Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Må kun fryses ned én gang - hvorfor?
Forfatter: 
Dato:  20-01-2009 20:02

Hmm jeg tror faktisk aldrig jeg har fået at vide hvorfor f.eks kød, kun må fryses en gang. Det gælder også mange andre madvarer.

Nu ved jeg at det hakkekød man køber faktisk har været frossent flere gange før man køber det, ikke bundfrossent, men alligevel så der kommer frost i pakkerne.

Hvad sker der egentlig ved det?

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

og Logik Møldrup

Norske skovkattekillinger m. stamtavle sælges!

Springsadel sælges!

0
0
Svar på denne tråd

Frost.......
Forfatter: 
Dato:  20-01-2009 20:29

Hver gang madvarer fryses ned, går der nærringsstoffer tabt, det samme gælder når det tøes op igen.

Og hver gang frostvarer tøes op, kan der være grobund for bakterienedbrydelse, som vil fortsætte næste gang varen tøes op.

Derfor disse retningslinier....

Dog er der jo flere risici forbundet med animalske varer end med vegatabilske, - personlig spiser jeg ikke kød, og jeg har mange gange frosset fx. grøntsager ned igen.

Man skal selvfølgelig bare være klar over, at der er forskel på om varen har været delvist optøet inde i posen, eller decideret opvarmet, serveret, stået 4 timer inde på bordet, og dernæst frosset ned igen.....

Holdbarhed afhænger af nedbrydning, og hver gang en vare er optøet, begynder nedbrydningen, - og derudover sker der en nærringsmæssig nedbrydning hver gang varen passerer fra frost til ikke-frost, og omvendt...

Så det er nok for at være på den sikre side, at de skriver at frosne varer ikke må fryses ned igen efter optøning :-)

0
0
Svar på denne tråd

Ligesom
Forfatter: 
Dato:  20-01-2009 21:05

Man ikke må fryse frisk tilberedt persille og grønkål ned igen men det frosne persille og grønkål gør ikke noget - vist noget med at det danner giftstoffer ?

Men ja hver gang du optør - tilbereder jo mere bakterier er der vel grobund for ? men kan de bakterier ikke fryses væk ?

Hilsen Betty

Forelskelse er en momentan form for sindsyge

citat : Garfield

Bon Bon's Speedy søges - Står omkring Kostræde Banker tæt ved Næstved ??? Rød Pony - se præsentation for billede

0
0
Svar på denne tråd

mad....
Forfatter: 
Dato:  21-01-2009 08:00

mad må gidt fryss hvis det har været tilberedt i hvert fald. Men da hakket kød jo er lavet af andet tidligere frosset kød eks. så kan man jo se at kød KAN fryses igen.

tror generalt man siger må ikke nedfrysesi gen for at vi hvis vi blir syge ikke kan klandre producenterne helt generalt.

Nu som storesøster til jordens dejligste lillebror!!!

www.123hjemmeside.dk/qantico

Jeg lugter ikk af hest- jeg DUFTER!!!

0
0
Svar på denne tråd

Ikke alle
Forfatter: 
Dato:  21-01-2009 10:43

bakterier kan fryses bort.

Ellers så forringes altså kvaliteten hver gang en vare tines og fryses igen. Når man så tillægger at de store kødforedlingsbedrifter allerede har frosset og tinet det kød nogle gange, så forstår man at der ikke er meget at gå på....

har også fået anbefalt at frosset kød ikke bør ligge særlig meget længre end ett år. På de store bedrifter har de tydeligvis ikke hørt om det. Her kan køddet lett bli både tre og fire år gammelt på lager om det er dårlig salg.

Ender så oftest som kødfars.

0
0
Svar på denne tråd

Bakteriologi
Forfatter: 
Dato:  21-01-2009 15:14

Bakterier dør ikke af at blive frosset!!!!! Det er den måde man kan gemme dem på uden dog at opformere dem. Bakterier dør kun ved opvarmning- gennemsteg kødet, kun ved høje temperaturer dør de (og der er selvfølgelig enkelte termofile bakterier der kan tåle høje bakterier, men det har vist ikke relevans mht madlavning).

Der hvor jeg arbejdede tidligere frøs vi bakteriestammer ned ved minus 80 grader, og kunne fint tø dem op og dyrke dem videre, så en fryser på minus 18 grader er vist ikke meget bevendt i den sammenhæng.

-Randi

.
0
0
Svar på denne tråd

Både ja og nej
Forfatter: 
Dato:  26-01-2009 08:51

Randi: Du har til dels ret og alligevel ikke. For de bakteriekulture som du omtaler er bakterierne netop nedfrosset i glycerol for at beskytte bakterie cellerne mod lysis. I eksempelsvis hakket kød er der næppe tilsat glycerol, så man må faktiske forvente et vist lysis af bakterie cellerne når vandet i kødet fryser og udvider sig (dvs. de sprænger og dør dermed).

Det store problem ville jeg faktisk mene er dannelsen af bakterietoxiner. Disse kan ikke fryses væk, men dog ødelægges ved varmebehandling (denatureres). Disse toxiner udskilles fra levende bakterier og må derfor forventes at blive flere for hver gang de tør kødet op.

Og så er der som rigtig nævnt tabet af næringsstoffer, men det er vel næppe farligt - det forringer blot kvaliteten af fødevaren og øger behovet for vitaminpiller :-)

/Louise

Guldmedalje søster sælges! 3 års Leandro/Midt-West Ibi-Light hoppe sælges. Ud af præstationsfyldt hoppestamme.

0
0
Svar på denne tråd

Listeria dør
Forfatter: 
Dato:  26-01-2009 13:42

ikke ved lave temperaturer, kun ved kogning. Der imod formerer den seg kraftig i så lave temperaturer som dem man har i køleskab.

Så jo flere ganger tøet op, jo flere listeriabakterier i kødet. Så skal man være ekstra påpasselig med gennomstegning samt håndhygieine for at ikke få dem i seg.

Listeriainfektion er ikke noget man leger med. Den har blandt andet en stærk tendens til at fremakalde abort.

0
0
Svar på denne tråd

Listeria...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2009 22:01

Nu er jeg altså nødtil at sige noget.......om Listeria...

1. den findes i 7 variationer og af dem er kun 1 patogen (patogen =sygdaoms fremkaldende) nemmelig Listeria monocytogenes

2. Den findes i de fleste fødevare, men Smitter hovedsageligt fra Ost og Råmælk, hvis disse ikke har været varmebehandlet godt nok.

3. Der er i gennemsnit kun ca. 30 tilfælde i Dk om året. (så jeg ville ikke bekymre mig det store om den)

4. Det er hovedsageligt disse to grupper af mennesker som skal passe på.. gravide (den sidste 1/3 del af graviditeten) og folk med svækket imunforsvar. f.eks. folk med HIV/AIDS eller folk som er i canserbehandling eller ligende.

Unge raske mennesker får Sjældent en Listeria infektion!!

Men for at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål.

Det med kødet skyldes som nogle af de andre skriver at ved optøning starter bakterievæksten igen og da nogle patogene bakterier har en fordoblings tid på ca. 20 min kan det hurtigt udvikle sig til et problem desuden kan der, hvis det er noget man har lavet selv og ned fryst, være sket en efter komtaminering af det man har lavet. Som så også starter en formering når de opnår den rette temperatur....

De fleste patogene bakterier formere sig bedst i fødevare ved temperature mellem 5 og 50 grader celcius

så hvis bare man tager retten/kødet op i god tid og så optør det i køleskab/ eller optør det i micro så burde man være på den sikre side..

De mest almindelige patogene bakterier i Kød/kødretter er Yersenia, E.Coli og Cl.perfringens mens det i fjerkræ er Salmonella og Campylobacter man skal passe på...

Det med den friske persille og grønkål skyldtes at det ikke er blevet varmebehandlet og derved ikke er blevet "fri" for de patogene bakterier som der evt kunne være der. Det er af samme grund at du ikke må gen opvarem en ret du har puttet frisk hakket persille på :)

men håber at Det hjælper på forståelsen...om ikke andet så spørg.. jeg kan altid konsultere en ekspert på området (Verner Varlund ;))

mvh Sette

Det er sjovt at tage heste seriøst!!

- sette.mono-hq.com -

- Nu med Laddie -

0
0
Svar på denne tråd

Jo, men
Forfatter: 
Dato:  30-01-2009 13:20

Sette, vi er da ikke uenige. Der er ikke mange der får en listeriainfektion i løbet af et år, men der imod kan det være ganske alvorlig om man får det. Også det at den ikke dør ved frysning, kan være godt at vide.

Det er ikke for at skræmme nogen, men jeg mener nu at kundskab setter hver og en i stand til at ta egne afgørelser. Så slipper man at sige at "jeg troede ikke det kunde ske noget når den nu var frossen". For så har man taget den lille risiko der faktisk er helt bevisst.

Og listeria monocytogenses finnes ikke bare i melkeprodukter. Den trives også helt udmerket i både kødprodukter (særlig fars og fiskeprodukter (kendt problem i røgelaks og gravlaks)).

Vi hadde et udbrudd her for omtrent et år siden der drepte minst 5 personer og gjorde 17 alvorlig syge. Her kom smitten fra en ost, og det blev tællet over en million listeriabakterier per gram. Det er visst lidt af en rekord, i alle fall her i landet.

0
0
Svar på denne tråd

123456..
Forfatter: 
Dato:  30-01-2009 14:25

Nu siger jeg ikke at frysning dræber bakterier for det gør det ikke det sætter dem bare ude af stand til at formere sig :)

Dernæst så siger jeg heller ikke at den ikke findes i andre produkter end mælk og ost, men "Den findes i de fleste fødevare, men smitter hovedsageligt fra Ost og Råmælk, hvis disse ikke har været varmebehandlet godt nok" og det med at det lige er mælk og ost som nævnes er nok pga. at danskere gennerelt spiser/drikker meget af disse produkter, mens det med fisken ikke bekymre mig helt så meget, da det er de færeste danskere som får de anbefalede 200-300g fisk om ugen - Danskere spiser altså ikke halvt så meget fisk som jer Nordmænd :)

At Listeria- infektion er en alvorlig "fætter" er jeg ikke spor i tvivl om da der er en dødelighed på 20-30% for de infiserede.

men hvorfor rende rundt og være bange for en infektion som man har ca. 30/5,3 mill del chance for at pådrage sig??

mvh Sette

(som er meget mere bekymret over salmonella end listeria, da chancen for at få sådan en infektion er meget større ;))

- sette.mono-hq.com -

- Nu med Laddie -

0
0
Svar på denne tråd

Det er det
Forfatter: 
Dato:  02-02-2009 11:01

faktisk ikke i Norge, vi har ikke ræt meget Salmonella om vi sammenligner oss med danskerne.

Synes nu ikke folk skal gå rundt og være bekymret uansett. Har i min tidligere job, som redaktør af www.matportalen.no Set nog af hvor hysterisk ræd folk er for at blive syge af maden. Og det er som du ganske rigtig siger ikke en særlig stor risiko om man bare passer på at vaske hænder og bruge rene knive og skærebræder.

Men mennesker bliver jo enda mer urolige efter større udbrudd, som det jeg nævner, eller nu i november der 200 mennesker blev syge af norovirus fordi en mavesyg køkkenansatt på et hotell glemte at vaske poder efter toiletbesøg. Øv, siger jeg bare.

0
0
Svar på denne tråd

123456...
Forfatter: 
Dato:  02-02-2009 19:40

Ja det kan jeg da kun give dig ret i :)

Det er da noget "øv" at så mnge mennesker skal være syge pga. at 1. pers. ikke kan finde ud af at have god køkken hygiejne :(

mvh Sette

ps. lige et ekstra sp....tænkte om køkkenansatte i Norge ikke skal have et hygiejnebevis for at arbejde sådanne steder??

- sette.mono-hq.com -

- Nu med Laddie -

0
0
Svar på denne tråd

Nej, ikke
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 10:31

ennu. Som regelverket er for øjeblikket, kan hvem som helst arbejde med mad. Det blir arbejdet med at endre dette, men det er ikke så enkelt. Bransjen selv ønsker at indføre obligatorisk uddannelse inden hygiejne, for det skulde give dem et bedre rygte.

I tilfældet med dette hotellet, så var det antagelig sådan at syge ansatte blev presset til at jobbe. det siges det bag kulisserne, men hotell-ledelsen nægter for at det er sådan.

Mit tip er at der presses rimeligt hårdt på for at få ansatte til at komme på job uansett helsetilstand. Det undskylder imidlertid ikke dårlig håndhygiejne.....

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider