|
|
| Det ER da noget at tænke på? |
| Forfatter:  |
lilleulv |
| Dato:  |
29-04-2008 12:30 |
|
At kastrere alle hestedyr av hankøn som ikke skulle bruges i avl. Det har da været et ganske så vellykket eksperiment, ikke? Jeg mener, ikke bare lar de være å lage bråk og stelle til slåsskamper, skade hverandre og genere uinteresserede hopper. I tillegg er de meget brugervennlige. De fleste av dem er arbeidsvillige og har et jevnt, uproblematisk temperament. Ingen humørsyke (som hopper ofte kan ha). Lette at håndtere, både i boks og på bane. Mange ryttere vælger faktisk hellre en vallak end en hoppe, av overnevnte grunder. En eneste ulempe kan jeg komme på, og det er at mange vallaker er noen rigtige boks-grise, som ikke har instinkt for at gøre sitt fornødne på en plads, men tvært imod insisterer på at rotere i boksen mens de gør det. Så hvorfor ikke teste det samme med mænd? Det er jo et faktum at bare et fåtall egner seg i avlen. Resten av dem bruger uforholdsmessig meget energi til at skaffe seg en flok damer. Den energi kunde da vært brugt meget mer rasjonelt? I tillegg har du dem som faktisk har avlet ferdig. det er da ingen grund til at de skal bruge sin begrensede energi til at rænde efter flere piger? og til at vise resten av hannerne hvilke fantastiske alvshingster de er? Og at slåss for at oppnå effekten? Tænk vilken fredelig verden vi ville få! Og bokse-grise er de fleste uansett, så den forskellen ville vi ikke mærke. Hvem ved, det er måske sånn med hingste også?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ganske interessant teori! |
Camilla (Felur) |
29-04-2008 13:10 |
|
"... og der var aldrig mere krige og de levede lykkeligt til deres dages ende "
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har længe |
|
|
gået med samme tanke,men foreløbig er det ikke engang lykkedes at få overtalt manden  Tine
Nej mor-det er en hoppe,vi vil kun have vallakker
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja.......... |
|
|
denn tanke har jeg også haft, men nu er min heldigvis ved at være så gammel, at han kan huske han gjorde det, men ikke hvorfor. 
Med venlig hilsen Merete Shetlænderavl Føl og plage til salg med gode papirer til fornuftige priser. 1 års sortbroget hingsteføl sælges. http://www.stutteri-winther.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Winther |
lilleulv |
29-04-2008 14:22 |
|
Bare han husker med hvem, så er deet vel lige meget!! Jeg tror for øvrig det er en håbeløs tanke at de skal give tilladelse. Man må bare gøre som man gør ved hester: Uden at spørre først  De bliver da glade for det i efterhånd, akkurat som hankatte, som også har et meget bedre liv når de bliver kastrerede... mer hjemmekære, ligsom.... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| :-)) :-)) |
Illum |
29-04-2008 15:23 |
|
Citat" De bliver da glade for det i efterhånd, akkurat som hankatte, som også har et meget bedre liv når de bliver kastrerede..."Citat slut 
Illum Forårs tilbud  Du er....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ha ha ha! |
|
|
Jamen, se bare på tillægsgevinsterne: så behøver d'herrer heller ikke optage to pladser i bus og tog mere, for så er der pludselig ikke længere noget, der forhindrer dem i at samle benene...  Hilsen Annelise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sikken en anderledes tanke..... |
|
|
og tænk bare hvis man, som en af de få, blev udvalgt til at videreføre avlen  ...og så alligevel. Hvordan ville I hopper så have det, hvis I skulle transporeres til "hingst" for at blive enten insemineret eller gennemgå akten in natura Ikke meget romantik der hva' ? Peter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ganske enkelt... |
|
|
Boatdrinks. Der bliver udvalgt de bedste hingste, der har et godt udseende og kroppen i orden, så mange ville da glæde sig. 
Med venlig hilsen Merete Shetlænderavl Føl og plage til salg med gode papirer til fornuftige priser. 1 års sortbroget hingsteføl sælges. http://www.stutteri-winther.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hahaaaahahaha |
|
|
really fun tråd  tror da ikke jeg kunne finde på at kastrere min nyanskaffede hingst - han skulle nu gerne kunne performe her på matriklen  dog kan der nævnes eksemplare der godt kunne afskrives i den sønderjyske avlsprogram. og illum -du har ret - hvorfor spørge først??? de bliver jo glade og velafbalancerede med tiden 
Karina82 STUD BASK
Jeg kan modstå ALT - Bortset fra fristelser Mangler nu alligevel hestelivet....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen.... |
|
|
Der vil sikkert stadig være pirat-"hingste" i avlen.... Så vi i stedet lige kan gå et smut over til naboen og få det ordnet, fremfor at skulle transporteres gennem hele landet, til den idelle hingst .... Horeunger vil så nok blive et aktuelt udtryk igen.... Men ja... Ideen er sådan set slet ikke dårlig.... Jeg har set neutraliserede mænd, og jeg ved med sikkerhed, at bokssvineriet ikke ændres, hvad enten de kan avle eller ej.
Zamangah Søger: Bright Ruby FOR 94160 DV DK F1
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dog skal man jo heller ikke |
Illum |
30-04-2008 08:06 |
|
Ligge til på et hvilken som helst hundyr, det vil bestemt højene det endelige produkt 
Illum Forårs tilbud  Du er....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum... |
lilleulv |
30-04-2008 08:44 |
|
så har vi løst DET problem også... Hvad vi kan!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Riamus |
30-04-2008 09:28 |
|
Super ide! I har min stemme!  Boatdrinks: Hvis jeg havde muligheden for at vælge og vrage mellem de lækreste "hingste" i landet og aldrig få et nej, ja så kan jeg altså ikke se nogen grund til at jeg skulle vente med bedækningen til jeg havde fundet min egen "hingst"! Så kunne jeg jo nøjes med en pæn "vallak" derhjemme... Det ville da være en win win situation!  Skulle der så også være kåringer...?
-Maria Med fjordbisserne Kasper & Ryttergaardens Izette
Lejebolig søges pr. 1.august/september. Min. 45 kvm og med eget bad+køkken. Beliggende i området ca. fra Fuglebjerg (4250) til Rude (4243) Max 4500 /mdr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kåringer er |
lilleulv |
30-04-2008 09:39 |
|
en interessant ide... Jeg har begrenset erfaring med sådant. Er det ikke noget som heder bruksprøver også?? Det må i tilfelde legges nogle alternative programmer for dem. Men det er det da bestemt nogen her inde som kan mer om end jeg?? Kom igen med programforslag for brugsprøver!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Der skal da også være "føl"kåring Hvordan skulle man ellers tjekke om hingsten er okay i avlen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og det |
lilleulv |
30-04-2008 09:50 |
|
skal selvfølgelig være tidsbegrensede kåringer frem til man ved hvad hingsten går for. Husk at den kan være lige så lækker ekseriørmessigt som vallak!! Det finnes ingen grund til at avle på dårlige egenskaber!! Der vil nog bli et behov for kurse i visning av såvel hingste som føl...... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uuuuuhhh... |
|
|
Ja, brugsprøver!! Kan de bygge et skab og hænge det lige? Yngelpleje? Gang og omgængelighed? (For det er bestemt ikke dem alle der er lige omgængelige og håndterbare).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Zamangah |
lilleulv |
30-04-2008 09:53 |
|
Kunde du skidsere et opplæg for en sådan prøve?? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ved ikke... |
|
|
satsede vel på, at der var nogle andre, kvikke 'ænder, der kunne lave det "sure" Håndværk; Skal samle skabet pænt, med de, af kvinder, udvalgte materialer, for derefter at hængde det op på en væg, hvor det selvfølgelig skal hænge lige. Der vil blive vurderet håndtering af værktøj, teknisk snilde og det færdige resultat. Omgængelighed og håndterbarhed: Der vil blive vurderet om han er skikkelig og velafbalanceret, og hvordan han er at håndtere, når han er sammen med andre hingste, og reaktionen når der er 30 hopper, der piller alle steder på kroppen, for at vurdere kvalliteten. Er han stille og rolig, så kan han jo godt bruges i avlen... Det er godt at kunne holde hovedet koldt. Ellers skal der vel bare være den almindelige eksteriør kåring, hvor udseende, bygning og gang vurderes. Ølvom og ubarberet er ikke ønskeligt i avlen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
lilleulv |
30-04-2008 10:22 |
|
Jeg synes at temperament er en så vigtig del at det må ind, også i håndværksprøven. Der skal være minimalt med banden, kastende av hammer og forsøk på at tvinge dele til at padse sammen. En blid form, der han gerne, og tålmodig, lader kvinder og barn forsøge seg på jobben. På SIN måde, uden at kritisere, hånle eller komme med gode råd inden det faktisk behøves. Hvad er karakterskalaen, ellers?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg mener......... |
|
|
at den ultimative kåringsprøve måtte bestå i om hingsten kunne sætte et hegn op, og det lige uden alt for meget slinger i valsen. Han skulle kunne bygge stald og bokse, så det ville kunne bruges, hvis ikke måtte han blive vallak og prøve sine evner på yngelpleje.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karakterskalaen |
|
|
må vel nærmest være den samme, som til alle andre kåringer.... Spørgsmålet er vist mest, om man så skal have lavet forskellige avlsforbund, med forskellige racestandarder, eller om det blot skal være DV. Og vil der være nogen, der automatisk er avlsgodkendt, fordi de er 100 % renracede? Og skal vi så også kåre splejserne, som forædlere? eller?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mon ikke.............. |
|
|
De skal kåres i miniaturer, standard og medium. Ja og så findes der vel også lige nogen der skal kåres i araber forbundet, og så jyske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men hvad så |
|
|
med Araberne? Kan de indgå som forædlere i de andre forbund, eller?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå må vi |
lilleulv |
30-04-2008 11:38 |
|
..snart passe oss, ellers bliver vi bannede for racisme...  Kryssavl skal være tilladt blandt mennesker, ellers er det per definition racisme. Det er kun på dyrs vegner vi må diskutere hvad som er en god eller dårlig race, og hvordan det er fordelagtigt at krydse dem. Men diskutionen er absolutt interessant....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Men i grunden burde det samme egentlig ikke gælde for kvinder? De som egentlig ikke er egnet til avlsdyr skal vel steriliseres?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er der bestilt |
|
|
Så er der bestilt billetter til Mandekåring i Herning, mig og nogle veninder skal afsted.
Vi regner med at skulle se på mandeudstyr på messen... Helle for ikke at være teaser-kvinde for øvrigt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det må nok |
|
|
alligevel være mere trælst, at være teaser-mand, der bare får "duften" og så blot smides tilbage i boksen, fordi han reelt set er ubrugelig i avlen....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hov- hvem siger nu |
xtiny |
03-05-2008 00:02 |
|
At håndværkere er de eneste ønskelige? Hvad med om, de er gode til at opdrage og få børn?  Jeg kan sagtens selv hænge ting op- bruge skrue/boremaskiner og sav. Til gengæld sætter jeg pris på en ligeværdig intellektuel mand- og de hænger ikke på træerne!
Mvh
xtiny
♣ "There is, incidently, no way of talking about cats that enables one to come off as a sane person."♣ Dan Greenberg Nu gudmor til Samuel i Kenya. Strikker til "Mother Theresa" ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alle kastraterne |
|
|
Er vel dem der skal tage sig af yngleplejen?? 
Mange hilsener Ann-Rikka  Samt hestene Chico, Jossie og Catwalk (Sælges)... Billig wrap sælges (postnr. 4200), 300 kr. pr balle. 300-350 kilo pr. balle. Kan kun afhentes adskilte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xtiny, da |
lilleulv |
05-05-2008 08:04 |
|
Den intelektuelle kan vel lige gerne være kastrat, så?? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| God idé lilleulv! |
|
|
Jeg har også overvejet at få min neutraliseret. Er bare lidt i tvivl om hvor hingstet han stadig vil være? Optimalt set skulle det vel have været gjort allerede inden han fyldte 20?  Hmmm, glæder mig nu til Ridehestens mandetillæg efter kåringen i Herning. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Minski |
lilleulv |
06-05-2008 09:24 |
|
Om han nå beholder noe av hingstepreget, så er det da en trøst at han ikke kan forvolde nogen skade derved.  Så er det jo en trøst at hingstepreget langsomt men sikkert vil forta seg, for bare å dukke opp i helt specielle situationer. En god løsning synes jeg det er uansett. Så stemmer jeg for at mandetillegget efter kåring inneholder maaange billeder!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|