Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

? frysning af mad
Forfatter: 
Dato:  23-09-2008 22:34

Nu kom jeg da lige til at sidde og spekulere.... Alle ved at mad der har været frosset 1 gang ikke må indfryses igen. Men er der nogen der kan den egentlige grund????

Madrester man har tilovers må jo gerne stå i køleskab og bruges dagen efter f.eks men ikke fryses igen hvis det har væreeet tøet 1 gang. Hvis jeg nu tænker mikrobiologisk, så ville jeg sige at mht bakterier så bør de ikke vokse ved 4 grader eller derunder med undtagelse af Listeria der fint vokser ved 4 grader- d.v.s i køleskab. Men ved -20 grader vokser der da vel ikke mere??? Ved godt bakterier ikke slås ihjel med kulde men kun ved opvarmning til 100 grader (eller i hvert fald over 85 i mindst 3 min konstant).

Så tænkte jeg bare om der var en derude der kunne komme med den egentlige forklaring? (Ikke at jeg vil til at genfryse mit kød, men bare for at være nysgerrig).

-Randi

.
0
0
Svar på denne tråd

Optoening
Forfatter: 
Dato:  23-09-2008 23:13

Er det ikke pga. optoenings- og nedfrysningsfasen?

Desuden; de giftstoffer, der naar at komme fra bakterier, de bliver ved med at vaere giftige uanset behandling af maden.

- Lene

0
0
Svar på denne tråd

nu er det jo...
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 07:57

Nu er det jo en gylden regel at man ikke fryser mad ned igen, efter det er tøet op. Jeg personligt er ikke fuldstændig forskrækket ved det. Ser kødet super frisk ud når det er bleve tøet op, og jeg alligevel ikke skal bruge det, og det feks er tøet op i køleskabet, ville jeg ikke være bange for at putte det i fryseren. Fars feks ville jeg aldrig fryse ned igen. Ser kødet ud som om det trænger til at blive brugt bliver det tilberedt. Kan vi ikke spise det, er det jo en ny proces og det kommer i fryseren.

Grunden til at man ikke skal fryse ting ned igen og igen er jo for vores eget sundheds skyld. Der kommer bakterier når man tøere det op, som kun går i dvale ved frys. Når du tøer op igen kommer der flere af de grimme bakterier. Oven i det kan nogle vare ikke tåle det. Nogle får frostskader hvilket både ser grimt ud, og smager træls. Men igen er det en culottesteg jeg har taget op, som er pakket ordentligt ind, feks ikke er tøet helt op, ja skal den ikke bruges alligevel kommer den i fryseren igen.

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 09:02

det kan og må man faktisk godt. Jeg lærte på hygiejne kursus for ca 2 år siden at det er i orden- grunden til at man fraråder det er at maden hver gang mister smag- så længe det har været opvarmet ved optøning kan man faktisk sagtens fryse det igen. Det skal abre varmes og være gennemvarmet så bakterier slås ihjel hver gang. Men nogle ting har ikke så godt af det og kommer til at smage dårligt mv.

Udlejning af hestetrailer-

Samt formidling af LR aloe vera produkter

Tjek præs.

Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket eller hadet intet midt imellem

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider