Da jeg i sommers mødte min Xkæreste havde jeg ikke set det. Han virkede så glad og forelsket og hans hverdag så ud til at fungere.
Lidt efter lidt gik det op for mig, at han havde nogle ting at kæmpe med, men også, at han ikke ville lade nogen se det, og slet ikke hvad det var.
Kort før vi mødte hinanden havde han endeligt afsluttet et langt forhold, der havde været meget, meget hårdt psykisk, med en pige, der konstant tvivlede på ham (hendes egne ord) og efterlod ham med en selvtillid der var lig nul.
Også kort inden vi mødtes havde han skiftet job. Han sidder nu i en lederstilling i en af DK's førende virksomheder, med et stort ansvar på sine skuldre. Et - må man sige, krævende job af af Candidat der kun har været uddannet i to år.
OGSÅ kort inden vi mødtes havde hans far fået konstateret kræft og er igennem de seneste mange måneder blevet opereret - fået kemo mv. - Hans forældre bor tæt på mig - men langt fra ham. Han har ikke besøgt dem ret meget i hans fars sygdomsperiode - hvilket jeg nok blandede mig lidt i - og fik ham til at gøre mere. Den form for kræft hans far har har slået hans farfar ihjel tidligt, og er meget arveligt betinget. Altså har det nok været et "Wake-up-call" - Han er selv i stor rissiko for at få det.
Vi bor langt fra hinanden - men så alligevel hinanden en del (for et meget nyt forhold) - mindst 2 gange om ugen - snakkede sammen resten af dagene. Når vi var sammen var det så utroligt nemt. Vi "klikkede" utroligt fra dag 1. og blev nok skræmmende tætte på meget kort tid.
Han lagde mange planer for os... Og selvom jeg hele tiden kunne mærke at han holdt mig på en vis afstand - så trøstede jeg mig med - at det nok skulle komme - for nu havde han jo så mange planer...
En dag slog han så op. ½ time efter at have snakket om at vi kunne besøge hans forældre - nu vi havde hele weekenden sammen. To timer før havde han aftalt med sin bror at vi skulle overnatte hos ham når vi skulle til bryllup i KBH weekenden efter.
Jeg var paf! Jeg havde på sin vis set det komme - jeg er god til at læse folk - og vidste godt at der var et eller andet i vores forhold han ikke kunne håndtere.
Han græd i 6 timer før han kørte. Ikke små tårer. Han var nok den mest ulykkelige mand jeg nogensinde har set.
Vi har så snakket en del frem og tilbage over PC'en og en i TLF. det blev hurtigt tydeligt for mig, at han virkelig var/er dybt ulykkelig, men simpelthen ikke kan finde ud af at lade mig være i hans liv.
Jeg kom tæt på.. For tæt. Det kan han ikke håndtere - så han finder undskyldninger for - hvorfor det ikke kunne gå alligevel. Nogle tror han selv på - andre ved han godt selv er løgn.
Og han går fra det ene sekund fra at græde og være knust -til at være fuldstændig kold og kynisk. Han er umulig at tale med.
Jeg besøgte ham i søndags. Der var nogle ting vi var nødt til at aftale. Bla. har jeg været slem til at skrive ting på FaceBook/Messenger der sårede ham. Det kan jeg jo godt se jeg ikke bør.
Vi havde en super hyggelig aften. Røg - desværre - direkte ind i kæresterumlen igen. På den "gode måde" - det er meget, meget nemt at være i stue sammen - vi har det rart i hinandens selskab.
Jeg fik sagt til ham - at jeg ikke forventer han lukker mig ind - men at jeg gerne vil gøre mit for at han kan komme ud på den anden side hurtigst muligt - ud af hans store sorte hul - som han selv beskriver det.
Han var glad - men uforstående overfor hvorfor jeg gad hjælpe ham...
Græd og var ked over det der var sket.
Og VUPTI - Kold igen.
Jeg er ikke læge. Men jeg har to stk depressive forældre og flere venner/veninder fder har rodet rundt i det sorte hul - og jeg kender tegnene.
Jeg prøvede at forklare ham at man kunne få hjælp, og det ikke var nogen skam. Han lovede at tænke over det.
I tirsdags havde jeg så fødselsdag. Og pludselig stod et blomsterbud på mit dørtrin. Men en smuk buket - Fra ham...!
Jeg var paf - mundlam - og om muligt mere forvirret.
I dag skulle han så flyve kl 10 - udenlands på forretningstur.
Jeg skrev til ham i aftes og vi snakkede længe på messenger. Igen - er han kold. Og jeg forvirret.
Han finder stadig på undskyldninger for hvorfor vi ikke kan være sammen - selvom han også siger at han inderst inde godt ved - at det eneste rigige var - at vi var sammen. Han frygter den dag han virkelig indser det - og ved den dag kommer.
Det skal siges - at jeg på INGEN måde har bedt ham tage stilling til mig.
Der er maaange andre ting i hans liv han ikke kan overskue - men han begynder selv på sine undskyldninger, og selvbebrejdelser.
Han lukker mig helt ude.
Jeg prøvede igen at få ham til at se, at han har brug for hjælp...
Men han vil ikke have hjælp!
Jeg følte virkelig at jeg havde gjort alt jeg kunne. Han hører jo bare ikke efter.
Jeg tog konsekvensen. Sagde farvel. Bad ham få hjælp og fortalte ham - at jo - Jeg elsker ham. Uendeligt højt - men jeg mister mig selv i hans spind og hans mørke skyer - dem kan jeg ikke finde vej i.
Jeg har blokkeret ham på Messenger - slettet ham - så han ikke kan se min (og jeg ikke kan se hans) profil på facebook.
Jeg håber vel et eller andet sted - at han kan se hvorfor - og indser at han har brug for hjælp.
Han er så ked... Bryder sammen pludseligt og uden grund. Men ingen må se det...
Nu er min samvittighed sort. Han er online på messenger kan jeg se. Han burde være i et fly...... Hvad har jeg dog gjort?
Jeg ved bare ikke hvad jeg ellers kan gøre - Jeg føler at jeg har prøvet alt.
Han mener tiden læger alle sår - og han nok kommer ovenpå selv engang. Det mente en anden (meget nært familiemedlem til mig) også - få dage før han forsøgte at hænge sig selv......
Det ved jeg godt han ikke gør. Men de skræmmer mig at han er så ked af det og ikke selv vil indse at han bør få hjælp.
Og måske er det bare mig der prøver at redde verden. Men han... Han ér jo min verden!
Milla