|
|
| Halm til kaniner. |
|
|
Hej seniorer. Mine piger har endelig fået deres forældre til at gå med til at få kaniner. De skal bo i stalden i en hesteboks. Men så havde min ældste datter lige lånt en bog på biblioteket om kanier, og her står der, at kaniner ikke må bo i halm. Jeg havde jo bare tænkt mig at strø halm i boksen, og så lave en hule til dem hvor de kan søge tryghed og sove. Nu er det sådan at jeg bruger wraphø, og det formoder jeg, at jeg også kunne fodre dem med... Er det korrekt? Men jeg synes jo ikke lige at det er ideelt at strø med. Selvfølgelig kan jeg indkøbe noget almindeligt tørt hø, men når nu jeg har halm og wrap lige ved hånden vil jeg jo helst bruge det. Kan I hjælpe mig med lidt erfaring... Mange hilsner
Dorte - uden h
Og uden sin elskede Prins  Men med den skønne sorte Azano
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm.... |
|
|
Min kanin boede i halm, og hun levede da i mindste 10 år.. synes aldrig jeg har hørt at de ikke skulle kunne tåle det..
Gitte
Heste klippes se mere på præs!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synes også det lød underligt... |
|
|
...Men der stod i bogen, at det kunne ødelægge deres øjne - nok fordi det er mere groft i det end hø..
Dorte - uden h
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halm.. |
|
|
Nå på den måde, ja det kan det vel, men en kanin kan vel også finde ud af at lukke øjnene. Synes det lyder lidt overdrevet, men ellers på man jo bare stampe det godt fladt, så det ikke kommer i hovedhøjde...
Gitte
Heste klippes se mere på præs!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kaniner |
|
|
Hej På www.dinkanin.dk står der under fodring og udmugning at kaniner altid skal have rent halm i burene - hmm, så der er nok forskellige meninger omkring det. Ellers er spåner en god idé til kaniner, det suger godt, og er nemt at muge i. Hvor stor en boks skal de gå i? Hilsen Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øjnene |
|
|
Hvis det er øjnene man er bange for mht halm, så kan man vel bare give kaninen et par svømmebriller på 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brug evt. spåner. |
| Forfatter:  |
Camilla (Felur) |
| Dato:  |
10-09-2009 16:27 |
|
Hvis jeg havde en hel boks til rådighed til en kanin, så ville jeg være lykkelig! Jeg ville nok bruge spåner og så en stor bunke halm i hjørnet, som kaninerne kan rode i. Jeg ville mest være nervøs for, om der kunne gemme sig en kanin i halmen, som pigerne kunne overse, når de sætter sig ned derinde. Wrappen har jeg ingen erfaring med. Min kanin fik hø og en miniballe kan jo holde i laaang tid til de små 'niner  Men jeg fik lige en praktisk tanke! Sæt et højt bræt for bokslågen, som pigerne kan gå henover, men i en højde, som kaninerne ikke lige kan smutte ud over (nok mindst 60cm.). så I ikke får vildfarne kaniner ved et øjebliks uopmærksomhed ved bokslågen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kjfgfkjgfkgjfg |
|
|
Vedr. marsvin er det det samme - der bruges ikke halm, men spåner som bruges til heste, da det støver mindst muligt. Marsvin tåler ikke wraphø - kun hø....vil næsten tro det samme gælder kaniner? Super lækkert de får en dejlig stor boks!!:):) Held og lykke med projektet kanin.
Vores Charmetrolde Fjordbassen Bastian, Frieseren Thundra & Shetteren Clyed
Hesten er vores partner
Portræt af heste tegnes - tjek præs. Opdræt af marsvin - tjek hjemmesiden:
www.cougars.webbyen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sikke noget VÅS |
xtiny |
10-09-2009 19:48 |
|
I alle mine kaninbøger stod der: God byghalm. Og det fik de. Hø fik de at æde om vinteren. Wrap ved jeg ikke? Men god halm er alfa og omega- det er underholdning, (de gemmer sig i det, bider det i stykker), godt for pelsen (god halm giver smuk blank pels), til at lave rede i (til små). Halm er god grovfoder- holder maven i orden. Hvad er det for en kaninbog? Og ellers er Wanning, Trøst Jørgensen og Olsen, da for halm.
Mvh xtiny
Killinger søger nye hjem. Send mig en PB.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jkfgfkjhgfg |
|
|
Xtiny: Jeg ved ikke ligefrem om det er VÅS eller om det blot er udviklingen og erfaringen der har gjort, at folk idag fraråder halm og istedet anbefaler spåner. Da jeg var barn brugte vi også halm til marsvinene - men det gør jeg så ikke idag og kender ikke nogen der gør. Men kigger jeg i nogle ældre bøger, så står der da garanteret, at halm anvendes som strøgelse;)
Vores Charmetrolde Fjordbassen Bastian, Frieseren Thundra & Shetteren Clyed
Hesten er vores partner
Portræt af heste tegnes - tjek præs. Opdræt af marsvin - tjek hjemmesiden:
www.cougars.webbyen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min kanin |
|
|
går på træpiller, der er blandet op med en smule spåner. Det giver minimum lugtgener, og det er ihvertfald en god ting, når man, som jeg, har den inde i huset. desuden får Bellekanin kun hø, og så har hun et hus hun kan hygge sig i eller på 
Kom Nanna lige forbi og sagde
R.I.P Sejr, Brian & Ruben - Håber I hygger jer sammmen i hestehimlen mine søde drenge 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg ville bestemt ikke give kaniner wrap. De har et meget sart ford¢jelsessystem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores kaniner gennem tiden... |
|
|
Har altid boet i halm eller spåner (hvis spåner, har de også fået halm til at bygge hule af - de spiser de dog ikke, hvis de får nok andet) og fået hø og grønt og kaninpiller at spise... Det er gået fint  Det eneste, jeg har fået at vide, man skal passe på med er de der "færdigfoder-typer", hvor der er en masse poppede ris, guldkorn osv i, fordi kaninerne bliver for fede af det. Derudover kan jeg da lige komme med det råd, at lave lidt "aktiviteter" til kaninerne, når de nu får så god plads. en træstub at kravle op på - evt flere huler - rør at kravle igennem og også gerne noget med niveau-forskelle evt bygget af lecablokke eller andet. Kaniner elsker at futte rundt og undersøge nye ting og så er der jo lagt op til motion, når der er plads og ting at røre sig på og med  Tanja
shetlænderhoppe på 6 år efter Højlunds Matcho, Epok Bomlund som morfar sælges. Er ifolet ved Granly's Olfert - kan først afhentes til november, da føl fra i år skal være fravænnet. Evt. bytte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wraphø |
|
|
Vores kaniner går halm.Har spåner i bunden til at suge. Ja, kaniner har meget sarte maver, men vores får wrap, som jeg har rystet op i (er dog også rimelig tør). De har ingen problemer med tynd mave 
Venlig hilsen Dorthe
Vi har ret til at sige vores mening, men der er ingen, der forpligter os til at gøre det Hingsteplag e. BH Don Romantic sælges DH hoppe til avl sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| omstændigt at holde dyr nu til dags |
|
|
det er godt nok omstændigt at holde dyr nu til dags... vi havde en dværgkanin som vi fik aflivet da han blev 14år(han var blevet blind og kunne ikke længere holde sin pels fin)... han levede i et bur lavet af en kasse med løbegang - i kassen var der halm og hans måltider bestod alle 14år af rugbrød, mælkebøtter og gulerødder... hans pels var (indtil sidst) rigtig flot!
Hilsen Vivi og hul-i-hegnet-hesten
"ingen hest har græsset forgæves" - steffen brandt ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halm.... |
inger christensen |
12-09-2009 09:04 |
|
men lad være med at fylde hele boksen, de tager ikke skade af, at der er bart gulv, og kun feks halm i det ene hjørne. Vand trug og fodertrug med lidt kaning piller om vinteren. Wrap i meget tør kvalitet, kan de godt tåle, hvis du vænner dem til det meget langsomt. I sommer perioden, står den på græsning i udendørs græsningsbur, samt lidt kaninpiller Grunden til at jeg anbefaler kaninpiller, er at en kanin, også har brug for vitaminer og mineraler lige så vel som alle andre dyr. Har du katte i stalden, skal du passe på, da de godt kan finde på at spise en kanin i lille str.
IMC
SÅ DER FRISKE GULERØDDER. 25 KG 25 KR. GRUNDET DET VARME VEJR, KØBER JEG I ØJEBLIKKET KUN HJEM I 25 KG SÆKKE. DE ER I EN BEDRE KVALITET END DE HELE VOGNTRÆK.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan jeg få titlen på bogen |
xtiny |
13-09-2009 03:02 |
|
Mvh xtiny
Killinger søger nye hjem. Send mig en PB.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for jeres svar |
|
|
Jeg skal lige hjem og kigge i datterens skoletaske hvad bogen hedder, men den er fra skolebibliokteket, så dermed nok ikke af nyeste dato. Jeg tror jeg prøver med halm og så længe vores wrap er af den tørre slags kan den nok også gå an. Boksen er ca. 3x2 meter, så en mindre én af slagsen, men stor nok til at de kan få plads til at tumle rundt som kaniner jo bør. Vi har selv tænkt tanken med en kant for døren, som de skal kravle over, så vi ikke har løse kaniner i hele stalden. Og den øverste del, som ellers er åben bliver lukket med trådnet, så vores dræber kat ikke snupper dem... Han ville helt sikkert se dem som en lækkerbisken .
Dorte - uden h
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som sugende underlag |
xtiny |
16-09-2009 03:02 |
|
(Men dengang var spåner noget, man kunne få i en lillebitte pakke til mange penge), har jeg brugt kattegrus og tørv. Tørv er udmærket- så går det hele i komposten, men det er unægtelig knap så miljørigtigt i dag. (Tørv er en naturressurse, som det ikke er så godt at bruge pga naturødelæggelsen ved gravning). Avispapir er ikke så godt, når det skal i haven, det er længe om at blive nedbrudt og flyver nemt.
Mvh xtiny
"All problems are people-problems. No people, no problems!" Citat tilskrevet Stalin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træpiller |
|
|
Ud at tømme fyret og fylde boksen med træpiller - det suger helt fantastisk og det støver ikke!
♥ Christina & Alle De Forfærdelig Mange Kongelige
skingur@gmail.com
Vil du strikke et par trøjer for mig til Johanne?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| wrap.. |
Stina (Asta) |
20-09-2009 20:23 |
|
Og de kan forresten ikke tåle at få wrap..
Hilsen Stina Avl og salg af kaniner til kæl, udstilling og hop. Se mere på min hjemmeside www.asta-la-vista.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kaniner i boks |
|
|
Jeg går også med tanker om at få 1 kanin eller 2 i stalden, vi har også en boks vi kan bruge, men havde egentlig tænkt mig at de skulle være i bur af hensyn til rotter. Er der nogen der har erfaring med om kaniner (og deres foder!) tiltrækker rotter når de går løst i en boks?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bogen og hvilket køn |
|
|
Hej igen. Bogen var tilbage på biblioteket, så der må jeg være svar skyldig indtil den kommer med hjem næste gang . Jeg tænkte også på en anden ting. Hvor tidligt kan man se hvilket køn kaninen er - og når vi skal have to kaniner sammen hvem er så bedst at have sammen? Og hvor gamle skal ungerne egentlig være, når de tages fra moderen? Bare så man ikke kommer til at sige ja til nogle unger, som ikke er gamle nok. Men endnu engang tak for svar - vi nærmer os nemlig snart kan jeg mærke på ungerne 
Dorte - uden h
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kaniner og rotter |
|
|
Vi havde nogle meget grimme oplevelser med rotter og kaninunger i stalden, trods at kaninerne var i dertilindrettede bure VI troede det var umuligt at komme ind i. Men rotter kan gnave igennem alt der ikke er hårdere end marmor.
♥ Christina & Alle De Forfærdelig Mange Kongelige skingur@gmail.com Vil du købe æselfoder på sjælland til mig og aflevere det i jylland hvis du alligevel er på farten?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kaniner.. |
Stina (Asta) |
23-09-2009 20:32 |
|
Hvis man skal have 2 kaniner sammen, skal det være en kastreret han og en hun (og allerbedst også sterilliseret).. Men selv ved sådan en sammensætning, så er der ingen garantier for at det vil lykkes.. Kaniner er IKKE flokfyr, men kolonidyr.. 2 hanner sammer er no go og det samme er 2 hunner.. Det kan se ret idyllisk ud, men virkligheden er ofte en anden.. Den erfarne avler kan se køn fra 3 ugers alderen..
Hilsen Stina Avl og salg af kaniner til kæl, udstilling og hop. Se mere på min hjemmeside www.asta-la-vista.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halm, hø |
|
|
Kaniner kan sagtens gå på halm og så med savsmuld under. Marsvin skal man ikke give halm, men kun hø. Faktisk af den grund, der står i kanin bogen. Marsvin kan godt lide at grave sig ned under høet og bygge huler og gå rundt nede under strøelsen. Halm er stivere end hø, og marsvin kan derfor nemt få ridser i øjenene, da de har svært ved at blinke. Når de render rundt og laver gange og ligger i huler . Hverken marsvin eller kaniner tåler wrap!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ang rotter .... |
|
|
Så har jeg hørt at marsvinets hvinen/skrigen skræmmer rotter væk - om det er en skrøne aner jeg ikke - men man kunne da godt ha et marsvin eller 2 at gå sammen med kaninerne når det er i en stor boks ...
....så får du ikke mere for den 25 øre....
Maja med den smukkeste ismule Valle
Mor til de dejligste drenge Emil 091103 Oscar 011207
Life is what happens to you, while you're busy making other plans.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Majse ♥Valle♥ |
|
|
Må lige sige at kaniner og marsvin ikke er en god cocktail. Det sker nemlig at kaninerne skader marsvinene, bl.a. bider, hopper og lign. på dem. Kaniner er kolonidyr d.v.s at de bor ved siden af hinanden. Marsvin er flokdyr og bor derfor sammen.
R.I.P Sejr, Brian & Ruben - Håber I hygger jer sammmen i hestehimlen mine søde drenge 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nanna fjordhest.. |
|
|
Jeg har før haft kaniner og marsvin gående sammen - der har aldrig været problemer. Men man kan jo både være heldig og uheldig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Majse ♥Valle♥ |
|
|
Jeg ville aldrig turde,synes de skader, jeg har set har været for voldsomme, men sådan er vi heldigvis forskellige 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nanna fjordhest.. |
|
|
Ja det er da også forståeligt når du har set skader på dine dyr - men har aldrig selv oplevet det .. Min gamle kanin og marsvin gik fint i spænd - marsvinet lå og sov på kaninens ryg 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Majse ♥Valle♥ |
|
|
Har ikke oplevet det på egne dyr, men bl.a. i den lokale dyrhandel, hvor et marsvin fik brækket ryggen pga kaninen hoppede på den, fordi den stakkels mut ville have noget at drikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nanna fjordhest.. |
|
|
Årh stakkels lille marsvin ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg... |
|
|
Viller helt klart give dem halm at gå i (og gerne nogle spåner under til at suge). Halm isolerer meget bedre end hø. Desuden har jeg engang set en kanin som havde fået snoet benet helt ind i hø. Den kom ret slemt til skade og måtte aflives. Så hø er kun til at spise af, ville jeg sige Tror dog ikke de kan tåle wrap.
Tina - Ejer af verdens skønneste "muskelhund"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halm.... |
|
|
I de 16 år jeg havde kaniner, levede de alle i halm. Alle fire (to store væddere, en dværg og en hermelin) døde af alderdom, den sidste i en alder af 10 år og dyrlægen roste hans tilstand lige til det sidste. Så halmen har ikke haft nogen dødelig effekt på mine kaniner. Jeg har altid brugt vårbyghalm - hentet fra hestestalden og jeg har altid brugt store mængder, dels som isolering mod gulv/bund i burene og dels så de kunne bygge huler og grave gange i halmen. De steder hvor de tissede, strøede jeg spåner under halmen, så underlaget bedre kunne holde sig tørt.
Hilsen fra Tine og hafferne Flicka & Frigg Mangler du opstaldning i postnr. 8544? Så kontakt mig, jeg kan muligvis hjælpe dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hunner kan godt gå sammen |
xtiny |
05-10-2009 04:47 |
|
Bare det er kuldsøstre/de er sat sammen ved fravænning/er mor og døtre. Ellers kan de godt finde på at slås. Kønsbestemmelse: Man vender kaninen om forsigtigt, så den hviler i albuebøjningen, så kan man foran halen se en "pude"- den føres forsigtig frem mod bugen (i retning mod hovedet), så kan man se kønsåbningen, der på hunner er lodret/aflang og hos hanner rund- evt med en rund "dims" (gæt selv hvad det er! ). Hos kønsmodne hanner ses testiklerne som nyreformede poser på hver side af "kønspuden". Rotter er @!#$! Med små redeunger... Men kaniner trækker ikke flere rotter end andre husdyr, hvis man passer på med ikke at spilde foder/have rodebunker- og i øvrigt bekæmper rotter, når man ser dem. Vi satte smækfælder (hvor kaniner ikke kom til), og min far skød en del med salonriflen. Gift skal KUN udlægges i kasser- og af fagfolk.
Mvh xtiny
"All problems are people-problems. No people, no problems!" Citat tilskrevet Stalin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt at høre. |
|
|
For kaninerne er valgt, og vi satser på to hunner fra samme kuld. Får dem hjem sidst i efterårsferien. Jeg satser på at lave to huler så de ikke skal slås om dem, og evt. flere fodresteder. Men nu ser vi det lige an. Vi var så heldige, at lige de to vi havde forelsket os lidt i, da vi så annoncen, begge var hunner... Så måtte vi bare slå til. Ja og jeg må jo indse, at jeg glæder mig vist næsten lige så meget som pigerne . Men tusind tak for hjælpen. Jeg må se om jeg kan få lagt nogle billeder op af de små vidundre.
Dorte - uden h
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|