Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

knogleskørhed
Forfatter: 
Dato:  05-10-2009 11:21

hej

for 6 år siden fik jeg scannet mine knogler - svaret var osteoponi (begyndende knogleskørhed). mit var meget tæt på at være knogleskørhed.

men siden da har jeg i perioder (dvs under indlæggelse) fået kalkpille to gange om dagen. Når jeg har det, er der så fare for det er blevet værre?

og hvordan kan man mærke om det er blevet værre. skal man scannes?

0
0
Svar på denne tråd

osteoporose...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2009 14:17

Jeg får selv kalk 2 x dagligt da jeg ikke optager nok ud af kosten.

Man kan tanke op på sin knogle/kalk konto indtil 35års alderen - herefter mister man knoglemasse, ca 1%årligt - homonpåvirkninger som fx anoraksi kan dog forværre nedbrydningen med op til 6%årligt...

Hvis det er unikalk forte du får skal man spise ved indtagelsen ellers har tabletterne begrænset effekt!

normalt opdager man først knogleskørhed når man brækker noget, men når man er i risikogruppen (fx. med for lav BMI) så kan man blive scannet.

du kan læse mere her:

www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ knogleskoerhed.htm

Hilsen Vivi og hul-i-hegnet-hesten

"ingen hest har græsset forgæves" - steffen brandt ...

0
0
Svar på denne tråd

Knogleskørhed
Forfatter: 
Dato:  05-10-2009 20:56

Da jeg i 2004 fik konstanteret Cøliaki (= tåler ikke Gluten), blev jeg undersøgt for knogleskørhed, som jeg også har.

Det skyldes at min tyndtarm altid har været mere eller mindre ødelagt af gluten, så jeg ikke har optaget vitaminer og mineraler som jeg skulle.

Jeg får medicin for det, og skal der ud over spise 2 kalk tabletter/ dagligt.

Hvis jeg husker rigtigt så kan medicinen ikke helbrede, men forbygge at det ikke bliver værere.

Ja jeg vil mene at det er via scaning man ser om det bliver værre. Det kan undre mig lidt, at du ikke har fået besked på at spise kalk hjemme.

I de første år blev jeg scannet 1 gang om året, nu 1 gang hvert andet år.

Jeg får taget blodprøver 1 gang om året, hvor de ser om jeg passende tal for en masse ting bl.a vitaminer og mineraler

MH Janne

TOFTEBO CONNEMARA

4 års kåret Connemarahoppe sælges

0
0
Svar på denne tråd

jo jo...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2009 22:17

har skam fået af vide det var vigtigt at jeg tager de kalkpiller. men jeg har angst for medicin, så det glipper med at få dme taget derhjemme.

0
0
Svar på denne tråd

Min mormor
Forfatter: 
Dato:  06-10-2009 11:00

havde 7 sammenfald i ryggen og vanvittige smerter da hun døde, min mor og moster har osteopeni og jeg kan nok godt regne ud hvem der står næst i køen..

Jeg kan godt forstå at det er svært at få taget pillerne hvis man har angst for medicin, kunne du forestille dig noget der kunne afhjælpe denne angst??

Det er heller ikke nok at spise kalkpiller, der skal gerne et tilskud af D-vitamin og magnesium til da dette hjælper til at fremme kroppens optagelse af kalk..

VH,

MaggieMay

"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..

"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
0
Svar på denne tråd

Kalkpiller
Forfatter: 
Dato:  06-10-2009 12:10

er jo som sådan ikke medicin. Det er et mineral, som er en yderst vigtig bestand del af vores krop.

Ved ikke om du kan bruge det til noget. Hvad er årsagen til at du er angst for at spise medicin?

Synes jeg har læst at undersøgelser viser at styrketræning er en rigtig god måde at holde "skørheden" i ave.

Hilsen,

Anja

En dosis sæd fra His Highness sælges

0
0
Svar på denne tråd

angsten
Forfatter: 
Dato:  06-10-2009 15:46

jo jeg er angst for alle slags piller. Tror der er kalorier i, og at det gør man tager nemmere på. Og i perioder er de tanker meget kraftige og jeg kan ikke tage min medicin og kalkpiller.

jeg ved det er vigtigt jeg tager dem. det er dem med d-vitamin i.

hvad skal man gøre for at være egnet til en ny scanning?

0
0
Svar på denne tråd

angsten
Forfatter: 
Dato:  06-10-2009 19:59

Jeg ved ikke om det kan berolige dig, men man tager ikke på af kalkpiller, det kan simpelthen ikke lade sig gøre, da det netop som skrevet ovenfor er et mineral og intet har med medicin at gøre.

Og der er ikke kalorier i dem heller - medmindre man måske spiste dem i kilovis, men dette er jo ikke tilfældet ;-).

Visse typer medicin kan påvirke stofskiftet, sultcentret osv. men det gælder IKKE kalkpiller, så du kan helt roligt spise dem :-)

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte (Nu uden Celine)
Forfatter: 
Dato:  07-10-2009 08:51

Hvorfor vil du gerne have en ny scanning? Du vil (tør) jo alligevel ikke tage de piller som kan hjælpe dig, så det er vel lidt "spild" at scanne dig..

Gitte

Heste klippes se mere på præs!

0
0
Svar på denne tråd

Undervægtighed
Forfatter: 
Dato:  08-10-2009 17:47

tærer på knoglerne - rygning ligeså. Jeg ryger ( fy fy skamme sig ), men der er ikke mange der ville kalde mig slank

Jeg håber inderligt at det vil gå fremad for dig og at du vil være god ved dig selv og tillade at du får den næring din krop har så hårdt brug for.

Tænk på at de forhold du byder dig selv, ville du ikke tillade overfor noget dyr i din varetægt; for jeg kan jo se på din præsentation at du ligesom de fleste af os her på HN, holder af dyr.

Bedste ønsker om fremgang herfra mig.

Mvh Janni

Ædelt og udtryksfuldt DV hingsteføl

til salg

0
0
Svar på denne tråd

takker
Forfatter: 
Dato:  08-10-2009 22:25

jeg kæmper nu altså også en brav kamp for at tage de satans piller. Men når mine stemmer siger de er fyldt med kalorier og gift så er det satme svært at tage dem.

men har taget dem konstant det sidste 3/4år.

jeg ville bare høre hvad krav der er for at man kan få en ny scanning.

0
0
Svar på denne tråd

Henvisning fra læge
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 16:37

Hej

Jeg vil tro at din læge skal henvise dig til scaning, det gør min læge.

Så tag en snak med denne, forklar dem om den scaning du tidligere har fået lavet,som de kan måske også se resultatet fra i dine papire

MH Janne

TOFTEBO CONNEMARA

4 års kåret Connemarahoppe sælges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider