Nu er jeg altså nødtil at sige noget.......om Listeria...
1. den findes i 7 variationer og af dem er kun 1 patogen (patogen =sygdaoms fremkaldende) nemmelig Listeria monocytogenes
2. Den findes i de fleste fødevare, men Smitter hovedsageligt fra Ost og Råmælk, hvis disse ikke har været varmebehandlet godt nok.
3. Der er i gennemsnit kun ca. 30 tilfælde i Dk om året. (så jeg ville ikke bekymre mig det store om den)
4. Det er hovedsageligt disse to grupper af mennesker som skal passe på.. gravide (den sidste 1/3 del af graviditeten) og folk med svækket imunforsvar. f.eks. folk med HIV/AIDS eller folk som er i canserbehandling eller ligende.
Unge raske mennesker får Sjældent en Listeria infektion!!
Men for at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål.
Det med kødet skyldes som nogle af de andre skriver at ved optøning starter bakterievæksten igen og da nogle patogene bakterier har en fordoblings tid på ca. 20 min kan det hurtigt udvikle sig til et problem desuden kan der, hvis det er noget man har lavet selv og ned fryst, være sket en efter komtaminering af det man har lavet. Som så også starter en formering når de opnår den rette temperatur....
De fleste patogene bakterier formere sig bedst i fødevare ved temperature mellem 5 og 50 grader celcius
så hvis bare man tager retten/kødet op i god tid og så optør det i køleskab/ eller optør det i micro så burde man være på den sikre side..
De mest almindelige patogene bakterier i Kød/kødretter er Yersenia, E.Coli og Cl.perfringens mens det i fjerkræ er Salmonella og Campylobacter man skal passe på...
Det med den friske persille og grønkål skyldtes at det ikke er blevet varmebehandlet og derved ikke er blevet "fri" for de patogene bakterier som der evt kunne være der. Det er af samme grund at du ikke må gen opvarem en ret du har puttet frisk hakket persille på 
men håber at Det hjælper på forståelsen...om ikke andet så spørg.. jeg kan altid konsultere en ekspert på området (Verner Varlund
)
mvh Sette