|
|
| Bange for min hest |
| Forfatter:  |
1971 (mor) |
| Dato:  |
03-01-2008 13:37 |
|
Jeg har brug for et meget godt råd. For et stykke tid siden blev jeg smidt af min hest!! Jeg slog mig slemt og blev sygmeldt og kunne derfor ikke ride. Jeg kom selvfølgelig ikke på hesten med det samme og har stadig ikke været på den, dette mest fordi jeg stadig er lidt skadet i skulder og hofte men jeg kan nok ikke trække den så meget længere... og her er så problemmet jeg er hunde ræd !!! Jeg har fået at vide af lægen at jeg nok ikke skal smides af foreløbig for at det ikke skal bryde op igen, men det kan man jo ligesom ikke gadere sig for, vel !!! Er der nogen der har et råd, så tager jeg imod med kyshånd.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| af hvilken grund |
|
|
blev du smidt af? Ved du det? Hvis det ikke er noget den "plejer" at gøre, så var det måske en idé at se lidt nærmere på hvorfor den smed dig af? Var det i kådhed/glæde - så var det måske et uheld. Eller var den bange og "uberegnelig" og det kom bag på dig? Det er svært at give råd når man ikke helt ved hvordan situationen opstod. Det kunne være en hjælp for dig at få en såkaldt professionel ud og hjælpe dig over angsten? Det er sjældent man selv kan komme over den slags uden hjælp. Angsten sidder dybt i en og det kan hesten mærke. Det du skal arbejde på er at vinde tilliden tilbage til din hest. At opbygge fortroligheden igen. Det er lettere sagt end gjort - ved jeg. Held og lykke med hesten fremover Marion
Forfremmet til Quarter ejer
Det der synes rigtigt for den ene er ikke ensbetydende med, også er rigtigt for den anden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bange for min hest |
1971 (mor) |
03-01-2008 13:48 |
|
Det var nok en blanding af kådhed og lidt gjordkrampe !! Jeg nåede kun lige op så røg jeg af h. til.. Den har gjordt det i mindre format før, hvor jeg dog blev siddende. Det skal siges den er lige blevet 4 år..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis den har |
|
|
gjordekrampe så skal du vente noget med at sætte dig op på den. Det ville være en rigtig god idé at longere den lidt inden du starter med at ride den. Og lade være med at spænde gjorden for meget i starten men spænde den i etaper. Når du har longeret den lidt kan du se om den slapper af og så kan du sætte dig op på den. Rid i små bitte cirkler hvis du føler den vil lave numre med dig. Bliv ved med dette indtil du mærker den er "på plads" skift volte. Hav eventuelt en til at stå ved siden af når du sætter dig op på hesten. Har du tjekket sadlen? Eller er der en ømhed i ryggen? Dette kan også være årsagen. Held og lykke Marion
Det der synes rigtigt for den ene er ikke ensbetydende med, også er rigtigt for den anden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bange for min hest |
1971 (mor) |
03-01-2008 14:12 |
|
Vi er begyndt at longere inden vi rider den. Jeg er så heldig at min mand også er rytter, så han tager den i øjeblikket. Det har jo da også hjulpet med den kan stadig godt krumme ryggen op. Sadelen har vi fået tjekket, oppolstreret og tjekket igen, så den skulle gerne være ok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| få tjekket ryggen |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er det kun den |
|
|
hest eller er det heste i det hele taget du er bange for at ride? Hvis det kun er den hest du blev smidt af du ikke tør ride, så få din mand til at hjælpe dig og evt sætte sig op først og ride den lidt inden du skal op, så den ikke får gjordkrampe og du kan se at den ikke gør noget. Hvis det er heste i det hele taget, så skal du starte med trækture på en rolig hest og langsomt bygge op i forhold til hvornår du begynder at kunne slappe af igen. Det er vigtigt at du tager dig god tid og lytter til dig selv. Jeg blev selv smidt af min hoppe i 2005 og slog mig slemt (dog ikke så meget at jeg ikke måtte ride). Jeg kom først op igen nogle måneder senere, men hesten har en handelsfejl, der gør at den er uridelig, så det resulterede i at jeg blev endnu mere nervøs. Jeg startede så her i foråret med at skridte en hest af et par gange om ugen (når den var godt træt efter undervisning). Samme hest har jeg brugt at lære at galopere på igen og nu går det rigtig fint. Jeg rider to andre heste og kan nu galopere på dem begge uden at være nervøs, men det tog lang tid og jeg kan stadig være nervøs, når jeg skal prøve en ny hest også selvom den er rolig mv. Især lige, når jeg skal op, da det var her det gik galt da jeg faldt af. I lang tid har min ridelærer holdt hingsten, når jeg skulle op, da den en enkelt gang smuttede med mig under opstigning. Nu her efter 4-5 uger med hjælper, så kan jeg selv igen. Så det kommer lidt an på situationen hvordan du kan gribe det an. Du kan evt. læse et afsnit i Heidi Møllers: Den kompetente Rytter, der er en del om hvordan man kan forholde sig til at være bange for sin hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bange for min hest |
1971 (mor) |
03-01-2008 15:23 |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har din |
|
|
mand mulighed for at trække dig, når han har redet hesten, så du kan starte med at skridte den af og derved blive mere tryg ved den igen uden presset om at skulle ride den mere den dag? Herefter kan han tage dig i longen, når du er klar til det, så han har fat i hesten, hvis der skulle ske noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville aldrig |
|
|
sætte mig op hvis min fornuft talte imod det- lad dog din mand ride den til at den er 100% uden rygkrumninger- det er ikke værd at risiker liv og lemmer på en hest- sælg den evt. og find en du kan være helt tryg ved. Angsten du har er jo ikke indbildning- det er relevante ord din læge har sagt... jeg har arbejdet med flere hesten med gjorkramper- det er farligt hvis man ikke får det helt væk før man sætter sig op- eller også skal den stoppe op øjeblikkeligt når den mærker det- det kan læres ved hjælp af parelli eller Macleans metoder MVH Dorthe
Vores dejlige kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby. Se billede på mit HN. Øremærke nr. ZGO383 Dusør gives 1500kr. ved fremskaffelse i live. Dusør 500kr. i død tilstand.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ang. gjordkrampe |
staldhestely |
04-01-2008 03:04 |
|
Jeg har desværre ikke svaret på hvordan du kommer over din nervøsitet, men kan sagtens forstå dig. Jeg har en hest med gjordkrampe, det svinger lidt hvor meget han reagere, men en enkelt gang har det været utrolig skræmmende, han smed sig 3 gange med saddel på og var helt i panik, jeg var gudskelov ikke nået at komme på ham. Jeg er en rigtig kylling og hunderæd for at falde af, jeg har fået nogenlunde samme besked fra lægerne som dig, jeg er operetet i begge skuldre og har fået slebet så meget af knoglerne at de er for skrøbelige til at klare et grimt fald. Så efter hans voldsomme gjordkrampe, kontaktede jeg Tove Due for at hører om det var noget hun evt. kunne afhjælpe, det mener hun at hun kan, så den 8/1 skal det forsøges. Om det kan hjælpe ved jeg ikke, men jeg er skræmt ved tanken om at han får sådan et flip når jeg sidder på ryggen af ham, så det er for mig et forsøg værd. Undskyld hvis jeg bevægede mig lidt væk fra tråden. Hilsen Helen.
Flot galla kjole sælges billeder på præsentation. HUSK IGÅR DRØM OM IMORGEN LEV IDAG.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gjordkrampe |
Lebel |
04-01-2008 13:19 |
|
Jeg har en vallak som kan få krampe når jeg stiger op. Min ridelære foreslog et jeg brugte en skammel så jeg ikke kom til at trække unødigt i hesten når jeg skulle op og det har løst problemet. Håber du genfinder glæden ved din hest, ellers er det ikke slidet værd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Musse-pigen |
04-01-2008 14:40 |
|
Der behøver jo ikke nødvendigvis være noget galt med hestens ryg, bare fordi den bukker... Den er jo 4 år, så mon ikke det er i ren kådhed?? Vi har en hest i stalden, som jeg hader!!! at ride... Den er totalt psyko (ihvertfald med mig), og man ved ikke, hvornår den kan finde på at bukke eller snurre rundt.. Møg krampe.. Det er den eneste hest, jeg får det dårligt, når jeg skal ride.. Jeg slår mig altid mega meget, når jeg skvatter af..  Få din mand til at longe den, inden I sætter jer op.. Spænd gjorden gradvist for at afhjælpe gjordkrampe.. Hvis I har mulighed for det, kan I jo også prøve at slippe den løs i ridehallen med sadlen på. Det gør vi med unghestene, da vi helst ikke vil "ødelægge" munden på dem, ved at have fast i en longe.. Men held og lykke.. Og hvis du stadig er bange for at ride, må du hellere end gerne komme og få en tur på min pru. Hun er en engel og kunne ALDRIG drømme om at lave ballade.. Knus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar xxx |
1971 (mor) |
04-01-2008 15:08 |
|
Hej Mussepige og alle i andre for de gode råd. Jeg er sikker på at jeg nok skal komme i sadlen igen. Det kommer bare til at foregår på mine præmisser, stille og roligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, det gør du |
Kirsten Ø |
05-01-2008 00:48 |
|
(Been there...) Du skal bare acceptere, at det kommer til at tage tid, inden du bliver angsten kvit. Og acceptere, at du altså ER bange. Det er faktisk ret almindeligt, når man bliver kylet af for fuld musik, at man er nervøs i lang tid bagefter. Lyt til dig selv - små skridt. Og bliver nervøsiteten for meget - så gå et skridt baglæns og tag fat derfra igen. Det er din "mavefornemmelse" der skal styre dig, og den skal du tage alvorligt - hele vejen igennem. Så kommer det nok. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sagtens |
Enya |
05-01-2008 09:14 |
|
følge dig, har været ude for det samme forrige år ved juletid. Allerede da vi red hjemmefra kunne jeg godt mærke hun var oppe og køre men tænkte det går nok over når vi har travet og galoperet lidt 500 meter fra stalden stak hun af med mig første gang og så vendte vi om, men på hjemvejen tog fanden ved hende og hun løb og løb da vi kommer hjem ryger jeg af og slår ligesom dig skulder og hofte ba buh ba buh afsted, krykker i ca 2 mdr. Jeg kunne slet ikke overvinde min angst ved den hest, skridtede lidt på hende men red ikke tur ell. lign. Idag har jeg solgt hende og fået en ny hest, og er startet forfra med ridning osv. Ikke noget råd i denne tråd, men bare for at sige at jeg ved hvordan du har det og føler med dig, for det er en utrolig grim oplevelse og den sætter sine spor på dig som menneske! Håber du kommer over det! Knus
Vh Mette Findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar! WWW.Stutteri-Alana.dk stedet man gerne ville være hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvilke gjord |
|
|
Hej Hvilke gjord bruger du? har en hest der altid har døjet med gjordkrampe, vi spænder gjorden et hul ad gangen med mellemrum, man trækker lidt og et hul ad gangen, og så efter vi begyndte at bruge gjord med elastik i begge sider hjalp det betyderligt, idag tænker vi ikke på det, bare vi spænder gjorden roligt, og så bruger vi skammel til at komme op på hende med, ja det er vi så begyndt at bruge til de andre heste også, prøv at tænk et ryk det må give i venstre side hver gang man stiger op når man kun bruger bøjlen. Jeg vil nu ikke være så nervøs med din hest, den er kun 4 år og de kan godt være lidt mere sensible, lad din mand ride den inden du sidder op hver gang indtil du er tryg ved den igen, så skal det komme, den bliver jo også klogere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| et lille råd |
bach-hogh ♣Buster♣ |
07-01-2008 20:41 |
|
Hej 1971-Mor Jeg har læst denne tråd, og kan kun give de andre ret i, at du skal tage den med ro og føle godt efter hvad din mave fortæller dig og hvad din fornuft siger! Når så det er sagt, er det meget vigtigt at du dels bruger en gjord med elastik i begge sider og at gjorden er en blød og smidig gjord med en glat inderside, og ikke er af læder. Smør gjorden med olie (babyolie eller madolie) på indersinde, dette gør at gjorden har mulighed for at glide lettere når hesten bevæger sig. Husk altid at lægge sadlen så langt tilbage at der er plads til en håndsbredde mellem albuerne på forbenene af hesten og gjorden, dette for at undgå at sadlen genere hestens skuldre. Når du spænder gjorden, skal du trække hesten lidt rundt hver gang du har spændt gjorden et hul, dog skal sadlen ligge fast for ikke at risikere at den glider rundt, eventuelt kan du som også andre her i tråden har nævnt, kan du lade hesten løbe lidt rundt i longen. Når så gjorden ikke kan strammes mere, løs da gjorden et hul eller to, og sæt hesten ind i stalden igen (dette er hestens belønning for at acceptere sadlen). Når hesten efterhånden er begyndt at acceptere sadlen og gjorden (dette kan tage lidt tid, men gå ikke for hurtigt til værks) kan i sætte jer op. Husk at når dagen kommer, så skal alt gøres i samme takt som i plejer og at i efter at have spændt gjorden helt op, atter skal løsne gjorden et hul inden at i sætter jer op. Dette gør at hesten føler det som en belønning at få rytter på ryggen hvis den kan slippe lidt for at blive strammet hårdt ind omkring maven. Det er meget vigtigt at at hesten i så tidlig en alder får tillid til at sadlen ikke er farlig. Tænk også over hvor hårdt i spænder gjorden. Når i så er kommet op, er det vigtigt at i fortsat tager det roligt, ved at lade hesten gå i skridt nogle omgange, hvorefter at i hopper af igen og løsner gjorden, og sætter hesten ind. Sådan fortsætter i langsomt og roligt i det tempo hesten lader jer komme til i. det kommer nok til at tage nogen tid inden at i kan ride rigtigt, men på den anden side, så er det jo ridningen i det lange løb der tæller, og så får du jo også god tid til at følge hesten under hele forløbet, hvilket nok også kan give dig din selvtillid tilbage igen. Hvis dette ikke hjælper jer, foreslår jeg at i får taget røngen af hestens ryg og skuldre. Rigtig god fornøjelse og held og lykke til Gitte
Optimisme er en god følgesvænd, den tager jeg med mig ovorend jeg går hend!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja.... |
Britthn |
10-01-2008 14:50 |
|
Det lyder, som om du både har haft en ubehagelig oplevelse og nu render rundt med "følgesygdommen". Jeg har selv prøvet at være utryg ved min egen hest.... Mit råd er: Lad manden ride din hest i et stykke tid. Og begynd i stedet at ride en mindre og super rolig hest. Når du føler, at du igen har balance og styr på den rolige hest, kan du begynde så småt med din egen. Det er ikke noget dårlig råd, andre er kommet med, at du til at begynde med kun skridter den af... Held og lykke...
Kh. Britt Welsh Partbreed og Welsh Cob - mit valg Maglehøj Knightley og Valhallas Abigail Et par af verdens smukkeste heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bange eller angst ??? |
|
|
Er det angsten for evt nye fald, eller er du bange for det du ikke ser.. Der er altid mange ting der pudsler efter sådanne en tur, Kan varmt anbefale dig at, tænk på de ture/timer i har haft i stalden ude i det fri, på banen osv osv. Tænke på dem, næste skridt er at stille dig dette spørgsmål. Er angsten det værd? hvad skræmmer dig? Skal dette ødelægge jeres godt samarbejde, tænk på de skønne timer, og glem alt om hun ville have dig af. Håber du igen tør give hende tilliden. Knus og Kram Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den lange og svære vej |
Sys 1 |
12-01-2008 20:42 |
|
Jeg har også været der, hvor du er nu - og det er ikke sjovt!!! Det tager lang tid (gjorde for mig), før denne ene dårlige oplevelse bliver opvejet af de gode - det kræver mange gode oplevelser. Som flere skriver, skal du følge din mavefornemmelse, men samtidig skal du også arbejde bevidst med dine katastrofetanker på samme tid. M.h.t. gjordkrampen har jeg ikke meget erfaring, men der er nogle gode råd i tråden. Følg devisen - lidt, men godt - d.v.s. lad din mand trække dig en omgang på hesten de første par gange. Stå derefter af og lade det være OK med dét. Og det fortsætter du med, så længe du har brug for det. Udvid ganske langsomt dine grænser og lad hvert moment tage den tid, du har behov for - sæt evt. et skema op for, hvornår du udvider repertoiret. Angst skal tages alvorligt og bearbejdes både tankemæssigt og øvelsesmæssigt i et tempo, hvor man kan følge med - en langsom proces, der udvides i et tempo - både tanke- og øvelsesmæssigt - hvor man selv er med. Det er ikke flovt eller pinligt - og vi er mange, der har været i den situation. Jeg var sågar tæt på at stille ridestøvlerne til side forever - men er kommet igennem - ikke 100% endnu, men godt på vej. Held og lykke Sys
Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !! Trekker Master dressursadel til salg, brugt 3 måneder, str. medium, 17 tommer, se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har været der og er stadig |
|
|
lidt der hvor du er. I sommers skulle jeg trække hyppen ind og så blev han forskrækket over en højtryksrenser. Istedet for at dreje til højre, valgte han at dreje til venstre og direkte ind i mig! Det endte selvfølgelig med et frontalt sammenstød der sendte mig videre ind igennem hegnet på nabofolden! Det må ha` set sjovt ud, men det var det absolut ikke. Mange "kloge" hoveder siger, at hesten helst skal gå bagved dig når du trækker med den, men selv den dag idag skal han gå oppe ved mig. Jeg stoler jo selvfølgelig ikke på om han vil gøre det igen. Men jeg vil dertil sige, at han siden dengang aldrig har vist tegn på at ville gøre det igen og jeg arbejder stille og roligt med mig selv, for fungere, det skal det sgu  Venlig hilsen Dorthe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|