Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

brun sovs til flæskesteg
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 10:01

Her til jul kommer vi jo ikke udenom den traditionelle flæskesteg med brun sovs. Men hvordan laver I den gode gammeldags brune sovs der skal serveres til flæskestegen med de brunede kartofler og rødkål ? ( lidt inspiration eller fornyelse skader jo aldrig )

Venlig hilsen Tina F

Spåner købes, i Silkeborg-området.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg laver en
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 10:05

Gammeldags opbagt sovs. Fedtet/saften fra stegen koges op, iblandes mel til en god jævning, derefter tilsættes kartoffelvand til den konsistens man ønsker, kan evt. suppleres lidt med mælk, da det er godt til, at fortynde sovsen med. Derefter kommes der kulør i, og sovsen smages til med salt og peber.

Mod dumhed, kæmper selv guderne forgæves.

0
0
Svar på denne tråd

Sådan her...
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 10:21

Jeg hælder fedtet fra stegen i en gryde.

Derefter drysser jeg ca. 2 skefulde mel ovenpå.

Det hele skal synke til bunds inden man begynder at røre rundt, ellers kan det hele begynde at klumpe.

Det skal så koges op.

Bliver det for tykt, tilsætter jeg lidt mælk til det passer.

Til sidst skal der farve i og så skal det smages til.

Det er den nemmeste sovs at lave.

Annemarie

Mor til Laura og Emma- 20-07-06.

www.123hjemmeside.dk/ GroenkjaerRamloev

"If you can dream it, you can do it"

0
0
Svar på denne tråd

Jeg.-----------
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 10:37

er gået fra at opbage sovsen, i stedet tager jeg skyen med fedtet og det hele, tilsætter lidt fløde, og jævner med en meljævning. Hvis sovsen ikke samler på grund af fedt, ja så tilsætter jeg bare lidt mere fløde.

Efter jeg har lært det, ja så står jeg ikke der og skalter og valter mellem hvor meget sovs jeg får, fordi jeg har puttet for meget mel i, istedet får jeg en ualmindeg god og kraftig sovs der smager af noget.

Sådan bliver min sovs også fra gåsen til jul, men der tager jeg noget af fedtet fra, før jeg jævner.

Med venlig hilsen

Merete

Shetlænderavl

Nu 2 plage og en hoppe til salg med gode papirer til fornuftige priser. Se min hjemmeside.

http://www.stutteri-winther.dk

0
0
Svar på denne tråd

Opbagt sovs
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 12:51

Jeg tager en klat smør, som smeltes i en gryde og tilsætter ca. samme mængde mel, som der er smør i. Det røres sammen til en "smørbolle". Så tilsætter jeg stegeskyen fra stegen (og evt. lidt kartoffelvand), til jeg syntes det har den rette konsistens, og så putter jeg kulør i og smager til med salt og peber. Nemt, og plejer at blive udemærket Dog skal der røres en del, når man tilsætter skyen, for at undgå klumper.

Det er min sovs!

Louise

"If you can´t convince 'em, confuse 'em"

0
0
Svar på denne tråd

Jeg gør som
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 16:56

Lobbe (Iris), dog tilsætter jeg ribsgelè lige når melet er rørt i. Og så tilsætter jeg også lidt mælk

Venlig hilsen

Kongehøj

Stubben dressur-sadel til salg

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 17:02

ja jeg har jo lært af min den gamle at man for at være sikker på en steg ikke tørrer ud steger den i ovnen med vand ved- på den måde er der masser god smag til sovsen bagefter som bages op- smør el margarine smeltes- mel blandes i, og så spædes der op med den gode saft og kraft fra stegen som gør at sovsen kommer til at smage af endnu mere- OG bedre end ellers (i mine øjne). Så smages der til med salt og peber og en gang kulør tilsættes naturligvis.

Henra Cayenne udlejes 2000 kg total

www.123hjemmeside.dk/qantico

Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket el hadet intet midt i mellem

0
0
Svar på denne tråd

lækker sovs
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 23:01

får jeg på denne måde.

Kom stegen i en stegepose med lidt væde (vand, rødvin eller øl), når der er ca en halv times stegetid tilbage hældes skyen gennem en si op i en gryde,sæt gryden i køleskabet. Fedtet vil så stivne og kan nemt fjernes og man står med den rene kraftsky. Fjern posen før stegen sættes tilbage i ovnen. Skyen jævner jeg med meljævning, smager til, farver og i anledningen af julen rundes den af med et skvat fløde.

Ænder og gæs kan med fordel steges lillejuleaften, det gør det også nemmere med sovsen.

God jul

Suldudu

0
0
Svar på denne tråd

smagen
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 07:23

Ja hemmeligheden ved den gode smag i sovsen er altså fedtet fra stege skyen !

Så selvom man vil have en mindre fed sovs,så kan man sagtens få den til at smage af noget.Og man kan regulere fedtet ved at komme et par dråber kulør i stegeskyen,når den er sigtet fra.

Husk endelig at lade stegen hvile og gem den sky,der siver udfra stegen .

Jeg kunne kun drømme om at bruge en opbagning , hvis det er en meget mager sky .

Så er det and eller flæskesteg,så bruger jeg at komme mel i fedtet,når skyen er kølet lidt af.Og gør så , som de fleste af jer skriver.

Mangler sovsen alligevel lidt smag ,så kommer jeg lidt ribsgele og en kraftterning i .Og klart runder den af med en sjat fløde eller mælk.He he og mums.

Mvh Graven

Fronerthig Prince Teyrnon kåret Welsh cob står til avlsbenyttelse

1 plads ledig i løsdrift for en hingsteplag

0
0
Svar på denne tråd

Sovsen
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 09:37

Pyh... Jeg er altså ikke så god til fede opbagte sovse - nok også fordi jeg ikke har været vant til at få det hjemmefra.

Min mor laver sovsen med stegeskyen og kartoffelvand, der tilsættes meljævning og sovsekulør hvorefter sovsen smages til med salt og peber.

Dejlig tynd sovs med masser af smag og ikke så meget fedt

Rideudstyr sælges - se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kommer
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 00:54

1 porre i grove stykker, 1-2 flækkede gulerødder, ½ persillerod/pastninak/1/4 selleri og 1 lille halveret pillet løg i vandet i bradepanden under stegen- spæd op af og til med kogende vand, så bradepanden er ½-3/4 fuld.

Mens stegen trækker, sier jeg grøntsagerne fra- evt skummer noget af fedtet af, og laver sovs med Maizenamel + mælk, en klat ribsgéle og peber -og kulør. Koges igennem i 2 minutter under piskning.

Med grøntsagerne er der god smag, så sovsen ikke behøver at være så fed. Jeg foretrækker nemlig en fed steg, men fedtet skal helst smelte af undervejs. ;-D

Mvh
xtiny

*** Kærnemælkshorn til Folket!***

0
0
Svar på denne tråd

sovs til flæskesteg
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 12:29

Tak for jeres indput/ideer/foreslag.

Suldudu :

Kan skyen godt nå få tid nok i køleskabet til at fedtet stivner , der skal jo laves sovs efter at stegen er taget ud ? stegen kan måske godt stå en time ,eller så lang tid som det nu tager for fedtet at stivne,og "trække" ? ...jeg synes ellers det er en god ide, så man ikke skal stå og bruge tid på at skille fedtet fra skyen...

Venlig hilsen Tina F

0
0
Svar på denne tråd

Min mormor
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 16:23

Og er man nu endt op med en sovs, der ligesom bare ikke rigtigt smager af noget, så er min gamle mormors hemmelige trick at tilsætte en lille bitte smule af eddikevandet fra syltede agurker. det kan faktisk være med til at redde soves.

Så, nu er det så ikke så hemmeligt mere *G*

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2008 19:08

jeg laver det ligesom `mutter´derhjemme.

Jeg laver en smørbolle af lige dele mel og smør el. margarine.

Så tager jeg fedtet (minimum 1 dl) og hælder i og rører rundt til det er blevet tyk igen. Og så tager jeg for resten af pengene kartoffelvand eller vand fra grøntsagerne til den rette konsistens er nået og lader det koge op og tilfører kulør og smager til med salt, ribsgele og lidt sukker.

Se dét er SOVS!

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

og Logik Møldrup

Norske skovkattekillinger m. stamtavle sælges!

Springsadel sælges!

0
0
Svar på denne tråd

opbagt eller jævnet ?
Forfatter: 
Dato:  18-12-2008 15:54

Er der forskel i kvaliteten på en opbagt sovs og en jævnet sovs ?

Venlig hilsen Tina F

0
0
Svar på denne tråd

I køleskab?
Forfatter: 
Dato:  18-12-2008 23:24

Den skal da bare stå en tid. Ellers kan man købe en kande i isenkrammen/køkkenudstyrsbiksen, der deler fedt og sky. Jeg skummer nu bare med en ske.

Opbagt bliver måske jævnere (uden svømmefedt)- men med svømmefedt, så kan man jo let tage det fra, når man øser op. Jeg ved det ikke. Opbagning er i mitmadrepetoire kun til stuvning og Bechamélsauce.

Til almindelig brun sovs er det også Maizenamel (IKKE den rædsomme brune "sovseblanding"), der må holde for, og der er kødet absolut mindre fedt.

Men det er jo kun jul engang om året! ;-)

Mvh
xtiny

*** Kærnemælkshorn til Folket!***

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider