Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Den 3 hest, ja eller nej??
Forfatter: 
Dato:  01-01-2008 19:16

Hej ellesammen :-)

Jeg ved endelig ikke helt hvor mit indlæg høre til henne, men tror det er en blanding af det hele!

Jeg overvejr og købe mig en hest mere, og denne hest er ikke en hr hvem som helst, det er "følle" af min hoppe, han er 4 nu!

Men men men... jeg er usikker, jeg er en person som overvejr alt nøje, og tænk nu hvis ikke det går, og tænk nu hvis og hvis! Og det har jeg gjort ved hvert køb af mine heste, og jeg har aldig fortrudt og vil ikke bytte for noget andet!

jeg har 2 dejlige heste nu, de står hjemme hos mig selv på en lille gård hvor min kæreste og jeg bor på, der er bokse nok, der er jord nok, og jeg har altid lovet mig selv jeg vil have min hoppes blod i stalden (underligt, men ja) mine 2 heste bliver jo desværre heller ikke yngere, men jeg har dog ikke i sinde og lade dem pentionere hvis de er sunde og raske når de bliver ældre!

Til jer som har hestene stående hjemme, og som har famillie/børn mm. har jeg nogle spørgsmål...

Hvordan har i tid til hestene, og hvordan fungere jeres hverdag med børn, heste, arbejde mm ? fodrig, ud og indlukning, udmogning...

Rider i alle jeres heste?

For det er i det jeg har min usikkerhed, jeg har ingen børn nu, men man bliver jo også nød til at se frem ad, hvordan og hvorledes!!!

Jeg håber på i vil råde og vejlede mig lidt, og om jeres heste har været en forstor mundfuld for jer?

Hvad mener i, skal jeg købe mig en 3 hest? Er jeg "god" nok til det?

En hest har 4 ben, 1 hale, 1 krop, og desværre tror nogen også de har 2 hoveder!

0
0
Svar på denne tråd

måske lidt hjælp
Forfatter: 
Dato:  01-01-2008 20:00

Jeg har mine heste hjemme, to stk den ene bliver 4 til sommer og den anden 6. Og så har jeg en enkelt ekstra hest som er opstaldet. Jeg er ret afslappet med mine dyr. Hesten går i løsdrift i en togvogn. Planen er at der bliver bygget 4 udebokse, forhåbeligt i år. Vi har kun boet her et års tid, og rom blev jo ikke bygget på en dag. Det er super nemt at have hestene i løsdrift, og det er muligt at have en ordentlig ridehest, selvom den går under de forhold. Dog rider jeg ikke meget, men det skulle jeg gerne komme i gan med nu. Men da min kæreste er kørestolsbruger, er der helt klart mange ting, som i andre forhold ville være manden i huset som stod for, hvor det her er mig. Men jeg elsker det. Livet på landet er skønt, også selvom det helt klart var nemmere at finde tiden til hobbies da vi boede i byen.

Jeg tror og ved at man kan få tingene til at flaske sig, som man gerne vil have det. Dog er det nok optimistisk nok at tror man kan have børn, ejendom, fuldtidsarbejde, og 3 heste der skal rides hver dag. Men har man måske en ide om at man vil ride, som jeg har planlagt, hver hest hver anden dag, er projekten nok mere realistisk.

Mine står jo som sagt i løsdrift,så udmugningen kommer først til at foregå til foråret. De står i dybstrøelse. Og det er jo super nemt nu. Men når jeg får mmin nye stald, skal de stå på spåner, hvilket jeg også tror er nemt.

Så det jeg vil sige, er at man skal gøre som man drømmer om. Men være realistisk, så bliver man ikke skuffet. Døgnet har desværre kun 24 timer, selvom jeg i hvert fald ind imellem ville ønske den havde 36. Eller der blot kun var 2 arbejdsdage i ugen og resten var weekend.

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa
Forfatter: 
Dato:  01-01-2008 20:21

Har godt nok ikke hestene hjemme, men dermed har jeg så heller ikke så meget arbejde med dem, men jeg har to heste og alt for lidt tid. Har en knægt på et ½ år og han er en tidssluger. Da jeg havde en ridehest og en plag gik det fint, for der var kun en der skulle røre og en der skulle trænes minimalt med (almen omgang)

PT betaler jeg til en hest jeg ikke selv rider, men har parter på... min den unge har jeg tid til at ride 3 gange pr. uge PT. Heldigvis træder min mand til med knægten, så jeg kan ride. Jeg er noget mere spændt på hvordan det kommer til at gå når jeg starter på arbejde igen... dårlig samvittighed over hele linien eller? Ja den ene hest må nok ryge... de 1500 pr. måned til noget jeg ikke selv bruger er godt brugt andetsteds... Selvom det bliver med blødende hjerte... suk.

Du må overveje hvad du vil med dit hestehold... skal de alle rides, evt. parter. Eller må nogen af dem gerne bare pynte på marken . Hvad siger kæresten? Træder han til på lige vilkår. Før deltes vi om hesteopgaverne, men en af os skal jo passe knægten, så nu hænger det hele på mig, da hestene jo mest er min interesse.

Min knægt har heller aldrig syntes at tiden i stalden er det fedeste... men måske det kommer, når han kan og forstår lidt mere.

Jeg siger jo at man kan hvad man vil og jeg mente også bestemt at to heste ikke var noget problem, men man har et standpunkt til man tager et nyt... 2 heste er ikke den dårlige samvittighed, udgifterne osv. værd for mig. Så hellere sælge den ene, så de forhåbenligt begge kan blive passet optimalt .

oO(Selvom jeg selvfølgelig som alle andre tror at jeg er den eneste der kan passe en hest ordenligt, men jeg må også se i øjnene at den tid, ordenligt tager, ikke er der længere).

Hov de mangler selvfølgelig ikke noget er er sikker selv vældig tilfredse med deres hesteliv på fold og god mad, men jeg synes der skal mere til ;-).

Mange hilsener Ann-Rikka :-) Nu med opdateret mindeside

Nu som frue og mor til:

Snorre 28/6-2007

Englebarnet Tika 18/3-2006, R.I.P.

Hestene Chico Dot DK og Lamells Sweet Jossie.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har 3
Forfatter: 
Dato:  01-01-2008 21:25

og en 4 på vej.

Vi har også hestene hjemme. Men ikke i løsdrift.

Jeg har en gangsti til folden så de selv kan gå fra stalden og ud/ind når der bliver kaldt, og det virker fint - især nu hvor der er mørkt og koldt

Mine heste bliver lukket ud inden vi kører om morgenen dvs ved 7-8 tiden og ind igen sidst på eftermiddagen.

Jeg rider 3-4 gange om ugen, og har i år investeret i en hestetrailer så jeg også har en mulighed for at ride mere i vinter. De andre år (6) er jeg gået i stå om vinteren i et par måneder pga manglende lys og ridebane og lyst til at ride i regn og blæst og det der var værrer

Mine børn er store (16 og næsten 12) og den yngste rider også. Det giver noget mere frihed til at kunne planlægge sine aftener lidt mere egoistisk end da ungerne var små.

manden er sød til at tage dem ind og fodre (hestene altså) når jeg ikke er nået hjem.

Jeg kører som extern konsulent og har sjældent en 37 timers arb uge - normalen ligger vist nærmere på 50 + det løse..

Min holdning er planlægning, planlægning og planlægning - og glem alt om at være både den perfekte familiemor/husholderske med gourmet maden på bordet når manden kommer hjem, og samtidigt være 110% hestepige .. det kan IKKE lade sig gøre (medmindre man er arb løs)

I ny og næ betaler jeg mig fra at få muget ud så jeg kan koncentrere mig om andre vigtigere ting - såsom at shoppe med mine børn eller tage på kursus med hestene eller tilbringe en hel dag alene med manden

Selvfølgeligt er du god nok!

June

Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om
www.charlotdesign.dk charms med charme !

Nothing improves with age
0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  02-01-2008 12:40

Jeg er nok ikke den bedste sammenligning, men skriver alligevel.

Vi har 10 heste og 2 hunde (ingen børn) 1 1/2 time hver vej til arb og LANGE arb dage, men til gengæld også flere fridage.

Vi har valgt at ansætte en til at hjælpe os i stalden, med udmugning og indlukning om aftenen. "Lønnen" hun får er gratis opstaldning af 4 heste (3 isheste og en nordsvensk)

Min ridning er gået helt i stå, så vi har valgt at låne vores vallakker ud og så satse på avl af vores hopper i stedet.

Jeg tror at du skal være hardcore for at kunne have barn osv og samtidig ride 3 heste om dagen. Tror et barn tar mere tid end man lige regner med.

mvh kit

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-01-2008 13:25

Jeg havde ind til i sommers to heste og en pony, vi bor på en gård, så hestene er hjemme, vi renoverer og har to børn på 2 og 4 år.

Ponyen var købt til ungerne, men de var ikke interesseret i den, og jeg havde ikke tid til at træne den, så den blev solgt. Den ene hest blev aflivet i august pga alderdom og gigt. Så nu har jeg kun en hest (har en anden opstaldet her så min ikke står alene selvfølgelig :) )

Siden vi flyttede herud for ca to år siden har jeg haft dårlig samvittighed over ikke at have ordenlig tid til hestene. Jeg fik ikke redet særlig meget de første 1½ år og var ved at opgive at have hest.

Nu hvor jeg kun har en hest at koncentrere mig om nyder jeg at have hest igen! Jeg får redet 3-4 dage om ugen, hvilket er nok til at holde hyppen i en kondi så jeg kan RIDE og ikke bare skridte. Jeg har overskud og nyder mine rideture og omgangen med hesten igen.

Så længe mine børn er små vil jeg ikke have mere end en hest. Det dur ikke for mig. Jeg får nok lidt mere tid når ungerne bliver ældre, men jeg vil ikke have flere heste før jeg rent faktisk har tid til at ride en hest 7 dage om ugen og så har tid til overs der også kunne bruges til hest.

Så du skal nok gøre op med dig selv om din samvittighed er til at hestene i perioder kun står på folden og altså ikke bliver redet... Evt om du kan nænne at sælge en af dem igen når i en dag skal have børn... Eller om din mand er så fantastisk at han bare tager ungerne mens du lige rider tre heste

Når man får børn prioriterer man jo også gerne dem over hestene.

Mvh en der nyder kun at have en hest at tænke på.

Maibrit.

Autostol 0-13 kg og cykeltrailerstol 0-9 kg sælges

Opstaldning tilbydes
Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Den er hård men værd
Forfatter: 
Dato:  03-01-2008 11:14

Vi har 4 heste hjemme, barn på 6 år og en meget aktiv hund.

De hverdage er hårde, og med et barn og mand som også har fritidsinteresser som ikke er på matriklen, så kræver det koordinering og planlægning. Man må hjælpes lidt ad - og sørge for at tale sammen om næste dags aktiviteter.

F.eks. tidsrøveren "bundudmugning" - tag en boks ugentligt, og pølser og det værste sjask dagligt. (Altså forstå alle 4 bokse bliver taget i bund ugentligt - men ikke samme dag) - Strigle, pusse/nusse, ridning kan foregå efter barnet er lagt i seng. Igen opdel ugen på dagene til hestene. Men det går ikke hvis man har en hest der kræver motion/træning hver dag - hvilke mine ikke gør.

Pasning af gården, huset, rengøring, tøjvask - igen koordinering og man kan hjælpes ad. Nu er vores barn så 6 år, og hun hjælper når hun har lyst og evner, også for at vi kan gøre noget sammen Samtidigt er hun så spejder - de par timer om ugen, kan man nå en hel masse hesteri.

Vi har så en opstalder i vores stald, tit og ofte hjælper hun også til om aftenen med hestene, og er en god reservebabysitter så hun tjener lidt lommepenge. Hende vil jeg nødig af med.

De bedste hilsener

Tina

Slave af:

Radissen, HN og alle vores dyr

se os på

www.kloevested.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider