Jeg arbejder i en bank, og ved derfor hvordan det foregår.
Som regel får vi besked om dødsfaldet inden for et døgn, men i enkelte tilfælde har jeg oplevet, at der er gået op til en uge inden vi har fået det at vide.
I samme øjeblik vi modtager beskeden SKAL vi spærre konti, boks mv. som har afdøde som ejer. Det er ikke noget vi gør for at være besværlige, men fordi loven siger vi skal.
I skal også være opmærksomme på at det er ulovligt at hæve fra en konto eller fjerne noget fra en boks efter ejerens død, det SKAL over skifteretten først.
Så derfor, hvis I har fællesøkonomi og den anden part pludselig dør, så er det vigtigt i hurtigst muligt kommer i banken så vi i fællesskab kan finde ud af en løsning der er til mindst mulig gene for den efterladte. Jeg ved det er svært at skulle overskue pengesager hvis man lige har mistet en af sine nærmeste, men bare kom ned, vi ved hvad der skal gøres, vi SKAL bare have jeres accept først.
Jeg ville også anbefale at man kontakter en advokat og få lavet et testamente. Så undgår I nemlig at skulle skynde jer at "stjæle" fra en evt. bankboks inden skifteretten kommer ind over.
I det hele taget er det altid en fordel at få skrevet et testamente hvis man ejer noget sammen, uanset om man er samboende eller ægtefæller. Den nye arvelov er temmelig kringlet, og kun få ved hvordan de jordiske ejendele bliver fordelt ved dødsfald. Så jeg synes det er 1500 kr der er rigtig godt givet ud.
Mvh. Heidi