Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

golden retriever DDH og hofter
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 19:54

Hej Alle

Vi mistede jo på tragisk vis vores elskede hund igår, og da skæbnen vil at jeg går sygemeldt i 14 dage efterfulgt af ferie er tidspunktet som sådan godt til at få en ny hund. Vi bor på en gård og det er ligesom om at det bare hører sig til at her skal være en hund.

Vi har kig på golden retriever denne gang for dens tålmodighed og familie temperament.

Jeg er faldet over en annonce hvor mor har A hofter og far B hofter.

Desuden er disse hunde stambogsført i DDH.

Da vores gamle hund var en blanding aner jeg ikke ret meget om hundeavl og håber derfor at en kan forklare hvad DDH er ifht. DKK - hvordan hvis hunden viser sig at have HD osv.

Ligeledes ser jeg mange annoncer med A og B hofter og er lidt i tvivl om dette skal være grund til bekymring??

Camilla

Pony, fuks med høje sokker og blis tilrides og sælges til foråret. Se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

hofter
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 20:29

Jeg kan forklare lidt om hofterne.

Der tages røngten billede af hundens hofter efter at den er fyldt 1 år. Hvis hunden er med Dansk kennel klub stambog, sendes billederne til kennel klubben for bedømmelse.

Hvis en hund har A på den ene hofte og B på den anden, får hunden status B.

A er den bedste status at hunden kan opnå.

B er næst bedste.

På nogle race se man også på albuerne.

De fleste raceklubber tillade vist parring med B status.

Men A er selvfølglig at fortrække, men B status burde ikke give hunden problemer.

Der er mange ting der spiller ind på om hunden udvikler HD, foder , motion osv...

mvh

Julle

0
0
Svar på denne tråd

takker
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 21:00

Hej

Ok - fik også lige fat i en opdrætter som sagde at B status ingen betydning havde, men at jeg skulle kigge på indeks tal istedet.

Camilla

Pony, fuks med høje sokker og blis tilrides og sælges til foråret. Se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Hofter
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 09:14

Indektallet viser om parringen er bedre eller dårligere end gennemsnittet for racen (hvad hofter angår self).

Et indekstal på 100 er gennemsnittet for racen. Derover er bedre og derunder er dårligere.

Men er ikke sikker på om andre klubber end DKK bruger indekstal?

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmm.....
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 10:02

www.den-danske-hundeforening.dk/

Du skal nok ikke hænge dig for meget i den stambog.... Den kan stort set ikke bruges til andet end at tænde op med....

Zamangah

Sælges; 17" Hubertus Flexline, kombi.

Søger: Bright Ruby FOR 94160 DV DK F1

0
0
Svar på denne tråd

index.
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 13:53

Ang. index ....

min ene tæve har index :113,83

og hun har altså B på den ene og c på den anden . Så ØV = C hofter .

Det ses og mærkes ikke på hende , hun bruges til seriøs hundetræning , BHP

Bella :-D
0
0
Svar på denne tråd

Den der stambog - hvad
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 20:24

er det for en klub?

Skal du betale for stambogen - så vælg en med DKK stambog.

Med venlig hilsen

Gitte, stolt ejer af hingsten Jack D.

- mor til Tera 8/2-05 og Lian 28/12-07

Indlæg uden sigende overskrifter burde slettes ...

0
0
Svar på denne tråd

Brando
Forfatter: 
Dato:  23-01-2008 18:01

Index har jo intet at gøre med hvilken status din hund har. Det regnes jo ud, udfra hvordan status er ved din hunds familie. Hvis f.eks. din hund har et index på 100 så kan der i familien både være nogen med A hofter og nogen med D-hofter, men tilsammen er de gennemsnitlig for racen.

Det er en måde at se på andet end bare din hun + forældrene. Her regnes alle familiens kendte status med.

Mvh Michelle

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 09:24

DDH er en discountklub, for at skære det ud i pap.

Hvis du sammenligner netto/aldi osv med super brugsen/salling osv så har du forskellen ;)

DKK og de andre hundeklubber arbejder ikke sammen, så du vil altid kun kunne bruge en ddh hund til avl.

En dkk stambog kan godt laves om til ddh men en ddh kan ikke laves om til en dkk.

Der er størrer sikkerhed for at få en god kvalitets hund med DKK stambog, de avler for det meste efter kvalitet(der er også brådne kar imellem selvfølgelig).

De andre hundeklubber DRU, DDH, DHL osv de avler ofte efter kvantitet, fordi der er penge i skidtet hvis tæverne får hvalpe hver gang den er i løbetid.

Håber du forstår hvad jeg mener, ellers spørger du bare igen ;)

0
0
Svar på denne tråd

takker for svar tije
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 14:09

takker jeg forstår hvad du mener. DKK hunden er anskaffet

Camilla

0
0
Svar på denne tråd

Lapijas Zorro
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 22:26

Min dejlige golden har ddh stamtavle. Og han er nu ikke i nærheden af at være discount

Han har A i røntgen og har vundet div. udstillinger. Vi har sågar haft en DKK avler, som har udmeldt sine tæver, da hun kun ønskede Zorro som far til sine hvalpe, da DKK ikke har så gode hanhunde som ham!

Så jeg må jo konkludere, at der findes gode og dårlige hunde i alle foreningerne.

Se evt. billede på min profil.

Mvh. Anne

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider