maven ved tanken om nattevagter osv.

Kan udemærket være en af faktorene,da jeg som ung arbejdede i en sportshal, skulle jeg møde ind en time før de andre kom, og det var jeg bange for, jeg reagerede dengang, på den måde at jeg fik

Mavesmerter og diarre, i starten kort tid efter jeg var mødt ind og til sidst havde jeg det dårligt, når jeg skulle af sted.

Jeg måtte holde op og finde noget andet.

Så angst og stress, kan ytre sig på mange måder.

Jeg havde det på samme måde,hvis vi skulle til stor fester med mange som jeg ikke kendte, hvis jeg så tog hjem , holdt det op igen..

Så det var vel angst, som fik maven til at reagere..

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)

www,kallehauge.org

0
0
Svar på denne tråd

Stress bliver
Forfatter: 
Dato:  22-01-2010 15:11

brugt i flæng idag og det kan til tider være noget forvirrende.

Det som stresser kroppen frigiver adrenalin til at starte med og det gør at vores krop er i alarmberedskab og vi er klar til at spurte aftsted, hvis det bliver nødvendigt.

Denne påvirkning er dog rimelig kortvarig og ikke videre skadelig, der er enddog dem som mener, at det er godt for nutidsmenneskekroppen at få frigjort lidt adrenalin.

Hvis man er under konstant negativt pres, bliver der frigivet cortisol (er pludselig kommet i tvivl om det er det hormonet hedder ) og det er nu det begynder at blive farligt.

Hormonet er blandt andet med til stille og roligt at banke dit immunforsvar i gulvet og der er forøget risiko for hjertekarsygdomme og blodpropper. Kroppen presser sig selv til det yderste hele tiden og det er ikke sundt. Tænk på atlether, de presser kroppen rigtig meget, men de sørger også for at restituere ind imellem.

En af måderne kroppen kan fortælle dig, at den er ved at være gal, er at sige fra. Det er sikkert det, du er ved at opleve. Hvis du ikke lytter til den nu, så kan du risikere at straffen kommer senere og den vil tvinge dig i knæ.

Der er så mange ting, som kan være hårde ved os, men en af de helt store syndere i dagens Danmark er alle de forventninger, vi har til os selv eller som vi tror omverdenen har til os.

Jeg håber, du enten selv er i stand til at finde ud af, hvor dit problem ligger eller at du får hjælp til det.

Hilsen,

Anja

Nu Tankefelterapeut, hjælp til sundere livsstil, angst/fobier, afhængighed (sukker, smøger mm) og et bedre liv.

www.taldigslank.dk

www.taldigglad.dk

0
0
Svar på denne tråd

Dumdidum
Forfatter: 
Dato:  22-01-2010 17:42

Igen igen, tak for jeres indlæg

Lægen konkluderede, at det var stress, i en mild form (eller starten) og jeg blev sygemeldt i 14 dage...til at starte med. Da det skal samles op i opløbet.

Så skal jeg så lige til at holde op med, at have dårlig samvittighed overfor de andre vagter. Men ja, sådan er jeg bare Tænker på andre omkring mig

Så nu skal jeg tulle rundt og lave ingenting, slappe af osv. Hmm....

hilsen Jane

Ghandi

*24/6-1992*

23/10-2006

-Savnet-

Cherie

*27/3-1992*

29/9-2009

-Sov sødt-

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2010 17:21

Jeg har en angst, jeg skal leve med at resten af mit liv. og det kan tiltider være stressende indimellem, hvis jeg ikke får styr på mig selv følelsmæssigt.

En dag talte jeg med en læge som arbejder som psyk læge og han sagde at, er man først haft en depression, er man nemmere til at bliver stresset, over eks. hverdags ting.

Du beskrev faktisk nogle af dem og hvis man har et afsavn eller en sorg, så kan det også påvirke stress faktoren.

Terapi og samtaler, kan skubbe i den retning, at man kan leve med de ting som stresser.

Det kræver at man arbejder med.

Rigtig god bedring.

Kram, Lotte

0
0
Svar på denne tråd

Dumdidum
Forfatter: 
Dato:  31-01-2010 11:50

Hej Lotte og tak.

Jeg vil godt tro, at hvis man har en depression, så er vejen til stress hurtigere/nemmere. Desværre...som om man ikke har nok i depressionen.

Jeg har det nu okay...tuller rundt og laver det jeg gider og ikke andet. Kunne nu nemt gå i hi, for jeg er rigtig træt, af al den sne, kulde og is...man kan ikke rigtig foretage sig noget. Hesten er blevet til klappeged, men det er han også god til

hilsen Jane

Ghandi

*24/6-1992*

23/10-2006

-Savnet-

Cherie

*27/3-1992*

29/9-2009

-Sov sødt-

0
0
Svar på denne tråd

jeg har en veninde
Forfatter: 
Dato:  31-01-2010 18:38

som hver vinter anvender bio-lys. Det er kunstig lys, man bruger, hvis man har tildens til depression. Og især i vinter halvåret, hvor der ikke er så mange sol-timer.

hun har det faktisk rigtig godt, når hun bruger det. Og lige så snart der er sol uden for, så er hun ude for at få energi.

- det var jo også en mulighed, selvom du er træt og uoplagt.

mvh. Lotte

0
0
Svar på denne tråd

Dumdidum
Forfatter: 
Dato:  31-01-2010 18:52

Tak for tippet, men har fået styr på depressionen.

Nu er det stressen jeg skal have styr på

hilsen Jane

Ghandi

*24/6-1992*

23/10-2006

-Savnet-

Cherie

*27/3-1992*

29/9-2009

-Sov sødt-

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider