Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Gode haveråd
Forfatter: 
Dato:  18-04-2009 20:15

Jeg er lige flyttet fra lejlighed i hus, med min kæreste og hunde.

Jeg har ALDRIG lavet noget i en have, ej heller hos mine forældre. SÅ jeg er altså helt på bar bund.
haven er ca 1000 kvm, og er mest af alt en mos plæne med totter af græs og brændenælder. Der er pt. afblomstrede vintergækker, + de blå og gule som jeg ikke husler, og nogen påskeliljer, der er begyndt at hænge med hovedet. :)

Der er et par bed rundt omkring med noget gammelt dækbark, som er blevet meget mørkt.

Jeg aner INTET! Hvad pokker stiller jeg op med den græsplæne for at få det mos og de brændenælder væk?

Hvis ellers du har gode råd til haven, alt fra hækkeklip til pileflet så kom endelig med det :)

Michelle

HUSK hjelmen, den er pænere end kraniebrud

0
0
Svar på denne tråd

hehe...
Forfatter: 
Dato:  18-04-2009 23:27

Det allerbedste råd med en ny "gammel" have er at vente et år.. Efter et år ved du hvor de smukkeste blomster kommer op, hvilke buske der er helt fantastiske og hvor den mest solrige plet er :D Du kan dog sagtens gøre noget ved plænen nu (y) Hvad vil jeg lade andre om at råde dig til..

Men vent med resten så du ved hvad du har at gøre med :)

Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok

Kender du denne pony?
0
0
Svar på denne tråd

Nu............
Forfatter: 
Dato:  19-04-2009 02:17

ville jeg nu også nok vente og se et år på, hvad der kom, som MetteBo siger.

Dernæst vil jeg se, om den græsplæne trænger til at blive lagt om. Hvis den er bulet af gamle muldvarpeskud, kunne det jo være at den skulle ligges om til efteråret. Ellers kan man få plænegødning i dag, der også tager mos. Hvis man ikke vil bruge det, kan man vande med jernvitriol, en bestemt mængde i en vandkande, og så vander man det ud, og mossen visner og er lige til at rive sammen.

Kan man ikke stadig købe plænerens, der vandes ud og tager alt hvad der hedder ukrudt, det tror jeg nok, det er effektivt.

Hvad vil du vide om pileflet? jeg har gjort en del i det.

Med venlig hilsen

Merete

Shetlænderavl

Nu 2 plage og en hoppe til salg med gode papirer til fornuftige priser. Se min hjemmeside.

http://www.stutteri-winther.dk

0
0
Svar på denne tråd

Græsplænen
Forfatter: 
Dato:  19-04-2009 10:55

Der fatter du en alm rive, eller allerbedst en plænelufter - men det er ikke lige standard i de fleste haveskure. :-)

Så river du på kryds og tværs af plænen, det løsner rigtig meget mos - der kommer nogle bare pletter, hvis der er så meget mos som du siger - efter det, giver du det en gang NPK gødning - det er små hvide kugler som du strøer ud med løs hånd i tørvejr.

Efter et par dage når du kan se at kuglerne er optaget i jorden, giver du det hele en tur mere med riven, og derefter nogle græsfrø, hvis der er mange bare pletter.

Og så venter du ellers bare ;-)

Ellers som de andre siger - har du tålmodighed, så vent til næste år med at lave alt muligt, så ved du hvad du har i haven, og sikkert også mere om hvad du ønsker dig i den :-)

Du kan få mange lækre havebøger i butikkerne som inspiration - her har Politikens Havebog dog været den største inspiration, den er et rimeligt bredt og godt opslagsværk - krydret med lækre billeder :-)

God fornøjelse :-)

/Eva - som nu har sin have på 3 år, og først nu ved præcist hvad jeg vil have i den :-)

Puslebord og en masse brugt drengetøj sælges. Str. 56-92
Skriv PB for info :-)

Mor til Mikkel 03 04 06 og venter en lille prinsesse d. 03 06 09 :-)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-04-2009 14:55

Mange tak for svar :) I har jo selvfølgelig nok ret i at der ikke skal laves hel masse før jeg har set sommeren over hvad der kommer :) Jeg tror ikke der kommer så meget ud over de buske der er i forvejen :)

Winther: min kæreste vil lave noget pileflet rundt om en urtehave, men vi aner simpelthen ikke hvor vi kan købe de bundter af pil henne... vi har været hele Aalborg rundt. Det ved du måske.

Eva Lüchau: Vi er lige flyttet ind, så jeg ejer ikke engang en rive endnu :D Men den kommer i næste uge.

Hvad kan man bruge til "afkantning" af bed? Dem der boede her før brugte roundup, så græsset er helt gult rundt i kanterne, som ikke er særlig markerede -det skal være forholdsvis billigt, d avi bor til leje og ikke vil smide alle vores penge i jorden :D

Michelle

HUSK hjelmen, den er pænere end kraniebrud

0
0
Svar på denne tråd

hm........
Forfatter: 
Dato:  19-04-2009 22:18

Michelle, hvis du kan bruge energipil, kan du hente dem gratis her hos mig, du skal selv klippe dem. De kan bruges som levende eller som døde til hegn.

Hvis du skal have dem som vi bruger til kurveflet, så koster det en mindre formue.

Med venlig hilsen

Merete

Shetlænderavl

Nu 2 plage og en hoppe til salg med gode papirer til fornuftige priser. Se min hjemmeside.

http://www.stutteri-winther.dk

0
0
Svar på denne tråd

Gode råd
Forfatter: 
Dato:  25-04-2009 00:18

Der er flere ting der kan gøres ved plænen - alt efter evner, tid og budget...

Så længe I bor til leje ville jeg ikke lægge plænen om.

Plænen kan vertikalskæres - det fjerner mos og "lufter" plænen. Herefter kan den gives gødning (der kan evt. eftersåes) og der kan gives kalk. Mos trives bedst på sur jord - så ved at hæve ph gør man vilkårene sværere for mosset.

En vertikalskærer kan lejes hos nogle byggemarkeder eller hos Delphin. Indhent evt et tilbud fra den lokale anlægsgartner på hvad de skal have for det...

Til kanterne kan man god bruge en spade - men en kantskærer er nu bedre da den er lige - hvor spaden har en krumning.

Brændenælderne vil forsvinde når I begynder at slå plænen regelmæssigt.

I beddene med flis kan I tjekke hvor meget flis der er tilbage. Hvis der ikke er mere end f.eks. 5 cm vil ukrudtet kunne komme op igennem.

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider