|
|
| Mindre huslig katastofe med fjerpuder |
| Forfatter:  |
xtiny |
| Dato:  |
30-07-2008 23:44 |
|
Ak ja- det har man for sin dovenskab...
Jeg er ved at vaske 'alt' det, som af forskellige grunde (pladsmangel/dovenskab/defekt vaskemaskine/brækket skulder/energiløshedd vælgselvdårligundskyldninging) har ligget til vask meget længe...
Således også et par dunpuder (jeg havde helt glemt dem!), der så røg på pænt langt program, så de kunne blive rene. Så glad og fro vanker jeg ud, og vil åbne maskinen, der sker intet. Nu er den lidt speciel: Temperaturskiven åbner også, når den står i en bestemt position, der ikke er helt let at ramme. Så glo på skiven og milimeter-afstemme positionen. Nul, den kan ikke trykkes ind, og nu får jeg bange anelser, men jeg har da lige renset trævlefilteret. Så den får lige en tur på centrifugering/tømning (den har haft lidt med ikke at tømme vandet helt af, især hvis det er tæpper/dyner).
Så vente vente- nej, den kan ikke åbnes. Er den i stykker? (Nu har vi undværet og vasket i hånden så RIGELIGT. )
Ak nej- jeg kigger endelig ind af lågen- og ja, der ligger noget, der ligner en druknet høne... En meget afdød druknet høne... Faktisk ikke bare en meget afdød druknet høne... men en meget afdød druknet HønePøne, der har taget HanePane, AndePande og Lille KylleRylle med sig i den for tidlige våde grav ledsaget af to små våde spejdertelte...
Ud med trævlesien- vand og fjer i baner... Og våde hønse/andefjer STINKER.... 
Nå- ud med de to våde spejdertelte og deres våde afdøde indhold, og de røg helt ud. Jeg kan ikke engang regne ud, hvilken der er utæt, og ligefrem stå og pille fjer af i flere ombæringer- niksbiks. Der er sikkert få moralsk opbyggelige ting, der kan måle sig med at fiske våde fjer ud af tromlen på vaskemaskinen- henholdsvis trævlesien... Det er sikkert godt for moralfibret. Men der er bedre måder at tilbringe tiden på....
Nu er der en fjerpude mere tilbage, men den balancerer på randen af en dødsdom. Ikke flere fjer i *min* vaskemaskine!
Mvh xtiny
♣ Heck is where people go who don't believe in gosh.♣
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og sådan kan... |
|
|
... en lille pude blive til 5 afdøde høns i en vaskemaskine... Det lyder underholdende men stærkt usundt for trevlesi og maskinens øvrige indre organer. Jeg tror at hvis det var mig ville jeg køre den igennem uden noget i et par gange - med f.ere ganges tømning af den stakkels trevlesi. Ellers kommer der nok en lille fjer på alt hvad du vasker det næste stykke tid. Bliver helt bange, for egentlig kunne min pude godt trænge til en gang vask. Eller måske skulle jeg bare helt udskifte den med en uldstoppet model ligesom med dynen
£isbeth & Baloo People are just about as happy as they make up their minds to be
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg tror.... |
|
|
du har været MEGET uheldig, jeg har flere gange vasket mine puder i vaskemaskinen UDEN problemer, men ok jeg vasker dem så også på uldprogram eller et andet skånsomt program (de bliver lige så rene af det ) så op med humøret og igang med vaskemaskinen igen!!!!!!!!! Kan forestille mig hvordan det har set ud og tak for en griner mvh Vipse
Miniaturehingst færdigkåret i DMHF og endvidere Årets oversize i Vest, tilbyder bedækning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg tror.... |
|
|
du har været MEGET uheldig, jeg har flere gange vasket mine puder i vaskemaskinen UDEN problemer, men ok jeg vasker dem så også på uldprogram eller et andet skånsomt program (de bliver lige så rene af det ) så op med humøret og igang med vaskemaskinen igen!!!!!!!!! Kan forestille mig hvordan det har set ud og tak for en griner mvh Vipse
Miniaturehingst færdigkåret i DMHF og endvidere Årets oversize i Vest, tilbyder bedækning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxx |
|
|
Hej, ja de alm. vaskemaskiner dur ikke til dyner og puder af fjer. Jeg har selv lige været i gang med et lille projekt. Har smidt mine gamle dundyner- og puder ud. De var egentlig fine og velholdte - men en del år gamle. Da jeg fandt ud af at det vil koste mig flere hundrede kroner at vaske og tørre dem i en møntvask, røg de ud. Det er så hamrende dyrt fordi de tager TIMER om at tørre i tumbleren - og det koster vildt meget. Så jeg var nede i jysk og købe lææækre nye dundyner i superkvalitet til en meget ok pris.  -Og så havde jeg en dejlig pude købt hos kiropraktoren - Silvana hedder den. Den fik en tur i egen vaskemaskine - men der er heller IKKE dun i.  Xtiny - held og lykke med projekt pude. Jeg ville gå ned i Jysk og købe en ny og lækker en af slagsen. -Noget andet.. hvordan har du fået dine søde ikoner lagt ind?
Vrinsk fra Esma Kun den der bestiger bjerget får udsigt over dalen.. Supersmart sæt tøj i str. 40 sælges. Figursyet jakke + lækre bukser i 100 % hør samt tilhørende lille top. Gevinst!! Se min præsentati ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alt det @!#$ der ligger i bunden... |
|
|
af vasketøjskurven som man tit springer over. Jeg er selv slem til at få pludselig synsforstyrrelser når jeg når til bunden af kurven. Der ligger alt det besværlige, som man ikke bare kan køre igennem maskinen og hænge til tørre. Hos os er det mig der vasker og jeg har selv lige været alt det ukurante igennem i anledning af sommerferien. Vi havde - Et stk uldtæppe som skal skånevaskes og skånecentrifugeres og alligevel er pivhamrende vådt når det kommer ud, og har tildens til at lugte dårligt fordi det ikke tørrer hurtigt nok (ikke noget problem dog med varmen for tiden) - 2 stk. klattæpper, som skal vaskes seperat - 1 stk. dørmåtte, som skal vaskes seperat - 1. stk. gulvmoppe, som skal - surprise surprise, vaskes seperat Jeg hader efterhånden den instruktion på vaskeanvisningen der siger "wash seperately". Hvis det stod det alle tøjfabrikanter skulle man have 5 små vaskemaskiner derhjemme med en halv liters tromle, så man kunne vaske alle elendige følsomme tøjartikler seperat  Over højre skulder med de dunpuder. Alternativt kan du arkivere dem lodret. Måske kunne du også scanne dem ind i computeren  Uanset hvad du gør, er det vigtigt at fortælle dem hvem der er boss. Hvis du ikke statuerer et eksempel nu, vil alt vasketøj fremover grine af dig, og vide at det er hende den "slappe" der ikke kan håndtere en par genstridige dun-puder.... God vind Peter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vipse.. |
|
|
Jeg retter lige på dit udsagn om at puder bliver ligeså rene på uldprogram. Det gør de IKKE. For at få alle støvmider væk skal puder og dyner vaskes på 60 gr. Kilde: jysk sengetøjslagers hjemmeside. Samt noget forbrugeroplysning, jeg googlede mig frem til.
Vrinsk fra Esma Kun den der bestiger bjerget får udsigt over dalen.. Supersmart sæt tøj i str. 40 sælges. Figursyet jakke + lækre bukser i 100 % hør samt tilhørende lille top. Gevinst!! Se min præsentati ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Takker for den moralske |
xtiny |
31-07-2008 14:45 |
|
Opbakning!  Nu skal det siges, at de nævnte puder var meget gamle (mindst 20-30 år), og den ene vist var en smule utæt, men det havde jeg glemt alt om. Rart at høre, at jeg ikke er den eneste, der bliver lid blind, når det kommer til "skånevask" ting, selvom jeg er flink til at få vasket uldtæpperne- der kan nemlig gå møl i dem, hvis de ligger for længe, og det er ærgerligt, da de ikke er helt billige. (Men nørdemanden kom til at putte det ene i tumbleren. Så det er ikke mere et lækkert let Læsø-uldtæppe...) Smilierne er fra strigler.dk, da jeg har tilladt mig rent undtagelsesvis at cross-poste mit indlæg derfra. Jeg regnede egentlig ikke med, at de ville følge med over.  Der kom lidt fjer på næste vask, men da den kom ud at hænge, så var det ikke noget problem. Til gengæld er vaskerummet blevet bz-at af en meget lille tudse- og jeg er rædselsslagen for kryb indendøre... Jeg håber, den udvandrer, men et vådt gulv er åbenbart lykken i varmen.... Så mit vaskeprogram er pt gået en smule i stå. Surt, da jeg ellers var nået til alle tøjdyrene, der skal vaskes- før de vandrer til genbrug= mere plads i kurvene. Jeg har ellers vasket puder/dynejakker mm mange gange, det her var så lige den gang, det ikke gik godt. Men den centrifugerer også kraftigere end min gamle vaskemaskine. Nørdelevens bamse tabte i hverfald en god del af indmaden og måtte omstoppes. Men den var da kun stoppet med garnrester og madrasuld, så det var nemt nok at fiske ud.
Mvh xtiny
♣ Heck is where people go who don't believe in gosh.♣
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hihihihi |
|
|
Ih, jeg er flad af grin  God historie (omend den er sand) og god humor  Meeen... Jeg har da prøvet noget lignende for et par år siden, da jeg ville vaske min dyne, der var blevet både plettet og skjoldet af for meget nattesavl. Den endte med at ryge med storskraldet ud, var simpelthen UMULIG at få tør hurtigt nok, så den STANK! Så jeg lufter mine dyner og puder, og er det ikke nok, så køber jeg nyt... Halvdyrt, men skåner mig selv for en masse bøvl og frustrationer!
Med venlig hilsen Heidi "Ingen kan give dig mindreværdsfølelse uden din tilladelse"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øv da også |
|
|
Øv for en død høne. Jeg troede jeg havde taget død på min nye vaskemaskine da jeg vaskede 2 hovedpuder, en med fjer og en med skum terninger. De var driv våde og en ekstra centrifugerning hjalp ikke. Det viste sig at puden indeholdende fjer jo var tung og så var vægten uligefordelt og så kunne den moderne maskine ikke centrifugere. Nå men det lykkedes da til sidst og en tunbling med 2 katte lege bolde og den var bedre end ny, nøj hvor var den lækker. PS: jeg vasker ved 60 g.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bunden |
|
|
af vasketøjskurven... Ja, kender det kun alt for godt. Den anden dag greb jeg mig selv i at tænke at nu ville det være fint at få vasket alle de uldne sweatre, som skal vaskes i hånden og få pakket dem ned for sommeren. Godt tænkt - hvis nu bare det havde været for et par måneder siden! mvh Sisse p.s. - det er stadig ikke gjort!
mvh Sisse Skimlet hoppeføl Corratus x Fuldblod sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At vaske |
Kiki |
02-08-2008 02:51 |
|
Jeg har vasket både mine dyner og puder op til flere gange. Samt tørret det hele i tumbler. Har da heldigvis aldrig haft problemer. Men skulle det gå galt, så bruger jeg vaskeriet i kælederen til den slags. Mine normale ting vasker jeg hos mine forældre, det er så lækkert når det kan hænge ude og tørre. Har dog ikke vasket dyner og puder siden det begyndte at koste penge at vaske herhjemme. Før var det inkl. i huslejen, nu koster det penge og huslejen er steget. Sådan en dyne skal jo ræse rundt i tumbleren i ca. 1-2 timer. Det er ret dyrt. Tror måske det er 10-20 kr. pr. 20 min. De gange jeg har vakset har jeg vasket på 60-95 grader. Samt vasket kattens tisseplet af med rodalon MEGET grundigt først. Må også indrømme at dynen derefter fik 2x kogevask og tumbler på 80/95 grader i et par timer efter. Så tror alle bakterier skulle være temmeligt døde.
Mvh. Kiki Med misserne Oscar og Maddox
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxx |
|
|
SisseD: Jeg vasker alle mine uldsweatre på uldprogram og i koldt vand. Bruger DeNy uldvask. De bliver centrifugeret ultrakort. Og de er fine som ny.  Jeg giiider ikke vaske tøj i hånden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|